Актьорите на Дерманци

Учителят по английски език Даниел Симеонов, за когото неравният достъп до качествено образование е много повече от обикновена статистика
Когато преди няколко години завършилият кинорежисура Даниел Симеонов решава да се премести да живее в ловешкото село Ъглен, той осъзнава какво на практика стои зад числата, които нареждат България на последните места в Европа и света по качество на образованието. 40% функционална неграмотност сред 15-годишните се изразява в изгубения потенциал на хиляди млади хора, които не разбират смисъла на това, което четат. Високият дял на отпадналите от училище деца води до сериозни пропасти в икономиката на страната. Огромното неравенство в достъпа до качествено образование лишава учениците от семейства с нисък социално-икономически статус от перспектива за бъдещето им.
„Отпреди това обмислях да стана учител, но тогава реших, че вече имам време и нужда да действам“, разказва Даниел, който през 2016 г. кандидатства в програмата Заедно в час и започва да преподава английски език в основното училище „Неофит Рилски“ в с. Дерманци. Днес е сигурен, че училището е неговото място и че ще се посвети за дълго време на преподаването, защото „децата ти взимат много енергия, но и много ти дават“. Даниел се включва в учителската професия след няколко години работа в корпоративния свят и с ясна визия какво трябва да бъде образованието – модерно, адекватно, позитивно, ефективно и приобщаващо за всеки ученик в класната стая.
Библиотека, театър и тур за чужденци
Още в първата си година като учител Даниел е намерил не един начин да работи за тази визия. Той залага активно на извънкласните дейности и разширяването на възможностите на учениците за учене. Първата му инициатива в основното училище в Дерманци е преобразяването на наскоро ремонтираната училищна библиотека. Даниел подрежда тематично наличните там книги и работи за привличането на дарения. Прави кът за учене с компютри и интернет, който се превръща в истински информационен център.
Даниел ръководи и театралния клуб на училището, чиято трупа в края на миналата учебна година изнесе пред публика забавната и новаторска версия на „Ромео и Жулиета“ – „Иванчо и Марийка“. Според него участието в театралната школа помага на учениците да развиват успешно своята емоционална интелигентност. „През работата на сцена, дискусиите върху текстовете и ролевите игри те опознават себе си и своите емоции“, обяснява учителят. И допълва, че в тази активност вижда и най-сериозния напредък у учениците, които осъзнават крайната цел и са мотивирани да вървят към нея – нещо, което понякога е трудно да се постигне в класната стая. Защото, както казва Даниел, „оценките не са като аплодисментите и енергията от публиката“.
Петокласниците пък посвещават учебната 2016/17 г. на организирането на екскурзоводна програма за Дерманци на английски език, която да представят пред чужденци – гости на селото, през лятната ваканция. Идеята се ражда по време на разговор между Даниел и учениците му на тема представяне на родното им място, а когато през учебната година в Дерманци идват гости от мрежата Teach for All, част от която е и Заедно в час, децата още повече се вдъхновяват да разказват за забележителностите на своя роден край.
С осмокласниците си Даниел работи върху мотивацията им да изучават чужд език, като ги включва в ролята на преподаватели на учениците от 4. клас. След това ги връща назад към пътя, който са извървели, за да помислят доколко това, което са научили, им е било полезно и са го приложили.
Учениците в Дерманци не скучаха и през лятната ваканция. ОУ „Неофит Рилски“ и още няколко училища в региона организираха лятно училище за деца, които имат нужда да наваксат с материала по математика и български език. Заедно с Френския културен институт пък Даниел се включва в проекта за кинообразование в училище CinEd, в рамките на който се организират прожекции на европейски филми, а след тях – дискусии за смисъла, посланията и невербалната комуникация, които учениците са извлекли сами от видяното чрез киноезика. „Това развива функционална грамотност, защото учениците сами анализират и извличат съдържанието“, обяснява Даниел.
Как да излезем от омагьосания кръг
Най-големите предизвикателства, които Даниел среща в работата си като учител, са свързани с промяната на нагласите на децата за постоянно учене, за това да се саморазвиват, за това, че могат да са успешни и че светът няма граници и всеки може да стигне докъдето пожелае. „Понякога имат нагласата, че светът свършва до табелата на тяхното населено място“, казва Даниел и признава, че това го „прави гневен“. Според него за този проблем трябва да се говори и макар че не само училището е отговорно за него, то не може да абдикира. „Това децата да ходят редовно на училище зависи на първо време от мотивацията и очакванията на техните учители – както към учениците, така и към самите себе си“, убеден е Даниел.
Другият ключов момент е работата с родителите, които според него са най-големият ролеви модел за децата и ако те имат ниски очаквания, това се предава и на учениците. „Има нужда от политика на национално равнище за работа с родителите, за да се прекъсне омагьосаният кръг, в който живеят децата“, смята Даниел Симеонов.
Дълггодишен регионален партньор на “Заедно в час” в област Ловеч е “Титан” Златна Панега.
Вие също можете да бъдете иновативни и полезни за учениците си – кандидатствайте на “Стани участник”
Научете повече как се развива историята на Даниел и неговите ученици с прожекция на техния филм в Париж и София.
Вижте и още истории от класните стаи на участниците в програмата на “Заедно в час” тук.