10 начина за създаване на позитивна училищна култура

Как се чувствате, когато прекрачвате прага на училището сутрин? А в какво настроение ви се струват учениците и колегите? Забързани, с наведена глава, притеснени, раздразнителни или развълнувани и ентусиазирани за предстоящия учебен ден? Какво чувате по коридорите – приветливи поздрави, смях, приятелски закачки или викове, заплахи и обиди?
Позитивната училищна култура влияе благоприятно не само върху нагласите на учителите и учениците, но и върху цялостното протичане и качество на учебния процес. Училищните лидери (директори, заместник-директори и всички формални и неформални лидери в педагогическия колектив) играят основна роля в създаването на позитивна училищна култура. Как? В тази статия ще научите:
- Какво означава в едно училище да има позитивна култура;
- Как училищните лидери участват в създаването ѝ;
- Практични съвети и насоки по темата.
Училищна култура

Култура, етос, атмосфера, климат… какво означават тези думи за вашето училище? Най-общо училищната култура е комбинация от всички нагласи, настроения и подбуди в училище, въз основа на нормите, традициите и личните убеждения на учителите и учениците. Преобладаващата атмосфера във вашето училище ще се отрази на всичко, което се случва в него. Това включва и начинът, по който общуват учениците, учителите и родителите по между си и едни с други.
Токсична или позитивна
Културата в училище е токсична, когато учителите и учениците са разделени на враждуващи клики, когато голямата цел – качествено обучение в полза на учениците – е забравена и когато властват отчаянието и усещането за безпомощност. Някои директори описват токсичната култура като среда, в която колективът не успява да открие елементите на учебния процес, необходими за напредъка и развитието на учениците. Очевидно такава среда не е добра за нито едно училище.
От друга страна, при позитивната училищна култура положените усилия носят положителни преживявания както при учителите, така и при учениците. Преобладава усещането за удовлетвореност. Учителите са ентусиазирани от работата си, защото могат да видят всичко в перспектива, а учениците са в по-добра позиция (психически и емоционално) да учат качествено.
Ролята на директора
Ролята на директора (и всеки формален или неформален лидер в колектива) при създаването на положителна училищна култура може да се обобщи в следните три стъпки:
- Анализ:
- За да се създаде позитивна училищна култура, трябва да се направи задълбочен анализ на настоящата култура в училище. Това може да включва наблюдение на учебни часове, анализ на междуличностната динамика по време на педагогически съвети и родителски срещи и събиране на обратна връзка, както от учениците, така и от учителите.
- Разпознаване на токсичните и позитивните елементи в културата на училището:
- Направете списък на нещата, които подобряват атмосферата в училище и на тези, които предизвикват негативни емоции.
- Действия:
- Изведете всички положителни елементи от списъка и добавете други ценности, нагласи или качества, които искате да видите в училище. Преминете към действия, за да затвърдите вече съществуващите положителни аспекти и да поставите началото на останалите.
Какви са тези действия?



Разбира се, вие познавате средата, в която работите, най-добре. Но ако ви е трудно да си представите как изглеждат конкретните действия за създаване на позитивна училищна култура, можете да почерпите идеи и вдъхновение от следните 10 практични насоки.
Включете родителите
Поддържането на ясна и открита комуникация с родителите ще ви помогне да избегнете всякакви недоразумения и да избегнете отрицателни сблъсъци, породени от недоверие и излишна отбранителност.
Включете родителите в училищната култура, като се допитвате до тяхното мнение и събирате обратната им връзка относно различните аспекти от училищния живот. Попитайте ги какви са техните очаквания, надежди и притеснения за образованието на децата им. Освен родителските срещи, организирайте работилници, на които учителите и родителите могат да обсъждат въпроси, свързани с домашната работа, уменията за учене и резултатите на учениците. По този начин ще изградите взаимоотношения, основаващи се на взаимно доверие с родителите. Канете ги да се включат и в организирането на училищни празници, тържества, клубове по интереси, извънкласни дейности и др.
Отбелязвайте личните постижения и успехи на учениците (и учителите)
Това изисква нещо повече от някоя небрежно подхвърлената реплика като “Браво!” или “Само така!”. Комплиментите показват на учениците, че някой ги оценява като личности. Учителите имат огромна роля в този аспект от училищния живот.
За да насърчите положителната обратна връзка към учениците, може да поставите седмична цел за брой комплименти на учителите. Нека комплиментите са персонализирани и конкретни, а не общи и повърхностни. Отбелязването на успехите и постиженията на учениците може да се прави и на училищно ниво. Тук не става въпрос просто за традиционните табла със снимки на отличници в коридора, а по-скоро за състезания между класовете или церемонии по награждаване за проява на училищните ценности например.



Създайте училищни правила, които изграждат ценности
Правилата в училище и в класната стая трябва да са ясни на всички ученици и трябва да се прилагат. Това обаче далеч не означава, че е необходимо да създавате правила за всяка възможна ситуация. Вместо това се съсредоточете върху няколко кратки, ясни и прости правила, които ще подтикнат учениците към изграждането на определени ценности и добродетели.
Например вместо да има по едно правило за дъвченето на дъвка, внасянето на храна и напитки или употребата на телефони в час, може да има само едно правило, което гласи “Проявявайте уважение към хората около вас.”
За да могат тези правила да се спазват, трябва да се съблюдават във всяка класна стая и в цялото училище, т.е. целият колектив трябва да е добре съгласуван и да следи поведението на учениците.
Последици и/или превенция
Когато правилата не се спазват, трябва да има последици. Но вместо постоянно да гасите пожари, помислете дали не си струва да подходите превантивно към дисциплината. Когато някой ученик е наказан, той остава с впечатлението, че е извършил някакво непоправимо злодеяние. Но когато вместо наказание получи конкретна задача, свързана с преодоляването на последиците от лошата постъпка, разбира какво е е редно да се направи в конкретния случай.



Например ако група ученици счупят беседката на двора, вместо предупреждение за преместване в друго училище, можете да им възложите да я поправят. Вероятно е те да не знаят как се поправя беседка, но вие можете да им осигурите ментори – учителя по технологии и предприемачество, огняра, някой родител-доброволец и т.н. В най-лошия случай беседката ще е неизползваема за няколко седмици, а в най-добрия – някой ученик може да открие неподозиран свой талант.
Друг пример, свързан с междуличностните отношения между учениците, е проявата на агресия. Ако някой ученик се сбие с друг или го обиди, “наказанието” му може да е да напише писмо, в което му се извинява. След това може да е дежурен в коридора през междучасието за една седмица.
По този начин помагате на учениците да “овъзмездят” собствените си постъпки и ги учите да поемат отговорност за действията си. Управлението на класната стая е изкуство. Можете да подкрепите учителите в овладяването му с допълнителни ресурси и обучения по темата.
Важно е правилата и последиците да важат за всички ученици в училище. Така че учителите трябва да са съгласувани много добре. Можете да им дадете възможност да обсъждат някои по-заплетени случаи и да споделят опита си.
Илюстрирайте поведението, което искате да виждате в училище
Имате списък с ценности, добродетели и качества, които искате да виждате в учителите и учениците. Но доколко самите вие показвате тези желани качества и нагласи? Дайте личен пример, когато общувате с учителите и учениците – илюстрирайте поведението, качествата и нагласите, които искате да виждате в училище.



Ангажирайте учениците с дейности, които ги развиват
В училище децата получават не само формално образование. Училището е мястото, където те развиват социалните си умения и осъзнават кои качества и нагласи ще им помогнат да се превърнат в независими и успешни млади хора. Така че училищата, които помагат на учениците да развият жизненоважни социални умения, ги подготвят за предизвикателствата на живота след това по един много по-задълбочен начин.
Един от начините за постигане на тази цел е да включите социално-емоционалното учене в преподаването.
Изследванията показват, че програмите за социално-емоционално учене помагат на учениците да взимат по-етични решения, да поддържат позитивни взаимоотношения, да си поставят цели и да ги постигат както в училище, така и вкъщи, и да управляват емоциите си.
Създайте ритуали и традиции, които са забавни за учениците и учителите



През учебния ден и по време на цялата учебна година е добре да има специални поводи за забавление. Това дава възможност на учениците да общуват в позитивна среда и подобрява мотивацията им. Можете например да дадете началото на традиция, наречена “Весел петък”. Всеки петък в училище можете да организирате разнообразни забавни дейности – бал с маски, спортни състезания, викторини. Можете да се фокусирате и върху по-сплотяващи и интроспективни дейности на ниво клас – петъчни дискусии, в които учениците и учителите се подреждат в кръг и споделят как се чувстват в края на учебната седмица с чаша чай или сок в ръка.
Подобни ритуали и традиции може да има за всеки първи и последен учебен ден или в началото на всеки месец. Тези дейности разчупват рутината и дават възможност на учениците да си отдъхнат за момент преди отново да трябва да се фокусират върху учебното съдържание.
Насърчавайте учителите да изпробват нови методи и добри практики за преподаване
Можете да организирате специализирани срещи, на които да обсъждате нови методи и добри практики за преподаване с учителите. Подобни срещи ще помогнат на педагогическия колектив да открие нови възможности и преткрие позабравени методи. Някои идеи за проучване и обсъждане са игровизацията на учебния процес, проектно-базираното обучение, обособяването на различни кътове в класната стая и др. Можете да почерпите вдъхновение от образователния сайт за споделяне на добри практики prepodavame.bg.
Професионално развитие за учители



Учениците не са единствените, които трябва да учат. Предоставянето на възможности за учителите да развият уменията си допринася към изграждането на позитивна култура в училището. Не е задължително тези възможности да са платени обучения. Можете например да създадете структура за вътрешноучилищна професионална подкрепа, в рамките на която учителите по предмети се събират регулярно и обсъждат различни предизвикателства и техните възможни решения.
Важно е и да се допитвате до мнението на учителите, като събирате техните впечатления, идеи и обратна връзка през определен период от време. Това може да става под формата на индивидуални разговори, не е задължително да е под формата на анкета. Единственото предимство на анкетите е, че могат да се попълват анонимно, така че ако прецените, че вашият екип има нужда от тази анонимност, за да сподели мнението си открито, използвайте анкета.
“Заедно в час” скоро ще обяви нов прием за програма “Училища за пример”. Ако искате да изградите мотивиран и способен екип, заявете интерес и първи ще научите за отваряне на кандидатстването.
Подобрете външният облик на училището
Изненадващо или не, обстановката на двора, в коридорите и в класните стаи оказва огромно влияние върху качеството на учебния процес и цялостната култура в училище. Изследванията показват, че от водещо значение за учебния процес са светлината, температурата и качеството на въздуха в класната стая. Други фактори, които допринасят за по-добри образователни резултати са подредбата на стаята и цветовете. Цветовете на стените в идеалната класна стая са светли с една по-ярко боядисана стена за акцент. Помислете за обособяването на кътове с мека мебел или барбарони в класните стаи и по коридорите. Дворът може да се облагороди с ученически акции за почистване и поддръжка и клуб по градинарство или лесничество например.
Тези на пръв поглед несвързани с учебния процес фактори могат значително да повлияят върху ангажираността и мотивацията на учениците.
Доверете се на опита на “Заедно в час” и създайте позитивна култура в училище с програма “Училища за пример”. Разберете повече и кандидатствайте тук!
Статията е адаптирана от Prodigy, а снимките са от класни стаи на партньорски училища на “Заедно в час” и обучения за учители и директори от различните ни програми.