Евгения Пеева-Кирова: В училище все още учим само как да правим литературен анализ, но не и анализ на онлайн съдържание

правилно използване на новите технологии

“Заедно в час” и Webit

“Всички носим огромна отговорност за това да подкрепим учителите да получат знанията и инструментите, с които да помогнат на учениците да развият важните умения за ефективно използване на новите технологии – така че технологиите да са от полза както на децата, така и на цялото ни общество.”

Това заяви изпълнителният директор на фондация “Заедно в час” Евгения Пеева-Кирова по време на участието си на международния фестивал за иновации Webit 2018, чието юбилейно издание се проведе между 25 и 27 юни в София. Тя се включи в панела “Внимание! Вашето дете държи устройство”, заедно с Йелена Джокович, директор на фондация “Новак Джокович”, Щефан Пийх, изпълнителен директор на Your Family Entertainment AG, Ерика Бодоши от Viacom и Георги Балинт от AMC Networks International. Петимата обсъдиха теми като отговорността на медиите при създаването на съдържание, достъпно за деца, как новите технологии могат да се използват и с образователна цел и дали и доколко могат да се поставят граници пред използването на устройства от децата.

Статистически данни

Евгения Пеева цитира различни изследвания, според които над 90% от децата в България имат достъп до таблет или умен телефон всеки ден – независимо от средата, в която живеят. В това число се включват и ученици с майчин език, различен от българския, както и такива, които не получават достатъчно качествено образование и не са развили ключови умения като аналитично мислене, умело използване на различни източници на информация и разпознаване на факти и измислица. Това увеличава риска децата да попаднат на вредно за тях съдържание или пък да не могат да използват ефективно потенциала на новите технологии. Учителите обаче са тези, които могат да помогнат за това новите платформи да се използват с образователна цел.

“Има вече примери на учители, които за да мотивират учениците да идват редовно на училище или пък да им напомнят за домашните, създават Facebook група, в която комуникират онлайн с децата, или използват образователни приложения”, даде пример Евгения Пеева.

Но допълни, че “има още много какво да се направи, за да се подготвят самите учители за това как да подготвят децата да използват, анализират и оценяват вида съдържание, до което имат достъп онлайн”.

Заключения

“Децата са родени с умни телефони и таблети, но не са обучени как да ги използват ефективно. В училище все още се учим само на това как да правим литературен анализ, но не и как да анализираме медийно и онлайн съдържание”, сподели още изпълнителният директор на “Заедно в час”.

По време на дискусията Йелена Джокович от фондация “Новак Джокович” обърна внимание на проблема, че много от днешните деца не притежават необходимите социални умения и емоционална интелигентност и лесно се разсейват. Нейната организация се е фокусирала върху осигуряването на качествено предучилищно образование за всяко дете, което да бъде база за успешното по-нататъшно развитие на ученика.

Ерика Бодоши от Vivacom припомни ролята на медиите в това децата да балансират между времето, прекарано пред екрана, и това навън. Тя даде пример с детския канал Nickelodeon, който на определен период от време излъчва черен екран и призовава децата да излязат да играят навън.

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.