Когато ученикът последва учителя: Историята на Гергана Чолакова

Септември 2011 г. За Гергана Чолакова и съучениците ѝ в Професионалната гимназия по туризъм в Самоков часовете протичат в обичайния за началото на учебната година ритъм. В някои от часове обаче се усеща малко по-различна атмосфера – не само защото учителите, които ги водят, са нови, а и защото са доста по-млади от останалите учители в гимназията.

Две от новите лица са Радина Маринчева, която преподава икономика, предприемачество и счетоводство, и Деян Петров, който води часовете от философския цикъл.
Докато опознават учениците си, Радина и Деян споделят и за себе си. Така Гери и съучениците ѝ разбират, че двамата са в Самоков като част от първия випуск на програма за привличане на професионалисти от различни сфери към учителската професия с цел осигуряване на равен достъп до образование за всички деца в България.
Гери, тогава в 10. клас, чува за фондация „Заедно в час“ за първи път. Тази първа среща с организацията посява семената на дългогодишно приключение, в рамките на което Гери ще влезе в историята като първия ученик на учители на „Заедно в час“, който също става учител по програмата, а днес вече и част от екипа на организацията.
Добрият пример във и извън класната стая
Всички преподаватели в професионалната гимназия по туризъм в Самоков вършат работата си съвестно и с много любов, но Радина и Деян вдигнаха нивото още повече, споделя Гери.

Ако я попитате как би обобщила първите си впечатления от Радина, Гери ще ви отговори с една дума: взискателност.
„Спомням си, по счетоводство изкарвам 80%, което е „Много добър“, и [питам Радина]: „Какво не ми стигна [за] шест?“. Тя каза: „Аз мисля, че можеш много повече от шест“, казва Гери.
В началото тя и съучениците ѝ са изненадани от високите очаквания на Радина. Лека-полека обаче осъзнават, че тя изисква от тях, защото иска да им помогне да повярват в себе си и да разгърнат пълния си потенциал.
„Знанията, които Радина ни предаде в 10. клас, ми помогнаха дори в университета. Това е много показателно какво е нейното влияние.“, казва Гери, която няколко години по-късно завършва „Туризъм“ в ЮЗУ „Неофит Рилски“ в Благоевград.
Деян се запечатва в съзнанието на Гери като душата на компанията в интелектуален план и човек, който иска да ангажира учениците си със смислени занимания и извън училище.
Освен че черпи препоръки за книги от Деян, Гери участва активно в създадения по негова инициатива Младежки парламент, който работи на територията на цялата община. Към него се обръща и когато ѝ хрумва идеята за сформиране на женски футболен отбор в града. По стечение на обстоятелствата двамата не успяват да осъществяат идеята. По-късно местната футболна школа „Димчо Маринов“ все пак сформира женски отбор, но той оцелява само няколко години.
По стъпките на своите учители
През четвъртата година от следването си Гери учи един семестър в Португалия по обменна програма „Еразъм +“. Там се докосва до съвсем друг модел на обучение – акцентът е върху практически занимания, които провокират студентите да надграждат знанията и уменията си, като изпълняват разнообразни задачи.
Този далеч по-ангажиращ подход допада на Гери и тя решава, че след дипломирането си би желала да стане учител, за да помага на учениците да се превърнат в мислещи, любопитни и отговорни граждани. Тя осъзнава също, че така ще може да предаде по веригата знанията, уменията и вдъхновението, които тя самата е получила от своите учители.
Съвсем естествено Гери избира да навлезе в учителската професия през програмата „Нов път в преподаването“ на “Заедно в час”. Преминава успешно през прецизния подбори през подготвителното лятно обучение, за да се присъедини през септември 2018 г. към колектива на 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ в София. Училището е партньор на „Заедно в час“ още от първите години на програмата. Там Гери преподава география и икономика на ученици от 5. до 12. клас в периода 2018-2020 г.
„Изключително много се зарадвах, [когато разбрах, че Гери ще става учител]“, споделя Радина, която днес преподава предприемачество, финансова грамотност и английски език в „Общински детски комплекс – Средец“ и развива семеен земеделски бизнес. „Тя е много любознателен, много [критично мислещ] човек. Аз не вярвах, че някога ще имаме ученик, който да стане учител. Това е голям успех за мен и за Деян. Щом сме успели да мотивираме ученик да ни последва и да стане учител, трябва да сме си свършили работата.“
С решението си Гергана сгрява сърцето и на Деян, който завършва програмата на „Заедно в час“ през 2013 г. и оттогава работи по проекти с „Асоциация Родители“, Национална мрежа за децата и „Алма Матер ТВ“, а в момента развива школа за ритъм и ударни инструменти.

„В една професионална гимназия, насочена към хотелиерство и ресторантьорство, [рядко] се появят хора с уклон към социална наука или философия“, казва Деян. „[Гергана] беше единственият човек, който четеше книги в междучасията. Тя живееше с идеята, че е много различен човек от това, което самоковската общност очаква тя да бъде. Това много я потискаше. Може би в нас с Радина тя видя, че има хора с различен модел, които успяват да са щастливи от живота си. Мисля, че в учителската професия е видяла [възможност] да бъде себе си, без да се тормози [заради] очакванията на обществото.“
Деян и Радина се различават по своите педагогически практики и разбирания за работата с учениците. И двамата обаче смятат, че са свършили работата си на ниво и че са дали хубав пример на учениците си, защото освен Гери към учителската професия се насочват още няколко техни ученици.
Гери е категорична, че програмата „Нов път в преподаването“ ѝ е дала безценен опит, приложим във всяка сфера на живота.
Подготовката, през която преминава преди началото на програмата, и подкрепата и обученията, на които може да разчита от страна на „Заедно в час“, дават на Гери нужната увереност в първите стъпки като учител. Те и помагат много и при принудителното преминаване към дистанционно обучение през март 2020 г. Тя и няколко нейни колеги получават за задача от директорката на 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ да проучат как работи платформата Google Classroom и да обучат останалите учители. Правят това и изготвят план за работа само за един уикенд.

Водени от дух на взаимопомощ, учителите, учениците и родителите се приспособяват към онлайн уроците сравнително гладко. Гери пък вижда в онлайн обучението възможност за повече практически задачи и включване на гости в часовете като Ася Станчева от Фондация „Стъпка за България“, която провежда работилница на тема „Как се пише автобиография“.
„По време на програмата се развиват много умения – организационни, умения за работа в екип, аналитично и критично мислене, адаптивност, умения за справяне със специфични ситуации като преминаването към онлайн обучение заради пандемията. Програмата ти дава възможност да помислиш над идеите, които имаш, как да ги надградиш и как да ги използваш в работата си“, казва Гери, която междувременно придобива и квалификация за учител по география и икономика от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
В подкрепа на българските учители и ученици
Гери завършва програмата на „Заедно в час“ в началото на юли 2020 г. Тя обаче продължава да поддържа топли отношения с 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“, защото през настоящата учебна година там преподават трима учители на „Заедно в час“, на които тя помага в новата си роля – координатор „Обучение и подкрепа на учители“ в екипа на фондацията.
„Заедно в час“ е кауза – да мислим за бъдещето на България през учениците, така че всички да са обхванати и да няма ученици, които изостават и/или отпадат“, обяснява Гери. „Чувството на общност те кара да се чувстваш значим и полезен. Ако срещна някакво предизвикателство, само пиша на общността „Това ми е проблем. Какво да направя?“ и ще получа много отговори, което за мен е много ценно.“
Освен че споделя ценностите на общността, Гери се присъединява към екипа на „Заедно в час“, защото вярва, че чрез работата си във фондацията ще може да въздейства положително на още повече учители и ученици в цялата страна.
„Със сигурност има предизвикателства, но работата с ученици те кара да чувстваш, че правиш нещо смислено, така че в един момент отново бих се върнала в училище.“