Диана Генова: На света не са нужни просто отличници, а личности, изградени с добродетели

Успешните учители оставят трайна следа в живота на своите ученици, казва директорът на ОУ „Гео Милев“ в с. Белозем
Диана Генова е директор на ОУ „Гео Милев“, с. Белозем, от две години. Завършила е българска филология и информатика и информационни технологии в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”. Работи в продължение на 18 години като учител по български език и литература в ОУ „Гео Милев“. Училището е партньор на „Заедно в час“ от 2016 г. От тогава в него са преподавали и преподават общо петима учители по програмата на фондацията.
През месец май в ОУ “Гео Милев” беше организиран Ден на ученическото самоуправление. Как дойде идеята за него и какви са ползите за учениците и учителите от тази активност?
В нашето училище от много време функционира Училищен ученически съвет. През годините се утвърди традиция този съвет да организира ученическо самоуправление на 9 май. На пръв поглед всичко си върви по установения ред – учебни часове, междучасия, текущи задачи. Но Денят на Европа е необикновен ден за учениците и учителите. Ден, съпроводен с много подготовка, емоции, отговорности.
На този ден ръководството на училището е в ръцете на учениците. По определена процедура се избират ученици-директори, учители, счетоводител, дори хигиенисти и общ работник. Учениците като заместници на учителите могат да преподават учебния материал, да следят за отсъствията, по споразумение с учителя да поставят оценка. Денят на самоуправлението позволява да покажат своите лидерски качества, организационни умения, инициативност и самоконтрол в съвестното изпълнение на задълженията си. Дава се възможност учениците да обогатят своя социален опит, да докажат, че са знаещи, можещи, изпълнени с енергия и новаторски дух.
Мотото на ученическото самоуправление е „Да погледнем от другата страна”. Заставайки на мястото на титулярите, учениците разбраха, че работата на директора, преподавателите и дори охраната е трудна и отговорна. Самоуправлението е много положително като емоции и натрупване на полезна информация за образователния процес, влизането в една различна от ежедневието роля, която помага и на двете страни да разчупят рутината и да постигнат по-добро взаимодействие.
В училището Ви организирате редица извънкласни занимания, особено в сферата на опазването на околната среда – кои са най-големите ползи според Вас от включването на учениците в такива занимания?
Белозем е деветото европейско село на Белия щъркел, а ОУ „Гео Милев“ е наречено „щъркеловото“ училище заради многото щъркелови гнезда на покрива. Ако за новодошлия щъркелите са сензация, то за децата и учениците съвместното съжителство с белия щъркел е нещо обичайно. Затова и в училище организираме извънкласни занимания, както и се включваме в различни дейности за опазване на природата. Изградена е площадка за компостиране, миниферма за калифорнийски червей, както и биоградинка за подправки. Съвместните инициативи с родителите са от ключово значение – създаване на цветни градинки, събиране на хартия, клуб по проект „Твоят час“, който наблюдава щъркелите и ги описва в дневник. През изминалото лято първокласници се включиха в лятно еко училище, в което в продължение на две седмица се запознаваха с природата на Белозем и опазването й.
Активното включване на децата в занимания за опазване на околната среда и непосредственият допир до растения и животни е от ключово значение за създаване на чувство на състрадание, заинтересованост и загриженост. Нерядко децата спасяват паднали щъркелчета от гнездата, знаят къде да сигнализират и потърсят помощ от Спасителен център за диви животни „Зелени Балкани“.
Какъв за Вас е успешният учител?
През месец април в училище гостуваха кандидати за учители по програма „Заедно в час“. Разговаряха с учениците, разгледаха училището, споделиха вълнения и очаквания. На техния въпрос „Кой за вас е успешният учител?“ четвъртокласниците отговориха: „Забавен е, никога не се отказва от нас.“ Замислих се върху техните думи – успешният учител „прави ученето забавно“ и „той никога не се отказва от нас“.
Наистина, имa мнoгo cтpaтeгии, ĸoитo мoжe дa се изпoлзвaт ycпeшнo в ĸлacнaтa cтaя. Нo бeз знaчeниe oт cтилa нa пpeпoдaвaнe, нaй-eфeĸтивни са тези yчитeли, които знaят ĸaĸ дa дocтигнaт дo yчeницитe cи в дългocpoчeн и пoлoжитeлeн acпeĸт.
В дългогодишната си учителска практика съм приемала за успешни онези моменти, в които съм успявала да събудя у учениците си интерес към това, което правят, до степен да желаят да го овладеят до съвършенство, без да се поддават на колебания, че няма да се справят. Написано изглежда много лесно, но всъщност е необходима много любов и всеотдайност на първо място, както и цял комплекс от качества, които се придобиват с много четене, осмисляне и опит.
Успешният учител често чува: “Ама часът свърши ли? Не усетихме кога мина!”
Успешните учители оставят трайна следа в живота на своите ученици. Те често ги търсят за съвет или да споделят успехите си.
А успешният директор?
Успешният директор за мен е човек, който много обича работата си. Човек, извървял пътя от учител до директор. Винаги с усмивка на лицето и с положително отношение към всички. Това изисква постоянство и е от най-сложните задачи за изпълнение. Професионалист, който уважава всички, и човек, на когото всеки може да разчита.
Можете ли да споделите конкретни практики от Вашия опит, които са допринесли за това всеки ученик да получи качествено образование?
Обикновено измерваме качественото образование с крайните резултати. Но надали това означава, че си е свършило работата. Защото на света не са нужни просто отличници, а изградени с добродетели личности. Изхождайки от тезата, че личностното развитие на всеки ученик е резултат от взаимодействията между него и социално обкръжение, ние заложихме на привличането на родителите като съмишленици и участници в училищните инициативи. Ако детето се възпитава от модел, който излъчва любов, разбиране, приемане, то същото това дете и пораснал ученик, без дори да полага усилия, ще израсне като добър човек. Ще приема различния от себе си, ще помага и ще успява. Усилията на учителите могат да бъдат оценени, само когато родителите са приобщени към училищния живот и се чувстват част от него.
От две години в училище функционира родителски съвет, който провежда ежемесечни сбирки, обсъжда възможности за решаване на възникнали проблеми или предстоящи събития. Някои от нашите съвместни инициативи са избор и въвеждане на училищна униформа, подготовка на класните стаи за новата учебна година, активно участие в инициативата за събиране и предаване на хартия и заслужено първо място в кампанията „Спаси едно дърво“ на СНЦ „Активно общество“, град Видин, засаждане на борчета и дръвчета в училищния двор, украсяване на дърво в центъра на селото с великденски яйца, подготовка за състезанието “Spelling Bee 2018” и украса на стаята, театрална постановка „Ромео и Жулиета“ по проект „Твоят час“, участието на училището в ежегодния фестивал на Белия щъркел с изделия, приготвени от децата и родителите.
Бавно и постепенно се увеличава родителската ангажираност към училищните мероприятия, ентусиазмът на децата е увличащ и за родителите, което не само улеснява комуникацията с училището, но я прави и градивна. Доброто сътрудничество между учителите и родителите е важна предпоставка учениците наистина да почувстват училището като територия за личностна изява.
Етикет:Белозем, Диана Генова, директори, интервюта, училища партньори