Ресурси, платформи и добри практики за дистанционно обучение

Създадохме тази страница в опит да отговорим на нуждите, свързани с дистанционно обучение, които българските учители имат в момента. Ресурсите, които ви предоставяме, са изпробвани от нас, учители и училища в общността и партньори.

Запишете се за бюлетин с ресурси и добри практики за онлайн обучения

Платформи за дистанционно обучение

В тази секцияще откриете информация за популярни платформи, които могат да ви помогнат както да организирате процеса на дистанционно обучение, така и да общувате с колеги и родители по-ефективно. 

G Suite (Gmail, Drive, Hangouts Meet, Calendar, Groups)





Gmail: електронната поща на Гугъл; регистрацията е безплатна и ви дава достъп до всички приложения, описани по-долу. Обучение от Петко Иванов на тема “Как да използваме Gmail”.




Hangouts Meet: приложението на Гугъл за видеоконферентна връзка; необходимо е всеки потребител да има профил в Google.




Calendar: онлайн календар на Гугъл; позволява да организирате личния си график и да изпращате покани за срещи и събития на индивидуални потребители или групи от контакти (Groups). С помощта на Google Hangouts всяка покана генерира автоматично специален линк към виртуална стая за видеоконферентна връзка. Обучение от Петко Иванов на тема “Как да използваме Google Календар”.




Google Drive: услуга за организация, съхранение и обработване на файлове в интернет, която ви позволява да създавате текстови документи (Docs), екселски таблици (Sheets), презентации (Slides), анкети, които могат да се използват за дистанционно провеждане на контролни или класни работи, формуляри за събиране на обратна връзка, викторини и анкети (Forms), рисунки (Drawings), уеб сайтове, блогове и много други. Можете да организирате файловете в папки, да ги споделяте и да работите съвместно по тях с колеги, родители или ученици. Обучение от Петко Иванов на тема “Как да използваме Google Drive”




Groups: удобен начин за организация на контактите в групи с цел по-ефективна комуникация.
Пример: Ако изпращате имейл или покана през Гугъл календар до цял клас, можете да организирате имейл адресите на учениците в обща група 10a.klas@gmail.com, вместо да копирате 25 индивидуални имейл адреса в полето за получател.

Google Classroom - Класната стая на Google





Classroom: виртуалната класна стая на Гугъл. Това е услуга, която предоставя споделено пространство на учители, ученици и родители за видеоконферентна връзка, обмен на файлове, важни съобщения, информация и др. Ако решите да организирате дистанционното обучение с помощта на това конкретно приложение и да го използвате на училищно ниво, е добра идея да направите безплатен G Suite for Education акаунт на училището си. Ако към момента това няма как да стане на училищно ниво, учителите могат да използват приложението и индивидуално по своя преценка.

В платформата преподаваме.bg ще откриете ценни ресурси за това как да развивате умения на 21 век у учениците. Ще откриете още 12 видео урока как да използвате Гугъл класна стая. Още видео уроци на български език за администриране и управление на “Гугъл за образование” може да намерите в сайта или YouTube канала на “Център за творческо обучение”.

Други приложения за видео уроци и презентации

Zoom – Не изисква регистрация от всички потребители, необходимо е да се направи един платен акаунт, като има различни платежни планове. Има възможности и за ползване на безплатен профил с определени ограничения.
  • Възможност за видеоконферентна връзка с до 100 души;
  • Срещите могат да се записват с цел повторно гледане или споделяне с участници, които не са присъствали по време на записа;
  • Участниците могат да бъдат разделяни в по-малки групи в рамките на сесията;
  • При разглеждане на презентации, решаване на задачи, четене на откъс от текст и пр. можете да споделяте екрана си с участниците, така че те да виждат слайдовете, които коментирате или заданието, върху което трябва да работят;
  • Възможност за групов или индивидуален чат.
Facebook & Messenger – Изисква безплатна регистрация, но е популярна социална медия, която повечето учители, родители и ученици вероятно вече използват активно.
  • Функцията Facebook Live ви позволява да излъчвате видео съдържание на живо. Ако към момента, това е най-бързият, лесен и удобен вариант за вас да достигнете учениците си, имайте предвид, че е добра идея да обедините учениците в групи по класове и да излъчвате видео на живо във всяка група. Facebook Live позволява на зрителите да коментират видеото в реално време. След приключване на видеото то се запазва на стената, може да бъде гледано отново или да се сподели в лично съобщение, групов чат в друга група във Facebook и т.н.
  • Функцията Facebook Groups позволява създаването на групи. Ако работите с по-големи ученици, които вече използват Facebook, можете да ги групирате по класове. Дори ако не всички са в списъка ви с приятели, можете да ги помолите сами да се добавят в групата на класа. Ако работите с по-малки ученици, можете да създадете групи за родителите им и да комуникирате с тях бързо и лесно.
  • Facebook Messenger позволява да изпращате лични съобщения, да организирате контактите си в групови чатове и да провеждате видео разговори с до 50 души едновременно.
Viber – Компанията е създала наръчник за учители в контекста на дистанционното обучение. Най-лесният начин за учителите да използват Viber за дистанционно обучение е чрез т.нар. Viber Общности. В ръководството ще откриете информация за:
  • Създаване и управление на Общност за класа;
  • Споделеляне на видео урок и използване на видеа от образователни платформи или YouTube;
  • Споделяне на съдържание на урока

Изтеглете pdf файл: Наръчник за учители.

Loom – Можете да направите безплатна регистрация за училища и образователни институции
  • Онлайн платформа за записване на видеа;
  • Има възможност за записване на екран. Това е особено подходящо при записване на уроци, които след това да споделяте с учениците си и с техните родители;
  • Записаните видеа са достъпни директно в Loom, можете да ги организирате и в папки;
  • Имате възможност да свалите видеата от платформата, да ги използвате офлайн или да ги качвате в групи платформи като YouTube.

Безплатни уебинари и курсове

подходящи за учители за развиване на технически компетенции





“Образование без раници” събират и разпространяват (много богат) списък и препоръки с важни безплатни дигитални ресурси в помощ на учителите.

Те организират също онлайн обучения и уебинари за учители, директори и администратори в сферата на образованието.

На 21 март, събота, предстои обучение Безплатни дигитални инструменти за дистанционно учене;





СофтУни отвориха безплатно курса си Учители на бъдещето. В него ще намерите информация за Google Classroom и Microsoft Teams. Необходима е регистрация на сайта.




Курс на БГ Наука за учители – подходящ за всеки учител, който преподава на ученици от 5-и до 12-и клас.




Институт за прогресивно образование организира уебинар „Основи на метода Монтесори и как да го прилагаме ефективно в грижата за деца“.




Във Facebook групата Помощ за онлайн обучение може да откриете запис от събитието Споделяне на опит при дистанционно обучение, където Враца Софтуер разказват повече за собствения си опит.




В нашата платформа prepodavame.b може да откриете напълно безплатно добри практики за развиване на умения на 21-ви век, математическа, четивна, научна грамотност и много други. Изтеглете наръчника “Как да развиваме умения на 21-ви век.




Обучителната платформа на Сдружение за споделено учене ЕЛА пуска пет безплатни онлайн обучителни курса за учители до 2 април. Те са “Запознаване с приобщаващото образование”“Изграждане на приобщаваща училищна среда: Принципи и практики” , “Партньорство с родителите”“Педагогически практики за първи клас. Пътеводител на приобщаващия учител“ и „Преподаване с разбиране. Как да подкрепим учениците в прогимназиален етап“.

Учебно съдържание за ученици от 1. до 12. клас





Кан Академия е най-голямата образователна платформа в световен мащаб и е напълно безплатна. Достъпна е на български език благодарение на “Образование без раници”. От организацията вече събират и разпространяват списък и препоръки с важни безплатни дигитални ресурси в помощ на учителите. Правят и платени онлайн обучения и уебинари.




Издателствата “Просвета” и Klett предоставят свободен достъп до учебници и електронни ресурси.




Платформата Уча.се предлага видео уроци по всички учебни предмети. В момента уроците са с безплатен достъп до 29 март 2020 г.




В Читанка ще откриете богата колекция от класически литературни произведения, които могат да се четат онлайн или да бъдат сваляни безплатно.




Във Виртуалния училищен кабинет по математика ще намерите образователни ресурси, математически пъзели, игри, състезания, изкуство и др. Достъпът е безплатен.

Учебно съдържание за ученици в начален етап





В Kahoot има много готови ресурси, които могат да се използват предимно от учители по английски език, но има ресурси и за ученици в начален етап. Изисква се безплатна регистрация.




Крокотак предлага свободен достъп до множество творчески проекти, идеи за образователни дейности и игри, които развиват фината моторика на децата и др.




Платформата КНИГОВИЩЕ.бг има за цел стимулиране на осмислящото четене сред децата чрез въпросници по детски книги. Платформата е отворена за безплатно ползване до края на учебната година.

Виртуални разходки в музеи

Виртуална разходка в музеи и галерии в София

Виртуална разходка в музеи в софия

9 музея по света, които предлагат виртуална разходка

Учебни и информационни ресурси за коронавируса COVID-19

как да обясните на децата и учениците какво се случва, какво могат да предприемат за да предпазят себе си и близките си





УНИЦЕФ са подготвили полезни съвети как родители и учители могат да говорят с децата за коронавируса и настоящата ситуация. Прочетете ги тук.




Държавната агенция за закрила на детето откри нова онлайн услуга за подкрепа в извънредната ситуация с Сovid-19. От нея могат да се възползват деца и възрастни, които имат нужда да попитат или споделят своите емоции и тревоги. Онлайн услугата се поддържа от психолози, които имат за цел да помогнат на хората да се чувстват по-спокойни, докато спазват наложените ограничения.

Прогресивно образование вкъщи - ресурси за учители и родители

От Института за прогресивно образование предлагат няколко алтернативни образователни комбинации, които могат да направят ученето от вкъщи приятно и полезно. Ресурсите са обединени от няколко теми:

  • Съдържание за учене онлайн и платформи за учене;
  • Световните философии, системи и методики, посветени на човешкото учене и развитие
  • Емоционалното и ментално здраве на децата

5 дни дистанционно обучение - 5 изпитани практики

Kак преминаха през първата работна седмица дистанционно обучение петима учители, които преподават в различни населени места в България? Вижте по-долу:

Айсел Карадайъ,

начален учител и учител по музика в 202 ОУ “Христо Ботев” в село Пасарел, обл. София

Айсел преподава в защитено училище и работи с 10 първокласници. Повечето ѝ ученици нямат постоянен достъп до смартфон, таблет или компютър, а интернет връзката им е много нестабилна. Айсел прави график и се чува с всеки ученик индивидуално по телефона. Родителите ѝ изпращат извършената работа под формата на снимки по Viber.

Споделя, че индивидуалните уроци по телефон дават резултат, ако нейните инструкции са достатъчно ясни. Всяко дете разполага с 35 минути, в които обсъждат новото предметно знание, след което Айсел дава инструкции за това как да се справят със самостоятелните задания. Прави виртуална класна стая на класа в Google Classroom, откъдето родителите могат да изтеглят домашната работа на учениците по математика и околен свят. Прави и курс по технологии и предприемачество, музика и изобразително изкуство. Така децата имат възможност да пеят, да гледат видеа за майсторене на неща, както и да рисуват по зададена тема, когато пожелаят през седмицата.

Учениците вече започват да работят по различни проекти с родителите си – Ади прави робот от кутийки с баща си, а Ивчо сади цветя с майка си. Една от нейните първокласнички, която живее сама с баба си, няма дори и телефон. За нея Айсел принтира всички задачи и работни листове, накрая описва подробно върху какво да работи всеки ден с помощта на баба си. С големите ученици, на които преподава по музика, тя комуникира писмено – дава им задачи за слушане на музика, обобщаване на информация и аргументация. Следващата седмица на Айсел ще изглежда по същия начин.

Господинка Иванова,

начален учител на 3. клас в Първо ОУ “Георги Бакалов”, Стара Загора

Учениците от 3. клас в Първо ОУ  “Георги Бакалов“ не спират да учат вече цяла седмица.

Всяка сутрин в 9:00, те са на линия и очакват своя класен ръководител, госпожа Иванова, в групата на класа в Messenger. Часовете започват с асиметрична гимнастика, чрез която развиват двете полукълба на мозъка. Отново с цел да развиват мозъка си, се упражняват да пишат с двете ръце от двата края на листа. След това си припомнят правилата за работа в клас и се втурват да работят. Работата на учениците преминава в liveworksheets, където в реално време всяко дете попълва своите задачи и ги споделя с учителя.

Не всички успяват да се включат в Messenger, затова Господинка и колегите ѝ се свързват с тях чрез Viber. За онези деца, които нямат достъп до интернет, ежедневно изпращат имейли до кметството, а чрез фондация “Свят без граници“  материалите достигат и до децата от кв. Лозенец в Стара Загора. Накрая завършват деня като всеки споделя как се е почувствал днес и какво ще се стреми да направи по-добре утре.

Ангелина Джурова,

учител в група за целодневна организация на учебния ден на 4. клас, СУ “Владимир Комаров”, Велико Търново

Ангелина Джурова избира да използва Google Classroom. За целта прави Gmail акаунт на всеки ученик и на класния ръководител. Присъединява техните акаунти към виртуалната класна стая, след което изпраща парола и инструкции под формата на снимки с последователни стъпки за влизане в Gmail и Google Classroom. Това е първият дистанционен урок на класа. След всяка стъпка (снимка+обяснение) изчаква всеки един ученик да изпрати вдигнат палец в Messenger, за да сигнализира, че е готов. В края на урока всички 20 четвъртокласници могат сами да влизат в профилите си. Всички са много въодушевени, когато се срещат в собствената си виртуална класна стая. Ангелина работи в екип с класния ръководител, който планира учебното съдържание и води часовете. Заедно проверяват домашната работа на децата и им дават индивидуална обратна връзка. А всеки следобед в 3 ч. Ангелина провежда незадължителни занимания по интереси във виртуалната класна стая – експеримент с вода, черен пипер и сапун (по темата за миенето на ръцете), логически задачи, оригами и др. Учителката планира да продължи да използва Google Classroom.

Цветелина Андонова,

учител в учител в група за целодневна организация на учебния ден на 2. и 3. клас и учител по специални предмети на 8. Клас, ОУ ``Св. Св. Кирил и Методий`` с. Ръжена, обл. Стара Загора

Много от учениците на Цветелина Антонова нямат достъп до смартфон, компютър, лаптоп или интернет, така че за тях дистанционното учене преминава през телефонни консултации. Второкласниците, с които работи Цветелина са само четири. Учениците се чуват се по телефона и с нея, и с класния ръководител.

Родителите на третокласниците са помолили комуникацията да става в Messenger, защото е най-удобният и лесен вариант за тях. С осми клас Цветелина има група във Facebook, където се споделят задачи, допълнителни ресурси и пр. С тях тя работи и през конферентни разговори в Messenger.

Освен с липсата на интернет и ограничения достъп до технологии, Цвети се сблъсква и с друго предизвикателство в началото на седмицата – учениците ѝ са изключително притеснени от извънредната обстановка, техни близки роднини работят в чужбина и първата задача на учителката е да ги успокои. За да не прекарват прекалено много време пред екрана или на телефона им организира състезание “Аз чета” за най-много прочетени страници. Всеки ден пишат за какво се разказва в прочетената част от книгата, снимат текста и го изпращат до Цвети заедно с броя прочетени страници.

В селото очакват изграждането на няколко нови интернет клетки, което да позволи повече ученици да имат достъп до интернет, но докато това се случи, Цвети и нейните колеги ще работят основно по телефон.

Цветомир Маринов,

начален учител на 4. клас в 75 ОУ “Тодор Каблешков” в столичния квартал “Факултета”

Цветомир преценява, че най-достъпната платформа за неговите ученици и техните семейства към момента са Facebook и Messenger. Всеки ден в 12 часа на обяд излъчва на живо час по математика и час по български език. Понеже споделя видео уроците на стената си във Facebook и ги прави публично достъпни, те се гледат не само от неговия клас, но и от други ученици, родители, баби, дядовци и други учители. Чувството за хумор помага на Цецо да бъде още по-атрактивен за своите ученици в онлайн пространството.
Освен видео уроците той снима задачите за домашна работа и ги публикува като коментар под всеки видео урок. Дава индивидуална обратна връзка на учениците си в Messenger. Цветомир планира да продължи тази практика и следващата седмица.  

Нагласа за преподаване по време на пандемия

Преди няколко дни Стивън Милър, главният редактор на Edutopia и бивш преподавател по английски език и история, се обръща към стотици учители в няколко групи за професионална взаимопомощ във Facebook. Той ги провокира с въпроса как се справят с прехода към дистанционно обучение в ситуацията на пандемия, когато много училища по цял свят са затворени. Само за няколко часа над 500 учители от всички краища на света се включват в дискусията с въпроси, опит и окуражителни думи към колегите си.

Основният извод на Милър е, че ако учителите искат да се справят с преподаването в тази нова парадигма, ще трябва да променят много от нагласите си. Представяме ви шест основни принципа, откроени от опита на стотици учители. На тях, подобно на колегите им в България, се налага с кратко или почти никакво предизвестие да преминат към дистанционно обучение в контекста на световна пандемия.





ПРОБА-ГРЕШКА
Очаквайте да сгрешите, направете си план за реакция при грешка и направете всичко по силите си да приемете тази реалност.




ПРИЕМЕТЕ ФАКТА, ЧЕ ЖИВЕЕМ И РАБОТИМ В НЕОБИЧАЙНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА
Необходима е нова настройка. Не е реалистично в момента да очакваме обичайния ритъм на работа.





НЕ СЕ ПРЕТОВАРВАЙТЕ С РАБОТА (ВАЖИ КАКТО ЗА ВАС, ТАКА И ЗА УЧЕНИЦИТЕ)
Ако е възможно, планирайте по-малко дейности, а вероятно и учениците и без това няма да бъдат много продуктивни.



НИКОЙ ЧОВЕК НЕ Е ОСТРОВ
Работата от вкъщи ни изолира и е възможно да доведе до депресия както при учителите, така и при учениците. Правете целенасочени усилия да разговаряте с други колеги и професионалисти.




ВСЕКИ СИ МИСЛИ, ЧЕ НЕ МОЖЕ, ДОКАТО НЕ УСПЕЕ
Умереният песимизъм и неувереността в собствените способности са сякаш част от учителската професия.




НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНОТО НЕРАВЕНСТВО
Работата ви ще е трудна, но има ученици, които са изправени пред още по-тежки изпитания. Те ще имат нужда от подкрепа.

Съдържание за добро настроение

Ако имате нужда от свеж и забавен поглед към ситуацията с дистанционно обучение, горещо ви препоръчваме да следите Facebook страницата Мистър Ди. Тя се поддържа от началния учител Иван Драгомиров, който преподава в Козлодуй.