• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Добри практики

  • Начало
  • Блог
  • Добри практики
  • 3 начина да ангажираме родителите в училищния живот

3 начина да ангажираме родителите в училищния живот

  • Публикувано от Ремина Алексиева
  • Категории Добри практики, Добри практики в образованието по света
  • Дата 19 май, 2022

Родителите са може би най-ценните партньори и съмишленици в мисията на едно училище да предостави качествено образователно преживяване на учениците. С подходящите методи, родителите могат да се превърнат в наши приятели, с които заедно можем да обсъждаме и постигаме общите ни цели, а именно – да създадем училищна общност, която е най-подходяща за учениците.

В тази статия ви даваме три идеи за това как може да ангажираме родителите в училище. Разбираме, че някои от тези идеи биха били по-успешни в цялостна и интегрирана стратегия на училището за въвличане на родителите. Въпреки това, те ще ви дадат добра отправна точка и идеи за размисъл. 

1. Общностни срещи и работа с данни

Общностните срещи с родители са повод да сверим часовниците и да рефлектираме върху развитието на училищната среда. При организирането на тези срещи е много важен предварителният подход и нагласата, че родителите са активна страна в училищната общност и те имат роля и принос в посоката, в която се развива тя. 

При техния общностно-визионерски процес за създаване на училищна стратегия,  Емилия Манолова, директор на 97 СУ „Братя Миладинови“ в София и Олга Траянова – учител, консултант и мениджър проекти на училището споделят, че общностите срещи са важен и основен елемент от планирането. Към настоящата учебна година, те провеждат две срещи в началото на декември и използват празничния дух, за да разчупят ледовете и създадат приятна атмосфера за учители и родители. Поканени са родители на всички класове във всички етапи

Искаме да работим с данни и да планираме успеха на учениците си заедно като екип, споделя Олга Траянова.

Именно затова се заражда идеята да използват анкети (количествени и качествени), в комбинация с общности срещи, за да могат да анализират и преценят къде е училището и как се развива то. 

Олга Траянова споделя още, че при срещите родителите влизат в ролята на ученици. Учителите разделят родителите на три групи – мечтателите, търсещите и реалистите по метода на трите шапки. Те отговарят на въпроси свързани с училището – какво харесват, какво не харесват и какво биха променили – в ролята на една от тези групи. Групата на родителите – мечтатели – мисли за най-добрият вариант за развитие на училището, независимо колко далечен и реалистичен може да изглежда. Групата на търсещите е инструктирана да подхожда по-критично и да помисли за нуждите на училището, а реалистите мислят за реалистични решения.

Формата на анкетата можете да видите тук.

2. Различни учителски срещи

Родителските срещи невинаги се възприемат като нещо полезно от родителите. 

Правилната нагласа и подход са важни, за да може родителите да не се чувстват критикувани за възпитанието или успеха на детето си, а да се чувстват като част от екип, който работи за преодоляване на трудностите, заедно с другите учители, споделя Иван Пейчев, зам. директор учебна дейност в НУ „Цани Гинчев.“

Ние не организираме типичните родителски срещи. Не искаме да се караме с родителите, че не са възпитали детето си добре. Искаме да отворим диалог, с който целим да им кажем нека да видим как може да преодолеем трудностите и да подобрим нещата. Разбира се, подобни родителски срещи изискват повече енергия, внимание и активен принос, а понякога те сами по себе си не са достатъчни. Но ако им бъде дадена възможност, родителите са тези, които биха могли да помогнат за постигането на една промяна в поведението на детето или предотвратяване на по-сериозни проблеми в училище. 

3. Интересни мероприятия в училище или извън него

Организирането на събития и мероприятия с ученици и родители, отвъд рутината е страхотна възможност за родителите да опознаят училищната среда, останалите ученици, учители и родители. Извеждането от училище при различни тематични дни и мероприятия е възможност за набавяне на преживявания, които иначе не са достъпни за децата и родителите в дадена общност. 

Освен като участници, родителите могат да бъдат въвлечени чрез различни отговорности, така че да са полезни за цялата общност – например логистична подкрепа при пътувания и посещаването на културни мероприятия или записване на списък с участниците. По този начин връзката между родители и учители се засилва, а с нея и учениците се чувстват по-спокойни и уверени, когато мероприятията се организират с подкрепата на всички заинтересовани страни.

Бойчо Кочев, образователен медиатор в ОУ „Васил Левски“, Караджово, и Мария Димитрова, зам. директор на училището споделят, че личния пример и доверието между учениците и хора като Бойчо Кочев правят чудеса за училищната общност.

По този начин организирането на интересни мероприятия се осъществява с учениците в центъра на процеса, като те предлагат и избират дейности, които биха могли да се осъществят с общността. От своя страна образователния медиатор Бойчо взема активна страна в това да ангажира родителите в часовете, да организира специални срещи и дни, в които се включват и родители и да създаде усещането за семейство. 

Вместо заключение

В тази статия ви представихме три идеи за дейности, с които да въвлечете родителите и да създадете подкрепяща училищна общност. Няма една единствена рецепта за успешно взаимодействие с родителите и обикновено това е дълъг процес на изграждане на доверие.

С правилните нагласи и комуникация, подобни дейности могат да се превърнат в част от цялостна стратегия за работа с родители във вашето училище, която да доведе до по-добри резултати, повече доверие и по-позитивни взаимотношения с цялата общност.

Повече за работата с родители и добри практики можете да намерите на Prepodavame.bg.

Етикет:работа с родители, създаване на общност

  • Сподели:
Ремина Алексиева

Предишен пост:

Безплатна академия помага на учениците в София да наваксат пропуските през лятото
19 май, 2022

Следващ пост

Защо да изберете учител на "Заедно в час"? Директорите споделят.
19 май, 2022

Прочетете още

DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
kakvo vklyuchvat standartite za kachestvo v obrazovanieto na evropeĭskite darzhavi
Що е то качество в образованието и как знаем, че го има
30 януари, 2023
наръчник учене с телевизия
Изтеглете безплатно: Наръчник за учене с телевизия (за учители и родители)
13 януари, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти