Аничка Петкова: Трябва да променим схващането, че в училище се преподават знания и само знания


Аничка Петкова e главен учител в ОУ „Иван Вазов“ гр. Видин. Тя е класен ръководител съм на II „а“ клас и част от лидерския екип на училището, който участва в програма “Училища за пример”. За себе си Аничка споделя, че работи това което е мечтала от дете. “Или казано по друг начин, не работя, просто сбъдвам детската си мечта”. В това интервю говорим с нея за ролята на началния учител, за пътя на едно училище към съвременно образование и как програма “Училища за пример” подкрепя учители и директори по този път.
Вие също може да станете част от програма “Училища за пример”. Подайте заявка за интерес и научете първи за отваряне на кандидатстването и полезни съвети за подготовка за подбора.
Кои са най-важните задачи пред основното училище, за да осигури качествено образование на учениците и да отговаря на нуждите на съвремието?
Вече 60 години ОУ „Иван Вазов“ в гр. Видин е училището, което буди порива на видинските ученици към чудните тайнства на познанието. Стремим се:
- да направим ученето по-лесно и достъпно чрез изграждане на адекватна включваща среда и реализиране на нов тип взаимоотношения с учениците;
- да подпомагаме учениците да преодолеят трудностите и нежеланието да учат, чрез възприемане на нови умения чрез поставяне на ученика в центъра на обучението;
- да постигнем ефективен образователно-възпитателен процес, като използваме подходящи подходи, методи и форми на обучение.
Разкажете ни повече за ОУ “Иван Вазов” и практиките, които ви помагат да подобрявате преживяването на учениците в училище?
В училището работят 49 педагогически специалисти. Всички са правоспособни учители по съответните учебни предмети. Те притежават значителен професионален опит и компетентности, които се развиват и усъвършенстват в различни квалификационни форми на училищно, регионално и национално ниво. Носители на ПКС са 44 педагогически специалисти, което е предпоставка за осъществяване на качествен образователен процес. Учители и ученици се включват активно в образователни, културни и социални дейности и инициативи, организирани на училищно, общинско, областно и национално ниво. Основните подходи в работата на учителите са личностно ориентирания, фасилитаторския, компетентностния и интердисциплинарния подход. Често в класните стаи се наблюдават интерактивните методи като решаване на ситуационни задачи, обърнати класни стаи, ролеви игри, групова работа, обучение по станции.
Ако трябва да опишете училището, в което работите, с три думи, какви биха били те?
Дръзновение, знания, качество
Кои са най-важните качества и действия на един учител, за да бъдат неговите ученици успешни и щастливи?
Да обича децата, да им се доверява и да умее да представя трудните за учениците знания като проблеми, които те могат да решат, стига да пожелаят това.
А кои са най-важните качества и действия на един директор, за да бъде неговият екип успешен и удовлетворен?
Според мен директорът трябва да е отворен към новото, да умее да делегира права и отговорности на учители, да умее да мотивира и стимулира както учениците, така и педагогическия и непедагогически персонал в училището.
Вие сте част от лидерския екип на ОУ „Иван Вазов”. Разкажете ни повече за управленските практики във Вашето училище, как мотивирате екипа да се развива, да учи и да е в крак със съвременните тенденции в образованието?
Хареса ми изразът „в крак със съвременните тенденции в образованието“ от Вашия въпрос. Нашият лидерски екип се стреми именно към това. Да поддържа високо качество и ефективност в процеса на училищното образование съобразно индивидуалните способности и потребности на учениците чрез привеждане дейността на училището в съответствие с пулса на времето. Стремим се да изграждаме и поддържаме институционална организационна култура чрез прилагане на училищни политики в подкрепа на гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. Според нас училището следва да бъде желано място за обучение, изява и подкрепа за личностното развитие на учениците и педагогическите специалисти. В училището функционират три Професионални учещи общности (ПУО) и тяхната главна цел е повишаване на професионалната компетентност и квалификация на учителския колектив, както и повишаване благосъстоянието на учениците.
Вече втора година ОУ „Иван Вазов” в гр. Видин е участник в програма „Училища за пример” на „Заедно в час”. Разкажете ни как прилагате наученото от програмата в своето училище? Какво се промени, след като станахте част от програмата?
Участието ни в програмата „Училища за пример“ ни накара да се огледаме, да променим стила си на общуване, да отворим класните си стаи и да споделяме добрите си практики. Лично за мен обученията на Лидерския екип ме накараха да променя себе си. Станах по уверена и по-критична към това което правя като учител, така и като лидер на ПУО.
С какво програма „Училища за пример” се различава от останалите обучителни програми, през които сте преминавали като екип?
Програмата „Училища за пример“ наистина е различна. Това, което я отличава, е свързано с нейната продължителност и възможността за споделяне и рефлексия. Работата с ментор осигурява на училищата възможност да получават своевременна обратна връзка
Защо бихте препоръчали програмата и на други училища в страната?
За да се случи промяната в българското образование. Защото народът е казал, че една птичка пролет не прави, но към днешна дата училищата, които са част от програмата, са ято. Добавената стойност, която получи нашето училище от двете години участие в програмата мога да обобщя така:
- внедрявайки целите на програмата „Училища за пример” в нашите цели и задачи, ние успяваме да постигнем по-високи академични резултати;
- подобрихме училищната култура и благосъстоянието на учениците и педагогическите специалисти;
- нашите учители, ученици и родители са удовлетворени и стимулирани да дават най-доброто за развитие на собствените си способности и успехите на училищната общност.
- отварянето на класните стаи и споделянето на добри практики.
Мисля си, че тези неща ще подтикнат и други училища да се включат в програмата.
Библиотека в коридора, която стимулира учениците да четат В час по английски език Учениците се учат да определят емоциите си заедно и с подкрепата на учителя
Кое е най-важното нещо, което трябва да се промени в мисленето ни за училищното образование като общество?
Според мен това, което трябва да променим, е схващането, че в училище се преподават знания и само знания. Предучилищното и училищното образование трябва да води учениците към себепознаване, осъзнато вземане на решения, умения за критическо мислене и формиране на т.н. меки умения. Чак когато всичко това е налице, ученикът мотивирано и съзнателно ще върви по пътя на овладяване на науката.