Чеклист за обновяване на училищния уебсайт преди началото новата учебна година

В ерата на интернет уебсайтът на едно училище е едно от най-важните места, които не просто събират информация за училището, а помага за безпроблемна комуникация с родители и ученици през цялата година и ясно показва успехите и стремежите на училището.
Добре поддържаният уебсайт осигурява повече доверие, по-добро позициониране сред другите училища и по-добро преживяване на всички – родители, ученици и учители. От друга страна зле поддържаният уебсайт отнема много време на потребителите за ориентиране, не дава отговор на въпросите, които хората търсят и дори може да ги обърка още повече.
Знаем, че уебсайтът на едно българско училище обикновено е делегиран на някой учител, зам.-директор или друг човек от административния екип на училището. Често сайтът е само едно от хилядите задължения на този човек. Затова и преди началото на учебната година решихме да подкрепим училищата в страната с кратък и лесен за използване списък с насоки за обновяване на училищния уебсайт. Това обновяване е особено ценно преди началото на учебната година, защото точно сега родители и ученици търсят информация за програми, откриване на учебната година, нови учители и пр.
Знаете ли, че тази година кандидатстването за новия випуск на програма “Училища за пример” ще започне още през октомври. Заявете интерес към програмата още сега, за да сте от първите, които ще научат за новото кандидатстване

Обновяване на информацията за началото на учебната година
В началото на учебната година родители и ученици най-често влизат в сайтовете на училищата за конкретна информация, свързана с новата учебна година. Събирането на тази информация на едно видимо място на сайта е възможност да спестите време, нерви и недоразбрани детайли от всички.
Ето няколко практични съвета:
- Направете отделна страница с всичко важно за новата учебна година
- Направете страницата видима и лесно откриваема още от начална страница на сайта (Home page) от главното меню на сайта, през голям банер или бутон.
- Подредете страницата да дава ясна информация за всички класове, като насочвате към допълнителни материали през линкове (напр. Декларации за разрешение за снимки, Къде ще намират менюто за стола, Къде е записването за извънкласни дейности и пр)
Ето още какво може да включите в страницата:
- Кратко приветствие от директора
- Информация за тържеството за първия учебен ден – кога трябва да са в училище, какво трябва да носят учениците, къде се събират и пр.
- Програма за първия учебен срок
- Информация за родителски срещи
- Списък на пособия за учениците (особено важно за учениците, които за първи път са в това училище)
- Линкове към декларации и формуляри, които трябва да попълнят ученици и родители
- Линк към електронния дневник
- Линк към група/фейсбук страница на училището (които да последват)
- Линк към менюто на училищния стол (или друга релевантна информация)
- Списък с класните ръководители на всеки клас (и линк към страницата за контакти на училището)
Помислете какви са въпросите, които най-често се появяват преди началото на учебната година, съберете ги на едно място и опишете отговорите. След това ги подредете също в тази страница. Това ще спести много време на екипа на училището и ще помогне да се състредоточите върху по-важните неща – как да посрещнете учениците, планирането на първите уроци и организирането на учебната дейност.
Обновяване на контактната информация



Може би най-важният елемент на един сайт е контактната информация. Дори конкретен родител, ученик или друг интернет потребител да не намери нужната информация, той трябва да може да зададе въпроса си до екипа на училището. А ако контактната информация не е обновена води до много напрежение, забавяне, объркване и дори пропуснати възможности за добро позициониране.
Ето защо е ключово да проверите дали секция “Контакти” е актуална и лесно откриваема. Стандартно в нея трябва да има актуален имейл адрес на училището, телефон и адрес.
Съвсем скоро всички официални имейли на училищата в България бяха сменени, затова проверете дали сте обновили тази информация. Ако имате друг имейл адрес, който ползвате активно е препоръчително да споделите и него за всеки случай.
От тук нататък всяко училище може да реши дали иска да даде повече контакти на конкретни хора в училището – директор, зам.-директор, учители и пр. Нашият съвет е, ако споделяте повече контакти, да напишете и конкретно за какво да се обръщат към съответния човек, за да не звънят всички на директора. Тук е добро място също да насочите интернет потребителите и към вашите профили в социалните мрежи.
- Актуална ли е контактната информация на училището
- Сложили ли сте информация за профилите на училището в социалните мрежи
- Ясно ли е посочено към кого за какво да се обръщат потребителите, когато има повече контакти на сайта
Обновяване на информацията за екипа на училището
В началото на всяка учебна година в училищата почват работа нови учители. Какъв по-добър начин да ги представите, като ги включите на училищния уебсайт. Често училищата подценяват тази секция, но именно тук училището може да акцентира на силния си екип от професионалисти. Да покаже приемственост към новите колеги и да разкрие повече за тях. Една идея, която ви предлагаме е вместо скучна и банална биография до снимката и позицията на всеки от учителите да сложите цитат от съответния човек защо е избрал да стане учител и каква е учителската му философия. По този начин дори в съвсем кратък текст и ученици и родители ще опознаят по-добре новия преподавател и ще могат по-лесно да му се доверят.
- Добавени ли са новите учители на сайта на училището
- Махнати ли са учителите, които вече не работят в училището
- Помислете дали не искате да направите секция на ключови учители, които вече са пенсионирани – да останат видими на сайта
- Дайте възможност на колегите да се представят през цитат и мотивация за своята работа
Обновяване на информацията за проекти и инициативи на училището
Една от възможностите на училището да покаже, че е активно, инвестира в своя екип, развитието на учениците и преподаването е да разкаже повече за иновациите, проектите и инициативите, които има. Именно затова е важно, ако имате подобна секция на сайта да я обновите и да разкриете кои са новите неща, които могат да очакват ученици и родители през тази учебна година. Обновяването на партньорските организации, с които работите и инициативите, които продължават също са ценна информация, която повдига имиджа на училището и съответно удовлетвореността на ученици и родители.
Ето част от нещата, които да проверите:
- Обновяване на проектите, по които работи училището (добавяне на нови, преместване към минали на друго място)
- Инициативи, които се реализират през новата учебна година с ученици – извънкласни дейности, клубове по интереси, допълнителни занимания и пр.
- Участие в различни национални програми и инициативи – напр. участие в програма “Училища за пример” на Заедно в час.
- Обновяване на списъка с лога на партньорски организации и институции.
- Активни линкове към всеки проект и инициатива с подробна информация.
Поддържане на секция “Новини”
Накрая, последната важна част от сайта, която не бива да пропускате преди началото на новата учебна година е секцията новини. Инстинктивно всички интернет потребители очакват, че там ще намерят най-новата и актуална информация (както ги води заглавието). За съжаление често попадат на стари новини от 2019 г., например, или линк към pdf файл за проект, в който участва училището.
Нещо, което можете да направите е да подготвите новина за откриването на първия учебен ден и поне тя да бъде актуална за момента. Ако нямате капацитет да създавате регулярно новини за вашия сайт – по-добре махнете секцията или променете заглавието на “Постижения”, “Събития от живота на училището” или нещо друго, което не говори за актуалност на информацията.
Все пак, ако искате да поддържате секция новини, ето няколко идеи:
- Подгответе новина за началото на новата учебна година. Важно е тя да отговаря на 5-те К въпроса – Какво, къде, кога, кой, как.
- Помислете кой ще отговаря за тази секция и обновявайте минимум веднъж на две седмици.
- Помислете какви събития да включвате – предстоящи, минали, обяви и др.
- Помислете дали не можете да ангажирате учениците с писане на новини за сайта.
- Ако не можете да поддържате актуално съдържание, махнете секцията или я прекръстете.
Етикет:училища, училищен уебсайт