3 начина да ангажираме родителите в училищния живот

Родителите са може би най-ценните партньори и съмишленици в мисията на едно училище да предостави качествено образователно преживяване на учениците. С подходящите методи, родителите могат да се превърнат в наши приятели, с които заедно можем да обсъждаме и постигаме общите ни цели, а именно – да създадем училищна общност, която е най-подходяща за учениците.
В тази статия ви даваме три идеи за това как може да ангажираме родителите в училище. Разбираме, че някои от тези идеи биха били по-успешни в цялостна и интегрирана стратегия на училището за въвличане на родителите. Въпреки това, те ще ви дадат добра отправна точка и идеи за размисъл.

1. Общностни срещи и работа с данни
Общностните срещи с родители са повод да сверим часовниците и да рефлектираме върху развитието на училищната среда. При организирането на тези срещи е много важен предварителният подход и нагласата, че родителите са активна страна в училищната общност и те имат роля и принос в посоката, в която се развива тя.
При техния общностно-визионерски процес за създаване на училищна стратегия, Емилия Манолова, директор на 97 СУ „Братя Миладинови“ в София и Олга Траянова – учител, консултант и мениджър проекти на училището споделят, че общностите срещи са важен и основен елемент от планирането. Към настоящата учебна година, те провеждат две срещи в началото на декември и използват празничния дух, за да разчупят ледовете и създадат приятна атмосфера за учители и родители. Поканени са родители на всички класове във всички етапи
Искаме да работим с данни и да планираме успеха на учениците си заедно като екип, споделя Олга Траянова.
Именно затова се заражда идеята да използват анкети (количествени и качествени), в комбинация с общности срещи, за да могат да анализират и преценят къде е училището и как се развива то.
Олга Траянова споделя още, че при срещите родителите влизат в ролята на ученици. Учителите разделят родителите на три групи – мечтателите, търсещите и реалистите по метода на трите шапки. Те отговарят на въпроси свързани с училището – какво харесват, какво не харесват и какво биха променили – в ролята на една от тези групи. Групата на родителите – мечтатели – мисли за най-добрият вариант за развитие на училището, независимо колко далечен и реалистичен може да изглежда. Групата на търсещите е инструктирана да подхожда по-критично и да помисли за нуждите на училището, а реалистите мислят за реалистични решения.
Формата на анкетата можете да видите тук.
2. Различни учителски срещи
Родителските срещи невинаги се възприемат като нещо полезно от родителите.
Правилната нагласа и подход са важни, за да може родителите да не се чувстват критикувани за възпитанието или успеха на детето си, а да се чувстват като част от екип, който работи за преодоляване на трудностите, заедно с другите учители, споделя Иван Пейчев, зам. директор учебна дейност в НУ „Цани Гинчев.“
Ние не организираме типичните родителски срещи. Не искаме да се караме с родителите, че не са възпитали детето си добре. Искаме да отворим диалог, с който целим да им кажем нека да видим как може да преодолеем трудностите и да подобрим нещата. Разбира се, подобни родителски срещи изискват повече енергия, внимание и активен принос, а понякога те сами по себе си не са достатъчни. Но ако им бъде дадена възможност, родителите са тези, които биха могли да помогнат за постигането на една промяна в поведението на детето или предотвратяване на по-сериозни проблеми в училище.
3. Интересни мероприятия в училище или извън него
Организирането на събития и мероприятия с ученици и родители, отвъд рутината е страхотна възможност за родителите да опознаят училищната среда, останалите ученици, учители и родители. Извеждането от училище при различни тематични дни и мероприятия е възможност за набавяне на преживявания, които иначе не са достъпни за децата и родителите в дадена общност.
Освен като участници, родителите могат да бъдат въвлечени чрез различни отговорности, така че да са полезни за цялата общност – например логистична подкрепа при пътувания и посещаването на културни мероприятия или записване на списък с участниците. По този начин връзката между родители и учители се засилва, а с нея и учениците се чувстват по-спокойни и уверени, когато мероприятията се организират с подкрепата на всички заинтересовани страни.
Бойчо Кочев, образователен медиатор в ОУ „Васил Левски“, Караджово, и Мария Димитрова, зам. директор на училището споделят, че личния пример и доверието между учениците и хора като Бойчо Кочев правят чудеса за училищната общност.
По този начин организирането на интересни мероприятия се осъществява с учениците в центъра на процеса, като те предлагат и избират дейности, които биха могли да се осъществят с общността. От своя страна образователния медиатор Бойчо взема активна страна в това да ангажира родителите в часовете, да организира специални срещи и дни, в които се включват и родители и да създаде усещането за семейство.
Вместо заключение
В тази статия ви представихме три идеи за дейности, с които да въвлечете родителите и да създадете подкрепяща училищна общност. Няма една единствена рецепта за успешно взаимодействие с родителите и обикновено това е дълъг процес на изграждане на доверие.
С правилните нагласи и комуникация, подобни дейности могат да се превърнат в част от цялостна стратегия за работа с родители във вашето училище, която да доведе до по-добри резултати, повече доверие и по-позитивни взаимотношения с цялата общност.
Повече за работата с родители и добри практики можете да намерите на Prepodavame.bg.