7 метода за учене чрез игра

Първите 6 метода за игровизация на учебния процес са споделени от Господинка Иванова, начален учител в Първо ОУ “Георги Бакалов”, Стара Загора. Не изискват трудоемка специална подготовка и могат лесно да се модифицират спрямо класа и предмета, по който преподавате. Повечето от тях могат да се използват както в контекста на дистанционното обучение, така и в реалната класна стая. Надяваме се да се вдъхновите и да приложите някои от тях в практиката си. Ако и вие имате любими методи за игровизация, можете да ни ги споделите на schools@zaednovchas.bg

Игровизация 1: Kahoot!

Kahoot! предоставя бърз и лесен начин за създаване на интерактивни анкети, които можете да използвате за проверка на разбиране по време на час, онлайн викторини, пробни изпити, домашна работа и т.н. Г-жа Иванова препоръчва платформата, защото “с нея имате възможност да игровизирате стандартното изпитване и в рамките на 10 минути да проверите знанията на голям брой ученици.”

Стъпка 1: Направете си безплатна регистрация или влезте с акаунта си в Гугъл, ако имате такъв.

Стъпка 2: Създайте игра с въпроси.

Стъпка 3: Вземете индивидуалния код за достъп до играта и го споделете с учениците.

След като създадете играта, програмата ще ви даде индивидуален код за достъп, който да споделите със своите ученици. Всеки един от тях трябва да влезе през интернет браузър или да изтегли приложението Кahoot! на устройството си. Въвежда кода, попълва името си и участва в играта, а вие виждате в реално време как отговаря на поставените от вас въпроси. Ако имате ученици без никакъв достъп до интернет, можете да разпишете играта в документ на Word и да го принтирате.

Можете да използвате играта по време на час или да дадете възможност на учениците да я изиграят самостоятелно за домашна работа. Всяка игра се запазва на платформата и може да се отвори с помощта на кода за достъп дори и месец след като е създадена. Дори ако в момента нямате възможност да създавате собствени игри в Kahoot!, ако се регистрирате в платформата, ще можете да използвате създаденото от други потребители съдържание

Игровизация 2: Асиметрична гимнастика

Асиметричната гимнастика стимулира двете полукълба на мозъка едновременно и развива физическата култура на учениците. Можете да правите по няколко упражнения с учениците в началото на часа или когато прецените, че се изморяват. 

Показвайте всяко упражнение бавно, а когато видите, че децата го усвояват, забързайте темпото. Асиметричната гимнастика им помага да запомнят по-голям набор от информация, да мислят по-бързо и да развиват наблюдателност. За учениците без интернет можете да създадете лист с кратки инструкции и картинки за смяната на ръцете.

Игровизация 3: Азбука за тренировки и опознаване

Целта на тази игровизация е да помогнем на децата да научат азбуката по лесен и забавен начин. Единственото, което ви е необходимо, е лист с инструкции като този. 

Стъпка 1: Създайте “карта на азбуката”. 

Можете да използвате тази за вдъхновение. Всяка буква води към някаква задача. Играта може да се променя в зависимост от това какво искате да научат вашите първокласници: букви, срички, числа, думи.

Стъпка 2: Правила. 

Всеки ученик избира различна буква. По азбучен ред (или в друг ред, определен от вас – чрез изтегляне на имена от шапка и др.) обяснява условието на всяка буква и съучениците му го изпълняват. Чрез играта следите доколко вашите ученици познават съответните буквички/срички/числа. А след няколко изигравания в различни дни можете да проследите дали учениците отбелязват напредък. 

Стъпка 3: Дискусия 

След провеждането на играта организирайте дискусия с учениците, за да разберете дали тази игра им е допаднала и какво са научили от нея. Г-жа Иванова препоръчва да обсъждате всяка една от предложените игри с учениците си след като я изиграете. По този начин получавате ценна обратна връзка от тях и разбирате дали дадена игровизация е ефективна или не. 

Игровизация 4: “Сподели и запиши”

С помощта на тази игра, която можете да разиграете в 3 варианта, учениците упражняват частите на речта:

Вариант 1: Споделете и запишете прилагателно име, което ви определя най-добре.

Вариант 2: Споделете и запишете съществително име, което започва с първата буква на вашето име. 

Вариант 3: Споделете и запишете глагол, който описва какво сте правили вчера.

Всеки ученик споделя пред класа прилагателно, съществително или глагол. Децата се изслушват и проверяват дали наистина споделената дума отговаря на условието. Ако думата отговаря на условието, всички я записват в тетрадките си.  

Игровизация 5: “Бягаща диктовка”

Бягащата диктовка изпълнява всички цели на класическата диктовка, но позволява на учениците да се научат да работят в екип и да се раздвижат. 

Подгответе няколко копия на диктовката и ги залепете на дъската. Разделете класа на отбори от двама. Във всяка двойка има един “писател” и един “бегач”, който отива до изречението, прочита го, връща се обратно до “базата” и го предава на писателя. На всяко трето изречение учениците разменят ролите си.  

Игровизация 6: “Приказка за 5 минути”

Тази игра развива творческото мислене на учениците и им помага да подобрят правописа си. Подгответе по един конкретен въпрос на отделно листче за всеки ученик: “Кои са главните герои?”, “Как се казва приказката?”, “Къде се развива действието?” и т.н. Учениците записват отговорите си и ви връщат листчетата, а вие обобщавате отговорите им и “сглобявате” приказката. Отделете специално време за четене на авторските приказки на класа. С помощта на тази игра можете да проследявате как се развива правописът на учениците, дали се изразяват с пълни изречения и др. 


Minecraft виртуален лов на съкровища с Иван Драгомиров

“Отчаян съм, господине, училището ми липсва!” 

Това бяха думите, които ме провокираха да помисля как мога да им върна усещането, че са на училище, съобразявайки се със сегашната ситуация. Знам, че учениците ми обичат да играят Minecraft, научиха ме как се прави сървър в платформата и реших да ги изненадам като създам точно копие на училището, където да организирам виртуален лов за съкровища. Във всяка една от стаите на виртуалното училище са скрити задачи, които тестват различно предметно знание. Този проект на игровизация ми отне 4 дни, но моментът, в който ще ги изненадам с любимата им игра е безценен! 

Иван Драгомиров, учител в група за целодневна организация на учебния ден в 4. клас, СУ “Христо Ботев”, Козлодуй

Направете виртуална разходка из Minecraft версията на СУ “Христо Ботев”, град Козлодуй

Ако и вие искате да приложите тази практика, но не знаете как се работи с Minecraft или имате други въпроси по нейното изпълнение, можете да се свържете с господин Драгомиров тук. Очаквайте скоро и неговата история на нашия сайт.

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.