• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
  • EN
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
  • Лятна академия
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
  • EN

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Будните ученици на Пловдив и техният учител

Будните ученици на Пловдив и техният учител

  • Публикувано от Люба Йорданова
  • Категории Всички, Истории
  • Дата 20 декември, 2018

В часовете по математика на Георги Стоев в средно училище “Любен Каравелов” има много повече от само формули

Георги Стоев по време на Лятната академия през 2017 г.

“Ако нулата е нищо, защо тогава нула по едно е нула? И може ли нещо, което променя нашата посока в живота, да е нищо?” Шестокласниците – разделени на парламентарни групи, дебатират оживено по темата за смисъла на нула на нулева степен, чийто резултат според учебника им е “неопределен”. Мнозинството смятат, че резултатът от това действие е нищо. Опонентите им ги контрират, че щом нещо влияе на друго, значи не е нищо. Математическите аргументи плавно преминават в житейски. И стигат до актуалните събития в държавата, като например ефекта на някои обсъждани законопроекти върху живота на хората.

Часът е по математиката, но излиза далеч отвъд рамките на математическите теории и хипотези. Сред темите се прокрадват антиправителствените протести през 2013 г., ДАНС, корупцията, примерите за несправедливост в ежедневния ни живот. Говори се за това как всеки носи отговорност за собственото си поведение и последиците от него. И как от всички нас зависи каква е средата, в която живеем.

“От всичко най-много не мога да понасям несправедливостта във всяка нейна форма” – това силно вътрешно убеждение на учителя по математика Георги Стоев е причината да мотивира учениците си да не са апатични към нещата, които се случват около тях, и да търсят решения на проблемите, които виждат. Георги преподава за втора година в пловдивското средно училище “Любен Каравелов” като част от програмата на “Заедно в час”. По професия е архитект, но само няколко месеца работа като възпитател в родното му село Странджево близо до Кърджали още преди да се дипломира го карат засега да предпочете преподаването на ученици пред архитектурните чертежи на бюро.

Защо е важно да бъдем активни

Учениците на СУ “Любен Каравелов” създават сами сценарии на късометражни филми

“Опитвам се да докажа на учениците, че не бива да се страхуват от хората с по-висок обществен статус от тях”, споделя Георги, “дори напротив – че те са отговорни за тях самите и за това какво трябва да правят и какво – не”. Още в първите си дни като учител той забелязва, че някои ученици имат страх от родители или учители. Не осъзнават също, че сами са отговорни за действията си. “Страхът е езикът, на който може да се комуникира с тях и който те разбират”, смята учителят. Затова вече втора година полага усилия да накара децата да разберат, че това не е начинът, по който трябва да разсъждават и по който могат да израснат като пълноценни личности.

Прави го, както сам казва, “с малки стъпки”. Миналата година с шести клас организират училищен парламент. От тази пък всички ученици се събират в клубове по интереси, които заедно формират парламента. Децата сами планират дейностите на клубовете, като задължително включват и доброволчество. “Целта е училището ни да добие нов облик – на училище с ученици, които са още по-ангажирани”, обяснява Георги Стоев. Самият той има опит в гражданската активност – като студент е част от “Ранобудните студенти” и групата, която инициира “окупацията” на Университета за архитектура, строителство и геодезия по време на протестите през 2013 г.

Да решаваме проблеми чрез изкуство

Групата на Music Speaks разглежда как музиката може да даде шанс за запознанство с нови хора и начало на нови приятелства

А седмокласниците в момента са истински социално ангажирани кинорежисьори, сценаристи и актьори. Инициативата им “Улови Пловдив 2019” цели да решава проблеми чрез изкуство – под формата на късометражни филми по различни теми. Учениците работят по групи по концепциите, сценария, заснемането и монтажа на филмите. Групата на Music Speaks например разглежда как музиката може да даде шанс за запознанство с нови хора и начало на нови приятелства. Във филма главните герои се срещат в битка за победа в музикално състезание, но поуката е, че не винаги победата е най-важното нещо.

Зад инициативата за “Улови Пловдив 2019” стои една от дейностите на учителите от програмата на “Заедно в час” – да работят с учениците си по дългосрочен проект, свързан с техните критични нужди и интереси. “Учениците стигнаха ниво, в което не срещат трудности от гледна точка на базова грамотност. Имат нужда обаче да използват това, което могат и знаят, за да бъдат по-активни и да дадат нещо на хората около себе си” – така Георги обяснява целите на проекта. Учениците на СУ “Любен Каравелов” освен това имат голям интерес в сферата на изкуството и културата. А киното е любимото изкуство на Георги. Така се ражда “Улови Пловдив 2019”, а първите трейлъри на късометражните филми вече са заснети, монтирани и публикувани.

В началото на декември учениците на СУ “Любен Каравелов” се включиха и в снимките на видео с професионален снимачен екип – на продуцентската компания No Blink Studio, част от чийто екип е и актьорът Алек Алексиев.

Макар все още да чува “г-не, не ви разбирам”, Георги е убеден, че разлика в нагласите на учениците има, след като започват да работят по училищния парламент и “Улови Пловдив”. Те са по-ангажирани в часовете и сами изявяват желание да поемат отговорност за различни задачи. Започват и да разбират, че не само учителят е отговорен за това какво се случва в часовете, но и те самите.

От архитект в учител, от учител в архитект

Инициативата “Улови Пловдив 2019” цели да решава проблеми чрез изкуство

Учениците на Георги не са единствените, които развиват уменията си в клас. “През работата в училище придобивам умения, които не мога да придобия по друг начин”, категоричен е учителят по математика. И дава пример с това да бъде търпелив, да изслушва хората и да се опитва да ги разбира, да обяснява различни идеи на разбираем език – все неща, които са изключително важни за всяка друга съвременна професия.

Георги споделя, че с първите практически стъпки в архитектурата, представите му за професията са се разминали с реалността, но специалността му го е научи на много неща, които сега използва всеки ден в класната стая. Като това да може да пресъздаде пространствената си мисъл по ясен за учениците начин. Или да е креативен в преподаването и подхода си към учениците. “Те виждат и енергията и ентусиазма, с който преподавам темите за геометрия и много се зареждат от това”, забелязал е още Георги. За себе си казва, че не се е отказал от архитектурата и след време пътят му може отново да го отведе към нея. Но едно нещо със сигурност ще продължи да строи – основите на това и учениците му да намерят най-добрия за тях път напред.


Ако искате и вие да последвате примера на Георги и да работите пряко за положителната промяна в българското образование, кандидатствайте за участие в програмата на “Заедно в час” още сега.

Етикет:випуск 2017-2019, Георги Стоев, Заедно в час, Кино, математика, образование, Пловдив, професионално развитие, ученици, учител

  • Сподели:
Люба Йорданова

Предишен пост:

Алтернативните начини за педагогическа квалификация привличат успешни специалисти, които иначе не биха станали учители
20 декември, 2018

Следващ пост

Plovdiv’s Inquisitive Students and Their Teacher
20 декември, 2018

Прочетете още

52049364038_71152edfaf_c
За чудесата, които се крият отвъд формалното образование
27 юни, 2022
letni preporaki za uchiteli knigi (2)
Летни препоръки за учители: филми и сериали
25 юни, 2022
letni preporaki za uchiteli knigi (1)
Летни препоръки за учители: книги
25 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти