Какво е функционална грамотност?

На 5 декември Организацията за икономическо сътрудничество и развитие ще публикува резултатите от последно издание на теста PISA, които мерят доколко учениците имат умения да се справят в живот
PISA 2022: Колко е важно да си функционално грамотен
Анализиране на наученото и успешно прилагане в ежедневния живот, логическо мислене и междупредметни връзки, разбиране в дълбочина на събития и явления – това са основните умения, които мери Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD). Резултатите от последното издание на международния тест, в който участва и България, ще бъдат обявени на 5 декември т.г., а самото изследване беше проведено през 2022 г.
PISA не е изпит, който оценява научено наизуст знание по конкретни учебни предмети, а дава картина за това доколко държавите успяват да подготвят учениците си да придобият умения за успешна личностна и професионална реализация в живота. Фокус на изследването е функционалната грамотност – умението на човек да се справи успешно с реални житейски ситуации в съвременното общество.
Какво показаха предишните издания на PISA
Резултатите от PISA 2018 показаха, че близо половината от българските ученици (47%) излизат от училище функционално неграмотни. Това означава, че изпитват значителни затруднения в прилагането на наученото в реални житейски ситуации. Световната банка прогнозира, че поради ефекта, който пандемията имаше върху учениците, този резултат ще бъде по-лош в изследването, проведено през 2022 г., чиито резултати очакваме.
Постиженията на 15-годишните на този тест не касаят само тях. Те имат отражение върху цялото общество, тъй като след няколко години децата от това поколение ще излязат на пазара на труда, ще станат родители, ще бъдат двигателят на икономиката ни и гражданите, от които ще зависи подобряването на средата, в която живеем.
Какво точно означава функционална грамотност?
Функционалната грамотност е различна от основната (базова) грамотност – познаване на буквите, на думи и текстови конструкции, необходими за четене и писане. Базовата грамотност е умение, което е основа за по-нататъшно развитие, но в съвременния свят не е достатъчно за пълноценното реализиране на нито един човек.
Функционалната грамотност е наборът от умения и компетентности, които позволяват на един човек да се справи успешно с реални житейски ситуации в съвременното общество.
Можем да илюстрираме какво означава да се справяш успешно в съвременното общество с няколко примера:
- да можеш да се грижиш за собственото си здраве (да прочетеш листовката на лекарство от аптеката и да разбереш каква доза трябва да взимаш и какво можеш да очакваш като странични ефекти);
- да знаеш правата и задълженията си като гражданин и потребител (да знаеш какво пише в трудовия ти договор или акта, който ти е написал пътният полицай и какво следва оттук нататък, да гласуваш информирано);
- да можеш да се ориентираш къде да намериш полезна и достоверна информация (да разграничаваш фактите от мненията, достоверната информация от рекламите в сайтовете и медиите, които потребяваш; да знаеш как да четеш схемата на метрото);
- да се развиваш професионално и личностно (да правиш логически връзки между причина и следствие, да анализираш информация, да се оправяш с финансите си, да бъдеш креативен, да си поставяш цели и да знаеш как да ги реализираш).







PISA цели да измери именно това – до каква степен учениците са развили уменията да намират, осмислят, преработват и представят информация или да решават проблеми в ситуации, близки до реалните. Тълкуването на грамотността в PISA надхвърля границите на академичното знание по отделните предмети в училище. Оценява се именно реалното приложение на наученото, осъществяването на междупредметни връзки и използването им в житейски ситуации. Затова е важно и полезно всеки учител, независимо от това по какво преподава, да развива функционална грамотност.
Ключов елемент в PISA е разбирането, че компетентноститe, които младите хора формират в училището, се отразяват върху способността им да продължат обучението си и да се включат успешно в обществото. Доказано е, че има пряка зависимост между нивото на функционална грамотност и процентът на хората, които нито продължават своето образование, нито са ангажирани с работа.
В PISA измерването на функционалната грамотност е разделено на три основни области – четене, математика и природни науки. Това условно разделение позволява акцентирането върху измерването на различни умения в тригодишния цикъл на изследването и получаване на пълна картина за компетентностите на учениците.
В резултатите, които очакваме на 5 декември, основен акцент е поставен върху математическата грамотност.
Мога ли да си платя наема и да си купя нов телефон? Или какво всъщност е математическа грамотност.
Оценяването на математическа грамотност в PISA измерва умението да се прилага математическо познание в различни ситуации. Да развиваш математическа грамотност в класната стая не е равносилно на това да преподаваш математика. Математическата грамотност е от помощ в решаването на задачи и предизвикателства в различни учебни предмети, както и във всеобразни житейски ситуации. Да си математически грамотен означава да можеш да приложиш математически инструментариум и мислене в подхода към даден проблем. Това, разбира се, предполага да боравиш добре с основните понятия и инструменти от математиката.
Математическата грамотност е крайно необходима в реалния живот. Ето някои примери за нейното приложение в ежедневието:
Управление на лични финанси и семейно бюджетиране
- Умението да планираш месечните разходи въз основа на доходите си;
- Способността да сравниш цени и да пресметнеш отстъпки при пазаруване;
- Умението да разбереш оферта за кредит, да разбереш какъв е лихвеният процент по кредитната ти карта.
Здраве и фитнес
- Разбиране как да изчислиш необходима доза от лекарство въз основа тегло или възраст;
- Разбиране на различни статистики, свързани със здравето, способност да оцениш риск за собственото здраве от дадени навици или поведения;
- Умение да проследиш личен фитнес план;
- Проследяване и разбиране на спортна статистика
Пътуване
- Възможност да изчислиш времето, което ще е необходимо да стигнеш до дадена точка и кога да тръгнеш, за да си навреме;
- Разбирането на различните валути и способност да бюджетираш пътувания;
Работа в дома: ремонтни дейности или приготвяне на вечеря
- Способност да изчислиш какво количество боя е необходимо за детската стая, въз основа на квадратура и обем на разфасовките;
- Разбиране как да удвоиш една рецепта (или да я намалиш наполовина) в зависимост за колко човека я приготвяш.
Това са само няколко примера за илюстриране на различните приложения на математическа грамотност в ежедневието на обикновения човек. Математическата грамотност е ключова за взимането на информирани решения, решаване на проблеми от различно естество и ефикасно планиране и управление на ежедневието. В този смисъл отговорността за развиване на математическа грамотност в учениците не следва да е отговорност само на учителите по математика, а трябва да бъде приоритет на всеки учител и на образователната система като цяло.
Научете повече какво представлява изследването PISA.
Очаквайте официалния коментар на “Заедно в час” за резултатите от последното издание на PISA 2022, както и нашите препоръки за мерките, които България трябва да предприеме, за да подобри резултатите на учениците.
Следващата седмица ще разкажем и за още конкретни стратегии за развиване на математическа и функционална грамотност, изпробвани от участниците в програмите на “Заедно в час”.
Прочете как може да се развива четивна грамотност в часа по физическо възпитание и спорт. Следващата седмица ще разкажем и още конкретни стратегии за развиване на четивна и функционална грамотност, изпробвани от участниците в програмата на “Заедно в час”.