Докато хапваме заедно десерта

История за това колко важно е родители и учители да работят заедно в името на успеха на учениците

В края на учебната година, когато е сякаш най-подходящото време за равносметки, когато много учители и ученици си задават въпроса какво съм научил или какво успях да науча моите ученици, избрахме да ви споделим една история на Величка Иванова. Тя е възпитаник на програма “Нов път в преподаването” и продължава да работи като учител в ОУ ” Отец Паисий”, с. Дянково, обл. Разград. От няколко месеца Величка е и регионален сътрудник на “Заедно в час”. Преди няколко седмици тя ни разказа историята на нейния ученик Нури и как заедно с помощта на семейството му, много упорита работа и креативност, в края на годината празнуват заедно истински успех, докато хапват десерт. Това е история за възможното и постижимото, но преди всичко за важната връзка между родител и учител, които заедно работят в името на детето.
Историята на Величка Иванова
Два месеца след началото на учебната година майката на мой ученик шестокласник ме потърси с молбата да си поговорим как да повишим резултатите на детето й и да продължим да развиваме четивната му грамотност. Заедно търсехме начини да надградим уменията и нагласите на сина й – да вярва повече в себе си и да работи по-самостоятелно при решаването на задачите. Докато говорехме и двете стигнахме до извода, че езиковата бариера е онова, което възпрепятства синът й да чувства, че успява и да вярва в своите възможности [бел. ред. Майчиният език на Нури е турски]. Тръгнахме от мисленето какво обича да прави нашият шестокласник, взехме решение всяка седмица да подготвям списък с различни рецепти, които майката и детето да изпълняват заедно вкъщи.



Идеята ни беше, че по този начин освен полезни умения, Нури може да развива и своята четивна грамотност. В процеса на приготвянето на всяка рецепта той чете, обогатява речниковия си запас и разбирането си, последователността от действия и пр. През цялото време с майката продължихме да си даваме обратна връзка, за да сме сигурни в ефективността на нашите действия. Първоначално се чувахме по два пъти на месец, а след това и с писма. Тя ми споделяше кое му е харесало и как напредва, обсъждахме дали виждам разлика в учебните часове и дали това, което правим е ефективно. Така разбрах, че обича повече десерти и заложихме повече такива рецепти.
Няколко месеца по-късно и много положени усилия и от Нури и от родителите му, видяхме и резултатите – освен прекрасни сладкиши, той вече има много по-силна мотивация за учене. Справя се много по-бързо с уроците и често помага и на други съученици.



Още по-осезаемо се видя това и по време на дистанционно обучение – той е един от най-активните участници в класа. Демонстрира положителни нагласи и спазва заложените ни норми за учене. Няма нищо по-хубаво от това да виждаш как децата успяват и съм изключително благодарна на партньорството ми с родителите. Споделям ви видео на Нури с едно от заданията по време на дистанционното обучение в часовете по Занимания по интереси. Всяка седмица учениците имат проекти под една тема и за всеки ден конкретно предизвикателство, което трябва да изпълнят. Това беше свързано с “Топ 5 любопитни факта за Космоса”. Преди да изпълнят предизвикателството учениците трябваше сами да изгледат видео, да изчетат статия, да си изберат факти и да заснемат видео.
Вижте видеото на Нури тук.
С продуцентската помощ на сестра му видеото на Нури определено спечели предизвикателството и донесе много усмивки на целия клас.
Още в първия разговор с майката, се обзаложихме, че в края на учебната година ще празнуваме успехите си, докато хапваме заедно десерт, приготвен от сина й. Очаквам този момент с нетърпение.
Дългогодишен регионален партньор на “Заедно в час” в област Разград е “Амилум България” ЕАД.
Етикет:Величка Иванова, работа с родители, Разград