Часовете по физическо като възможност за развиване на умения, а не като мъчение

И няколко практически идеи за съчетаването на спорт и учене
Автор: Лилия Петрова, част от комуникационния екип на “Заедно в час” и любител на колоезденето
Най-много двойки съм получавала по физическо. Един от най-ярките ми спомени от училище е несправянето ми, невъзножността да изпълня задание или да покрия норматив. Помня как половината ми съученици бяха извинени от часовете и просто стояха по пейките и ги разбирах. Исках да съм на тяхно място. Това, което не разбрах, беше нуждата от оценка и сравнение, както и наказанието за тези от нас, които не бяхме “спортни гении”.
Днес открито мога да кажа, че спортът (в моя случай колоезденето) ми спаси живота. Започнах да карам колело, за да преодолея лична загуба, но много бързо това се превърна в приключенски роман, без който не си представям нормалното функциониране на тялото и ума си.

След 27 хил. км. за 6 години за пореден път си давам сметка, че не съм “спортен гений”, а прогресът ми, измерен в км/ч, е нищо в сравнение с този на всеки друг, който инвестира същото време и усилия. С други думи не съм “спортна натура” и не ме бройте за следващата олимпиада. Чувството ми за успех има друг източник – движа се регулярно, навън и на слънце, сред природата, заедно с хора, които споделят страстта към същия спорт. Всяка седмица, за последните 6 години.
Обратно в училище



Въпреки навъртяните километри с колело из пътищата на България и Европа с добри приятели, спомените ми от училище са все така мрачни и свързани с неуспехи. Това поставя важния въпрос – можем ли да променим гледната си точка към физическата активност? Да приемем спорта като възможност за личностно развитие, а не като физическо изтезание?



За да отговоря на този въпрос, избрах за събеседник Велислав Каракиев, учител по физическо възпитание и спорт в ОУ “Св. Св. Кирил и Методий”, Първомай и първа година участник в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”. Той ме провокира с 5 конкретни идеи, които могат да променят преживяването на учениците в часовете по физическо. Ето ги и тях:
5 идеи за часовете по физическо, които да създадат положително преживяване на учениците:
- Турнир по футбол, баскетбол или друг отборен спорт, който практикувате с учениците – един от начините да направите турнира по-ангажиращ е да съберете група учители в отбор и така да организирате състезание “учители срещу ученици”.
- Оценяване по разнообразни критерии – вместо да вземете нормативите изисквания, съответстващи на оценките, можете да включите като компонент старанието на учениците, правилното изпълнение на упражненията, знания за даден спорт и т.н.
- Включване на учениците, които са освободени от час – това са потенциалните ваши помощник-учители, които могат да имат разнообразни роли (да следят резултата и времето, да внимават за нарушения и неспортсменска игра и т.н.), вместо часът по физическо да бъде прекаран в социалните мрежи.
- Игра “Учениците са учители” – стимулирайте ученици да водят упражненията по загрявка или група ученици да подготви и разкаже теорията за даден спорт. Използвайте силните страни и предпочитанията, така ще мотивирате учениците да проучат и анализират информация по любима тема, а след това да тренират презентационните си умения.
- Спортен празник в края на годината – какво по-хубаво от завършването на годината със спортен празник, в който всички са включени? От организационни роли през състезания в различни дисциплини. Не забравяйте да помислите за награди, грамоти или медали за всички участници.
Спортът – лукс в България, нормалност в Европа



Лозунгът “Спортът е здраве” е като “Пушенето убива” – всички сме убедени във верността на тези твърдения, но това не ни мотивира нито да станем активни, нито да откажем цигарите. Според последното изследване на Евростат за спортната активност в ЕС едва 10,8% от българите спортуват редовно (поне веднъж седмично). Жените в България са дори по-незаинтересовани – само 7% са активни. Средно за Европа процентите са 43.



Това ме прави част от екзотичното малцинство спортуващи българи. Същински лукс според статистиката – позволявам си да се грижа за физическото и психическото си здраве, докато се забавлявам. Допреди 6 години и аз бях от хората, които имат забързано ежедневие, работа и семейни ангажименти и не намирах време да спортувам. Ежедневието ми сега не е по-свободно, просто изградих навици и приоритизирах. Нямам рецепта как да превърна България в спортна нация, но мога да споделя лесен начин да започнете:
- Изберете спорт, който харесвате, доставя Ви удоволствие и искате (да започнете) да тренирате. Желанието е водеща сила и задължително условие.
- Запишете се на курс, купете си месечна карта или участвайте в спортна инициатива/състезание. Това е най-лесният начин да си поставите цел – да тичам първите си 5 км, да ходя на танци два пъти в седмицата и т.н.
- Започнете да тренирате, така че да успеете да изпълните целта.
Тази година в “Предизвикай се с кауза” могат да се включат и ученици напълно безплатно, с подкрепата на SiteGround. Научете повече и поканете своите ученици да се запишат през тази форма.



БОНУС материали за активности с ученици:
- Диктовка по физическо – учителката Ива Спасова ни разказва как развива четивната грамотност на учениците и в часовете по физическо.
- Предизвикай се с кауза за ученици – специална тренировъчна програма от ултрамаратонеца Краси Георгиев, която включва 5-минутни видеа с различни физически упражнения за развиването на техники за фокус и концентриране, енергизиране, справяне с напрежението, разпускане и раздвижване.
- Връзката ТЯЛО-УМ: как физическата активност подобрява благополучието на учениците – в кризисната ситуация, в която се намираме в момента, грижата за физическото и психологическото благополучие на учениците е критично важна. Тя се налага като централен проблем поради множеството негативни въздействия от социалната изолация, несигурността и ограниченията, свързани с Ковид пандемията, както и от повишената тревожност и стрес, провокирани от действащата война в Украйна. Целта на тази статия е да очертае начините, по които физическите упражнения благоприятстват различни аспекти от здравето и готовността за учене на децата.
- Физически упражнения в час? 3 стратегии как да ги включим в час – Множество изследвания показват, че физическата активност подпомага развитието на социално-емоционалните умения. Включването ѝ в часовете също така увеличава възможностите за социално взаимодействие и удовлетвореност от ученето. Същевременно обаче широко разпространеното схващане е, че упражненията са за часа по физическо възпитание и не са подходящи за класната стая по време на урок. Защо е добра идея да приемем предизвикателството и да променим това схващане?