Общността на „Заедно в час” споделя добри практики на фокус

Учене на физика с музикални ноти, месене на питка с благодарност към хляба, генериране на идеи за учене през четирите сезона и арт терапия за понижаване на стреса – това са само част от практиките, които показаха училища от цялата страна по време на събитието „Добрите практики на фокус”. Форумът се проведе на 24 юни в хотел Holiday Inn в София и събра близо 200 учители, образователни експерти и гости.
Събитието беше официалният финал на цялостен процес, който цели да събере, опише и разпространи педагогически практики в три категории, ключови за развитието на учениците и тяхното благополучие: благосъстояние, отговорност и принос и академичен напредък на учениците.
„Добрите практики на фокус“ се организира за първи път от фондация „Заедно в час“ и сайта prepodavame.bg. През 2022 г. в процеса бяха поканени да се включат участниците и възпитаниците на програмите на фондация „Заедно в час“ и възпитаниците на образователните програми на фондация „Америка за България“. През следващата година предстои процеса да бъде отворен на национално ниво за всички училища в страната.



Специален гост на събитието беше и министърът на образованието и науката акад. Николай Денков, който с интерес изслуша сутрешната панелна дискусия и сподели, че е важно да има повече училища, които споделят добри практики и ги популяризират широко, за да достигнат до всяка класна стая на страната.
Фокус на дискусията беше темата “Благосъстояние, отговорност и принос и академичен напредък – трите ключови области на развитие на учениците”. С мнение и опит по темата се включиха директорите Румяна Богданова от ОУ „Васил Левски“, гр. Белене, Емилия Иванова от 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ в София, Диана Димитрова от ОУ „Стою Шишков“ от с. Търън и училищният психолог на ОУ „Васил Левски“, гр. Разград, Стела Ковачева.
В сутрешната част на форума гостите научиха повече за четирите отличени практики в процеса, които впечатлиха най-много шестлченно експертно жури със своята ефективност, устойчивост и приемственост.
Отличените практики
Само за няколко месеца процесът “Добрите практики на фокус” събра повече от 30 разнообразни практики от българските класни стаи. Те са приложени с ученици в различни възрастови групи и в училища с разнообразен контекст (малки и големи населени места от цяла България).
Ето и повече информация за отличените училища:
Аз опознавам българската природа чрез изкуство – пролет, лято, есен, зима
ОУ „Васил Левски“, гр. Белене
ОУ „Васил Левски“, гр. Белене, е средищно училище, разположено на брега на Дунав точно срещу природен парк „Персина“. Практиката „Аз опознавам българската природа чрез изкуство – пролет, лято, есен, зима“ е реализирана с всички ученици от 1. до 4. клас. Във всеки клас се осъществява по един модул, посветен на конкретен сезон, с продължителност 20-25 учебни часа за период от около три седмици. Така за четири години учениците преминават през всички сезони. Модулите се прилагат в редовните часове и в заниманията по интереси и интегрират учебно съдържание по различни предмети и изкуства (слово, музика, рисунка, танц, театър), включват преживелищни дейности и външни гости от общността, които обогатяват разбирането на децата по съответната тема.
Здравословното хранене е равно на здраве
ОУ „Стою Шишков“, с. Търън, обл. Смолян
В ОУ „Стою Шишков“ в с. Търън се обучават ученици от няколко населени места. Практиката „Здравословното хранене е равно на здраве“ е реализирана с ученици в прогимназиален етап в периода от октомври до април, два пъти седмично с 80-минутни сесии. През този период учениците изследват древни практики за приготвяне на регионална, сезонна и питателна храна, срещат се с професионални готвачи, сами приготвят храна по събраните стари рецепти, развиват креативността си, организират кулинарно шоу и издават брошура със събраните здравословни рецепти.
Математиката е за всеки
ОУ „Васил Левски“, гр. Разград
В ОУ „Васил Левски“ в Разград учат над 700 ученици, сред които младите надежди на ФК „Лудогорец“. Практиката „Математиката е за всеки“ включва интерактивни методи с цел повишаване интереса на учениците към предмета. Тя съдържа елементи, които свързват академичните знания с приложение в реалния живот и работа в дигиталната платформа Кан Академия. Този подход не само помага за наваксване на пропуските на учениците, но и цели да направи часовете по математика по-интересни и да промени натрупаните у децата нагласи, че математиката е „трудна наука за избрани“. Практиката стартира през февруари 2022 г. в рамките на проекта „Математиката е за всеки“, финансиран от Фондация „Америка за България“ чрез програмата на Фондация „Заедно в час“ „Учим заедно“.
Учениците вече искат да посещават часовете и ги чакат толкова нетърпеливо, че ги поставят пред ваканции и пътувания, само и само, за да се включват в дейностите и дискусиите., сподели Стела Ковачева от ОУ „Васил Левски”, Разград.
STEM ден в 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“
90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“, гр. София
90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ в София вече е известно не само с доброто си сътрудничество с Посолството на Аржентина в България, но и с изключителния STEM център, който откриха в началото на тази учебна година. Училището организира учебната програма така, че всички ученици от 5. до 9. клас прекарват всяка седмица по един пълен учебен ден в STEM центъра. STEM центърът се ползва активно от учениците и два пъти на срок в рамките на 4-5 седмици те учат чрез изследване на „голям въпрос“. Част от големите въпроси до момента са „Как да заведем котка на разходка до Луната?“ или „Как да заселим Марс?“. Ученето чрез „голям въпрос“ е пример за трансдисциплинарна STEM интеграция. В практиката участват общо 15 преподаватели от девет различни предмета.
След обяда гостите на събитието влязоха в ролята на ученици и учители, за да преживеят добрите практики и през специални работилници.
Освен отличените училища в процеса, работилници за добри практики имаха още:
- Спортно училище „Дръстър“ от гр. Силистра, които споделиха своя опит как учениците да се справят със стреса.
- 97 СУ „Братя Миладинови“от София, които разказаха за своята „Поща с добрини” или как да развиват в учениците толерантност, съпричастност и емпатия.
- ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“ от с. Ръжена, които ни преведоха през своята „Кутия на щастието” или как учениците да опознават по-добре собствените си емоции.
- Професионалната гимназия по мениджмънт и хранителни технологии в Плевен, които въвлякоха гостите в създаването на бинарни уроци и каква е тяхната полза за училищната общност.
Всички събрани добри практики от процеса са достъпни и подробно описани в сайта prepodavame.bg.


