• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Същност на екипната работа (пищов за училищни екипи)

Същност на екипната работа (пищов за училищни екипи)

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Всички, Добри практики, Защо Заедно в час, Училища за пример
  • Дата 20 октомври, 2022

Автор: Симеона Маринова, старши специалист “Обучение на училищни екипи” в “Заедно в час“

Какво е екип?

Екипът е група от двама или повече хора, които заедно работят за постигането на обща цел. Двата главни елемента на екипа са взаимозависимост и споделяне на целите.

Екипът се определя като „относително постоянна група, съставена за регулярно изпълнение на определен кръг задачи и предполагаща съчетаване на дейностите на членуващите в нея индивиди.”  Като основни черти на екипа се разглеждат: обединяването на общите усилия на членовете, което се осъществява чрез сътрудничество и/или координация; взаимното доверие; единството, разбирано като доминиране на груповата самоидентификация („ние”) над индивидуалната („аз”).

Посредством екипите се постига по-добра организация на работния процес и в същото време се създават подходящи условия за вземането на ефективни управленски решения. Това от своя страна води до подобряване на качеството на работа в организацията, а оттам и до реализирането на по-високи резултати. 

Не бива да се пропуска и факта, че работата в екип дава много по-добри резултати, ориентирана е към човека и подсилва работната мотивация. Създаването на добър екип е функция на ръководството и на всеки негов член. 

Научете повече за сътрудничеството и как двама дългогодишни директори го насърчават в своята работа по време на уебинара “Сътрудничество в училище” на 26 октомври от 18.00 ч.
Запишете се безплатно за уебинара тук

Но какво означава работа в екип?

Може да срещнете различни определения, които на практика водят до едно и също. Избрахме: това е комбинация от действия, които се извършват от двама или повече души, или група, чрез които всеки човек допринася със своите уникални умения, способности, мнение и индивидуалност за единството и ефективността на екипа, с оглед постигането на общи цели.

В какво се изразява работата в екип?

Преди всичко, това е желанието за участие, като пълноправен член на екипа, който допринася ефективно в работата, дори когато екипа работи върху нещо, от което няма директен персонален интерес.

Конкретни действия и поведения, които могат да се наблюдават и могат да служат за индикация за наличие на въпросните умения. 

  • Допринася в опитите на ПУО за разрешаването на даден проблем 
  • Споделя собствено мнение, идеи, информация, опит на колегите
  • Доразвива  на идеи от останалите членове 
  • Демонстрира разбиране на екипните цели и задачи и подпомага за това 
  • Демонстрира отдаденост към груповия процес 
  • Изслушва мнението на останалите учители
  • Уважава чуждото мнение, отворен е и подкрепящ към останалите 
  • Разпознава и уважава различията в групата и индивидуалните гледни точки на останалите. 
  • Търси и предоставя обратна връзка по конструктивен и внимателен начин 
  • Разбира ролята на конфликта и противоречието за достигане на определено решение 
  • Справя се градивно в конфликтна ситуация, когато е нужно 
  • Адаптира се към променящите се изисквания, среда и информация 
  • Мотивира групата към постигането на по-добри резултати 
  • Допринася за добрия дух, настроение и атмосфера в груповата работа 

Изброените умения не са изчерпателни, но са основополагащи. Ако ги наблюдавате в работата на Вашето ПУО то имате екипна, ефективна работа в него. Това отнема време според особеностите на различните хора и групи. Първите няколко срещи очаквано са не толкова ефективни като взаимодействия. Нужни са устойчиви усилия. 

Какво е екипна ефективност и кои са факторите на ефективността?

Един екип екип е ефективен, когато постига целите, за които е бил създаден заедно.

За жалост, съществуват редица фактори, поради които един екип не е ефективен. Една част от тези фактори са “външни”, независещи от членовете на екипа. С тези фактори екипът следва да се съобразява, но те не са от сферата на екипното развитие.

Факторите, които зависят от самите участници в екипната работа са:

  • Атмосфера – добрите отношения, уважението между членовете и активното участие на всички в екипната работа са важни предпоставки за екипна ефективност. 
  • Справяне с конфликт – откритата дискусия, доверието между членовете и правилния подход в конфликтни ситуации често пъти е предпоставка за по-висока ефективност. 
  • Лидерство – умелото ръководство на екипа от един или повече негови членове почти винаги предопределя успеха или неуспеха в постигането на общата цел. 
  • Мотивация – ако членовете на екипа са истински мотивирани да работят, екипът може да постигне чудеса. Мотивацията в основата си е дълбоко личностен процес.
  • Професионално и личностно развитие – добре би било, ако членовете на екипа усещат, че не просто постигат определени организационни цели, но и се развиват в личностен и професионален план. 
  • Цели на екипа – един екип би бил много по-ефективен, ако членовете му вземат пряко участие в определянето на целите му и периодично оценяват постигнатото. Целите трябва да са ясни и споделени от всички.
  • Вземане на решение – ако екипът има изработен ясен механизъм за вземане на решения, в който не доминира единствено мнението на един или двама, то ползите от екипната работа биха били много по-големи, а ефективността – значително по-висока. 
  • Сътрудничество – закъде без него в екипната работа? Когато хората си сътрудничат, крайните резултати ще са далеч по-високи, отколкото ако всеки работи индивидуално, сам за себе си. Екипът не е място за соло изпълнители! 
  • Комуникации – те са кръвоносната система на всеки екип. Общуването ражда идеи, дава решения, изглажда недоразумения – накратко, повишава ефективността на екипа. 
  • Критика/ обратна връзка – от това дали в екипа се критикува на личностна основа или в негова се дава обратна връзка с цел подобрение се предопределя и прогреса или застоя на един екип. 
  • Постигане на целите – един от най-важните фактори. Не успее ли да постигне екипът целта си обаче, се обезсмисля и целия труд и време по неговото създаване. Ако успее е важно това да бъде отчетено и да се демонстрира признание за постиженията на членовете на екипа

Фактори за успех

Елементи, характеризиращи екипа: 

Работа в екип по време на обучение на програма “Училища за пример”
  • Доверие – вътре в екипа и към екипа;
  • Екипна идентичност – принадлежност, осъзната взаимна нужда;
  • Екипна ефективност – общата съвместна работа да носи повече ползи от изпълнението по отделно.
  • Разнообразие между членовете – осигуряват се повече гледни точки и опит
  • Овластяване – всеки в екипа работи по важна задача

Успешния екип предполага: 

  • Находчиви решения на предизвикателни задачи;
  • Оползотворява ефективно индивидуалните способности на всички негови членове;
  • Генерира свежи идеи за подобрения и положителни промени;
  • Изпълнява мисията и целите си отдадено, енергично и ефективно;
  • Овладява конфликтите и ги насочва в продуктова насока;
  • Поражда усещане за задоволство и гордост от съвместната работа;
  • Отключва лидерски способности в своите членове.
  • Ясно разпределени  роли 
  • Доверие

Неуспешния екип:

  • Изпълнява задълженията си формално, често пъти с нежелание;
  • Е съставен от пасивни членове, които работят само, ако имат външна принуда;
  • Не умее да взема решения и не генерира идеи и предложения;
  • Въвлича се в разрушителни и силно емоционално ангажирани лични конфликти;
  • Работи в атмосфера на напрежение, скука;
  • Не оползотворява ресурсите в зоната на неговата отговорност.

Тази публикация е свързана с теми, които се разглеждат подробно в програма “Училища за пример” на фондация “Заедно в час”. Квалификационната програма е единствената за цели училищни екипи, която подкрепя училищните екипи да осъвременяват едновременно своите управленски и педагогически практики.

Научете повече и заявете интерес към програмата тук.


Прочетете още:

Как да станем по-добри учители чрез взаимно наблюдение на часове

Какви роли има във вашия екип?

10 начина за създаване на позитивна училищна култура

Какво е професионалната учеща общност и как да я създадем в училище?

  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

Експерти от РУО подкрепят начинаещи учители с европейския проект NEST
20 октомври, 2022

Следващ пост

Роза Желева: Директорът като лидер запалва “искрата“
20 октомври, 2022

Прочетете още

TheArtStudio1.com (203 of 293)
Търсят се училищни проекти за подобряване мотивацията и уменията за осъзнато учене на учениците в прогимназия
20 март, 2023
DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
intervyu lena parova
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13 март, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти