• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Добри практики

  • Начало
  • Блог
  • Добри практики
  • 3 идеи как да развиете медийната грамотност в класната стая

3 идеи как да развиете медийната грамотност в класната стая

  • Публикувано от Ремина Алексиева
  • Категории Добри практики, Всички
  • Дата 3 февруари, 2022

Технологиите и социалните мрежи са навсякъде около нас. Това превръща всеки ученик притежаващ смартфон или друго устройство в създател на съдържание. Според данни на Уницеф от 2020 г., 77% от младите хора използват социалните медии всеки ден, правейки всякакъв вид информация значително по-достъпна за тях. За да могат учениците да се ориентират в медийната среда, те трябва да изградят умения за критично мислене и информирано поведение в социалните мрежи и медии. 

Що е то медийна грамотност?

В центъра на медийната грамотност е умението информацията да бъде изследвана и анализирана по систематизиран начин. Именно затова тя е тясно свързана с критичното мислене – да оценяваме източниците на информация, нейната достоверност и истинност. Чрез процесите на критичното мислене – информиране, анализ, разсъждение, оценка и заключение, медийната грамотност спомага за това учениците:

  • Да умеят да търсят информация от различни източници
  • Да анализират и оценяват какви са медийните послания от получената информация
  • Да оценяват и разсъждават върху достоверността на информацията
  • Да оценяват наратива на медиите и зачитат свободата на словото

Други умения, които се включват в това учениците да са медийно грамотни са екипната работа, нагласата за разрешаване на проблеми, научния подход и етичното общуване в медийната среда.

3 идеи за развиването на медийната грамотност в час

1. Факти и мнения

Едно от основните неща, които лесно можете да засегнете в клас, са разликите между факти и мнения. Такава дейност поставя фокус върху развитието на умението за разпознаване на различни видове медийни послания и какво значение имат те за информацията.

Предварителна подготовка: Дискусия за характеристиките на новината, теоретичната разлика между факт и мнение, видовете журналистически жанрове

Ресурси: Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г. 

Конкретната цел за тази дейност е учениците успешно да правят разлика между факт и мнение. Разделете учениците по групи и раздайте на всяка група няколко копия от коментарни материали от различни медии. Поставете им задача всяка група да отдели фактите от мненията в текстовете, като използвате следните насочващи въпроси:

  • Кои са твърдения са факти?
  • Коя информация представлява са мнение?
  • Къде открихте разликата?

След като групите отделят фактите от мненията, изберете ученици, които да запишат на дъската фактите и мненията. Следващата последна стъпка е отворена дискусия за разпознаването на фактите и разликата между тях и мнението. Тук е важен акцентът върху това защо е важно да можем да ги различаваме и какво може да се обърка, ако не го правим.

2. Разпространението на фалшиви новини и феномена на дезинформацията 

Друга дейност, която можете без много подготовка да проведете в час, е въвеждането на темата за разпространението на фалшиви новини и феномена на дезинформацията. Тук идеите са много – от това да въведете учениците в това какво наричаме фалшива новина, на какви критерии трябва да отговаря тя и как да я разпознаем. В нашия случай разглеждаме дали учениците биха разпознали дали дадена новина е истина или лъжа.

Предварителна подготовка: Дискусия за това какво е фалшива новина, каква е дефиницията ѝ, какви са видовете фалшиви новини и как да ги разпознаем.

Ресурси: Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г. 

За дейността ни е нужна викторината „истина или лъжа“ от наръчника за медийна грамотност в класната стая, 25 стр. Ако сте вдъхновени от темата можете да направите и свой набор от заглавия или новини, които да селектирате. Оставете учениците да гласуват с вдигане на ръка дали съответното заглавие представлява истинска или фалшива новина и защо. Много е важно преди викторината учениците да са усвоили дефиницията за фалшива новина, какви са видовете и как бихме ги разпознали. След гласуването пресметнете гласовете и в обща дискусия обявете правилните отговори за всяка една новина.

3. Правата на учениците като потребители

Третата идея за дейност, която ще развие медийната грамотност на учениците ви е свързана с темата за правата в медийното пространство. Тук важни елементи са понятието за правото на личен живот, позоваването на различни източници на информация и при какви условия те могат да бъдат използвани от учениците като потребители.

Предварителна подготовка: Дискусия за правото на личен живот, личните данни и последствията от прекомерното споделяне на лична информация в социалните мрежи

Ресурси: Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г. 

За дейността ще ни е нужен казуса с кражба на самоличност от наръчника за медийна грамотност в класната стая. 2019 г., 38 стр.Раздайте копия от казуса на учениците. Ако искате да отделите повече време на темата за сигурността в интернет, можете да потърсите и други примери за случаи, както и конкретни стратегии за предотвратяване, които да обсъждате по време на дискусията.

Разделете учениците на три групи, като първата група играе ролята на крадеца. Нейната роля е да даде примери за това какви злоупотреби може да извърши с откраднатите данни. Втората група играе ролята на жертвата, като обсъжда как се чувства тя и какви са последствията за нея от кражбата. Третата група играе ролята на съветниците, които дават препоръки за предотвратяване на кражби на лични данни в медийната среда. След кратка групова работа всяка група споделя нейните примери. Обобщете препоръките на съветниците и питайте учениците кой е най-ценният за тях съвет. 

Уменията, с които учениците развиват своята медийна грамотност са умения свързани с работата им в екип, с това да подбират и анализират информацията по определен начин и това да мислят критично. Медийната среда е неизменна част от живота на учениците от най-ранна възраст, а потокът от информация, до който те имат достъп е неограничен. Засягайки подобни теми в час не само ще развие тези умения у учениците, но ще им покаже значението от тях в ежедневието ни и тяхното отражение върху нашето мислене, емоции и принципи.

Източници:

Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г. Изтегли тук. 

Медийното потребление и ,,Инфлуенсърите” на децата и младите хора в България. Аналитичен доклад. 2020 г. Изтегли тук. 

Повече за критичното мислене и дигиталната грамотност ще намерите в prepodavame.bg

Етикет:добри практики, критично мислене, медийна грамотност

  • Сподели:
Ремина Алексиева

Предишен пост:

Мнението на учениците: Може ли да се учи с телевизия
3 февруари, 2022

Следващ пост

Търсим новите “Училища за пример” от цялата страна
3 февруари, 2022

Прочетете още

TheArtStudio1.com (203 of 293)
Търсят се училищни проекти за подобряване мотивацията и уменията за осъзнато учене на учениците в прогимназия
20 март, 2023
DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
intervyu lena parova
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13 март, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти