Дейности за регулиране на емоциите за ученици от 5. до 12. клас

Учениците често изпитват силни емоции и тези инструменти за тяхното регулиране могат да им възвърнат усещането за самоконтрол.
Регулирането на емоциите е особено предизвикателно за учениците в прогимназиален и гимназиален етап. В този етап от развитието си те преминават през социални и емоционални промени, които могат да доведат до неспособност за емоционален самоконтрол. Това се отразява върху оценките, умението за взимане на решения и най-вече върху здравето. Когато се натрупа напрежение покрай всички физически промени, семейни проблеми, учебни предизвикателства, натиск от приятели и връстници, тийнейджърите започват да изпитват чувството, че всичко е извън техен контрол. Тук на помощ идват стратегиите за справяне с трудните емоции и инструментите за тяхното регулиране.
Подготовка
Преди да представите стратегиите на учениците, които се затрудняват с регулирането на емоциите си, имайте предвид, че те са ефективни само тогава, когато са организирани в добре структурирана работна рамка:
- Дайте избор на учениците. Подчертайте, че могат да използват този инструмент, който е най-полезен в техния случай.
- Вие самите илюстрирайте използването на стратегиите в ежедневната си работа с тийнейджърите. Това ще им покаже, че всеки изпитва предизвикателни емоции, но и че има конкретни начини за тяхното регулиране.
- Направете връзка между използването на стратегиите и положителния ефект, който ще последва в бъдеще. Например: “Възрастните често се сблъскват с трудни емоции като гняв, тъга или тревожност – емоции, познати и на вас. На възрастните им се налага да съчетават тези емоции с работа, семейство и финансови проблеми. Ако сега се научите да контролирате тежките емоции в съчетание с настоящите си проблеми, ще ви е много по-лесно като възрастни.”
- Направете информационни табло, може и с помощта на учениците, което да включва долуизброените стратегии. Закачете го на видно място, така че ако някой ученик иска да си припомни нещо, да може да го направи само с един поглед, където и да се намира в класната стая.
Стратегии и инструменти за регулиране на емоциите

Техники за дишане
Дълбокото съзнателно дишане е добра стратегия, защото доставя кислород на мозъка, което на свой ред помага на учениците да мислят по-ясно и да взимат по-рационални решения. Дълбокото дишане действа успокояващо не само в училище, но и преди сън, тъй като активира парасимпатиковата нервна система. В интернет има много анимации с упражнения за дълбоко дишане като тази. Но е добре учениците да се научат да изпълняват тези упражнения за дишане самостоятелно без помощта на видео или мобилни приложения.
Ето примерни инструкции за тази цел:
Вдишайте бавно през носа в продължение на 4 секунди. Задръжте за момент. Издишайте бавно и контролирано през устата в продължение на 6 секунди. Повторете и помислете как се чувствате след всяко следващо вдишване и издишване.
Стягане и отпускане на мускулите
Това е упражнение, с което учениците целенасочено стягат и отпускат различни мускулни групи в тялото си. Тази техника им помага да осъзнаят, че се намират тук и сега при силно нервно напрежение, което предизвиква тревожни мисли за минали или бъдещи събития. Доказано е, че освобождава стреса и се използва за намаляване на гнева и агресията при подрастващи младежи.
Примерни инструкции:
Назовете емоциите, които изпитвате в момента и ги поставете върху раменете си. Стегнете си раменете. Дръжте ги стегнати в продължение на 5 секунди и отпуснете.
Направете същото с китките, пръстите на ръцете, коленете, глезените и пръстите на краката. Емоциите ще станат по-поносими или дори напълно ще изчезнат.



Моите 10
Изследванията показват, че когато правим списък на положителните си качества, ценности и характеристики, това подобрява самочувствието и самоконтрола, и намалява импулсивността. Като помолите учениците да изброят писмено силните си страни, ще им помогнете да се справят с един труден и предизвикателен ден в училище, а и ще повдигнете самочувствието им.
Примерни инструкции:
Напишете 10 неща, които ви правят специални и отразяват вашата същност. Имате достатъчно време, така че помилсете добре. Залепете списъка там, където ще можете да го виждате всеки ден, например до леглото или на бюрото.
Кът за успокоение



Предшественикът на този кът, както можете да се досетите, е ъгълът за наказание. Но в къта за успокоение няма наказани и негативните емоции не ескалират, а напротив – неутрализират се. Кътът за успокоение предлага на учениците “подслон”, когато емоции като гняв, тъга или тревожност започват да бушуват в тях. Той е място, определено за прилагането на техниките за емоционална регулация. Важно е, че се намира в класната стая, а не някъде навън (в коридора, в хранилишето, на двора), тъй като това укрепва взаимоотношенията учител-ученик и показва на ученика, че мястото му е именно в час.
Кътът за успокоение може да е “обзаведен” с коледни лампички, мека светлина, устройство за слушане на успокояваща музика и слушалки, антистрес топки, маркери и хартия, мотивационни плакати и дори ароматизатори с успокояващ аромат като лавандула и ванилия. Можете да позволите на учениците сами да оборудват къта за успокоение с предмети, важни за тях, като семейни снимки или снимки с приятели. Може дори да им позволите да кръстят къта както предпочитат – “Зона за релакс”, “Моето щастливо място” и т.н.
Ето няколко примерни насоки:
Какви предмети бихте сложили в къта за успокоение – предмети, които ви действат успокояващо и които ви карат да сте щастливи и да се чувствате в безопасност? Какви правила трябва да си създадем, за да можем да използваме къта за успокоение по възможно най-добрия и безопасен начин?
Можете да отидете в къта всеки път, когато започнете да изпитвате емоции, които не можете да контролирате. Не чакайте прекалено дълго, защото така емоциите могат да станат неконтролируеми.



Успокояващ аксесоар
Ключодържател-гривна, ластик за коса, каишка на часовник, или лента за глава са добра алтернатива на антистрес топките, тъй като не са така разсейващи, дискретни са и така или иначе ги носим. Чисто физическото разтягане или стискане на материала действа като отдушник за негативни емоции и излишна енергия.
Примерни инструкции:
Помислете какви емоции чувствате и ги свържете мислено с ластика на китката си. Представете си откъде възникват тези емоции в тялото ви и мислено ги преместете изцяло в ластика, за да можете да ги контролирате. Разтягайте и мачкайте ластика, когато емоциите се засилят. Представете си, че с всяко разпъване емоциите изчезват.
Позитивни самоутвърждения
Изследванията показват, че тази техника подобрява работната памет и самоконтрола. Зад сложния термин се крие нещо изключително просто. Кажете на учениците си, че вски път, когато мислят негативно за себе си, трябва веднага да измислят нещо хубаво и да се концентрират върху него. Например: “Аз съм страхотен човек, независимо какво мислят другите за мен.” Информирайте ги, че ако практикуват тази дейност редовно, скоро това ще им стане навик.
Какви дейности за регулиране на емоциите използвате вие? Ако искате да научите повече по темата, можете да разгледате и ресурсите на образователния сайт prepodavame.bg.
Статията е адаптирана от Едутопия.