3 идеи как да развиете медийната грамотност в класната стая

Технологиите и социалните мрежи са навсякъде около нас. Това превръща всеки ученик притежаващ смартфон или друго устройство в създател на съдържание. Според данни на Уницеф от 2020 г., 77% от младите хора използват социалните медии всеки ден, правейки всякакъв вид информация значително по-достъпна за тях. За да могат учениците да се ориентират в медийната среда, те трябва да изградят умения за критично мислене и информирано поведение в социалните мрежи и медии.
Що е то медийна грамотност?
В центъра на медийната грамотност е умението информацията да бъде изследвана и анализирана по систематизиран начин. Именно затова тя е тясно свързана с критичното мислене – да оценяваме източниците на информация, нейната достоверност и истинност. Чрез процесите на критичното мислене – информиране, анализ, разсъждение, оценка и заключение, медийната грамотност спомага за това учениците:
- Да умеят да търсят информация от различни източници
- Да анализират и оценяват какви са медийните послания от получената информация
- Да оценяват и разсъждават върху достоверността на информацията
- Да оценяват наратива на медиите и зачитат свободата на словото
Други умения, които се включват в това учениците да са медийно грамотни са екипната работа, нагласата за разрешаване на проблеми, научния подход и етичното общуване в медийната среда.

3 идеи за развиването на медийната грамотност в час
1. Факти и мнения
Едно от основните неща, които лесно можете да засегнете в клас, са разликите между факти и мнения. Такава дейност поставя фокус върху развитието на умението за разпознаване на различни видове медийни послания и какво значение имат те за информацията.
Предварителна подготовка: Дискусия за характеристиките на новината, теоретичната разлика между факт и мнение, видовете журналистически жанрове
Ресурси: Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г.
Конкретната цел за тази дейност е учениците успешно да правят разлика между факт и мнение. Разделете учениците по групи и раздайте на всяка група няколко копия от коментарни материали от различни медии. Поставете им задача всяка група да отдели фактите от мненията в текстовете, като използвате следните насочващи въпроси:
- Кои са твърдения са факти?
- Коя информация представлява са мнение?
- Къде открихте разликата?
След като групите отделят фактите от мненията, изберете ученици, които да запишат на дъската фактите и мненията. Следващата последна стъпка е отворена дискусия за разпознаването на фактите и разликата между тях и мнението. Тук е важен акцентът върху това защо е важно да можем да ги различаваме и какво може да се обърка, ако не го правим.
2. Разпространението на фалшиви новини и феномена на дезинформацията
Друга дейност, която можете без много подготовка да проведете в час, е въвеждането на темата за разпространението на фалшиви новини и феномена на дезинформацията. Тук идеите са много – от това да въведете учениците в това какво наричаме фалшива новина, на какви критерии трябва да отговаря тя и как да я разпознаем. В нашия случай разглеждаме дали учениците биха разпознали дали дадена новина е истина или лъжа.
Предварителна подготовка: Дискусия за това какво е фалшива новина, каква е дефиницията ѝ, какви са видовете фалшиви новини и как да ги разпознаем.
Ресурси: Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г.
За дейността ни е нужна викторината „истина или лъжа“ от наръчника за медийна грамотност в класната стая, 25 стр. Ако сте вдъхновени от темата можете да направите и свой набор от заглавия или новини, които да селектирате. Оставете учениците да гласуват с вдигане на ръка дали съответното заглавие представлява истинска или фалшива новина и защо. Много е важно преди викторината учениците да са усвоили дефиницията за фалшива новина, какви са видовете и как бихме ги разпознали. След гласуването пресметнете гласовете и в обща дискусия обявете правилните отговори за всяка една новина.
3. Правата на учениците като потребители
Третата идея за дейност, която ще развие медийната грамотност на учениците ви е свързана с темата за правата в медийното пространство. Тук важни елементи са понятието за правото на личен живот, позоваването на различни източници на информация и при какви условия те могат да бъдат използвани от учениците като потребители.
Предварителна подготовка: Дискусия за правото на личен живот, личните данни и последствията от прекомерното споделяне на лична информация в социалните мрежи
Ресурси: Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г.
За дейността ще ни е нужен казуса с кражба на самоличност от наръчника за медийна грамотност в класната стая. 2019 г., 38 стр.Раздайте копия от казуса на учениците. Ако искате да отделите повече време на темата за сигурността в интернет, можете да потърсите и други примери за случаи, както и конкретни стратегии за предотвратяване, които да обсъждате по време на дискусията.
Разделете учениците на три групи, като първата група играе ролята на крадеца. Нейната роля е да даде примери за това какви злоупотреби може да извърши с откраднатите данни. Втората група играе ролята на жертвата, като обсъжда как се чувства тя и какви са последствията за нея от кражбата. Третата група играе ролята на съветниците, които дават препоръки за предотвратяване на кражби на лични данни в медийната среда. След кратка групова работа всяка група споделя нейните примери. Обобщете препоръките на съветниците и питайте учениците кой е най-ценният за тях съвет.
Уменията, с които учениците развиват своята медийна грамотност са умения свързани с работата им в екип, с това да подбират и анализират информацията по определен начин и това да мислят критично. Медийната среда е неизменна част от живота на учениците от най-ранна възраст, а потокът от информация, до който те имат достъп е неограничен. Засягайки подобни теми в час не само ще развие тези умения у учениците, но ще им покаже значението от тях в ежедневието ни и тяхното отражение върху нашето мислене, емоции и принципи.
Източници:
Наръчник за медийна грамотност в класната стая. 2019 г. Изтегли тук.
Медийното потребление и ,,Инфлуенсърите” на децата и младите хора в България. Аналитичен доклад. 2020 г. Изтегли тук.
Повече за критичното мислене и дигиталната грамотност ще намерите в prepodavame.bg