Грамотност.bg и училището, което не чака, а действа, за да подобри функционалната грамотност на учениците

В серия от публикации през следващите месеци ще разкажем повече за реализирането на първите проекти, финансирани от програма “Учим заедно 2021: Преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията”. Вярваме, че резултатите и продуктите от тези проекти са полезни за цялата образователна общност и дават възможност на училищата в страната да черпят опит, за да подобрят своята собствена работа и преживяването на учениците.
Първият проект, с който ще ви запознаем е Грамотност.bg на варненското средно училище “Свети Климент Охридски”, който се реализира в рамките на програма “Учим заедно” с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България”.
“Създадените инструменти към проект Грамотност.bg“ са откровено споделяне на опита на един амбициозен училищен екип, за това как да не чакаме ниски резултати от национални и международни изследвания и тогава да обучаваме компенсаторно, а заедно да планираме и провеждаме дейности за повишаване на функционалната грамотност”, разказват от екипа на училището.

Материали в полза на образователната общност
По време на реализацията на проекта екипът на СУ “Свети Климент Охридски” създава следните материали:
- Образователната платформа https://грамотност.bg/;
- Програма за развитие и повишаване на функционалната грамотност;
- Методология за прилагане на Системата за повишаване на функционалната грамотност на 8-9-годишните;
- Спецификация за оценка на функционалната грамотност на 8-9 годишните;
- Скáла за оценка на нивата на функционална грамотност на 8-9 годишните;
- Инструмент за първична оценка на функционалната грамотност;
- Инструмент за оценка на напредъка на функционалната грамотност.
Всички тези материали са свободно достъпни на платформата и могат да се използват и от други образователни институции, за да подкрепят учениците да развиват своята функционална грамотност още от начална степен.
В екипа, който създава материалите, участват 10 души от варненското училище – начални учители и ръководители на училището. В материалите педагозите вплитат идеите и опита си в това “как да научим децата да бъдат житейски пригодни, да пробудим любопитството им, да сме непримирими към „плъзгането по повърхността“ и как обучението да е достатъчно балансирано по полезност и забавност”.
Креативността се отплаща
Опитът на учителите в проекта ги убеждава, че търсенето на нови начини и методи да се справят с преодоляването на трудностите, свързани с функционалната грамотност, безспорно подпомага процеса на преподаване, учене и самоподготовка на учениците.
“Месеци по-късно със сигурност можем да потвърдим, че учениците са много по-мотивирани да извличат информация от текст, знаейки как да подходят с въпроси, как и къде да търсят отговорите, с какво да свържат темата, как да открият факти, как да правят предположения и т.н.”, разказват от екипа на СУ “Свети Климент Охридски” и допълват:
“Когато научим учениците да боравят с информацията, значи сме постигнали много. В това отношение „Грамотност.bg“ постигна своята цел.”
За първите 9 месеца от съществуването си платформата е посетена близо 12 000 пъти, което надвишава значително поставената цел в проекта от 600 посещения.
Учители от цялата страна, които са използвали материалите на платформата споделят, че предимства на грамотност.бг са, че в нея са събрани на едно място всички ресурси: темите от Програмата за развитие и повишаване на функционалната грамотност, заедно с необходимите ресурси за провеждане на дейностите по тях в час, както и видео указания за работата с платформата.



Ползи за учители и ученици
“Допълнителни удобства за работата на колегите учители е и това, че платформата дава възможност в даден момент да се работи селективно, чрез подбиране на упражнения от отделни теми, които не са свързани с основния за темата текст. Това позволява подбор на задачи, които обслужват конкретна за урока или заниманието цел (например извличане и обработка на информация от таблици и диаграми).”, разказват още от екипа на СУ “Свети Климент Охридски”.
Още по-голямо удовлетворение за учителите е и фактът, че темите от Програмата провокират интереса на учениците към търсене на допълнителна информация и анализирането ѝ. Това отваря нови хоризонти както за учителя-творец, така и за любознателните ученици. Децата споделят, че съдържанието на текстовете от темите им е много интересно. Доволни са, че от тях научават нови неща. Споделят, че с платформата се работи лесно и достъпно. Съдържанието в нея е интригуващо за тях и решават поставените им задачи с удоволствие и желание.
Родителите също споделят, че децата им с удоволствие и интерес работят с платформата. Доволни са от това, че разполагат с ресурс, който е непрекъснато на разположение и темите могат да бъдат многократно повтаряни, докато детето достигне до верния отговор.
Един от основните критерии при избор на проектите за финансиране в програма “Учим заедно” е възможността резултатите и дейностите да продължат не само към широката образователна общност, но и в самото училище след края на проекта. Това е факт и при Средно училище „Свети Климент Охридски“ – Варна.
“Екипът започна новата година, без усещането, че е оставил проекта зад гърба си. Точно обратното – след много срещи, разяснителни кампании, обучения, споделяне на впечатления и опит, много от колегите (а също и сред учителите от партньорското училище ОУ „Д-р Петър Берон“ – село Приселци) използват платформата за развиване на функционалната грамотност както в избираемите учебни часове, така и задължителните учебни часове по български език и литература, в заниманията по интереси и във времето предвидено за самоподготовка в паралелките с целодневна организация на учебния ден.”
Г-н Петко Петков – директорът на училището – споделя, че учителите от педагогическия екип са по-уверени в развитието на функционалната грамотност и по-вярващи в резултатите от целенасочените дейности в тази посока.
От тук идва и най-важният извод за училището:
“Удовлетвореността от постигнатото след прилагане на създадения инструментариум безапелационно доказва, че учителите имат капацитета да се справят с един от основните проблеми в образованието (и не само) – грамотността.”
Стратегически фокус върху функционалната грамотност



Ръководството и колективът на СУ „Свети Климент Охридски“ разбира и приема сериозността на проблема с функционалната грамотност не от позицията на „равнодушно изчакващи“, докато някой някъде реши, че образователната система има нужда от неотложна важна реформа, а от позицията на търсещи решение. Затова от 2020 г. темата за функционалната грамотност е част от Стратегията за развитието на СУ „Свети Климент Охридски“ – Варна. В новия стратегически период (2023. – 2028 г.) темата продължава да е приоритет, като училището ще използва всички възможни дейности, за да се работи за повишаването ѝ. Благодарение на разработената в рамките на проект „Грамотност.bg” Спецификация за оценка на функционалната грамотност много от учителите вече разработват нови теми и инструменти за оценка на учениците от различни възрасти. А мечтите на екипа са смели и се надяват, че създадените ресурси ще бъдат и добър старт за надграждане на „Грамотност.bg” с полезни материали и за по-големи ученици.
Снимките за статията са предоставени от СУ “Свети Климент Охридски”, гр. Варна.
Етикет:грамотност, Заедно в час, платформа, Учим заедно