Будните ученици на Пловдив и техният учител

В часовете по математика на Георги Стоев в средно училище “Любен Каравелов” има много повече от само формули

 

Георги Стоев по време на Лятната академия през 2017 г.

“Ако нулата е нищо, защо тогава нула по едно е нула? И може ли нещо, което променя нашата посока в живота, да е нищо?” Шестокласниците – разделени на парламентарни групи, дебатират оживено по темата за смисъла на нула на нулева степен, чийто резултат според учебника им е “неопределен”. Мнозинството смятат, че резултатът от това действие е нищо. Опонентите им ги контрират, че щом нещо влияе на друго, значи не е нищо. Математическите аргументи плавно преминават в житейски. И стигат до актуалните събития в държавата, като например ефекта на някои обсъждани законопроекти върху живота на хората.

Часът е по математиката, но излиза далеч отвъд рамките на математическите теории и хипотези. Сред темите се прокрадват антиправителствените протести през 2013 г., ДАНС, корупцията, примерите за несправедливост в ежедневния ни живот. Говори се за това как всеки носи отговорност за собственото си поведение и последиците от него. И как от всички нас зависи каква е средата, в която живеем.

“От всичко най-много не мога да понасям несправедливостта във всяка нейна форма” – това силно вътрешно убеждение на учителя по математика Георги Стоев е причината да мотивира учениците си да не са апатични към нещата, които се случват около тях, и да търсят решения на проблемите, които виждат. Георги преподава за втора година в пловдивското средно училище “Любен Каравелов” като част от програмата на “Заедно в час”. По професия е архитект, но само няколко месеца работа като възпитател в родното му село Странджево близо до Кърджали още преди да се дипломира го карат засега да предпочете преподаването на ученици пред архитектурните чертежи на бюро.

Защо е важно да бъдем активни

Учениците на СУ “Любен Каравелов” създават сами сценарии на късометражни филми

“Опитвам се да докажа на учениците, че не бива да се страхуват от хората с по-висок обществен статус от тях”, споделя Георги, “дори напротив – че те са отговорни за тях самите и за това какво трябва да правят и какво – не”. Още в първите си дни като учител той забелязва, че някои ученици имат страх от родители или учители. Не осъзнават също, че сами са отговорни за действията си. “Страхът е езикът, на който може да се комуникира с тях и който те разбират”, смята учителят. Затова вече втора година полага усилия да накара децата да разберат, че това не е начинът, по който трябва да разсъждават и по който могат да израснат като пълноценни личности.

Прави го, както сам казва, “с малки стъпки”. Миналата година с шести клас организират училищен парламент. От тази пък всички ученици се събират в клубове по интереси, които заедно формират парламента. Децата сами планират дейностите на клубовете, като задължително включват и доброволчество. “Целта е училището ни да добие нов облик – на училище с ученици, които са още по-ангажирани”, обяснява Георги Стоев. Самият той има опит в гражданската активност – като студент е част от “Ранобудните студенти” и групата, която инициира “окупацията” на Университета за архитектура, строителство и геодезия по време на протестите през 2013 г.

Да решаваме проблеми чрез изкуство

Групата на Music Speaks разглежда как музиката може да даде шанс за запознанство с нови хора и начало на нови приятелства

А седмокласниците в момента са истински социално ангажирани кинорежисьори, сценаристи и актьори. Инициативата им “Улови Пловдив 2019” цели да решава проблеми чрез изкуство – под формата на късометражни филми по различни теми. Учениците работят по групи по концепциите, сценария, заснемането и монтажа на филмите. Групата на Music Speaks например разглежда как музиката може да даде шанс за запознанство с нови хора и начало на нови приятелства. Във филма главните герои се срещат в битка за победа в музикално състезание, но поуката е, че не винаги победата е най-важното нещо.

Зад инициативата за “Улови Пловдив 2019” стои една от дейностите на учителите от програмата на “Заедно в час” – да работят с учениците си по дългосрочен проект, свързан с техните критични нужди и интереси. “Учениците стигнаха ниво, в което не срещат трудности от гледна точка на базова грамотност. Имат нужда обаче да използват това, което могат и знаят, за да бъдат по-активни и да дадат нещо на хората около себе си” – така Георги обяснява целите на проекта. Учениците на СУ “Любен Каравелов” освен това имат голям интерес в сферата на изкуството и културата. А киното е любимото изкуство на Георги. Така се ражда “Улови Пловдив 2019”, а първите трейлъри на късометражните филми вече са заснети, монтирани и публикувани.

В началото на декември учениците на СУ “Любен Каравелов” се включиха и в снимките на видео с професионален снимачен екип – на продуцентската компания No Blink Studio, част от чийто екип е и актьорът Алек Алексиев.

Макар все още да чува “г-не, не ви разбирам”, Георги е убеден, че разлика в нагласите на учениците има, след като започват да работят по училищния парламент и “Улови Пловдив”. Те са по-ангажирани в часовете и сами изявяват желание да поемат отговорност за различни задачи. Започват и да разбират, че не само учителят е отговорен за това какво се случва в часовете, но и те самите.

От архитект в учител, от учител в архитект

Инициативата “Улови Пловдив 2019” цели да решава проблеми чрез изкуство

Учениците на Георги не са единствените, които развиват уменията си в клас. “През работата в училище придобивам умения, които не мога да придобия по друг начин”, категоричен е учителят по математика. И дава пример с това да бъде търпелив, да изслушва хората и да се опитва да ги разбира, да обяснява различни идеи на разбираем език – все неща, които са изключително важни за всяка друга съвременна професия.

Георги споделя, че с първите практически стъпки в архитектурата, представите му за професията са се разминали с реалността, но специалността му го е научи на много неща, които сега използва всеки ден в класната стая. Като това да може да пресъздаде пространствената си мисъл по ясен за учениците начин. Или да е креативен в преподаването и подхода си към учениците. “Те виждат и енергията и ентусиазма, с който преподавам темите за геометрия и много се зареждат от това”, забелязал е още Георги. За себе си казва, че не се е отказал от архитектурата и след време пътят му може отново да го отведе към нея. Но едно нещо със сигурност ще продължи да строи – основите на това и учениците му да намерят най-добрия за тях път напред.


Ако искате и вие да последвате примера на Георги и да работите пряко за положителната промяна в българското образование, кандидатствайте за участие в програмата на “Заедно в час” още сега.

ПО ИНИЦИАТИВА И С ФИНАНСОВАТА ПОДКРЕПА НА