Помогнете повече ученици да разбират езика на училището

Подкрепете "Заедно в час" и EducArt в създаването на методика и материали за обучение на ученици с различен майчин език.

Подкрепeте създаването на специализирани учебни материали за учениците с различен майчин език от български!


2. Попълнете вашите данни



Gemoji image for :lock Заедно в час не съхранява информация за вашата дебитна или кредитна карта. Всяко дарение е криптирано и 100% защитено.


Ако искате да дарите по различен начин или имате нужда от повече информация, свържете се с нашия екип на development@zaednovchas.bg.
Ако искате да дарите по различен начин или имате нужда от повече информация, свържете се с нашия екип на development@zaednovchas.bg.

Помогнете повече ученици да разбират езика на училището

Подкрепете "Заедно в час" и EducArt в създаването на методика и материали за обучение на ученици с различен майчин език.

Подкрепeте създаването на специализирани учебни материали за учениците с различен майчин език от български!


2. Попълнете вашите данни



Gemoji image for :lock Заедно в час не съхранява информация за вашата дебитна или кредитна карта. Всяко дарение е криптирано и 100% защитено.


Запознайте се с Роза*

Тя живее в пловдивската Шекер махала и е четвърти клас. Вкъщи никой не говори на български, а Роза рядко излиза от махалата, защото се страхува. Случвало се е да я обиждат и нападат в центъра на Пловдив. Роза говори само ромски и в училище ѝ е трудно още от първи клас. Тя седи на последния чин и не се обажда в час. Старае се да прерисува буквите от дъската, но обикновено учителката ги изтрива, преди да успее. В училище е научила няколко думи на български, но ѝ е много трудно.
Всички обаче се държат сякаш е длъжна да го знае.

Това е история, която живеят много деца в България днес…

* Името и населеното място са сменени с цел запазване самоличността на детето.

Статистиката в България

0 %

от децата, които започват училище, говорят на различен майчин език от българския

0 %

от ромските семейства не говорят на български вкъщи

0 %

от ромите не получават никакво образование

0 %

от възрастните представители на етноса са неграмотни

Източници: МОН, Фондация “Конрад Аденауер”

Причината децата да изостават в училище

В много от училищата партньори на „Заедно в час“ учат деца с различен майчин език от българския. Повечето са от ромски произход, но учителите преподават още на бежанци и деца с майчин език турски. Според учителите в програмите на “Заедно в час” невладеенето на български език е сред най-честите причини тези деца да изостават от своите връстници. Тези ученици изпитват затруднения с усвояването на академичния материал и нови знания, чувстват се неразбрани и неуспешни. Това ги определя в много по-голяма степен като деца в риск от отпадане от образователната система. 

Как променяме тази история?

Нужда от специална методика

В България няма методика за преподаване на български като втори език за ученици в начален етап. Това затруднява значително учителите на децата билингви. Затова ние от „Заедно в час“ и сдружение EducArt започнахме разработката на такава методика и практически полезни инструменти, които да подкрепят учителите и учениците. Първият етап от проекта - създаването на специална диагностика вече е факт, като предстоят апробирането с ученици и създаването на специални материали за отделните класове - от 1. до 4. клас. Целта ни е тези инструменти да са достъпни за всички учители, които ежедневно се изправят пред същото предизвикателство. Материалите ще бъдат от голяма помощ и за българските семейства в чужбина, чиито деца и общуват на български само вкъщи и имат нужда от допълнителна подкрепа.

Хората са ключът

Ние вярваме, че хората са ключът към промяната. Вече 10 години „Заедно в час“ работи за осигуряване на равен достъп до качествено образование на всяко дете в България. Учителите са хората, които запалват желанието за учене дори когато у дома е много трудно. Те са онези, които откриват силните страни на учениците и развиват нагласата “от мен зависи”, за да ги подкрепят да бъдат самостоятелни и отговорни граждани. Именно затова освен методиката и материалите за двуезични деца с EducArt разработваме и специални обучения за учители и училищи екипи. Те помагат на училищата да съчетават различните форми на езикова подкрепа и да бъдат истински Езиково приобщаващи училища. Вече осъществихме успешно и първите обучения с училища от новата програма "Училища за пример".

Client Logo

Аз имах учител, който изцяло промени моя живот. Много деца нямат такива учители, а това е проблем, в чието решение си заслужава да инвестираме. Силно вярвам във целите, които Заедно в час са си поставили и бих искал да използвам своето пътешествие като канал, през който да се осигури подкрепа за работата на организацията.

Явор Атанасов
Client Logo

Реших да подкрепя точно този проект, понеже го намирам за амбициозен, дългосрочен и много важен. Създаването на инструмент за преподаване на български на ученици, за които той не е майчин език, несъмнено ще допринесе положително за решаването на проблема със слабата интеграция на малцинствата в България, но ще разшири и възможностите за успех на всички тези деца в бъдеще.

Нгуен Ле Европейската банка за възстановяване и развитие