Как може да променим едно провалено училище?

Възможно ли е едно училище в беден квартал, в което учат ученици от 50 националности и не говорят основния език на преподаване в него, така да се промени, че всички ученици да започнат да постигат високи резултати? Съдейки по българския опит, категорично ще заключим, че това е кауза пердута. По време на годишната конференция Образование 2015, организирана от Фондация „Заедно в час“, примерът на Академия Арк Елвин във Великобритания ни показа, че това не е мисията невъзможна.

Анабел Бейс, директор на Академия Арк Елвин, заяви, че всичките й действия са водени от една цел – какво е най-добро за учениците й. „Ние вярваме, че всяко дете може да успее, независимо от началната точка“, допълва тя.

Преди една година независимият образователен инспекторат OFSTED във Великобритания определя училището като „неадекватно“ и местното правителство наема г-жа Бейтс да създаде план за подобрение на училището и да поднови преподавателския екип, който не може да се справи с преподаването на ученици с ниска мотивация и трудна дисциплина. В момента училището работи по новоприета програма за промяна на училищната среда и промяна на живота на учениците там.

Академия Арк Елвин се ръководи от шест основополагащи принципа:

  1. отлично преподаване;
  2. познаване на индивидуалните особености на всяко дете;
  3. поддържане високи очаквания към всяко дете;
  4. осигуряване на повече време за учене;
  5. засилен фокус върху основополагащите предмети (английски и математика);
  6. култура на поведение.

Училището използва различни инструменти, за да постигне целите си:

  1. планиране на уроци – всеки учител планира часовете си в 4 части по предварително зададена рамка;
  2. наблюдение на уроци – взаимните посещения се използват за поддържане на високото ниво на преподаване.
  3. предварително установени правила – подписва се договор между ученици, родители и училището с ясно описани задължения и права;
  4. инструменти за отчитане на резултати – въведени са системи за проследяване присъствието на учениците в училище, както и на техните академични постижения;
  5. позитивни стимули – въведени са награди и поощрения при повишаване на резултатите, както и при проява на поведение, което е в синхрон с ценностите на училището.

 

Всички тези принципи и инструменти в училището се основават на един единствен постулат – нищо друго няма значение, ако не предоставя качествено образование. За да постигнат това и за да стигнат до всяко едно дете в училището, независимо от майчиния му език, учителите използват всякакви иновативни практики – от спорт до музика, игри и различни ролеви игри.

„Тези принципи, тактики и политики не са уникални за Академия Арк Елвин, а напротив – могат да бъдат използвани навсякъде по света“, споделя Анабел Бейтс.  Те са напълно приложими и в българските условия, където все по-често се сблъскваме с предизвикателството на интеграция на децата от различен етнос или с нисък социално-икономически статус.

Всички директори и учители, които вярват, че учениците заслужат качествено образование и могат да постигнат високи резултати, могат да използват добрите практики на Академия Арк Елвин.

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Абонирай се за бюлетин

Най-важното от нас директно в твоята поща

Можеш да се отпишеш по всяко време.