Анета Куманова: Като директор се опитвам да дам свобода на колегите, искам те да се чувстват спокойни и подкрепени


Анета Куманова е директор на Второ СУ „Проф. Никола Маринов”, гр. Търговище. От 2020 г. училището участва в програма “Училища за пример” на “Заедно в час” – безплатна двугодишна програма за професионално развитие на училищни екипи с фокус върху устойчиво подобряване на управленските и преподавателските практики, които допринасят за успеха на всички ученици в училището.
Второ СУ „Проф. Никола Маринов” участва в програма “Училища за пример”, в която екипът Ви надгражда своите умения и работи съвместно с други училища от цялата страна. Какво се промени в училището след включването в тази програма?
Вече втора година нашето училище е част от програмата „Училища за пример“. Ръководството и част от педагогическите специалисти преминаха през няколко обучения, които продължават и тази година. Аз лично смятам, че има промяна. Промяна, която се случва с малки крачки, промяна в нас самите, в нашето отношение и възприятие. Училището ни е голямо, тук работят 102 учители и би било изключително нереалистично, ако мислим, че за една година можем да обхванем всички. Аз съм доволна, че в работата по програмата се включват колеги от различни етапи. За две години създадохме две професионални учебни общности (ПУО), които развиваме, обогатяваме, надграждаме. И точно в тях аз виждам промяната.
Колегите „отвориха“ своите класни стаи, реализират взаимни посещения в часовете, усеща се доверие и подкрепа, а споделянето обогатява.
Още много работа предстои в тази посока, но важното е, че положихме началото и вървим напред, учим се от грешките и продължаваме.
Друг, изключително ценен аспект е и партньорството между училищата. През изминалата година работихме по НП „Иновации в действие“ точно с училище, което срещнахме в програмата „Училища за пример“– СУ „Найден Геров“, гр. Варна. Благодарение на програмата открихме приятели и съмишленици. Извън обученията се чуваме, обсъждаме различни казуси, споделяме опит. За тази година сме планирали провеждане на регионална конференция, в която освен училището от Варна, ще се включат и СУ „Христо Ботев“, гр. Кубрат, и СУ „Емилиян Станев“, гр. Велико Търново, но останалото го запазвам в тайна на този етап.
Важна част от програмата е курсът “Лидерство в училище”, който надгражда уменията на лидерския екип да допринася за по-задълбоченото учене на всички ученици. Кои са подходите и стратегиите в посока качествена среда за ученици и учители, които Вие използвате като директор?



Изключително ценни бяха за мен тези обучения. Отварям една скоба, всички обучения по програмата са динамични и всеки участник през цялото време е в активна позиция. Редуват се казуси, работа по групи, работа по екипи. Всеки участник може да влезе в различна роля и да се види от различен ъгъл в различна ситуация. Участвайки в тези обучения смятам, че промених донякъде своя поглед. Много полезни за мен бяха модулите, свързани с делегирането на отговорност, споделеното лидерство, стилове на управление, училищна култура. И си давам реална сметка, че това е само начало. Научаваш нещо ново, използваш го в някоя ситуация и искаш да научиш и още, и още. Това е промяната – желанието за развитие.
Като директор се опитвам да дам свобода на колегите, искам те да се чувстват спокойни и подкрепени, вярвам в техния професионализъм.
Как изглежда за Вас качествената продължаваща квалификация за учители и директори?
Качествена за мен е тази квалификация, която е получена тогава, когато има нужда от нея и е практическа насочена. Важно да има надграждане и обогатяване, споделяне на опит и обмяна на мнения и идеи. Последните години ни показаха колко динамични и гъвкави трябва да бъдем, от нас се изисква да се развиваме, да надграждаме, да придобиваме и нови умения.
Какво смятате, че трябва да се промени в сегашните национални изисквания за продължаващата квалификация?
За мен е важно мнението на учителите. Те са най-точният барометър. Учителят е този, който знае и може да посочи от какво обучение има нужда, къде смята, че е необходимо да получи повече информация, да развие и надгради, къде има дефицити и нужда от подкрепа. Трудно и дори невъзможно е да поставим всички в рамки. Всяко училище носи своята специфика и индивидуалност, а дори и в един колектив има изключително различни желания за обучения.
Екипът Ви работи усилено за развиване на социално-емоционалните умения у учениците – какви конкретни подходи и инициативи прилагате в тази посока?



Ежедневната ни работа с деца, ситуациите, в които попадаме, казусите, с които се сблъскваме ни провокираха да търсим начини, методи, с които да развием социално-емоционалните умения на учениците. Всички осъзнахме, че е изключително важно нашите ученици да притежават социално-емоционални компетенции, т.е. нагласи, убеждения, умения и поведенчески модели, които да им помагат да взимат правилни решения. И това би им помогнало изключително много да бъдат по-мотивирани и успешни.
С колегите от начален етап обсъдихме различни възможности и варианти и през настоящата учебна година в различните випуски се работи по развиване на социално-емоционалните умения на учениците като използваме ресурсите на Световната банка за развитие на СЕУ от сайта „Преподаваме.бг“.
Учителите на съответната паралелка – класен ръководител и учител в ГЦОУД, работят в екип, заедно преценяват кога и в кой точно час ще се проведе заложеното занятие – час на класа, занимания по интереси или в дните за проектни дейности. Заедно поставихме целта, но пътя към нея избират те. Изключително ценна и много важна в тези часове е помощта на училищния психолог. В края на учебната година добрите практики ще бъдат споделени и нашата идея да разширим обхвата на включените паралелки.
Прочетете още:
3 причини да кандидатствате за програма “Училища за пример”
С какво са различни обученията в програма “Училища за пример”
Какво споделят за “Училища за пример” участниците от първия випуск
3 мита за учителите от програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”
Прочетете и интервютата с други директори на училища партньори: