Варненско училище създаде собствена платформа за повишаване на четивната грамотност на учениците

Платформата е насочена към учители и родители и събира на едно място тематични уроци, съвети и стратегии за развиване на най-важната грамотност за 21 век

Варненското Средно училище “Климент Охридски” създаде собствена онлайн платформа за развиване на четивна (функционална) грамотност на учениците. Платформата Грамотност.бг е насочена към учители и родители и събира на едно място тематични уроци, полезни съвети и стратегии за развиване на най-важната грамотност за 21 век.
Платформата Грамотност.бг е разработена от училището като част от по-голям проект, който се реализира в рамките на програма “Учим заедно” на фондация “Заедно в час” с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България”.
Грамотност.bg синтезира на едно място програма за развитие и повишаване на функционалната грамотност на 8-9 годишни ученици. В дигиталната образователна платформа учители и родители от цяла България могат да се възползват безплатно от полезни ресурси, разделени по трудност теми, 20 урока за развиване на функционалната грамотност, както и допълнителни съвети и стратегии за учители и родители.
Всеки учител, има на разположение ясна методология и разработени инструменти за първична оценка и оценка на напредъка на учениците. В секция “Учител” на платформата са включени и демонстративни видеа с примерни дейности, които са полезен и практичен ресурс за връхновение как да бъдат използвани материалите в платформата.
Платформата беше представена официално пред над 50 директори, учители и родители, представители на регионалния инспекторат на образованието Варна и на Община Варна по време на закриващото събитие за проекта на 26 ноември 2022 г.
Специални гости на събитието бяха още представители на партньорското училище в проекта ОУ “Д-р. Петър Берон” с. Приселци, както и проф. Виолета Кюркчийска от Шуменския университет, която е експерт оценител на изработените ресурси за проекта.
В рамките на събитието гостите имаха възможност да станат част от работилница за идеи и да видят на практика как могат да използват разработените ресурси. При влизане в залата всеки от гостите направи избор на проблемна област от обучението на учениците в начален етап, която счита за най-предизвикателна от педагогическа гледна точка. Въз основа на тези избори, бяха формирани шест работни групи, една от които за родители. В груповата работа учителите трябваше да работят с инструменти от Програмата за развитие и повишаване на функционалната грамотност и да предложат начини за обяснения, въвеждане на понятия или да предложат активности, чрез които учениците да усвоят ключови знания и умения. Родителите от друга страта трябваше да определят ролята на семейството в процеса на повишаване на функционалната грамотност и да предложат съвместни дейности с децата си.



След ентусиазирана работа и атрактивно представяне на резултатите от груповата работа, всички присъстващи успяха да се запознаят подробно и с опита на двете партниращи училища в проекта и процеса на създаване на ресурсите в платформата. Учителите споделиха техните опити и дейности повишаване на грамотността на учениците през летни занимания и последващ анализ на резултатите и напредъка на учениците.
Двете училища предложиха на присъстващите още методология за прилагане на системата за повишаване на функицоналната грамотност „Как учихме с децата?” и инструменти за оценка.
В края на събитието 100% от присъстващите споделиха, че биха използвали продуктите от Грамотност.bg.
Прочетете още за други проекти, подкрепени от “Учим заедно”: