Евгения Пеева: Трябва да имаме ясни очаквания за ролята на учителите и по-високи критерии за влизане в професията


“Вместо да определяме как точно учителите трябва да преподават или какво трябва да учат, трябва да имаме ясни очаквания за тяхната роля и за крайните резултати на учениците и да повишим критериите за влизане в учителската професия.” Това заяви изпълнителният директор на фондация Заедно в час Евгения Пеева-Кирова по време на първата Европейска среща на върха по въпросите на образованието. Тя се проведе на 25 януари в Брюксел с участието на европейския комисар по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич, българския министър на образованието и науката Красимир Вълчев, представители на образователния и гражданския сектор, държавните институции, висшите училища и други ключови участници в образователния процес.
На форума Евгения Пеева-Кирова представи проекта NEWTT – “Нов път за нови таланти в преподаването”, който Заедно в час изпълнява в партньорство с Министерството на образованието и науката и Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”. Освен България, в него участват още четири държави и региони – Баският регион в Испания, Австрия, Румъния и Латвия. Проектът, който е финансиран по програма “Еразъм+”, търси решения на проблеми като недостига на квалифицирани учители, недостатъчната интеграция на уязвими общности и неспособността на образованието да отговори на изискванията на пазара на труда. Той включва две пилотни магистърски програми за придобиване на професионална квалификация “учител”, като се дава възможност към учителската професия да се привлекат и обучат специалисти от различни професионални области. Програмите включват предварителен взискателен подбор на кандидат-магистрите, засилено практическо обучение в реална училищна среда, обучение по нови дисциплини като развиване на умения за 21. век на учениците, работа с родители, работа с нови технологии в класната стая, управление на проекти и други.



Резултатите от NEWTT се оценяват от екип на Университета на Дуисбург-Есен, който сравнява подготовката на участниците в проекта с тази на начинаещи учители, обучени по традиционен модел. Първите изводи сочат, че участниците в пилотните програми са в по-висока степен мотивирани от възможността да работят с младежи и ученици и да допринасят за социална промяна, докато участниците в контролната група са по-скоро привлечени от сигурното работно място, което осигурява учителската професия, и интереса си към предмета, който ще преподават.
“За пръв път имаме сигурно доказателство, че алтернативните пътеки към учителската професия водят в класната стая мотивирани хора с умения да допринесат за учениците, училищата и образователната система”, заяви по време на форума Евгения Пеева-Кирова.
Ключов фактор в намирането на силно мотивирани хора, които искат да работят с ученици в нужда и да допринесат за обществото, е взискателният им начин на подбор, посочи още тя. За да бъдат ефективни учители, те трябва да получават и продължаващо обучение според нуждите им, както и постоянно наставничество от опитен ментор. Важна част е и автономията в преподаването и обръщането на внимание на успехите, които постигат с учениците.



„Най-голямото предизвикателство пред системата на българското образование в момента е недостигът на учители и необходимостта да отговорим на нуждите на децата от най-уязвимите групи. Утрешните инвестиции в добро образование започват с днешната инвестиция в българските учители.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на специална тематична среща с евродепутати в Европейския парламент на 24 януари. Той допълни, че министерството ще използва доброто партньорство със синдикалните организациии, университетите и Заедно в час, за да привлече високо мотивирани и подготвени учители към регионите, в които има най-голяма нужда от тях.
“Средната възраст на учителите в България е 50 години, което ни изправя пред все по-остър недостиг всяка следваща година. Затова мерките за привличане на млади хора в учителската професия трябва да са приоритетни”, коментира по време на срещата и домакинът й – българският евродепутат от ГЕРБ/ЕНП Ева Майдел.
Тя допълни, че проектът NEWTT е стъпка в тази посока и е подкрепен от ключови евродепутати в сферата на образованието от Белгия, Ирландия, Румъния и Чехия.
На срещата в Европейския парламент присъстваха евродепутати от различни политически групи, които работят активно в сферата на образованието и младежките политики – българските представители Асим Адемов (ГЕРБ/ЕНП), Филиз Хюсменова (ДПС/АЛДЕ), Светослав Малинов (ДСБ/ЕНП), Георги Пирински (БСП/СиД) и техни колеги от Ирландия – Шон Кели (ЕНП), Белгия – Том Ванденкенделаре (ЕНП), Румъния – Емилиан Павел (СиД), Чехия– Томас Здечовски (ЕНП).