• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • 4 идеи да преподавате по-ангажиращо чрез изкуство

4 идеи да преподавате по-ангажиращо чрез изкуство

  • Публикувано от Павлина Радославова
  • Категории Всички, Добри практики, Добри практики в образованието по света
  • Дата 24 февруари, 2022

Изкуството е съвкупност от разнообразни човешки дейности и произведения, които още от древността до днес ни помагат да комуникираме, да откриваме естетическа наслада и… да учим. 

Затова и някак съвсем естествено изкуството си намира място в училището и образователния процес. Понякога обаче сякаш сме оставили място на изкуството само за специалните предмети като Изобразително изкуство, Музика или творческите извънкласни занимания, а то може да бъде полезен инструмент и по всички останали предмети.

В тази статия събираме няколко вдъхновяващи идеи, които да ви помогнат да използвате силата на изкуството в своята работа като учители. Без значение дали преподавате математика, литература или история, изкуството е начин да провокирате учениците да бъдат по-мотивирани, по-уверени и да научат по-добре учебния материал. То развива редица компетентности от визуална грамотност до социално-емоционални умения и помага на учениците да намерят повече свобода и креативност дори в трудни и сложни концепции.

Използване на картини и фотографии в часовете по литература и история

Изкуството идва със своя контекст във времето и посланията на епохата, в която съществува. Докато много от подходите за анализ в историята и литературата стъпват на текстове, то визуалния прочит, който дава една картина или фотография, е друго средство, чрез което може да провокираме учениците да мислят и разсъждават по определена тема. 

В зависимост от темата на урока, който подготвяте, насърчете учениците да разсъждават върху конкретни визуални примери от изобразителното изкуство или фотографията и да ги използват за опознаване на контекста и преподавания материал. 

Това може да се случи както през групова рефлексия в часа, така и като домашна работа, в която те сами да изберат произведения за анализ (от предварителна ваша селекция или свободно през търсене в интернет или библиотеката). Важно е да дадете основни насоки и въпроси върху, които учениците да построят своя анализ. (например – какво изобразява картината и кога е създадена, какъв стил/техника/материали е използвал художника/фотографа, как се връзва с наученото за епохата от литературно произведение или исторически подход, които се изучават)

Идея: Още в началото на пандемията много от големите световни галерии и музеи отвориха виртуалните си колекции, което позволява да използвате ресурси на музеи като Лувъра, Националната галерия в Лондон и Уфизий във Флоренция. Много от тези музеи също предлагат конкретни учебни планове, които също могат да ви дадат идеи как да обвържете конкретни произведения с учебни теми. Вижте за повече информация ресурсите на Националната галерия в Лондон и Metropolitan Museum of Art.

Използване на музика в часовете по чужди езици, математика и история

Подобно на картините и фотографията, музиката е изкуство, което има силата да ни пренася във времето и да ни разказва истории през емоциите и вдъхновението на музикантите, но и много повече.

Песните на различни езици са подходящ начин да провокирате усвояването на нови думи, дори и граматични структури (уверете се обаче, че тези в избраните песни са правилни, защото понякога в песните граматиката не е тази, която се изисква на контролното). 

За най-малките ученици, музиката е страхотен инструмент да се научат да броят през ритъма и по-лесно да ги запомнят с любима прилепчива мелодия. Музиката може да се използва още още при ученето на дроби, сравнения и разпознаване на модели.

В изучаването на историята музиката подобно на изобразителното изкуство и фотографията запечатва свидетелство за времето, затова и може да провокирате учениците с това да направят плейлист на конкретна епоха, като използват подходящи музикални произведения, теми и сюжети от песни. По сходен начин в часовете по литература учениците може да имат за задача да изготвят подходящ саундтрак на конкретно литературно произведения, като обвържат песните с развитието на сюжета.

Използване на драма (по всички предмети)

Според редица проучвания преживяването на едно знание е най-сполучливият начин да го запомним, затова драмата и инструментите на театъра са така широко разпространени в образованието. 

Освен театралните постановки, които имат големи традиции в България, драмата предлага и много други възможности. Повече за тях разказва Елица Тодорова в тази статия на сайта prepodavame.bg. Eто и малка част от нея:

“Процесната драма дава възможност на учениците да се ангажират с множество проблеми, социални въпроси и морални или етични дилеми, застъпени в учебната програма. Не е необходимо да отделяте цял един час за урок “по драма”, може просто да интегрирате в даден час малка “драматична” структура. Самите вие като учители може да влезете в роля, като съобразите езика си с този, който биха използвали съответните герои, или като създадете специфични предизвикателства, с които учениците ви да се справят. Този аспект на процесната драмата е много полезен за исторически проучвания или ангажиране с географски проблеми.”

Използване на изкуството за развиване на социално-емоционални умения

Изкуството винаги е свързано с преживяване и емоции, затова и няма как то да не бъде полезно и при усвояването на социално-емоционални умения. 

Интеграцията на изкуството в различните му форми в часовете помага за развиване на социалните умения на учениците при групови задачи. То може да се използва още за креативно изразяване на силни емоции при възникване на конкретни ситуации в класа или в преживяванията на конкретен ученик. 

Ето и две конкретни дейности, заимствани от сайта Едутопия: 

Песни – чувства:

Подберете подходящи песни със силен емоционален заряд. Първо анализирайте с учениците само стиховете в песента като ги четете заедно с учениците. След това пуснете песента само с инструментал и накрая пуснете песента в пълната версия с текст и музика. По време на всеки една от тези три части провокирайте учениците да рисуват свободно как се чувстват. Общо трябва да съберете три картини. След това обсъдете и рефлектирайсте с учениците как различните части на песента са ги накарали да се чувстват и как са се отразили на картините им.

Автопортрет – самоосъзнатост: 

Осъзнатостта за собствените чувства, емоции и поведение е може би едно от най-ценните умения в дългосрочен план. С тази дейност провокирате именно неговото развиване у учениците. Помолете учениците да създадат свой автопортрет в три периода – на миналото си Аз, на настоящото си Аз и на бъдещото си Аз. Съответно за всяка част ги помолете да направят саморефлексия: за миналото – за какво съжаляват, какво са постигнали, какви победи или грешки откриват; за настоящето – как се справят в момента, какъв път следват; за бъдещето – какви цели и мечти имат за бъдещето и как мислят да ги постигнат. След това учениците могат да споделят своите творби в група или да ги запазят за себе си и да се връщат в следващи периоди към тях. 

Идея: Тук може да вкарате и допълнителна активност, свързана с анализ на произведения на изкуството – например автопортретите на Ван Гог и какви разлики откриват учениците в различните периоди от неговия живот. 

Още пълни уроци, идеи и активности, свързани със социално-емоционално учене вижте в сайта prepodavame.bg. В сайта ще намерите още специалните уроци по  социално-емоционални умения на Световната банка за различни класове.

Прочетете още:

Как учителката Василики Драконтаидис използва опита си като художник и арттерапевт и в класната стая в начална степен

Етикет:добри практики, изкуство, музика, социално-емоционални умения

  • Сподели:
Павлина Радославова

сътрудник "Маркетинг и комуникации" в "Заедно в час"

Предишен пост:

С какво са различни обученията в програма “Училища за пример”
24 февруари, 2022

Следващ пост

Различното училище, в което всички деца са равни
28 февруари, 2022

Прочетете още

TheArtStudio1.com (203 of 293)
Търсят се училищни проекти за подобряване мотивацията и уменията за осъзнато учене на учениците в прогимназия
20 март, 2023
DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
intervyu lena parova
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13 март, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok