Ресурси, платформи и добри практики за дистанционно обучение

Създадохме тази страница в опит да отговорим на нуждите, свързани с дистанционно обучение, които българските учители имат в момента. Ресурсите, които ви предоставяме, са изпробвани от нас, учители и училища в общността и партньори.

Какво ще откриете на тази страница

Платформи

Учебно съдържание 

Добри практики и идеи от учители

Запишете се за бюлетин с ресурси и добри практики за онлайн обучения

Платформи за дистанционно обучение

В тази секцияще откриете информация за популярни платформи, които могат да ви помогнат както да организирате процеса на дистанционно обучение, така и да общувате с колеги и родители по-ефективно. 

G Suite (Gmail, Drive, Hangouts Meet, Calendar, Groups)





Gmail: електронната поща на Гугъл; регистрацията е безплатна и ви дава достъп до всички приложения, описани по-долу. Обучение от Петко Иванов на тема “Как да използваме Gmail”.




Hangouts Meet: приложението на Гугъл за видеоконферентна връзка; необходимо е всеки потребител да има профил в Google.




Calendar: онлайн календар на Гугъл; позволява да организирате личния си график и да изпращате покани за срещи и събития на индивидуални потребители или групи от контакти (Groups). С помощта на Google Hangouts всяка покана генерира автоматично специален линк към виртуална стая за видеоконферентна връзка. Обучение от Петко Иванов на тема “Как да използваме Google Календар”.




Google Drive: услуга за организация, съхранение и обработване на файлове в интернет, която ви позволява да създавате текстови документи (Docs), екселски таблици (Sheets), презентации (Slides), анкети, които могат да се използват за дистанционно провеждане на контролни или класни работи, формуляри за събиране на обратна връзка, викторини и анкети (Forms), рисунки (Drawings), уеб сайтове, блогове и много други. Можете да организирате файловете в папки, да ги споделяте и да работите съвместно по тях с колеги, родители или ученици. Обучение от Петко Иванов на тема “Как да използваме Google Drive”




Groups: удобен начин за организация на контактите в групи с цел по-ефективна комуникация.
Пример: Ако изпращате имейл или покана през Гугъл календар до цял клас, можете да организирате имейл адресите на учениците в обща група 10a.klas@gmail.com, вместо да копирате 25 индивидуални имейл адреса в полето за получател.

Google Classroom - Класната стая на Google





Classroom: виртуалната класна стая на Гугъл. Това е услуга, която предоставя споделено пространство на учители, ученици и родители за видеоконферентна връзка, обмен на файлове, важни съобщения, информация и др. Ако решите да организирате дистанционното обучение с помощта на това конкретно приложение и да го използвате на училищно ниво, е добра идея да направите безплатен G Suite for Education акаунт на училището си. Ако към момента това няма как да стане на училищно ниво, учителите могат да използват приложението и индивидуално по своя преценка.

В платформата преподаваме.bg ще откриете ценни ресурси за това как да развивате умения на 21 век у учениците. Ще откриете още 12 видео урока как да използвате Гугъл класна стая. Още видео уроци на български език за администриране и управление на “Гугъл за образование” може да намерите в сайта или YouTube канала на “Център за творческо обучение”.

Google Формуляри





Google Forms: безплатно приложение на Гугъл, с което можете да създавате анкети, викторини, тестове. Приложението е изключително полезно за връзка с родителите, даване на обратна връзка, както и използването му за оценяване, тъй като от 6 април учителите в България вече имат право да изпитват и поставят оценки на учениците в ситуацията на дистанционно обучение.

В платформата преподаваме.bg ще откриете обучителни видеа на български как да използвате Гугъл формуляри за направа на тестове (14 видео урока), а ако търсите идеи за игровизация и оценяване, ви препоръчваме да прочетете тези методи, изпробвани от учители от общността на “Заедно в час”.

Google сайтове - създайте уебсайт за вашето училище





Google Sites е безплатна апликация на Гугъл, с която можете да създадете сайт на училище, ученически проект или клуб. Платформата е подходяща за учетели, родители или ученици. На сайта можете да добавяте разнообразни ресирси – текст, снимки, вградени ведеа и да интегрирате с останалите Гугъл приложения – календар, формуляри, документи и т.н. 

В платформата преподаваме.bg ще откриете още ценни ресурси и обучителни видеа на български език за дигитализация на училището.

Други приложения за видео уроци и презентации

Zoom – Не изисква регистрация от всички потребители, необходимо е да се направи един платен акаунт, като има различни платежни планове. Има възможности и за ползване на безплатен профил с определени ограничения.
  • Възможност за видеоконферентна връзка с до 100 души;
  • Срещите могат да се записват с цел повторно гледане или споделяне с участници, които не са присъствали по време на записа;
  • Участниците могат да бъдат разделяни в по-малки групи в рамките на сесията;
  • При разглеждане на презентации, решаване на задачи, четене на откъс от текст и пр. можете да споделяте екрана си с участниците, така че те да виждат слайдовете, които коментирате или заданието, върху което трябва да работят;
  • Възможност за групов или индивидуален чат.
Facebook & Messenger – Изисква безплатна регистрация, но е популярна социална медия, която повечето учители, родители и ученици вероятно вече използват активно.
  • Функцията Facebook Live ви позволява да излъчвате видео съдържание на живо. Ако към момента, това е най-бързият, лесен и удобен вариант за вас да достигнете учениците си, имайте предвид, че е добра идея да обедините учениците в групи по класове и да излъчвате видео на живо във всяка група. Facebook Live позволява на зрителите да коментират видеото в реално време. След приключване на видеото то се запазва на стената, може да бъде гледано отново или да се сподели в лично съобщение, групов чат в друга група във Facebook и т.н.
  • Функцията Facebook Groups позволява създаването на групи. Ако работите с по-големи ученици, които вече използват Facebook, можете да ги групирате по класове. Дори ако не всички са в списъка ви с приятели, можете да ги помолите сами да се добавят в групата на класа. Ако работите с по-малки ученици, можете да създадете групи за родителите им и да комуникирате с тях бързо и лесно.
  • Facebook Messenger позволява да изпращате лични съобщения, да организирате контактите си в групови чатове и да провеждате видео разговори с до 50 души едновременно.
Viber – Компанията е създала наръчник за учители в контекста на дистанционното обучение. Най-лесният начин за учителите да използват Viber за дистанционно обучение е чрез т.нар. Viber Общности. В ръководството ще откриете информация за:
  • Създаване и управление на Общност за класа;
  • Споделеляне на видео урок и използване на видеа от образователни платформи или YouTube;
  • Споделяне на съдържание на урока

Изтеглете pdf файл: Наръчник за учители.

Loom – Можете да направите безплатна регистрация за училища и образователни институции
  • Онлайн платформа за записване на видеа;
  • Има възможност за записване на екран. Това е особено подходящо при записване на уроци, които след това да споделяте с учениците си и с техните родители;
  • Записаните видеа са достъпни директно в Loom, можете да ги организирате и в папки;
  • Имате възможност да свалите видеата от платформата, да ги използвате офлайн или да ги качвате в групи платформи като YouTube.
Canva – Можете да направите безплатна регистрация
  • Лесна онлайн базирана платформа за различни визуализации и обработка на изображения;
  • Има голям набор от готови темплейти, които лесно се обработват и пригаждат за различни цели;
  • Възможност за създаване на екипни профили и споделяне на файлове с повече хора;
  • Общност от учители, които ползват Канва и споделяне на идеи.

Безплатни уебинари и курсове

подходящи за учители за развиване на технически компетенции





“Образование без раници” събират и разпространяват (много богат) списък и препоръки с важни безплатни дигитални ресурси в помощ на учителите.

Те организират също онлайн обучения и уебинари за учители, директори и администратори в сферата на образованието.





СофтУни отвориха безплатно курса си Учители на бъдещето. В него ще намерите информация за Google Classroom и Microsoft Teams. Необходима е регистрация на сайта.




Курс на БГ Наука за учители – подходящ за всеки учител, който преподава на ученици от 5-и до 12-и клас.




PBLWorks (на английски език) предлагат идеи, насоки, вдъхновение и практически съвети, посветени на проектно-базираното обучение. Можете да се абонирате за серията от безплатни уебинари по темата.




Във Facebook групата Помощ за онлайн обучение може да откриете запис от събитието Споделяне на опит при дистанционно обучение, където Враца Софтуер разказват повече за собствения си опит.




В нашата платформа prepodavame.bg може да откриете напълно безплатно добри практики за развиване на умения на 21-ви век, математическа, четивна, научна грамотност и много други. Изтеглете наръчника “Как да развиваме умения на 21-ви век.




Обучителната платформа на Сдружение за споделено учене ЕЛА пуска пет онлайн обучителни курса за учители. Те са “Запознаване с приобщаващото образование”“Изграждане на приобщаваща училищна среда: Принципи и практики” , “Партньорство с родителите”“Педагогически практики за първи клас. Пътеводител на приобщаващия учител“ и „Преподаване с разбиране. Как да подкрепим учениците в прогимназиален етап“.

Учебно съдържание за ученици от 1. до 12. клас





Кан Академия е най-голямата образователна платформа в световен мащаб и е напълно безплатна. Достъпна е на български език благодарение на “Образование без раници”. От организацията вече събират и разпространяват списък и препоръки с важни безплатни дигитални ресурси в помощ на учителите. Правят и платени онлайн обучения и уебинари.




Издателствата “Просвета” и Klett предоставят свободен достъп до учебници и електронни ресурси.




Платформата Уча.се предлага видео уроци по всички учебни предмети. В момента уроците са с безплатен достъп до 29 март 2020 г.




В Читанка ще откриете богата колекция от класически литературни произведения, които могат да се четат онлайн или да бъдат сваляни безплатно.




Във Виртуалния училищен кабинет по математика ще намерите образователни ресурси, математически пъзели, игри, състезания, изкуство и др. Достъпът е безплатен.

Учебно съдържание за ученици в начален етап





В Kahoot има много готови ресурси, които могат да се използват предимно от учители по английски език, но има ресурси и за ученици в начален етап. Изисква се безплатна регистрация.




Крокотак предлага свободен достъп до множество творчески проекти, идеи за образователни дейности и игри, които развиват фината моторика на децата и др.

Книгата - най-старият метод за дистанционно учене

На 2 април отбелязваме Международния ден на детската книга. Книгите безспорно са най-изпитаният и успешен начин за дистанционно учене още от своята поява, затова следващите редове са посветени на четенето, книгите и как можем да ги преоткрием по време на извънредното положение.

Знаете ли, че четенето се променя:

Заради съвременната техника и дигиталната стреда децата сега четат повече от всякога (като количество), но връзката между четенето и технологиите е сложна. Начините, по които четенето от дигитално устройство променя читателските навици на децата, са интересни и неочаквани. Днес в Деня на детската книга и в ситуация на дистанционно обучение си струва да разберем повече по темата. В сайта “Детски книги” ни разказват какво е различно за четенето на съвременните деца.

От практиката на учителите

Много учители използват тези стайтове и платформи, за да съберат идеи или да създадат по-интересно преживяване за учениците по време на дистанционното учене. Радослава Георгиева от София използва Книговище, за да провокира своите ученици да бъдат по-мотивирани в постигането на годишната цел за прочетени страници. Цветелина Андонова в с. Ръжена прави отделно “Аз чета” предизвикателство за най-много прочетени страници. Учениците ѝ имат за цел всеки ден да пишат за какво се разказва в прочетената част от книгата, след което снимат текста и го изпращат до Цвети заедно с броя прочетени страници.





Фондация “Детски книги” предлага съвети за създаване на семейни читателски клубове и онлайн четене на съвременни детски книги в своя youtube канал.  Тази година ще отбележат Празника на детската книга онлайн, като той ще продължи до 22 април. В него са включени интервюта с писатели, художници, преводачи и професионалисти от издателския бранш, и публикуване на идеи за свободни ресурси, както и предизвикателства за изпълнение у дома от децата. Може да следите всичко тук.




Наградата за най-добра детска книга “Бисерче вълшебно” удължиха срока за гласуване на децата до 11 май. Междувременно, екипът предлага онлайн четения на откъси от номинираните заглавия и срещи с писатели.




Страхотен нов проект, който събира безплатно разкази на съвременни български писатели в сборника “Декамерон 2020”. Разказите са събрани специално за времето на социалната изолация, като сборникът е достъпен в различни формати за онлайн четци или четене от браузер. Тези разкази са прекрасен начин да запознаем учениците с добрите примери от съвременната българска литература и също да намерим време за почивка с хубава история.




Платформата КНИГОВИЩЕ.бг има за цел стимулиране на осмислящото четене сред децата чрез въпросници по детски книги. В сайта може да откриете много въпросници, свързани с книги от учебна литература и много други книги за деца, които са създадени под формата на игра. Платформата е отворена за безплатно ползване до края на учебната година.




Традиционният за април “Поход на книгите”, който се организира от Асоциация българска книга, тази година ще се проведе наполовина онлайн, а през есента и на живо. Онлайн предстоят четения от известни личности и писатели. Следете повече на страницата им във фейсбук.





 Сайтът “Аз чета” също предлага срещи с автори чрез онлайн инициативата #ВкъщиСъмИЧета.

Виртуални разходки в музеи

Виртуална разходка в музеи и галерии в София

Виртуална разходка в музеи в софия

9 музея по света, които предлагат виртуална разходка

Виртуални разходки в 31 национални парка през Google Earth

Музей на “Мерцедес” и завод на “Ауди” предлагат виртуални обиколки

Учебни и информационни ресурси за коронавируса COVID-19

как да обясните на децата и учениците какво се случва, какво могат да предприемат за да предпазят себе си и близките си





УНИЦЕФ са подготвили полезни съвети как родители и учители могат да говорят с децата за коронавируса и настоящата ситуация. Прочетете ги тук.




Държавната агенция за закрила на детето откри нова онлайн услуга за подкрепа в извънредната ситуация с Сovid-19. От нея могат да се възползват деца и възрастни, които имат нужда да попитат или споделят своите емоции и тревоги. Онлайн услугата се поддържа от психолози, които имат за цел да помогнат на хората да се чувстват по-спокойни, докато спазват наложените ограничения.

Прогресивно образование вкъщи - ресурси за учители и родители

От Института за прогресивно образование предлагат няколко алтернативни образователни комбинации, които могат да направят ученето от вкъщи приятно и полезно. Ресурсите са обединени от няколко теми:

  • Съдържание за учене онлайн и платформи за учене;
  • Световните философии, системи и методики, посветени на човешкото учене и развитие
  • Емоционалното и ментално здраве на децата

5 дни дистанционно обучение - 5 изпитани практики

Kак преминаха през първата работна седмица дистанционно обучение петима учители, които преподават в различни населени места в България? Вижте по-долу:

Айсел Карадайъ,

начален учител и учител по музика в 202 ОУ “Христо Ботев” в село Пасарел, обл. София

Айсел преподава в защитено училище и работи с 10 първокласници. Повечето ѝ ученици нямат постоянен достъп до смартфон, таблет или компютър, а интернет връзката им е много нестабилна. Айсел прави график и се чува с всеки ученик индивидуално по телефона. Родителите ѝ изпращат извършената работа под формата на снимки по Viber.

Споделя, че индивидуалните уроци по телефон дават резултат, ако нейните инструкции са достатъчно ясни. Всяко дете разполага с 35 минути, в които обсъждат новото предметно знание, след което Айсел дава инструкции за това как да се справят със самостоятелните задания. Прави виртуална класна стая на класа в Google Classroom, откъдето родителите могат да изтеглят домашната работа на учениците по математика и околен свят. Прави и курс по технологии и предприемачество, музика и изобразително изкуство. Така децата имат възможност да пеят, да гледат видеа за майсторене на неща, както и да рисуват по зададена тема, когато пожелаят през седмицата.

Учениците вече започват да работят по различни проекти с родителите си – Ади прави робот от кутийки с баща си, а Ивчо сади цветя с майка си. Една от нейните първокласнички, която живее сама с баба си, няма дори и телефон. За нея Айсел принтира всички задачи и работни листове, накрая описва подробно върху какво да работи всеки ден с помощта на баба си. С големите ученици, на които преподава по музика, тя комуникира писмено – дава им задачи за слушане на музика, обобщаване на информация и аргументация. Следващата седмица на Айсел ще изглежда по същия начин.

Господинка Иванова,

начален учител на 3. клас в Първо ОУ “Георги Бакалов”, Стара Загора

Учениците от 3. клас в Първо ОУ  “Георги Бакалов“ не спират да учат вече цяла седмица.

Всяка сутрин в 9:00, те са на линия и очакват своя класен ръководител, госпожа Иванова, в групата на класа в Messenger. Часовете започват с асиметрична гимнастика, чрез която развиват двете полукълба на мозъка. Отново с цел да развиват мозъка си, се упражняват да пишат с двете ръце от двата края на листа. След това си припомнят правилата за работа в клас и се втурват да работят. Работата на учениците преминава в liveworksheets, където в реално време всяко дете попълва своите задачи и ги споделя с учителя.

Не всички успяват да се включат в Messenger, затова Господинка и колегите ѝ се свързват с тях чрез Viber. За онези деца, които нямат достъп до интернет, ежедневно изпращат имейли до кметството, а чрез фондация “Свят без граници“  материалите достигат и до децата от кв. Лозенец в Стара Загора. Накрая завършват деня като всеки споделя как се е почувствал днес и какво ще се стреми да направи по-добре утре.

Ангелина Джурова,

учител в група за целодневна организация на учебния ден на 4. клас, СУ “Владимир Комаров”, Велико Търново

Ангелина Джурова избира да използва Google Classroom. За целта прави Gmail акаунт на всеки ученик и на класния ръководител. Присъединява техните акаунти към виртуалната класна стая, след което изпраща парола и инструкции под формата на снимки с последователни стъпки за влизане в Gmail и Google Classroom. Това е първият дистанционен урок на класа. След всяка стъпка (снимка+обяснение) изчаква всеки един ученик да изпрати вдигнат палец в Messenger, за да сигнализира, че е готов. В края на урока всички 20 четвъртокласници могат сами да влизат в профилите си. Всички са много въодушевени, когато се срещат в собствената си виртуална класна стая. Ангелина работи в екип с класния ръководител, който планира учебното съдържание и води часовете. Заедно проверяват домашната работа на децата и им дават индивидуална обратна връзка. А всеки следобед в 3 ч. Ангелина провежда незадължителни занимания по интереси във виртуалната класна стая – експеримент с вода, черен пипер и сапун (по темата за миенето на ръцете), логически задачи, оригами и др. Учителката планира да продължи да използва Google Classroom.

Цветелина Андонова,

учител в учител в група за целодневна организация на учебния ден на 2. и 3. клас и учител по специални предмети на 8. Клас, ОУ ``Св. Св. Кирил и Методий`` с. Ръжена, обл. Стара Загора

Много от учениците на Цветелина Антонова нямат достъп до смартфон, компютър, лаптоп или интернет, така че за тях дистанционното учене преминава през телефонни консултации. Второкласниците, с които работи Цветелина са само четири. Учениците се чуват се по телефона и с нея, и с класния ръководител.

Родителите на третокласниците са помолили комуникацията да става в Messenger, защото е най-удобният и лесен вариант за тях. С осми клас Цветелина има група във Facebook, където се споделят задачи, допълнителни ресурси и пр. С тях тя работи и през конферентни разговори в Messenger.

Освен с липсата на интернет и ограничения достъп до технологии, Цвети се сблъсква и с друго предизвикателство в началото на седмицата – учениците ѝ са изключително притеснени от извънредната обстановка, техни близки роднини работят в чужбина и първата задача на учителката е да ги успокои. За да не прекарват прекалено много време пред екрана или на телефона им организира състезание “Аз чета” за най-много прочетени страници. Всеки ден пишат за какво се разказва в прочетената част от книгата, снимат текста и го изпращат до Цвети заедно с броя прочетени страници.

В селото очакват изграждането на няколко нови интернет клетки, което да позволи повече ученици да имат достъп до интернет, но докато това се случи, Цвети и нейните колеги ще работят основно по телефон.

Цветомир Маринов,

начален учител на 4. клас в 75 ОУ “Тодор Каблешков” в столичния квартал “Факултета”

Цветомир преценява, че най-достъпната платформа за неговите ученици и техните семейства към момента са Facebook и Messenger. Всеки ден в 12 часа на обяд излъчва на живо час по математика и час по български език. Понеже споделя видео уроците на стената си във Facebook и ги прави публично достъпни, те се гледат не само от неговия клас, но и от други ученици, родители, баби, дядовци и други учители. Чувството за хумор помага на Цецо да бъде още по-атрактивен за своите ученици в онлайн пространството.
Освен видео уроците той снима задачите за домашна работа и ги публикува като коментар под всеки видео урок. Дава индивидуална обратна връзка на учениците си в Messenger. Цветомир планира да продължи тази практика и следващата седмица.  

3 стратегии за развиване на четивна грамотност по време на коронавирус (и не само)





Стратегия 1:

Учениците задават въпроси по текста
На учениците се дават няколко минути за прочитане на текст (времето се определя от дължината му и сложността за конкретната група деца). След това всеки ученик трябва да измисли и напише поне два въпроса, свързани с ключовите моменти от текста. Времето за това е 2 минути. Когато всички са готови, 2-3 ученици четат въпросите си, а останалите трябва да намерят отговорите в текста.




Стратегия 2: 

Създаване на връзка с нещо преживяно
Учениците прочитат внимателно предварително подбран текст. След това в рамките на 10 минути получават задача да го свържат с нещо преживяно, като включат и няколко провокиращи ключови думи. Когато са готови, трябва да използват ключовите думи, за да напишат провокиращо заглавие и подзаглавие на текста, които да съдържат уникална идея. Резултат: Заглавие на текст (провокиращо) заедно с подзаглавие, което показва разбиране на ключова, уникална идея.




Стратегия 3: 

Задаване на един и същи въпрос 10 пъти и даване на различен отговор всеки път
Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява на учениците да измислят идеи, след като изчерпат клишираните и често срещани отговори. Тази стратегия е подходяща за индивидуална работа след поставяне на задачата от страна на учителя. Учениците записват въпроса и си го задават наум 10 пъти, като всеки път трябва да дадат нов отговор. Записват отговорите си, които всъщност се превръщат в идеи, които могат да развият. Обикновено първите един-два отговора са очевидни и очаквани. Но следващите са истински креативни и нестандартни. Учениците трябва да бъдат насърчавани да мислят наистина свободно, без ограничения, трябва да запишат и най-странните си хрумвания. Важно е въпросът да е добре формулиран, за да дава възможност да се измислят различни отговори, да не е тип „да/не” въпрос, а зададен с „как, защо, по какъв начин” и т.н. Резултат: Учениците имат десет различни отговора/решения на един въпрос. Генерирали са 10 идеи самостоятелно.

Тези стратегии и много други са описани подробно в наръчника “Как да развиваме на умения за 21 век”. Те могат да бъдат адаптирани лесно за дистанционно обучение. Ако се съмнявате в стабилността на интернет връзката, може да замените моментите със задаване на инструкции/четене на текст от страна на учителя с аудио или видео запис на телефон (почти всички съвременни имат такава опция), който да изпращате на учениците. Можете да им споделите видео/аудио инструкциите или самия запис на текста като прикачен файл по имейл, Messenger, Viber и др., или да го качите в Google Drive, Classroom и други платформи, които използвате за онлайн обучение.

6 метода за учене чрез игра

Методите за игровизация на учебния процес ни сподели  Господинка Иванова, начален учител в Първо ОУ “Георги Бакалов”, Стара Загора. Не изискват трудоемка специална подготовка и могат лесно да се модифицират спрямо класа и предмета, по който преподавате. Повечето от тях могат да се използват както в контекста на дистанционното обучение, така и в реалната класна стая. Надяваме се да се вдъхновите и да приложите някои от тях в практиката си.





Игровизация 1: Kahoot!
Kahoot! предоставя бърз и лесен начин за създаване на интерактивни анкети, които можете да използвате за проверка на разбиране по време на час, онлайн викторини, пробни изпити, домашна работа и т.н. Г-жа Иванова препоръчва платформата, защото “с нея имате възможност да игровизирате стандартното изпитване и в рамките на 10 минути да проверите знанията на голям брой ученици.”




Игровизация 2: Асиметрична гимнастика
Асиметричната гимнастика стимулира двете полукълба на мозъка едновременно и развива физическата култура на учениците. Можете да правите по няколко упражнения с учениците в началото на часа или когато прецените, че се изморяват.




Игровизация 3: “Приказка за 5 минути”
Тази игра развива творческото мислене на учениците и им помага да подобрят правописа си.




Игровизация 4: Азбука за тренировки и опознаване
Целта на тази игровизация е да помогнем на децата да научат азбуката по лесен и забавен начин. Единственото, което ви е необходимо, е лист с инструкции като този.




Игровизация 5: “Сподели и запиши”
С помощта на тази игра, която можете да разиграете в 3 варианта, учениците упражняват частите на речта – съществително, прилагателно и глагол.




Игровизация 6: “Бягаща диктовка”
Бягащата диктовка изпълнява всички цели на класическата диктовка, но позволява на учениците да се научат да работят в екип и да се раздвижат.

Как да оценяваме по време на дистанционно обучение

От 6 април учителите в България вече имат право да изпитват и поставят оценки на учениците в ситуацията на дистанционно обучение. Затова и споделяме няколко изпитани начина за дистанционно оценяване, споделени от учители, подходящи платформи за онлайн проверяване на знания и няколко по-нестандартни начина как да направите оценяването по-забавно и интересно за учениците.

В статията ще откриете:

  • Стъпка по стъпка: Платформи за онлайн оценяване;
  • Креативни начини за изпитване и оценяване;
  • Истории за оценяване от класните стаи.

3 стратегии за фокусирана работа в онлайн среда

Kак да сме сигурни, че ученето е ефективно и как да подкрепим учениците да са фокусирани, докато учат в онлайн среда? Споделяме ви изпитани стратегии от учители и ритуали, които им помагат да имат по-ясна картина доколко дистанционното преподаване има ефект.





1. Да подготвим учениците за работа – правила

Много учители в традиционна учебна среда използват тази практика, но вероятно не всички са се сетили, че промяната на средата за учене е добра възможност за промяна и на правилата на класа. Накратко идеята е учениците заедно с учителя да създадат общи правила, по които да ръководят действията си в рамките на часа и въобще периода на дистанционното учене.

Важно е правилата да дойдат от децата, за да ги приемат като техни, а не като нещо наложено от някой друг. Може да ги провокирате с въпроси и ситуации, които до момента са възниквали в рамките на онлайн обучението. След като изговорите и се съгласите за всички правила, измислете удобен начин, по който да си ги припомняте регулярно. Може да дадете задача на учениците да ги направят на уолпейпър за десктоп, да станат част от файловете на вашата класна стая или дори всеки да си ги направи в собствения дом и да ги има на работния плот/бюро по време на часа.




2. Геймифицирайте и покажете приложението в живота на учебния материал

Преди няколко седмици ви дадохме примери и идеи, свързани с игровизацията на учебния процес. Геймификацията е много полезна именно в онлайн обучението и възможността да държим фокуса на учениците. Предизвикате себе си при планирането на уроците и помислете как да построите история около задачите и учебното съдържание. Ако не се чувствате уверени в разказването на истории – най-добрата техника е да разкажете как в реалния живот наученето придобива значение и стойност. Това ще помогне също да обвържете преподаването повече и с интересите на децата и да бъде истински интересно за тях. Техника, която може да ползвате и в класната стая в нормална ситуация без извънредно положение.




3. Засичане на времето, лидерски роли и звукови сигнали

В добрите практики, свързани с продуктивност, се споменава, че бързите мозъчни паузи могат да помогнат значително за увеличаване на ангажираността, фокусирането и завържането на вниманието. Именно затова е важно да подготвите регулярни паузи през целия ден/учебен час, особено ако прекарвате повече време с учениците онлайн. Същата техника се използва и при онлайн курсовете, в които видеата са разделени на по-кратки тематични видеа, за да задържат вниманието на учащите. Много лесен начин е да използвате метода на домата” (pomodoro method). Той представлява таймер, нагласен за 4 сериии по 25 мин. за фокусирана работа. Всяка серия е разделена от кратки 5-минутни почивки. След приключването на всички четири серии има по-дълга почивка от 10 мин.

И ето тук идва забавната част: първо – може да направите учениците отговорници за почивките и засичането на времето, да им дадете лидерски роли, които да следят и да ги фокусират, а междувременно да развивате у тях допълнителни умения за управление на времето, изслушване и пр. Второ – може да дадете задача на децата да подготвят игри и занимания за паузите – по този начин те могат да си почиват активно. Може също за почивките децата да избират любими песни, гимнастика или да се отбелязват със забавни звукови сигнали като – звуци от животни, анимационни филми и пр.

Въпроси и отговори за оказване на подкрепа на училищния екип и колегите

В тази секция обобщаваме добри практики, събрани от екипа на “Заедно в час” и регионалните ни сътрудници Величка Иванова, учител в ОУ “Отец Паисий”, с. Дянково; Йоанна Димитрова, учител в ОУ “Св. Св. Кирил и Методий”, с. Ръжена, обл. Стара Загора; Господинка Иванова, учител в Първо ОУ “Георги Бакалов”, Стара Загора. Тези идеи и практики събират обита на училища и директори партньори от общността на “Заедно в час”.

Как да подкрепим колеги, които изпитват технически затруднения?

Ресурси: meet.google.com, zoom, MS Teams или друга платформа, която позволява на участниците да споделят екраните си.

Подготовка: Идентифицирайте основните трудности и предизвикателства пред колегите си. Възможно е много от тях да се повтарят. Това ще ви помогне да прецените дали подкрепата трябва да е групова или индивидуална. Говорете предварително с директора, за да предложите помощта си. Обяснете колко време ще ви е необходимо за подготовка и съдействие, кога ще можете да подкрепите колегите и в какво би се изразявала предварителната им подготовка. Споделете часа на срещата с колегите си и им пратете указания за предварителната задача, ако има такава. Междувременно може да проучите дали вече не съществуват видеа, инструкции или възможности за подкрепа, които са добри и лесно достъпни. Те ще ви спестят време.

 

 

Как да приложа практиката:  Важно е да споделите екрана си с колегите и бавно, кратко и ясно (без излишна терминология) да им покажете необходимата информация. Ако имат нужда да усвоят няколко различни процеса или функционалности, направете серия от срещи за подкрепа. Покажете първо на вашия екран, след това им дайте възможност да споделят екрана си с вас и да опитат сами. Направят ли го веднъж, са успели! Предвидете време за индивидуална работа с всеки един от участниците. И най-важното – бъдете мили и внимателни, защото всеки има различен опит и различни умения, а вие сте поели ангажимент да помогнете. Можете да предложите на колегите да упражнят наученото и с учениците. 

Какво споделям с колегите: Уверете ги, че това което, ще им покажете е много лесно и е необходимо да го направят само веднъж, за да го запомнят. Както и че всеки един от тях ще има възможност да го направи самостоятелно с ваша помощ. Ако е необходимо да свалят конкретно приложение или да се регистрират в дадена платформа, им изпратете подробни и ясни инструкции.

Как разбирам, че е сработила: Ако успеят да приложат наученото в час, значи срещата им е била полезна. Потърсете тяхната обратна връзка и преценете дали би било полезно да провеждате такъв вид срещи регулярно. 

Как да избегнем усещането за хаос и разминаване в очакванията, за да създадем спокойствие в екипа си?

Ето няколко идеи и добри практики, споделени от директори на училища партньори на “Заедно в час”:

  • Ежедневни онлайн екипни срещи за информираност, споделяне и обсъждане; 
  • Избор на единна платформа за обучение от всички учители или ясна комуникация коя платформа за какви функции се използва;
  • Кампании за събиране на устройства за ученици, които нямат достъп до дистанционното обучение;
  • Фейсбук група за екипа на училището, общ чат за учители и ръководство, онлайн съвет за обсъждане на предизвикателствата в дистанционното обучение;
  • Разделяне на екипа на няколко групи с помощта на заместник-директора, за да бъдат по-лесно подпомогнати индивидуалните нужди на всеки учител;
  • Предоставяне на информация, достъп до гугъл драйв за всички класове, вайбър група за спешните неща, индивидуални разговори за подкрепа, служебни лаптопи за учителите, които не разполагат с лични.

Как да водим срещите си така, че да си тръгваме мотивирани, уверени и спокойни, а не изтощени, напрегнати и обезверени?

Ресурси: Необходимо е да създадете общ файл в Google Drive (или платформа по ваш избор, стига да позволява работа по споделени файлове в реално време). Той трябва да е споделен с всички колеги и да съдържа плана на срещата и записките, които водите. Записките могат да се водят от различен човек всеки път.

Как да приложа практиката:  

  • Предварително споделете точките, по които ще се осъществи срещата и дайте възможност на учителите да добавят важни за тях теми;
  • Отделете време в началото на всяка среща, в което участниците да споделят как се чувстват и с какви емоции влизат в нея;
  • Важно е да откриете срещата, като поздравите екипа за нещо конкретно, с което са се справили или са постигнали;
  • Спазвайте времето, отредено за среща и следете за това всеки да има възможност да се изкаже без да доминира. Най-лесно е, ако предварително се съгласите, че всеки има по 2 минути за изказване;
  • Ако се налага да отправите критика, е добре да я формулирате така, че да е насочена към действията на учителите, а не към тяхната личност. Например: “Тази седмица не спази крайния срок за предаване на…”, вместо “Ти си един много неточен човек.”;
  • За да сте сигурни, че участниците си тръгват от срещата спокойни, е добре да обобщите ясно следващите стъпки: в какво се изразяват, как да ги постигнат, докога, кой за какво е отговорен, кой какво поема като ангажимент и др. Направете и проверка на разбирането, като помолите някой колега да каже накратко какво следва;
  • Отделете време в края на срещата, за да благодарите отново за работата и постиженията на колегите си. По този начин, особено след поднесена конструктивна критика, екипът няма да остане с усещане за провал;

Как разбирам, че е сработила: Попитайте колегите си как се чувстват в края на срещата или как биха оценили мотивацията си от 1 до 10. В зависимост от това колко задоволителни са резултатите, може да търсите тяхното мнение регулярно, за да правите срещите си все по-ефективни и полезни за целия екип.

Как да преодолеем пасивността и липсата на ангажираност в екипа?

Има различни причини да усещате, че екипът е пасивен или неангажиран. Най-лесният начин да промените това е първо да се запитате “Това само мое лично усещане ли е или обективен факт?”. Ако не можете да си отговорите на този въпрос, попитайте колегите си. Това ще им покаже, че сте загрижени и че искате да откриете какво можете да направите заедно с тях, за да сплотите екипа. Ако колегите избегнат директен отговор и усещате дистанцирано отношение, вероятно проявяват предпазливост, защото често са получавали неконструктивна обратна връзка. Това означава, че или има разминаване между вашите очаквания и разбирането на колегите ви, или че обратната връзка, която им поднасяте, не е достатъчно конструктивна. Неконструктивната обратна връзка звучи по-скоро като обвинение, а не като възможност за развитие и надграждане. Това води до страх от грешки, пасивност и липса на самостоятелност в работата на пряко засегнатите.  

Но когато директорът дава конструктивна и балансирана обратна връзка, в която изтъква и силните страни на своя екип, хората се чувстват по-спокойни и уверени да работят самостоятелно. Повишава се и удовлетворението от работния процес. 

Прочетете повече за даване и интегриране на обратна връзка в prepodavame.bg

Защо е важно да познаваме силните страни на всеки в нашия екип? 

Опознайте добре колегите си, открийте силните им страни (чрез програма за тиймбилдинг, анкета, личен разговор, наблюдения в практиката и т.н.), можете дори да ги структурирате в таблица за по-бърз и лесен достъп до тази ценна информация. Това ще ви помогне да:

  • използвате силните страни на всеки един колега за постигането на екипни цели; 
  • давате позитивна обратна връзка; 
  • проявите загриженост към колегите си;
  • ги мотивирате да продължават да се развиват. 

Полезни ресурси за личностно развитие, както и за откриване и анализ на силните и слабите ни страни, подходящи за прилагане в класната стая или на ниво училищен екип в prepodavame.bg

Как да мотивираме колегите си да работят към постигането на общата цел?

Всеки екип трябва да има ясно формулирана обща цел, която да бъде разбирана правилно от всеки член на екипа, в противен случай работата на екипа е обречена на провал. След като определите ясна цел, всеки член на екипа трябва да се ангажира с нея. Ангажираността е вътрешното качество, което мотивира екипа да гони целта си, когато възникнат трудности. Тя е налице, когато хората казват “ние”, “нас”, “наш”, вместо “аз”, “ти” и “те”. Например: “Ние планирахме страхотен сценарий за коледното тържество” вместо “Аз написах сценария за тържеството”. Създайте атмосфера, в която всеки член на екипа е важен и работете заедно към постигането на общата цел. 

Прочетете повече за формулирането на ясни цели и ангажирането на класа или екипа в процеса на тяхното изпълнение от prepodavame.bg.

Как да създадем усещане за общност и принадлежност сред екипа, като осигурим безопасно пространство за споделяне на предизвикателства и търсене на възможни решения?

Ресурси: zoom или друга платформа по ваш избор, която позволява споделяне на екран и разделяне на участниците за работа по групи, Google Drive за работа по споделени файлове.

Как да приложа практиката:

  • Поканете екипа на 60-90 минутна онлайн среща (в зависимост от броя на участниците), като им предоставите няколко варианта за часове и дати, за да сте сигурни, че всеки, който има желание, ще може да се включи.
  • Изберете най-популярната дата и час и ги споделете с екипа. Не забравяйте да споделите и целта на срещата. Например: да се подкрепим, да споделим какво работи, да търсим решения заедно, да отпразнуваме успехите си и т.н.
  • Примерна структура на срещата – променете и адаптирайте спрямо конкретния екип:
    • Откриване – благодарете на хората, които участват! Попитайте ги с каква мотивация и емоции се включват и какво се надяват да си вземат от тази среща;
    • Работа в малки групи (ако в срещата участват под 6 души, работете в голяма група):
      • Препоръчваме ви да използвате т.нар. Протокол “Оазис”:
        • (2 мин.) Споделям какви тревоги имам и задавам въпрос.
        • (3 мин.) Колегите задават уточняващи въпроси, за да разберат повече за предизвикателството ми.
        • (30 сек.) Повтарям въпроса си.
        • (5 мин.) Колегите дискутират как мога да постъпя, аз само слушам.
        • (2 мин.) Обобщавам какво си взимам.
    • Закриване – още веднъж благодарете на хората, които са се включили и ги попитайте как се чувстват в края на срещата и с какво си тръгват от нея.

Какво споделям с колегите: 

    • В поканата можете да споделите целите на срещата: 
      • Учителите усещат, че са част от общност;
      • Учителите осъзнават, че усилията им са ценени;
      • Учителите си тръгват с конкретни идеи за това как биха могли да се справят с предизвикателствата, които срещат в момента.
    • Споделете на екипа си и естеството на тази среща:

 

  • Тази среща Е … 

 

  • Безопасно пространство за подкрепа;
  • Място, в което всеки успех и всяко предизвикателство са важни и значими;
  • Място да споделим гордости и тревоги;
  • Място да помогнем и да получим помощ;
  • Място за вдъхновение и надежда.

 

  • Тази среща НЕ е …

 

  • задължителна;
  • за докладване на предприети стъпки;
  • за сравняване на предизвикателства и успехи;
  • за критикуване.

Как разбирам, че е сработила: Потърсете обратна връзка от участвалите в срещата колеги (чрез индивидуален разговор, дискусия, имейл, анкета или др.) При интерес може да организирате повече такива срещи или да насърчите учителите да продължават да обсъждат предизвикателствата, с които се сблъскват, самостоятелно с помощта на протокол “Оазис”.

Предизвикателството прието: от традиционно към дистанционно обучение за два дни

Прочетете и историята на партньорите ни от 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” в столичния квартал Люлин през погледа на Гергана Чолакова, която разказва как училището преминава към плавен и съгласуван процес на дистанционно обучение буквално за два дни, при това събота и неделя.

Как да подпомогнем процеса на учене за най-малките ученици

Съветите са адаптирани от PBLWorks и са подходящи както за учители, така и за родители

  1. Създайте и се придържайте към определен график за деня
    • Децата имат нужда от ясна структура, така че започнете деня или конкретния урок като им споделите накратко през какво ще преминете заедно. Ако работите по проект с тях, определете специално време в програмата за деня, посветено на проектната ви работа. Не забравяйте, че дори и най-добрите планове винаги се променят и адаптират, така че позволете известна гъвкавост в установения график. 
  2. Съгласете се над общи норми за работа
    • Вместо да поставяте определени правила на учениците си, изведете няколко основни норми за работа с тяхна помощ. Това ще ги ангажира в учебния процес и ще развие чувството им за отговорност. Нека общите ви норми бъдат ясни, кратки и положително формулирани – “Пазим работното си пространство чисто и подредено.”, вместо “Не цапаме и не разхвърляме.” 
  3. Възползвайте се от “задължителното” време пред екрана
    • Специалистите предупреждават за вредите от прекомерната употреба на телефони, таблети и компютри, но в контекста на дистанционното обучение, децата неизбежно прекарват по няколко часа на ден пред екрана. Колкото по-смислено е това “задължително” време пред екрана, толкова по-добре за развитието на важни дигитални, но и не само умения и компетентности. Работете по проекти, които включват изработването на крайни продукти като видеа, презентации, колажи, интервюта, репортажи и др. или търсене на ключова информация от различни източници в интернет. Flipgrid е безплатен инструмент за заснемане на кратки видеа. 
  4. Позволете на най-малките си ученици да творят и далеч от екрана
    • Не всичко и на всяка цена трябва да е с фокус върху развиването на дигиталните умения на най-малките. За тях е изключително полезно да работят с природни материали (листа, шишарки, миди, пясък и др.), да рисуват, боядисват, готвят, моделират, садят цветя и други най-разнообразни дейности, които спокойно могат да правят и в условия на социална изолация. Такъв вид дейности развиват творческото им мислене и са добра тренировка за концентрация и постоянство.
  5. Възлагайте им изследователски мисии, които могат да изпълняват в домашни условия
    • Всеки един дом е потенциална арена за лов на съкровища! Консултирайте се с родителите и възложете изследователска мисия на учениците си – да намерят стари снимки, бебешките си обувки, първата си играчка или да организират шкафа в стаята си като подредят книгите и тетрадките си по цветове например. 
  6. Насърчавайте учениците си да общуват с връстници и близки през екрана
    • Това, че се налага да спазваме физическа дистанция по между си не означава да не общуваме с близките и приятелите си. Насърчавайте учениците си да общуват като им възлагате задачи за чието изпълнение трябва да интервюират приятел, съученик, братовчед или друг член от семейството. 

Образователни проекти за цялото семейство

Съветите са адаптирани от PBLWorks и са подходящи както за учители, така и за родители 

  1. Историята на нашето семейство
    • Направете проект за родословното дърво на семейството. Интервюирайте роднини (по телефона или в конферентна видеовръзка, ако не живеете с тях), потърсете стари семейни албуми и създайте книга, аудиозапис или видео, с чиято помощ да разкажете семейната си история.
  2. Да покажем солидарност
    • Кризи като настоящата са подходящ момент да подкрепим някой в нужда и да поговорим с децата за важни теми като социална отговорност, доброволчество, благотворителност и солидарност. Проучете с тяхна помощ в какви доброволчески кампании можете да се включите или ако знаете, че във вашия блок или квартал има хора, които се нуждаят от подкрепа, директно се обърнете към тях. 
  3. Семейна готварска книга
    • Семейните рецепти ни свързват не само с приятели и роднини, но и с предишни поколения. Съберете любимите си изпитани рецепти в специална готварска книга, поинтересувайте се от техния произход, приложете снимки или илюстрации и интервюирайте близките си за техните любими семейни рецепти. 
  4. Капсула на времето
    • Без съмнение тазгодишната глобална пандемия е важен исторически момент. Бъдещите поколения ще се вълнуват от преживяванията, научените уроци и ежедневието на семействата, които са преминали през това необичайно време. Създайте капсула на времето, в която да включите описания, изводи, разсъждения и снимков материал за идното поколение. Децата могат да напишат или да ви продиктуват писмо до себе си след 10 години.  
  5. Как изглежда светлото бъдеще?
    • Как би изглеждало едно по-добро бъдеще? Повече време заедно? По-чиста планета? По-солидарно човечество? Помислете с децата си и създайте постер, книга, колаж или видео, описващо перфектната за вас утопия. 

За повече идеи, насоки, вдъхновение и практически съвети, посветени на проектно-базираното обучение, можете да се абонирате за серията от безплатни уебинари по темата на PBLWorks (на английски език)

Как да ангажираме родителите… дигитално?

Предложения от Edutopia 

 

Представяме ви 4 популярни приложения, които ви позволяват да ангажирате, информирате и общувате с родителите в дигитална среда.

  • ClassDojo – безплатно приложение, което свързва учители, ученици и родители. Чудесен инструмент за изграждане на общност и култура на класната стая. ClassDojo позволява на учителите да насърчават учениците при усвояването на дадено умение или при проявлението на някоя от ценностите на класа. Учителите могат и да ангажират родителите чрез споделяне на снимки, видеа, резултати и постижения на учениците. ClassDojo позволява на децата да създадат собствено портфолио, в което да събират постиженията си. 
  • Spotlight – платена услуга, която визуализира резултатите на учениците с помощта на дигитални графики. Резултатите на всеки ученик и отбелязаният напредък или спад, могат да се изпратят на родителите под формата на анимирани видеа. Родителите получават информация и за областите, върху които децата трябва да наблегнат, както и препоръки за това как да ги подкрепят в учебния процес. Приложението изисква платен абонамент, но можете да поискате безплатна демонстрация, преди да решите дали да инвестирате средства в неговото закупуване.
  • Remind – приложение за изпращане на важни съобщения от учител към родител, на ниво клас или на училищно ниво. Инструментът позволява на учителите да видят кой чете техните съобщения и да преценят дали се налага да се свържат с някои родители директно по телефона. Remind предлага безплатен план за отделни учители, но ако сте директор и имате интерес да го въведете на училищно ниво, можете да разгледате какво включват платените планове на услугата
  • Seesaw – приложение, което помага на учениците да документират наученото, да събират постиженията си в индивидуално портфолио и да ги споделят със семействата и учителите си. Приложението е безплатно за учители и ученици, които имат интерес да си направят индивидуален акаунт. Ако сте директор и имате интерес да го въведете на училищно ниво, можете да разгледате какво включват платените планове на услугата

Как да организираме виртуална родителска среща?

5 учители от общността на “Заедно в час” споделят опит

 

Любомира Досева, учител по математика, 71 СУ “Пейо Яворов”, Казичене:

Аз направих родителска среща на моя клас в MS Teams. Родителите влязоха през профилите на децата. Поканих и останалите учители, двама от тях имаха възможност да участват. Успях да ги включа в разговора с родителите, тъй като MS Teams позволява да се добавят контакти към дадена среща чрез позвъняване. Общо взето, мина ползотворно.

 

Иван Петров, учител по математика, ЧСУ “Българско школо”:

Предварително изпращаме анкета, за да съберем впечатления и обратна връзка от родителите. Правим срещите през Google Meet или zoom. Вече сме правили няколко – по класове и по випуски. 

 

Петър Велков, образователен директор в SoftUni Kids:

При нас ги правим през Google Meet, като родителите влизат с gmail профила на децата. Това е много важно, защото в срещата могат да се включат само с gmail профил. Освен това, в зависимост от настройките на пакета, дори ако родителите използват gmail, но не са в имейл групата на училището, няма да могат да влязат. Ето защо за нашите родителски срещи използваме имейлите на децата. 

 

Антоанета Канева, учител по математика и специални предмети, ПГ “Академик Петко Стайнов”, Казанлък:

Подготвяме следното съобщение за всички родители и го изпращаме чрез електронния дневник, с който работим – https://www.shkolo.bg/. За самата среща използваме zoom. 

Мили родители, на дата:….. час:……. ще се проведе онлайн родителска среща на този линк:…. . За да се включите, ви е необходимо устройство с интернет. Няма нужда от камера, но е препоръчително да си набавите микрофон, ако устройството ви няма вграден, за да можете да задавате въпроси. Още веднъж, линкът за конферентна връзка е…. 

 

Красимира Кирова, учител по английски език, 159 ОУ “Васил Левски”, София

Всеки класен ръководител има група на родителите във Viber. Когато предстои родителска среща, класните ръководители споделят съобщение в групата с дата, час и инструкции за включване. Поясняват, че присъствието на родител е препоръчително и ако нямат възможност да се включат, ги окуражават да се осведомят от другите родители за всякаква важна информация. На линия са да отговорят на всякакви възникнали въпроси. Фокусът на последната родителска среща беше върху обратната връзка, която получихме от родителите. Родителите споделиха своите проблеми, очаквания и дадоха предложения за подобряването на процеса на дистанционно обучение. 

Minecraft виртуален лов за съкровища с Иван Драгомиров

Иван Драгомиров, учител в група за целодневна организация на учебния ден в 4. клас, СУ “Христо Ботев”, Козлодуй

“Отчаян съм, господине, училището ми липсва!”

Това бяха думите, които ме провокираха да помисля как мога да им върна усещането, че са на училище, съобразявайки се със сегашната ситуация. Знам, че учениците ми обичат да играят Minecraft, научиха ме как се прави сървър в платформата и реших да ги изненадам като създам точно копие на училището, където да организирам виртуален лов за съкровища. Във всяка една от стаите на виртуалното училище са скрити задачи, които тестват различно предметно знание. Този проект на игровизация ми отне 4 дни, но моментът, в който ще ги изненадам с любимата им игра е безценен!

Нагласа за преподаване по време на пандемия

Преди няколко дни Стивън Милър, главният редактор на Edutopia и бивш преподавател по английски език и история, се обръща към стотици учители в няколко групи за професионална взаимопомощ във Facebook. Той ги провокира с въпроса как се справят с прехода към дистанционно обучение в ситуацията на пандемия, когато много училища по цял свят са затворени. Само за няколко часа над 500 учители от всички краища на света се включват в дискусията с въпроси, опит и окуражителни думи към колегите си.

Основният извод на Милър е, че ако учителите искат да се справят с преподаването в тази нова парадигма, ще трябва да променят много от нагласите си. Представяме ви шест основни принципа, откроени от опита на стотици учители. На тях, подобно на колегите им в България, се налага с кратко или почти никакво предизвестие да преминат към дистанционно обучение в контекста на световна пандемия.





ПРОБА-ГРЕШКА
Очаквайте да сгрешите, направете си план за реакция при грешка и направете всичко по силите си да приемете тази реалност.




ПРИЕМЕТЕ ФАКТА, ЧЕ ЖИВЕЕМ И РАБОТИМ В НЕОБИЧАЙНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА
Необходима е нова настройка. Не е реалистично в момента да очакваме обичайния ритъм на работа.





НЕ СЕ ПРЕТОВАРВАЙТЕ С РАБОТА (ВАЖИ КАКТО ЗА ВАС, ТАКА И ЗА УЧЕНИЦИТЕ)
Ако е възможно, планирайте по-малко дейности, а вероятно и учениците и без това няма да бъдат много продуктивни.



НИКОЙ ЧОВЕК НЕ Е ОСТРОВ
Работата от вкъщи ни изолира и е възможно да доведе до депресия както при учителите, така и при учениците. Правете целенасочени усилия да разговаряте с други колеги и професионалисти.




ВСЕКИ СИ МИСЛИ, ЧЕ НЕ МОЖЕ, ДОКАТО НЕ УСПЕЕ
Умереният песимизъм и неувереността в собствените способности са сякаш част от учителската професия.




НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНОТО НЕРАВЕНСТВО
Работата ви ще е трудна, но има ученици, които са изправени пред още по-тежки изпитания. Те ще имат нужда от подкрепа.

Как да овладеем стреса и да се справим с тревожността

“Децата не могат да учат, ако изпитват страх, тревожност или са изложени на прекомерни количества стрес. Добрата новина е, че стресът си има мощен антидот и той е ефектът от човешките взаимоотношения и наличието на доверие. Училището е идеалното място за изграждане на най-различни видове взаимоотношения, които неутрализират стреса. Училището може да лекува.

Д-р Памела Кантор





РЕПЛИКИ ЗА САМОМОТИВАЦИЯ
Преди важно събитие (изпитване, тест, състезание, презентация и др.) дайте 5 минути на учениците си, в които да имат възможност на спокойствие да си кажат окуражителни реплики с фокус върху усилията, които ще положат.




СИЛАТА НА СПОДЕЛЕНИТЕ ПРИТЕСНЕНИЯ
Заделете 15 минути, в които учениците да напишат размишленията и притесненията си относно настоящата ситуация. Можете да им помогнете с насочващи въпроси или инструкции.




СТРЕСЪТ МОЖЕ ДА Е ПОМОЩНИК, А НЕ САМО ВРАГ
Преобърнете представата на учениците за стреса с помощта на факти, които го показват в положителна светлина: дишането се ускорява, за да снабди мозъка с повече кислород, ставате нервни и тревожни, защото тялото ви се опитва да фокусира енергията ви в някакви целенасочени действия и т.н.




СЪВЕТ В ПОМОЩ НА СЪВЕТНИКА
Учениците ви могат да дават съвети на “несъществуващи” съученици по зададена тема.

Съдържание за добро настроение

Ако имате нужда от свеж и забавен поглед към ситуацията с дистанционно обучение, горещо ви препоръчваме да следите Facebook страницата Мистър Ди. Тя се поддържа от началния учител Иван Драгомиров, който преподава в Козлодуй.