• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Първият буквар за ученици с различен майчин език вече е факт и е достъпен безплатно

Първият буквар за ученици с различен майчин език вече е факт и е достъпен безплатно

  • Публикувано от Павлина Радославова
  • Категории Всички, Деца билингви, Добри практики, Новини, прессъобщения
  • Дата 9 септември, 2021
Буквар Четем с Ася и Явор

Букварът “Четем с Ася и Явор” е подходящ още за български деца в чужбина и ученици, които изпитват затруднения с четенето в началното училище и всички деца, които искат да се научат да четат

Буквар Четем с Ася и Явор

Логопед и специалисти по ранно двуезично развитие разработиха първия български буквар за ученици с различен майчин език от българския, които нямат достатъчно развити езикови умения на български език при постъпване в училище. Той е достъпен безплатно на сайта prepodavame.bg и учителите могат да го използват през новата учебна година като допълнителен материал при усвояването на уменията за четене. 

Букварът “Четем с Ася и Явор” е подходящ също за български деца в чужбина, които имат ограничен контакт с българския език, ученици в нална степен, които по различни причини изпитват затруднения с четенето в началното училище до 2.-3. клас и всички деца, които искат да се научат да четат. Само за седмица са направени повече от 400 заявки от учители за изданието от България и света.

Букварът и допълващите материали към него са първият цялостен продукт на проекта “Разбираш ли езика на училището”, който се реализира от началото на 2020 г. от фондация “Заедно в час” и сдружение “Интернационална Асоциация ЕдюкАрт”. Проектът цели да създаде учебни материали и полезни ресурси, които да подкрепят децата с различен майчин език в България – едни от най-уязвимите ученици в образователната ни система, и техните учители. От 2021 г. трети партньор в проекта е и фондация “Тръст за социална алтернатива”.

Какво включва букварът

“Четем с Ася и Явор” включва три отделни книги: Буквар за деца; Буквар с насоки за работа за учители; и “Моите букви” – приложение за изработване на тактилни букви.

Букварът с насоки за работа съдържа всички страници от детския буквар, както история рамка и инструкции за работа към всяка буква. Това позволява индивидуална работа с едно дете само с тази книга. Приложението “Моите букви” дава възможност децата сами да проследяват напрадъка си и да си създадат собствена индивидуална азбука с помощта на различни материали.

Материалите съдържат общо 40 теми. Буквите се въвеждат в шест групи. В края на всяка група се предлага обобщителна тема за затвърждаване на въведените в нея ключови моменти. В насоките за работа към обобщителните теми има информация за очаквания междинен резултат и препоръки как възрастния да продължи да работи с децата, в случай че те не са го постигнали. 

Букварът се разпространява безплатно и е достъпен в онлайн и печатен вариант. Поръчките се осъществяват през сайта prepodavame.bg. 

Заявете комплект на буквара тук

Онлайн форматът е подходящ за живеещи в чужбина, като е пригоден за разпечатване и в домашни условия. 

Предимства на буквара “Четем с Ася и Явор”

“Четем с Ася и Явор” е буквар, създаден със специален фокус върху деца, които имат нужда от допълнителна подкрепа за усвояване на четенето. В материалите в комплекта са взети под внимание основните затруднения на децата при усвояване на четенето. Букварът е апробиран за работата от учители в начална степен и практиката на специалист логопед. 

Eто и основни акценти от концепцията на буквара, които го правят толкова полезен и ценен:

  • Целенасочено отработване на аспекти, които често представляват трудност за децата (например слято четене на срички, четене на думи със струпване на съгласни, огледални букви, диференциация на звукове, близки по звучене, например [ж] и [з] и техните букви и др.).
  • История рамка, която позволява всяка тема да бъде поставена в занимателен контекст. По този начин упражненията се свързват съдържателно едно с друго и от самото начало се насърчава четене с разбиране.
  • Целенасочена работа с лексика (използване на историята рамка за въвеждане на ключовите думи от задачите и текста за четене, визуална подкрепа за разбиране и запомняне на значението на думите).
  • Подкрепа за ориентация на страницата (ясна структура на страницата, визуално маркиране на полето за четене чрез вертикална линия, цветен фон на текстовете и изреченията и др.).
  • Подкрепа на четенето чрез целенасочено включване на различни сетива, упражнения за концентрация, чрез фина моторика (изработване на тактилни букви) и движение.
  • Насърчаване на любовта към четенето чрез приключенски сюжет на историята рамка, интересни текстове за четене, естетични авторски илюстрации и интригуващи задачи. 

Дейностите в отделните задачи в буквара се надграждат така, че децата да са максимално подкрепени в процеса на учене. Постепенно се преминава от по-лесни към по-сложни теми и дейности. Задачите се повтарят в една и съща последователност. Така децата знаят какво се очаква от тях, а това им помага да се чувстват по-уверени и да могат да се фокусират по-добре върху съдържанието.

Повече за концепцията на буквара прочетете тук.

Авторите и какво предстои в бъдеще

Автори на буквара са логопедът Акулина Арикова и специалистите по ранно двуезично развитие д-р Анастасия Новикова и Вяра Михайлова. Автор на илюстрациите е художничката Еслица Попова. 

Екипът, създал буквара, продължава да разработва и допълнителни материали за подкрепа на ученици с различен майчин език и техните учители. През следващите месеци предстои да бъдат завършени още: Наръчник за интегрирана езикова подкрепа за учители; Наръчник за езиково подкрепящия учител по математика за 1-2 клас; Наръчник за езиково подкрепящия учител по български език за 1-3 клас (част 1: Развитие на речниковия запас, род и число на същ. имена) и др.

Паралелно с това от Заедно в час подготвят специални педагогически обучения, с които учителите още по-добре да подкрепят едни от най-уязвимите си ученици.

Подкрепете ни да създаваме още подобни материали

Финансирането на проекта “Разбираш ли езика на училището” се осъществява с публична дарителска кампания, в която се включиха стотици хора от цял свят и продължава и в момента. Може да подкрепите проекта с дарение на сайта ​​тук.

Дарете и подкрепете проекта

Етикет:буквар, деца билингви, многоезични деца, разбираш ли езика на училището, четене, четивна грамотност

  • Сподели:
Павлина Радославова

сътрудник "Маркетинг и комуникации" в "Заедно в час"

Предишен пост:

Getting Ready for the New School Year with Stanislava Stefanova
9 септември, 2021

Следващ пост

По пътя на мечтите за младите програмисти
13 септември, 2021

Прочетете още

5 идеи за послания, които да отправим към учениците в края на годината
23 юни, 2022
Над 1000 души спортуваха за по-качествено образование в България през уикенда
20 юни, 2022
20220611_101646.00_00_14_19.Still005
До 18 юни се предизвикваме с кауза в подкрепа на българското образование
16 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти