5 стъпки към по-зелена и устойчива класна стая

Днес нашата планета е изправена пред най-големите си предизвикателства – промените в климата. Тези промени могат на пръв поглед да изглеждат далечни, но засят всеки един от нас в неговата общност. Наред с всички действия, които човечеството е необходимо да предприеме в борбата срещу намаляването на последиците от климатичните промени, се подрежда и образованието на тази тема.
Децата трябва да осъзнават проблема и последиците от техните действия за околната среда, за да могат да изградят в себе си волята да променят собственото си поведение, породена от отговорност и грижа към околната среда.
Темата за устойчив и зелен живот е все по-популярна, но е нелека задача за всеки – учител, ученик, родител. Именно затова си поговорихме си с български учители, за да ви дадем изпитани практики и съвети за това как да засягате темата за опазването на околната среда в часовете.
Какво представлява обучението за околната среда?
Накратко, обучението за околната среда разглежда елементите от нашия свят, които влияят на околната среда и работата върху решения за тези проблеми. Основната идея е учениците да участват в инициативи, които не просто информират, но предават посланието да са активни в това да опазват околната среда. Тук, разбира се, се включват умения от различни предмети в училище, като социално-емоционално учене, критично мислене, методи за намиране на решения и анализ на различни гледни точки.

1. Попитайте себе си защо
Преди да решите да въвлечете темата за опазването на околната среда в класната стая е добре да помислите защо искате да го направите – защото темата звучи интересна, защото училището би искало или защото вие самите искате по някаква лична или професионална причина. Това ще ви помогне да осъзнаете откъде идва вашия подтик към зелената тема, което от своя страна ще допринесе да имате по-добри и естествени разговори с децата по темата.
Камен Киров, випуск 2016-2018 г. на програма „Нов път в преподаването”, преподава проектно-базирано учене, философия, социално-емоционални умения, екология и проектно-базирано учене на деца от 5-9 години в Пространство за учене „Пътеки”. Той дава следния съвет:
„Хубаво е учителите да са честни с нещата, които не могат/ не искат да откажат да правят, за да могат да предават на децата честни послания – не всичко може, но опитваме, докъдето можем. Освен да сме честни със себе си, е важно да планираме стъпка по стъпка: опознаване на проблема, изследване на други аспекти на проблема, търсене на решения, опит-грешки… повторение. И постоянство.”
„Промяната се натрупва с времето и зависи от примерите (учители, родители, деца) около нас – по време на хранене, как общуваме, какво си пожелаваме в началото и в края на деня; как се държим с растения и животни/буболечки в парка; как се грижим за вещите си, водата на мивката, дрехите, растенията в училище/двора и т.н.”
2. Гледайте на ученето на устойчиви навици в неговата цялост
Образователната система на глобално ниво често не е достатъчно чувствителна към социално-емоционалните умения на децата. Много нови подходи се опитват да разбият този стереотип и включват преподаване, което не включва заучаване на готова информация. Формалното преподаване на знание обаче, все още е голям проблем, който на практика дава отражение върху цялостната личност на децата – как възприемат света и как си взаимодействат с него.
Камен споделя:
„Цялата личност е част от социалните отношения, те пък са неизбежно свързани с икономическите, а те – с екологичните. Връзките са многопластови, многосекторни и неоспорими. Не можем да съществуваме без околната среда, колкото и знания, умения, пари, власт и т.н. да сме натрупали. Основата на нашето съществуване като индивид е в обществото, а основата на обществото – в баланса с растителния, животинския, природния свят.”
Именно затова би било полезно да гледаме темата в цялост, а не просто една добра практика. Например:
- Да работим за цялостното си поведение като потребители и да изчистим от своето поведение консумацията на неща, които знаем, че имат основно вредно въздействие върху околната среда. Тези неща могат да бъдат заменени с алтернативни такива, а и често и по-бюджетни в дългосрочен план. Разбира се, това е процес, през който вие и децата учите, изследвате и обсъждате заедно.
- Да се грижим заедно да чистотата на стаята, училището или парка. Тук идеята е да създадем цялостна нагласа за грижа за средата около нас и нагласата, че това не е задължение само на наетите от училището или общината хора. Подобни дейности обикновено лесно се превръщат в полезна инициатива и възможност да прекарвате време сред природата, а ако искате да повишите мотивацията бързо, можете да включите и награди.
- Да изследваме заедно взаимосвързаните системи. Всеки предмет има връзка с природата по една или друга линия. Различните системи са свързани по различни начини, които можете да използвате в часовете, за да илюстрирате последици от поведение и значението от вземане на обмислени решения. Ако сме наясно с това кои са тези системи и какви са връзките между тях, то бихме опознали и начините, по които можем да им помагаме. Това включва хората, животните, насекомите, растенията, микроорганизмите и балансът между тях.



3. Рефлектирайте върху средата около себе си
Дори и вече да сте засягали темата за опазването на околната среда в час, е полезно да черпите вдъхновение и опит от заобикалящата ви среда. Например, наблюдавайте нагласите на вашите ученици, техните родители (доколкото е възможно), вашите колеги и други. Какво според вас би ги подтикнало да живеят по-устойчив начин на живот? Със сигурност просто една чаша за многократна употреба няма да промени целия им живот, но рефлектирането върху нейната употреба и защо да го правим, е добра изходна точка.
Весела Звезделинова е начален учител от ОУ „Св. св. Кирил и Методий”, град Ловеч. Възпитаник е на програма „Нов път в преподаването” за периода 2014-2016 г. и в момента е ръководител на 1-ви клас. Весела споделя:
„В последните години моето семейство се стреми да намали отпадъците, които генерира в домакинството. Връщайки се на работа след 4-годишно майчинство, ме удари реалността колко пластмаса генерира една класна стая. Лятото преди да поема моите първокласници търсех информация, различни източници и примери на колеги от чужбина и така си създадох стратегия за новата учебна година.”
„Учениците ми са предимно от малцинствените групи. Открих, че повечето от тях не осъзнават последствията от това да хвърлят на места, на които не трябва. Исках да поемат отговорност към заобикалящия ги свят и да осъзнаят, че всяко тяхно действие има значение.”
4. Децата винаги са готови за нови приключения
„Децата винаги са готови за нови приключения. Бързо си създават полезни навици, когато прегърнат някоя идея. А разделното събиране на отпадъци в класната стая е едно добро начало по пътя към една по-зелена класна стая.” – споделя Весела.
Трите практики, които препоръчва Весела са:
- Разделно събиране на отпадъци в класната стая
- Използване на отпадъчни материали за изготвяне на проекти, украси, картички и т.н.
- Използване на повече продукти за многократна употреба в класната стая, като презареждащи се маркери за бяла дъска, чаши и шишета за многократна употреба, кърпа за бяла дъска и други.
Весела споделя, че практиките, които тя прилага с нейните първокласници, са успешни.
„Промяна в нагласите има, макар да е минал само един учебен срок. Когато трябва да изхвърлят нещо, първо проверяват дали няма да може да се сложи в кошчетата за разделно събиране на отпадъци. Сами организират почистване на класната стая, с което показват инициативност. В момента организираме събитие в училище, свързано с рециклирането. Учениците дадоха страхотни идеи, които ще реализираме.”
5. Опитайте
Опазването на околната среда и по-доброто разбиране на проблемите, които я застрашават са важна и значима тема. Като такава би било ценно да я интегрираме във всичко, което правим с децата в класната стая, с идеята трайните нагласи да дадат отражение и отвъд нея.
Опитвайки нови неща и преминавайки през един процес заедно с децата е една добра рецепта за успех. Те, също като нас, имат нужда от информация, възможности да размишляват и обсъждат, добри примери и интересни инициативи. С две думи – да учат активно, чрез действие.
За повече добри практики и съвети за устойчиво училище и класна стая, вижте секцията „добри практики” на Prepodavame.bg.
Етикет:околна среда, устойчиво училище