• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Да говорим за важното, не само за заплатите на учителите

Да говорим за важното, не само за заплатите на учителите

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Всички, Становища и коментари
  • Дата 15 юли, 2022
Нели Колева

Автор: д-р Нели Колева, ръководител “Стратегически партньорства” в “Заедно в час”

Предложението за поредното увеличение на учителските заплати безспорно е добра новина. Но това не е достатъчно, за да видим в системата тези учители, които наистина имат мотивацията и уменията да подкрепят всяко дете да развие потенциала си и да прескочи пречките по пътя към добруването си. По-трудното е да променим начина, по който бъдещите учители се обучават, да изберем най-мотивираните и подготвени от тях за класните стаи, да ги подкрепяме да надграждат знанията и уменията си постоянно. Без тези неща по-високите заплати остават само медиен шум, който по никакъв начин не води до по-качествено образование.

На какво се обучават бъдещите учители

Педагогическите специалности вече са на първите места в желанията на кандидат-студентите в България. Повишаването на интереса към тях обаче не върви заедно с повишаване на качеството на обучението на бъдещите учители. Висшите училища актуализират трудно обучителните си програми и това, което преподават, в много случаи не отговаря на реалностите на днешния свят. Новите учители не излизат подготвени за това, което ги очаква в класната стая, често се демотивират и или напускат професията или снижават критериите си за добро преподаване.   

Затова има нужда от няколко спешни промени:

  • осъвременяване на учебните програми на висшите училища – особено с фокус върху умения за развиване на ключови компетентности у учениците и социално-емоционални умения на учителите;
  • повече и по-ефективна практическа подготовка на бъдещите учители, които да стажуват в разнообразни по вид и контекст училища;
  • ефективен контрол на качеството на практическата подготовка;
  • инвестиране в човешки капитал в педагогическите факултети и промяна на методите на преподаване на университетските преподаватели;
  • стимули за действащи учители, които имат уменията и желанието да станат наставници на новите си колеги.

Кой влиза в класните стаи

По-големият интерес към учителската професия следва да доведе и до по-взискателен избор за свободните места в училищата. В момента процедурата е по-скоро формална – директорът обявява свободната позиция, кандидатът подава стандартни документи и отива на събеседване. Проблемът в този процес е, че липсат ясни, дефинирани критерии за обективен подбор, което понякога води и до нелоялна конкуренция между кандидатите. Освен това се обръща повече внимание на административните критерии отколкото на много по-важните като мотивация, нагласи и реални умения на бъдещите учители.

Изборът на нови мотивирани и подготвени учители за свободните места в училищата може да се гарантира чрез:

  • въвеждане на структуриран процес (етапи) по подбор на кандидати, който да включва подбор по документи, събеседване, допълнителна възможност за практически задачи (като например преподаване на урок в реална среда);
  • приемане на рамка с критерии за кандидати за длъжността “учител”, която включва мотивацията и ключови нагласи на кандидата и взима предвид индивидуалните нужди и профил на училището, за което се кандидатства; 
  • определяне на стандартизирана процедура, вкл. минимален срок за прием на документи при кандидатстване за свободна позиция ,,учител”. 

Развиване на умения или спа уикенд

Ключов аспект от развитието на способни учители е тяхната продължаваща квалификация. Учителската професия е динамична и има нужда от непрекъснато осъвременяване и надграждане на знанията и уменията на хората, която я практикуват. В момента има огромен пазар на обучения за допълнителна квалификация на учители, но малка част от тях отговарят на критерии за качество като например полза за работата на преподавателя. 

За да получат учителите нещо повече от спа уикенд срещу (значителните) средства за продължаваща квалификация, има нужда от:

  • контрол на качеството на обученията, включени в регистъра на одобрените програми за повишаване на продължаващата квалификация на педагогическите специалисти, вкл. обратна връзка за всяко обучение, която да е видима в регистъра;
  • ефективна система за определяне на нуждите от продължаваща квалификация на ниво училище и учител и съобразяване на предлаганите обучения с нуждите;
  • предлагане на обучения, които да подготвят учителите да преподават по съвременни методи, да развиват ключови компетентности и социално-емоционални умения. Така изоставането в образователната система може да се навакса и тя да започне да отговаря на съвременните изисквания на средата и учениците.
  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

Какво правят учителите през лятото?
15 юли, 2022

Следващ пост

Близо 200 ученици стават авиоинженери, еколози, изследователи, писатели и зоо пътешественици през лятото
15 юли, 2022

Прочетете още

TheArtStudio1.com (203 of 293)
Търсят се училищни проекти за подобряване мотивацията и уменията за осъзнато учене на учениците в прогимназия
20 март, 2023
DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
intervyu lena parova
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13 март, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти