4 идеи да преподавате по-ангажиращо чрез изкуство


Изкуството е съвкупност от разнообразни човешки дейности и произведения, които още от древността до днес ни помагат да комуникираме, да откриваме естетическа наслада и… да учим.
Затова и някак съвсем естествено изкуството си намира място в училището и образователния процес. Понякога обаче сякаш сме оставили място на изкуството само за специалните предмети като Изобразително изкуство, Музика или творческите извънкласни занимания, а то може да бъде полезен инструмент и по всички останали предмети.
В тази статия събираме няколко вдъхновяващи идеи, които да ви помогнат да използвате силата на изкуството в своята работа като учители. Без значение дали преподавате математика, литература или история, изкуството е начин да провокирате учениците да бъдат по-мотивирани, по-уверени и да научат по-добре учебния материал. То развива редица компетентности от визуална грамотност до социално-емоционални умения и помага на учениците да намерят повече свобода и креативност дори в трудни и сложни концепции.
Използване на картини и фотографии в часовете по литература и история
Изкуството идва със своя контекст във времето и посланията на епохата, в която съществува. Докато много от подходите за анализ в историята и литературата стъпват на текстове, то визуалния прочит, който дава една картина или фотография, е друго средство, чрез което може да провокираме учениците да мислят и разсъждават по определена тема.
В зависимост от темата на урока, който подготвяте, насърчете учениците да разсъждават върху конкретни визуални примери от изобразителното изкуство или фотографията и да ги използват за опознаване на контекста и преподавания материал.
Това може да се случи както през групова рефлексия в часа, така и като домашна работа, в която те сами да изберат произведения за анализ (от предварителна ваша селекция или свободно през търсене в интернет или библиотеката). Важно е да дадете основни насоки и въпроси върху, които учениците да построят своя анализ. (например – какво изобразява картината и кога е създадена, какъв стил/техника/материали е използвал художника/фотографа, как се връзва с наученото за епохата от литературно произведение или исторически подход, които се изучават)
Идея: Още в началото на пандемията много от големите световни галерии и музеи отвориха виртуалните си колекции, което позволява да използвате ресурси на музеи като Лувъра, Националната галерия в Лондон и Уфизий във Флоренция. Много от тези музеи също предлагат конкретни учебни планове, които също могат да ви дадат идеи как да обвържете конкретни произведения с учебни теми. Вижте за повече информация ресурсите на Националната галерия в Лондон и Metropolitan Museum of Art.
Използване на музика в часовете по чужди езици, математика и история
Подобно на картините и фотографията, музиката е изкуство, което има силата да ни пренася във времето и да ни разказва истории през емоциите и вдъхновението на музикантите, но и много повече.
Песните на различни езици са подходящ начин да провокирате усвояването на нови думи, дори и граматични структури (уверете се обаче, че тези в избраните песни са правилни, защото понякога в песните граматиката не е тази, която се изисква на контролното).
За най-малките ученици, музиката е страхотен инструмент да се научат да броят през ритъма и по-лесно да ги запомнят с любима прилепчива мелодия. Музиката може да се използва още още при ученето на дроби, сравнения и разпознаване на модели.
В изучаването на историята музиката подобно на изобразителното изкуство и фотографията запечатва свидетелство за времето, затова и може да провокирате учениците с това да направят плейлист на конкретна епоха, като използват подходящи музикални произведения, теми и сюжети от песни. По сходен начин в часовете по литература учениците може да имат за задача да изготвят подходящ саундтрак на конкретно литературно произведения, като обвържат песните с развитието на сюжета.
Използване на драма (по всички предмети)
Според редица проучвания преживяването на едно знание е най-сполучливият начин да го запомним, затова драмата и инструментите на театъра са така широко разпространени в образованието.
Освен театралните постановки, които имат големи традиции в България, драмата предлага и много други възможности. Повече за тях разказва Елица Тодорова в тази статия на сайта prepodavame.bg. Eто и малка част от нея:
“Процесната драма дава възможност на учениците да се ангажират с множество проблеми, социални въпроси и морални или етични дилеми, застъпени в учебната програма. Не е необходимо да отделяте цял един час за урок “по драма”, може просто да интегрирате в даден час малка “драматична” структура. Самите вие като учители може да влезете в роля, като съобразите езика си с този, който биха използвали съответните герои, или като създадете специфични предизвикателства, с които учениците ви да се справят. Този аспект на процесната драмата е много полезен за исторически проучвания или ангажиране с географски проблеми.”
Използване на изкуството за развиване на социално-емоционални умения
Изкуството винаги е свързано с преживяване и емоции, затова и няма как то да не бъде полезно и при усвояването на социално-емоционални умения.
Интеграцията на изкуството в различните му форми в часовете помага за развиване на социалните умения на учениците при групови задачи. То може да се използва още за креативно изразяване на силни емоции при възникване на конкретни ситуации в класа или в преживяванията на конкретен ученик.
Ето и две конкретни дейности, заимствани от сайта Едутопия:
Песни – чувства:
Подберете подходящи песни със силен емоционален заряд. Първо анализирайте с учениците само стиховете в песента като ги четете заедно с учениците. След това пуснете песента само с инструментал и накрая пуснете песента в пълната версия с текст и музика. По време на всеки една от тези три части провокирайте учениците да рисуват свободно как се чувстват. Общо трябва да съберете три картини. След това обсъдете и рефлектирайсте с учениците как различните части на песента са ги накарали да се чувстват и как са се отразили на картините им.
Автопортрет – самоосъзнатост:
Осъзнатостта за собствените чувства, емоции и поведение е може би едно от най-ценните умения в дългосрочен план. С тази дейност провокирате именно неговото развиване у учениците. Помолете учениците да създадат свой автопортрет в три периода – на миналото си Аз, на настоящото си Аз и на бъдещото си Аз. Съответно за всяка част ги помолете да направят саморефлексия: за миналото – за какво съжаляват, какво са постигнали, какви победи или грешки откриват; за настоящето – как се справят в момента, какъв път следват; за бъдещето – какви цели и мечти имат за бъдещето и как мислят да ги постигнат. След това учениците могат да споделят своите творби в група или да ги запазят за себе си и да се връщат в следващи периоди към тях.
Идея: Тук може да вкарате и допълнителна активност, свързана с анализ на произведения на изкуството – например автопортретите на Ван Гог и какви разлики откриват учениците в различните периоди от неговия живот.
Още пълни уроци, идеи и активности, свързани със социално-емоционално учене вижте в сайта prepodavame.bg. В сайта ще намерите още специалните уроци по социално-емоционални умения на Световната банка за различни класове.
Прочетете още: