Същност на екипната работа (пищов за училищни екипи)

Автор: Симеона Маринова, старши специалист “Обучение на училищни екипи” в “Заедно в час“
Какво е екип?

Екипът е група от двама или повече хора, които заедно работят за постигането на обща цел. Двата главни елемента на екипа са взаимозависимост и споделяне на целите.
Екипът се определя като „относително постоянна група, съставена за регулярно изпълнение на определен кръг задачи и предполагаща съчетаване на дейностите на членуващите в нея индивиди.” Като основни черти на екипа се разглеждат: обединяването на общите усилия на членовете, което се осъществява чрез сътрудничество и/или координация; взаимното доверие; единството, разбирано като доминиране на груповата самоидентификация („ние”) над индивидуалната („аз”).
Посредством екипите се постига по-добра организация на работния процес и в същото време се създават подходящи условия за вземането на ефективни управленски решения. Това от своя страна води до подобряване на качеството на работа в организацията, а оттам и до реализирането на по-високи резултати.
Не бива да се пропуска и факта, че работата в екип дава много по-добри резултати, ориентирана е към човека и подсилва работната мотивация. Създаването на добър екип е функция на ръководството и на всеки негов член.
Научете повече за сътрудничеството и как двама дългогодишни директори го насърчават в своята работа по време на уебинара “Сътрудничество в училище” на 26 октомври от 18.00 ч.
Но какво означава работа в екип?
Може да срещнете различни определения, които на практика водят до едно и също. Избрахме: това е комбинация от действия, които се извършват от двама или повече души, или група, чрез които всеки човек допринася със своите уникални умения, способности, мнение и индивидуалност за единството и ефективността на екипа, с оглед постигането на общи цели.
В какво се изразява работата в екип?
Преди всичко, това е желанието за участие, като пълноправен член на екипа, който допринася ефективно в работата, дори когато екипа работи върху нещо, от което няма директен персонален интерес.
Конкретни действия и поведения, които могат да се наблюдават и могат да служат за индикация за наличие на въпросните умения.
- Допринася в опитите на ПУО за разрешаването на даден проблем
- Споделя собствено мнение, идеи, информация, опит на колегите
- Доразвива на идеи от останалите членове
- Демонстрира разбиране на екипните цели и задачи и подпомага за това
- Демонстрира отдаденост към груповия процес
- Изслушва мнението на останалите учители
- Уважава чуждото мнение, отворен е и подкрепящ към останалите
- Разпознава и уважава различията в групата и индивидуалните гледни точки на останалите.
- Търси и предоставя обратна връзка по конструктивен и внимателен начин
- Разбира ролята на конфликта и противоречието за достигане на определено решение
- Справя се градивно в конфликтна ситуация, когато е нужно
- Адаптира се към променящите се изисквания, среда и информация
- Мотивира групата към постигането на по-добри резултати
- Допринася за добрия дух, настроение и атмосфера в груповата работа
Изброените умения не са изчерпателни, но са основополагащи. Ако ги наблюдавате в работата на Вашето ПУО то имате екипна, ефективна работа в него. Това отнема време според особеностите на различните хора и групи. Първите няколко срещи очаквано са не толкова ефективни като взаимодействия. Нужни са устойчиви усилия.
Какво е екипна ефективност и кои са факторите на ефективността?
Един екип екип е ефективен, когато постига целите, за които е бил създаден заедно.
За жалост, съществуват редица фактори, поради които един екип не е ефективен. Една част от тези фактори са “външни”, независещи от членовете на екипа. С тези фактори екипът следва да се съобразява, но те не са от сферата на екипното развитие.
Факторите, които зависят от самите участници в екипната работа са:
- Атмосфера – добрите отношения, уважението между членовете и активното участие на всички в екипната работа са важни предпоставки за екипна ефективност.
- Справяне с конфликт – откритата дискусия, доверието между членовете и правилния подход в конфликтни ситуации често пъти е предпоставка за по-висока ефективност.
- Лидерство – умелото ръководство на екипа от един или повече негови членове почти винаги предопределя успеха или неуспеха в постигането на общата цел.
- Мотивация – ако членовете на екипа са истински мотивирани да работят, екипът може да постигне чудеса. Мотивацията в основата си е дълбоко личностен процес.
- Професионално и личностно развитие – добре би било, ако членовете на екипа усещат, че не просто постигат определени организационни цели, но и се развиват в личностен и професионален план.
- Цели на екипа – един екип би бил много по-ефективен, ако членовете му вземат пряко участие в определянето на целите му и периодично оценяват постигнатото. Целите трябва да са ясни и споделени от всички.
- Вземане на решение – ако екипът има изработен ясен механизъм за вземане на решения, в който не доминира единствено мнението на един или двама, то ползите от екипната работа биха били много по-големи, а ефективността – значително по-висока.
- Сътрудничество – закъде без него в екипната работа? Когато хората си сътрудничат, крайните резултати ще са далеч по-високи, отколкото ако всеки работи индивидуално, сам за себе си. Екипът не е място за соло изпълнители!
- Комуникации – те са кръвоносната система на всеки екип. Общуването ражда идеи, дава решения, изглажда недоразумения – накратко, повишава ефективността на екипа.
- Критика/ обратна връзка – от това дали в екипа се критикува на личностна основа или в негова се дава обратна връзка с цел подобрение се предопределя и прогреса или застоя на един екип.
- Постигане на целите – един от най-важните фактори. Не успее ли да постигне екипът целта си обаче, се обезсмисля и целия труд и време по неговото създаване. Ако успее е важно това да бъде отчетено и да се демонстрира признание за постиженията на членовете на екипа
Фактори за успех
Елементи, характеризиращи екипа:



- Доверие – вътре в екипа и към екипа;
- Екипна идентичност – принадлежност, осъзната взаимна нужда;
- Екипна ефективност – общата съвместна работа да носи повече ползи от изпълнението по отделно.
- Разнообразие между членовете – осигуряват се повече гледни точки и опит
- Овластяване – всеки в екипа работи по важна задача
Успешния екип предполага:
- Находчиви решения на предизвикателни задачи;
- Оползотворява ефективно индивидуалните способности на всички негови членове;
- Генерира свежи идеи за подобрения и положителни промени;
- Изпълнява мисията и целите си отдадено, енергично и ефективно;
- Овладява конфликтите и ги насочва в продуктова насока;
- Поражда усещане за задоволство и гордост от съвместната работа;
- Отключва лидерски способности в своите членове.
- Ясно разпределени роли
- Доверие
Неуспешния екип:
- Изпълнява задълженията си формално, често пъти с нежелание;
- Е съставен от пасивни членове, които работят само, ако имат външна принуда;
- Не умее да взема решения и не генерира идеи и предложения;
- Въвлича се в разрушителни и силно емоционално ангажирани лични конфликти;
- Работи в атмосфера на напрежение, скука;
- Не оползотворява ресурсите в зоната на неговата отговорност.
Тази публикация е свързана с теми, които се разглеждат подробно в програма “Училища за пример” на фондация “Заедно в час”. Квалификационната програма е единствената за цели училищни екипи, която подкрепя училищните екипи да осъвременяват едновременно своите управленски и педагогически практики.
Научете повече и заявете интерес към програмата тук.
Прочетете още:
Как да станем по-добри учители чрез взаимно наблюдение на часове
Какви роли има във вашия екип?
10 начина за създаване на позитивна училищна култура
Какво е професионалната учеща общност и как да я създадем в училище?