Платформи
Учебно съдържание
Добри практики и идеи от учители
Google Suite (Gmail, Hangouts, Calendar, Drive) + обучение на български →
Google Classroom – Класната стая на Google + обучение на български →
Google Формуляри за анкети, тестове и викторини + обучение на български →
Google Сайтове – създайте уебсайт за вашето училище + обучение на български →
Приложения за видео уроци (Zoom, Facebook, Viber) и презентации (Loom) →
5 изпитани практики от първите 5 дни →
3 стратегии за развиване на четивна грамотност →
Оценяване по време на дистанционно обучение →
3 стратегии за фокусирана работа в онлайн среда →
Как да окажем подкрепа на екипа и колегите си: въпроси и отговори →
Как цяло училище преминава плавно към дистанционното обучение →
Проектно-базирано обучение за най-малките ученици →
Как да ангажираме родителите… дигитално →
Как да организираме родителска среща →
Minecraft виртуален лов за съкровища →
Нагласа за преподаване по време на пандемия →
В тази секцияще откриете информация за популярни платформи, които могат да ви помогнат както да организирате процеса на дистанционно обучение, така и да общувате с колеги и родители по-ефективно.
В платформата преподаваме.bg ще откриете ценни ресурси за това как да развивате умения на 21 век у учениците. Ще откриете още 12 видео урока как да използвате Гугъл класна стая. Още видео уроци на български език за администриране и управление на “Гугъл за образование” може да намерите в сайта или YouTube канала на “Център за творческо обучение”.
В платформата преподаваме.bg ще откриете обучителни видеа на български как да използвате Гугъл формуляри за направа на тестове (14 видео урока), а ако търсите идеи за игровизация и оценяване, ви препоръчваме да прочетете тези методи, изпробвани от учители от общността на “Заедно в час”.
В платформата преподаваме.bg ще откриете още ценни ресурси и обучителни видеа на български език за дигитализация на училището.
Zoom – Не изисква регистрация от всички потребители, необходимо е да се направи един платен акаунт, като има различни платежни планове. Има възможности и за ползване на безплатен профил с определени ограничения.
- Възможност за видеоконферентна връзка с до 100 души;
- Срещите могат да се записват с цел повторно гледане или споделяне с участници, които не са присъствали по време на записа;
- Участниците могат да бъдат разделяни в по-малки групи в рамките на сесията;
- При разглеждане на презентации, решаване на задачи, четене на откъс от текст и пр. можете да споделяте екрана си с участниците, така че те да виждат слайдовете, които коментирате или заданието, върху което трябва да работят;
- Възможност за групов или индивидуален чат.
Facebook & Messenger – Изисква безплатна регистрация, но е популярна социална медия, която повечето учители, родители и ученици вероятно вече използват активно.
- Функцията Facebook Live ви позволява да излъчвате видео съдържание на живо. Ако към момента, това е най-бързият, лесен и удобен вариант за вас да достигнете учениците си, имайте предвид, че е добра идея да обедините учениците в групи по класове и да излъчвате видео на живо във всяка група. Facebook Live позволява на зрителите да коментират видеото в реално време. След приключване на видеото то се запазва на стената, може да бъде гледано отново или да се сподели в лично съобщение, групов чат в друга група във Facebook и т.н.
- Функцията Facebook Groups позволява създаването на групи. Ако работите с по-големи ученици, които вече използват Facebook, можете да ги групирате по класове. Дори ако не всички са в списъка ви с приятели, можете да ги помолите сами да се добавят в групата на класа. Ако работите с по-малки ученици, можете да създадете групи за родителите им и да комуникирате с тях бързо и лесно.
- Facebook Messenger позволява да изпращате лични съобщения, да организирате контактите си в групови чатове и да провеждате видео разговори с до 50 души едновременно.
Viber – Компанията е създала наръчник за учители в контекста на дистанционното обучение. Най-лесният начин за учителите да използват Viber за дистанционно обучение е чрез т.нар. Viber Общности. В ръководството ще откриете информация за:
- Създаване и управление на Общност за класа;
- Споделеляне на видео урок и използване на видеа от образователни платформи или YouTube;
- Споделяне на съдържание на урока
Loom – Можете да направите безплатна регистрация за училища и образователни институции
- Онлайн платформа за записване на видеа;
- Има възможност за записване на екран. Това е особено подходящо при записване на уроци, които след това да споделяте с учениците си и с техните родители;
- Записаните видеа са достъпни директно в Loom, можете да ги организирате и в папки;
- Имате възможност да свалите видеата от платформата, да ги използвате офлайн или да ги качвате в групи платформи като YouTube.
Canva – Можете да направите безплатна регистрация
- Лесна онлайн базирана платформа за различни визуализации и обработка на изображения;
- Има голям набор от готови темплейти, които лесно се обработват и пригаждат за различни цели;
- Възможност за създаване на екипни профили и споделяне на файлове с повече хора;
- Общност от учители, които ползват Канва и споделяне на идеи.
На 2 април отбелязваме Международния ден на детската книга. Книгите безспорно са най-изпитаният и успешен начин за дистанционно учене още от своята поява, затова следващите редове са посветени на четенето, книгите и как можем да ги преоткрием по време на извънредното положение.
Знаете ли, че четенето се променя:
Заради съвременната техника и дигиталната стреда децата сега четат повече от всякога (като количество), но връзката между четенето и технологиите е сложна. Начините, по които четенето от дигитално устройство променя читателските навици на децата, са интересни и неочаквани. Днес в Деня на детската книга и в ситуация на дистанционно обучение си струва да разберем повече по темата. В сайта “Детски книги” ни разказват какво е различно за четенето на съвременните деца.
От практиката на учителите
Много учители използват тези стайтове и платформи, за да съберат идеи или да създадат по-интересно преживяване за учениците по време на дистанционното учене. Радослава Георгиева от София използва Книговище, за да провокира своите ученици да бъдат по-мотивирани в постигането на годишната цел за прочетени страници. Цветелина Андонова в с. Ръжена прави отделно “Аз чета” предизвикателство за най-много прочетени страници. Учениците ѝ имат за цел всеки ден да пишат за какво се разказва в прочетената част от книгата, след което снимат текста и го изпращат до Цвети заедно с броя прочетени страници.
От Института за прогресивно образование предлагат няколко алтернативни образователни комбинации, които могат да направят ученето от вкъщи приятно и полезно. Ресурсите са обединени от няколко теми:
- Съдържание за учене онлайн и платформи за учене;
- Световните философии, системи и методики, посветени на човешкото учене и развитие
- Емоционалното и ментално здраве на децата
Kак преминаха през първата работна седмица дистанционно обучение петима учители, които преподават в различни населени места в България? Вижте по-долу:

Айсел преподава в защитено училище и работи с 10 първокласници. Повечето ѝ ученици нямат постоянен достъп до смартфон, таблет или компютър, а интернет връзката им е много нестабилна. Айсел прави график и се чува с всеки ученик индивидуално по телефона. Родителите ѝ изпращат извършената работа под формата на снимки по Viber.
Споделя, че индивидуалните уроци по телефон дават резултат, ако нейните инструкции са достатъчно ясни. Всяко дете разполага с 35 минути, в които обсъждат новото предметно знание, след което Айсел дава инструкции за това как да се справят със самостоятелните задания. Прави виртуална класна стая на класа в Google Classroom, откъдето родителите могат да изтеглят домашната работа на учениците по математика и околен свят. Прави и курс по технологии и предприемачество, музика и изобразително изкуство. Така децата имат възможност да пеят, да гледат видеа за майсторене на неща, както и да рисуват по зададена тема, когато пожелаят през седмицата.
Учениците вече започват да работят по различни проекти с родителите си – Ади прави робот от кутийки с баща си, а Ивчо сади цветя с майка си. Една от нейните първокласнички, която живее сама с баба си, няма дори и телефон. За нея Айсел принтира всички задачи и работни листове, накрая описва подробно върху какво да работи всеки ден с помощта на баба си. С големите ученици, на които преподава по музика, тя комуникира писмено – дава им задачи за слушане на музика, обобщаване на информация и аргументация. Следващата седмица на Айсел ще изглежда по същия начин.

Учениците от 3. клас в Първо ОУ “Георги Бакалов“ не спират да учат вече цяла седмица.
Всяка сутрин в 9:00, те са на линия и очакват своя класен ръководител, госпожа Иванова, в групата на класа в Messenger. Часовете започват с асиметрична гимнастика, чрез която развиват двете полукълба на мозъка. Отново с цел да развиват мозъка си, се упражняват да пишат с двете ръце от двата края на листа. След това си припомнят правилата за работа в клас и се втурват да работят. Работата на учениците преминава в liveworksheets, където в реално време всяко дете попълва своите задачи и ги споделя с учителя.
Не всички успяват да се включат в Messenger, затова Господинка и колегите ѝ се свързват с тях чрез Viber. За онези деца, които нямат достъп до интернет, ежедневно изпращат имейли до кметството, а чрез фондация “Свят без граници“ материалите достигат и до децата от кв. Лозенец в Стара Загора. Накрая завършват деня като всеки споделя как се е почувствал днес и какво ще се стреми да направи по-добре утре.
Ангелина Джурова избира да използва Google Classroom. За целта прави Gmail акаунт на всеки ученик и на класния ръководител. Присъединява техните акаунти към виртуалната класна стая, след което изпраща парола и инструкции под формата на снимки с последователни стъпки за влизане в Gmail и Google Classroom. Това е първият дистанционен урок на класа. След всяка стъпка (снимка+обяснение) изчаква всеки един ученик да изпрати вдигнат палец в Messenger, за да сигнализира, че е готов. В края на урока всички 20 четвъртокласници могат сами да влизат в профилите си. Всички са много въодушевени, когато се срещат в собствената си виртуална класна стая. Ангелина работи в екип с класния ръководител, който планира учебното съдържание и води часовете. Заедно проверяват домашната работа на децата и им дават индивидуална обратна връзка. А всеки следобед в 3 ч. Ангелина провежда незадължителни занимания по интереси във виртуалната класна стая – експеримент с вода, черен пипер и сапун (по темата за миенето на ръцете), логически задачи, оригами и др. Учителката планира да продължи да използва Google Classroom.
Много от учениците на Цветелина Антонова нямат достъп до смартфон, компютър, лаптоп или интернет, така че за тях дистанционното учене преминава през телефонни консултации. Второкласниците, с които работи Цветелина са само четири. Учениците се чуват се по телефона и с нея, и с класния ръководител.
Родителите на третокласниците са помолили комуникацията да става в Messenger, защото е най-удобният и лесен вариант за тях. С осми клас Цветелина има група във Facebook, където се споделят задачи, допълнителни ресурси и пр. С тях тя работи и през конферентни разговори в Messenger.
Освен с липсата на интернет и ограничения достъп до технологии, Цвети се сблъсква и с друго предизвикателство в началото на седмицата – учениците ѝ са изключително притеснени от извънредната обстановка, техни близки роднини работят в чужбина и първата задача на учителката е да ги успокои. За да не прекарват прекалено много време пред екрана или на телефона им организира състезание “Аз чета” за най-много прочетени страници. Всеки ден пишат за какво се разказва в прочетената част от книгата, снимат текста и го изпращат до Цвети заедно с броя прочетени страници.
В селото очакват изграждането на няколко нови интернет клетки, което да позволи повече ученици да имат достъп до интернет, но докато това се случи, Цвети и нейните колеги ще работят основно по телефон.
Цветомир преценява, че най-достъпната платформа за неговите ученици и техните семейства към момента са Facebook и Messenger. Всеки ден в 12 часа на обяд излъчва на живо час по математика и час по български език. Понеже споделя видео уроците на стената си във Facebook и ги прави публично достъпни, те се гледат не само от неговия клас, но и от други ученици, родители, баби, дядовци и други учители. Чувството за хумор помага на Цецо да бъде още по-атрактивен за своите ученици в онлайн пространството.
Освен видео уроците той снима задачите за домашна работа и ги публикува като коментар под всеки видео урок. Дава индивидуална обратна връзка на учениците си в Messenger. Цветомир планира да продължи тази практика и следващата седмица.
Тези стратегии и много други са описани подробно в наръчника “Как да развиваме на умения за 21 век”. Те могат да бъдат адаптирани лесно за дистанционно обучение. Ако се съмнявате в стабилността на интернет връзката, може да замените моментите със задаване на инструкции/четене на текст от страна на учителя с аудио или видео запис на телефон (почти всички съвременни имат такава опция), който да изпращате на учениците. Можете да им споделите видео/аудио инструкциите или самия запис на текста като прикачен файл по имейл, Messenger, Viber и др., или да го качите в Google Drive, Classroom и други платформи, които използвате за онлайн обучение.
Методите за игровизация на учебния процес ни сподели Господинка Иванова, начален учител в Първо ОУ “Георги Бакалов”, Стара Загора. Не изискват трудоемка специална подготовка и могат лесно да се модифицират спрямо класа и предмета, по който преподавате. Повечето от тях могат да се използват както в контекста на дистанционното обучение, така и в реалната класна стая. Надяваме се да се вдъхновите и да приложите някои от тях в практиката си.
От 6 април учителите в България вече имат право да изпитват и поставят оценки на учениците в ситуацията на дистанционно обучение. Затова и споделяме няколко изпитани начина за дистанционно оценяване, споделени от учители, подходящи платформи за онлайн проверяване на знания и няколко по-нестандартни начина как да направите оценяването по-забавно и интересно за учениците.
В статията ще откриете:
- Стъпка по стъпка: Платформи за онлайн оценяване;
- Креативни начини за изпитване и оценяване;
- Истории за оценяване от класните стаи.
Kак да сме сигурни, че ученето е ефективно и как да подкрепим учениците да са фокусирани, докато учат в онлайн среда? Споделяме ви изпитани стратегии от учители и ритуали, които им помагат да имат по-ясна картина доколко дистанционното преподаване има ефект.
В тази секция обобщаваме добри практики, събрани от екипа на “Заедно в час” и регионалните ни сътрудници Величка Иванова, учител в ОУ “Отец Паисий”, с. Дянково; Йоанна Димитрова, учител в ОУ “Св. Св. Кирил и Методий”, с. Ръжена, обл. Стара Загора; Господинка Иванова, учител в Първо ОУ “Георги Бакалов”, Стара Загора. Тези идеи и практики събират обита на училища и директори партньори от общността на “Заедно в час”.
Прочетете и историята на партньорите ни от 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” в столичния квартал Люлин през погледа на Гергана Чолакова, която разказва как училището преминава към плавен и съгласуван процес на дистанционно обучение буквално за два дни, при това събота и неделя.
Съветите са адаптирани от PBLWorks и са подходящи както за учители, така и за родители
- Създайте и се придържайте към определен график за деня
- Децата имат нужда от ясна структура, така че започнете деня или конкретния урок като им споделите накратко през какво ще преминете заедно. Ако работите по проект с тях, определете специално време в програмата за деня, посветено на проектната ви работа. Не забравяйте, че дори и най-добрите планове винаги се променят и адаптират, така че позволете известна гъвкавост в установения график.
- Съгласете се над общи норми за работа
- Вместо да поставяте определени правила на учениците си, изведете няколко основни норми за работа с тяхна помощ. Това ще ги ангажира в учебния процес и ще развие чувството им за отговорност. Нека общите ви норми бъдат ясни, кратки и положително формулирани – “Пазим работното си пространство чисто и подредено.”, вместо “Не цапаме и не разхвърляме.”
- Възползвайте се от “задължителното” време пред екрана
- Специалистите предупреждават за вредите от прекомерната употреба на телефони, таблети и компютри, но в контекста на дистанционното обучение, децата неизбежно прекарват по няколко часа на ден пред екрана. Колкото по-смислено е това “задължително” време пред екрана, толкова по-добре за развитието на важни дигитални, но и не само умения и компетентности. Работете по проекти, които включват изработването на крайни продукти като видеа, презентации, колажи, интервюта, репортажи и др. или търсене на ключова информация от различни източници в интернет. Flipgrid е безплатен инструмент за заснемане на кратки видеа.
- Позволете на най-малките си ученици да творят и далеч от екрана
- Не всичко и на всяка цена трябва да е с фокус върху развиването на дигиталните умения на най-малките. За тях е изключително полезно да работят с природни материали (листа, шишарки, миди, пясък и др.), да рисуват, боядисват, готвят, моделират, садят цветя и други най-разнообразни дейности, които спокойно могат да правят и в условия на социална изолация. Такъв вид дейности развиват творческото им мислене и са добра тренировка за концентрация и постоянство.
- Възлагайте им изследователски мисии, които могат да изпълняват в домашни условия
- Всеки един дом е потенциална арена за лов на съкровища! Консултирайте се с родителите и възложете изследователска мисия на учениците си – да намерят стари снимки, бебешките си обувки, първата си играчка или да организират шкафа в стаята си като подредят книгите и тетрадките си по цветове например.
- Насърчавайте учениците си да общуват с връстници и близки през екрана
- Това, че се налага да спазваме физическа дистанция по между си не означава да не общуваме с близките и приятелите си. Насърчавайте учениците си да общуват като им възлагате задачи за чието изпълнение трябва да интервюират приятел, съученик, братовчед или друг член от семейството.
Образователни проекти за цялото семейство
Съветите са адаптирани от PBLWorks и са подходящи както за учители, така и за родители
- Историята на нашето семейство
- Направете проект за родословното дърво на семейството. Интервюирайте роднини (по телефона или в конферентна видеовръзка, ако не живеете с тях), потърсете стари семейни албуми и създайте книга, аудиозапис или видео, с чиято помощ да разкажете семейната си история.
- Да покажем солидарност
- Кризи като настоящата са подходящ момент да подкрепим някой в нужда и да поговорим с децата за важни теми като социална отговорност, доброволчество, благотворителност и солидарност. Проучете с тяхна помощ в какви доброволчески кампании можете да се включите или ако знаете, че във вашия блок или квартал има хора, които се нуждаят от подкрепа, директно се обърнете към тях.
- Семейна готварска книга
- Семейните рецепти ни свързват не само с приятели и роднини, но и с предишни поколения. Съберете любимите си изпитани рецепти в специална готварска книга, поинтересувайте се от техния произход, приложете снимки или илюстрации и интервюирайте близките си за техните любими семейни рецепти.
- Капсула на времето
- Без съмнение тазгодишната глобална пандемия е важен исторически момент. Бъдещите поколения ще се вълнуват от преживяванията, научените уроци и ежедневието на семействата, които са преминали през това необичайно време. Създайте капсула на времето, в която да включите описания, изводи, разсъждения и снимков материал за идното поколение. Децата могат да напишат или да ви продиктуват писмо до себе си след 10 години.
- Как изглежда светлото бъдеще?
- Как би изглеждало едно по-добро бъдеще? Повече време заедно? По-чиста планета? По-солидарно човечество? Помислете с децата си и създайте постер, книга, колаж или видео, описващо перфектната за вас утопия.
За повече идеи, насоки, вдъхновение и практически съвети, посветени на проектно-базираното обучение, можете да се абонирате за серията от безплатни уебинари по темата на PBLWorks (на английски език).
Предложения от Edutopia
Представяме ви 4 популярни приложения, които ви позволяват да ангажирате, информирате и общувате с родителите в дигитална среда.
- ClassDojo – безплатно приложение, което свързва учители, ученици и родители. Чудесен инструмент за изграждане на общност и култура на класната стая. ClassDojo позволява на учителите да насърчават учениците при усвояването на дадено умение или при проявлението на някоя от ценностите на класа. Учителите могат и да ангажират родителите чрез споделяне на снимки, видеа, резултати и постижения на учениците. ClassDojo позволява на децата да създадат собствено портфолио, в което да събират постиженията си.
- Spotlight – платена услуга, която визуализира резултатите на учениците с помощта на дигитални графики. Резултатите на всеки ученик и отбелязаният напредък или спад, могат да се изпратят на родителите под формата на анимирани видеа. Родителите получават информация и за областите, върху които децата трябва да наблегнат, както и препоръки за това как да ги подкрепят в учебния процес. Приложението изисква платен абонамент, но можете да поискате безплатна демонстрация, преди да решите дали да инвестирате средства в неговото закупуване.
- Remind – приложение за изпращане на важни съобщения от учител към родител, на ниво клас или на училищно ниво. Инструментът позволява на учителите да видят кой чете техните съобщения и да преценят дали се налага да се свържат с някои родители директно по телефона. Remind предлага безплатен план за отделни учители, но ако сте директор и имате интерес да го въведете на училищно ниво, можете да разгледате какво включват платените планове на услугата.
- Seesaw – приложение, което помага на учениците да документират наученото, да събират постиженията си в индивидуално портфолио и да ги споделят със семействата и учителите си. Приложението е безплатно за учители и ученици, които имат интерес да си направят индивидуален акаунт. Ако сте директор и имате интерес да го въведете на училищно ниво, можете да разгледате какво включват платените планове на услугата.
5 учители от общността на “Заедно в час” споделят опит
Любомира Досева, учител по математика, 71 СУ “Пейо Яворов”, Казичене:
Аз направих родителска среща на моя клас в MS Teams. Родителите влязоха през профилите на децата. Поканих и останалите учители, двама от тях имаха възможност да участват. Успях да ги включа в разговора с родителите, тъй като MS Teams позволява да се добавят контакти към дадена среща чрез позвъняване. Общо взето, мина ползотворно.
Иван Петров, учител по математика, ЧСУ “Българско школо”:
Предварително изпращаме анкета, за да съберем впечатления и обратна връзка от родителите. Правим срещите през Google Meet или zoom. Вече сме правили няколко – по класове и по випуски.
Петър Велков, образователен директор в SoftUni Kids:
При нас ги правим през Google Meet, като родителите влизат с gmail профила на децата. Това е много важно, защото в срещата могат да се включат само с gmail профил. Освен това, в зависимост от настройките на пакета, дори ако родителите използват gmail, но не са в имейл групата на училището, няма да могат да влязат. Ето защо за нашите родителски срещи използваме имейлите на децата.
Антоанета Канева, учител по математика и специални предмети, ПГ “Академик Петко Стайнов”, Казанлък:
Подготвяме следното съобщение за всички родители и го изпращаме чрез електронния дневник, с който работим – https://www.shkolo.bg/. За самата среща използваме zoom.
Мили родители, на дата:….. час:……. ще се проведе онлайн родителска среща на този линк:…. . За да се включите, ви е необходимо устройство с интернет. Няма нужда от камера, но е препоръчително да си набавите микрофон, ако устройството ви няма вграден, за да можете да задавате въпроси. Още веднъж, линкът за конферентна връзка е….
Красимира Кирова, учител по английски език, 159 ОУ “Васил Левски”, София
Всеки класен ръководител има група на родителите във Viber. Когато предстои родителска среща, класните ръководители споделят съобщение в групата с дата, час и инструкции за включване. Поясняват, че присъствието на родител е препоръчително и ако нямат възможност да се включат, ги окуражават да се осведомят от другите родители за всякаква важна информация. На линия са да отговорят на всякакви възникнали въпроси. Фокусът на последната родителска среща беше върху обратната връзка, която получихме от родителите. Родителите споделиха своите проблеми, очаквания и дадоха предложения за подобряването на процеса на дистанционно обучение.
Иван Драгомиров, учител в група за целодневна организация на учебния ден в 4. клас, СУ “Христо Ботев”, Козлодуй
Преди няколко дни Стивън Милър, главният редактор на Edutopia и бивш преподавател по английски език и история, се обръща към стотици учители в няколко групи за професионална взаимопомощ във Facebook. Той ги провокира с въпроса как се справят с прехода към дистанционно обучение в ситуацията на пандемия, когато много училища по цял свят са затворени. Само за няколко часа над 500 учители от всички краища на света се включват в дискусията с въпроси, опит и окуражителни думи към колегите си.
Основният извод на Милър е, че ако учителите искат да се справят с преподаването в тази нова парадигма, ще трябва да променят много от нагласите си. Представяме ви шест основни принципа, откроени от опита на стотици учители. На тях, подобно на колегите им в България, се налага с кратко или почти никакво предизвестие да преминат към дистанционно обучение в контекста на световна пандемия.
“Децата не могат да учат, ако изпитват страх, тревожност или са изложени на прекомерни количества стрес. Добрата новина е, че стресът си има мощен антидот и той е ефектът от човешките взаимоотношения и наличието на доверие. Училището е идеалното място за изграждане на най-различни видове взаимоотношения, които неутрализират стреса. Училището може да лекува.”