3 идеи за ученически проекти на тема климатични промени

Климатичните промени са важна и всеобхватна тема. Ако се чудите как можете да интегрирате темата в часовете си, тази статия е за вас!
В тази статия ви даваме 3 идеи за ученически проекти, които да развиете с вашите ученици. Подбрани са така, че да могат да бъдат изпробвани в различни часове и да позволяват на учениците да учат и анализират информация в процеса на работа.
Какво съдържа водата, която пием?
Замисляте ли се колко е чиста водата, която пием в нашето населено място? Ако е замърсена с химикали, как влияе това на нас и околната среда? Възможно ли е да я пречистим? Да проучим и анализираме водата е лесен за изпълнение проект, не само за учителите по природни науки.
Първа стъпка: В първото занятие, запознайте учениците с темата за замърсяването на водата – може да е под формата на дискусия, а учениците, разделени по групи, да изготвят дърво на проблема. Дървото на проблема може да включва източници, причини, последствия и други.
Втора стъпка: След кратко проучване, дайте задача на учениците да проучат какъв е съставът на водата във вашето населено място – могат да четат материали, да се свържат с хора от общината, да направят проучване на базата на статистика, да се допитат до специалисти. Нека всеки отбор записва откритията си на табло/лист/онлайн споделено пространство тип Google Docs и/или Padlet.
Трета стъпка: Обобщете резултатите на общо табло и обсъдете следващи стъпки за подобряването на качеството на водата. Такива могат да бъдат разговори с директора на училището, с представител на общината или друга институция.
Четвърта (бонус) стъпка: Помислете за практически начини как можете да пречиствате водата в училище. Можете да извършите анализ на качеството на водата, с помощта на учител по биология/специалист. Прочуването на водата е сравнително лесна задача и ще научи учениците как се взимат проби правилно и как да работят в екип.

Кръгла маса на климатичните промени
Климатичните промени често биват обсъждани без всички гледни точки да бъдат взети под внимание. Ето затова е чудесна идея да поставим учениците в различни роли, в които да обсъдат и убедят останалите, че техните проблеми са също толкова важни.
Първа стъпка: Разпределете учениците си по групи – представители на бизнеса, политици, производители на плодове и зеленчуци, активисти и учени. Поставете задача на всяка група да подготви кратко представяне, с което да убеди останалите, че неговото предложение за справяне с климатичните промени е най-правилно и належащо. Всяка група трябва да подбере три основни проблема на неговата общност, свързана с климатичните промени, каква е тяхната цел и искания.
Втора стъпка: Разпространете новината за кръглата маса сред колеги и други ученици. Желаещите да са публика имат задача да подготвят въпроси към представителите на различните общности.
Трета стъпка: В деня на кръглата маса бъдете модератор на дискусията. Задайте им уточняващи въпроси, с които да стигнат до консенсус. Целта на задачата е да подредят своите искания по приоритети и да обяснят защо са ги подредили по този начин.
Горите и почвите – нашите пазители
Идеята на този проект е учениците да научат каква е пряката връзка между климатичните промени, горите и почвите и защо загубата на гори задълбочава проблема с растящите въглеродни емисии.
Първа стъпка: Запознаваме учениците с ролята на горите и почвите за климата и какви са последствията от влиянието на климатичните промени върху природата. Учениците проучват какви са възможните краткосрочни и дългосрочни въздействия за горите и почвите. Учениците изследват кои са основните въглеродни резервоари по света и в България.
Втора стъпка: Дискусия, обобщаване на намерената информация. Дискусия за това какво е общото между горите и почвите. Всяка група създава и споделя хипотеза за това какво свързва горите и почвите.
Трета стъпка (бонус): Анализ на почвите в двора на училището/близкия парк. Тук ще ви трябват специфични знания и време, но е възможно сравнително лесно да се вземе проба от почвата и да се направи анализ. След това могат да се приложат дейности по облагородяване на почвата, в зависимост от предложенията и идеите на учениците за това по какъв начин е най-добре да се облагороди тя.
Четвърта стъпка: Обобщение на информацията, резултати. Защо проектът е важен и на какво ни научи той?
Повече за климатичните промени, можете да откриете тук.