Да загърбиш сигурността на семейния бизнес, за да преследваш мечтите си

Или как строителният инженер Джани Чернев реши да запретне ръкави и да построи собственото си бъдеще в класната стая като учител по математика

На пръв поглед Джани Чернев е от онези хора, чиято професионална пътека изглежда предначертана. Роден е в семейството на инженер със собствен строителен бизнес и по-голям брат, който вече върви по стъпките на баща си. Джани първоначално решава да последва техния пример. Завършва Софийска професионална гимназия по електроника “Джон Атанасов”, а след това и ВСУ “Любен Каравелов”.
“Покрай мен постоянно се въртяха едни чертежи и ми беше много интересно, гледал съм как смятат неща – някаква кооперация, някакъв проект в университета…И малко или много това ме грабна”, аргументира се Джани.
Но още в класната стая в гимназията Джани открива и друг източник на вдъхновение: “учители, мотивирани да ни научат” и “прекрасна класна”. Тогава у него се заражда идеята, че може би някой ден ще се занимава с образование. Тази мечта минава на заден план, когато се дипломира със специалност строителство на сгради и съоръжения. В продължение на няколко години работи в семейния бизнес на баща си. Щастлив е, но има и още нещо. Вдъхновението от класната стая не го е напуснало. Връщайки се назад, прави равносметката, че винаги е помагал на колегите си, обичал е да обяснява и показва как, ако някой не разбира или мисли, че не може да се справи с нещо.
Решението да кандидатства за участие в програмата на “Заедно в час” за него е нещо съвсем естествено – продължение на идеята, зародила се още в училище.
Последвайте примера на Джани и станете учител с програмата на “Заедно в час”, кандидатствайте тук.
Проучете как се става учител по математика или друг предмет. Споделяме ви наръчника ПРОФЕСИЯ УЧИТЕЛ: всичко, което трябва да знаеш за това как се става учител в България.
За кръга от близки и приятели на Джани обаче тази рязка промяна в кариерния път е изненадваща.
“Моите приятели първоначално питаха: Как го реши това…дали е благотворителна работа и други такива. Беше им странно, че съм решил от строителен инженер, сигурна работа във фирмата на баща ми и възможност да развивам семейния бизнес, да стана учител. Даже някои от тях и до ден днешен не го разбират, въпреки че го видяха и казаха, че никога не съм говорил с толкова плам за работата си, отколкото в момента.”
Според Джани участниците в програмата са мотивирани и не се отказват при първата трудност. Така, въпреки че първоначално не среща разбирането и подкрепата на най-близките си, той става част от випуск 2017-2019. В продължение на две години преподава по математика и информационни технологии в 170. СУ “Васил Левски” в Нови Искър.
Учителската професия е предизвикателна и изисква пълно посвещаване
Джани е убеден, че учителската професия е предизвикателна и изисква пълно посвещаване. Денят му в Нови Искър протича по следния начин:
“Ставах в 5:40. Научих се да закусвам, ако ми остава време. Пиех две глътки кафе и излизах. Хващах си трамвая за две спирки, метрото за три спирки и автобус 27. В автобуса пътувахме често с Галя и с Жени (бел. ред. участници в програмата на “Заедно в час” от випуск 2016-2018 и колеги на Джани в Нови Искър), защото и те имаха първи часове. Пътуването е около 40 минути. Имахме време да си разказваме доста за класовете, на който преподавахме и тримата – какво се е случило в предния ден, какво може да променим или някакви лични неща, защото бързо станахме приятели. Пристигахме в училище в 7:30. В 8 ч. започваха часовете, но обикновено преди това, гледах дали има разместване в програмата за деня. Принтирах материали за часовете – тестове или нещо друго. След това грабвах дневника и влизах в първи час. След часовете започваха консултациите, като аз имах три дни, в които давах задължително консултации. В повечето случаи си тръгвах от училище в 3-4 ч. следобяд и се прибирах към 5. Малко си почивах вкъщи и започвах да се подготвям за следващия ден. Ако ми останеше време, излизах с приятели да се видим за по час или оставах вкъщи и четях неща свързани с личните ми интереси. След това лягах и идваше следващият ден.”
Вижте видео с преживяването на Джани, Галя и Жени като учители във видеото:
В продължение на две учебни години Джани съчетава ангажиментите си в училище с квалификационна програма за придобиване на правоспособност за учител по математика към Великотърновския университет (бел. ред. “Заедно в час” покрива разходите за квалификацията на одобрените участници в програмата си, които нямат предварително придобита учителска правоспособност) и допълнителни обучения, организирани от екипа на организацията.
Става с постоянство и да не се отказваш

Джани открива силна подкрепа в лицето на колегите си в училище като начинаещ учител. За него много важни в преодоляването на училищните предизвикателства са още останалите участници в програмата и екипа на “Заедно в час”. Споделя, че го мотивира най-силно работата с учениците. Затова и решава да продължи да преподава и след двете години в програмата. В момента се развива в професията като учител по математика и информационни технологии в 97. СУ “Братя Миладинови” в столичния квартал Люлин. Говори за работата и решението да се развива дългосрочно в образователната сфера със същия плам, с който убеждава и приятелите си, че е направил правилния избор, като става учител:
“Цялото това преживяване в училище казваме, че е изтощително, понякога трудно и демотивиращо, а всъщност е страхотно… Не съм се чувствал толкова удовлетворен, колкото в училище – когато видиш успеха на друг човек, за който по някакъв начин си допринесъл и ти. Аз останах в образователната система, защото имам много несвършена работа. Имам много още да науча. Искам да постигна часове, в които никой не се чувства пренебрегнат или не знае защо е в час. Искам да променя част от съдържанието на учебния материал. Искам да променя начина по който оценяваме учениците. Искам екипа, в който работя, да е сплотен и да си комуникира открито по всички въпроси, свързани с образованието. Искам учениците да знаят защо им е необходимо да ходят на училище и да си тръгват от него с чувство за свършена работа и самоусъвършенстване. Искам да бъда част от промяната.”
Научете какво получавате като участници в програмата на “Заедно в час” тук.
Последвайте примера на Джани и поемете предизвикателството да станете учител с програмата на “Заедно в час”, кандидатствайте тук.