Детската авторка Илка Бирова: Ако имаме повече четящи деца, ще имаме и по-образовани хора


Илка Бирова е преподавател в Софийския университет „Св. Кл. Охридски“, доцент д-р в Катедрата по руски език. Работи в сферата на чуждоезиковата методика и превода, преводач е на философски и езотерични книги от руски и английски език. Автор е на монографиите „Възможности на ранното чуждоезиково обучение (английски и руски)“, 2004, УИ св. Кл. Охридски и „Играта като образователен феномен в чуждоезиковото обучение“ 2023, УИ св. Кл. Охридски, както и на многобройни публикации в наши и чужди научни издания. Илка Бирова създава също така 4 книги с художествена проза: две книги за възрастни – „През моите очи“, Симолини, 2014 и „Камъчета от една мозайка“, 2019, Симолини, и две книги за деца – „7 приказки за всеки ден“, Симолини, 2019 и „Приказки за Лео и необикновените неща“, Коала прес, 2023.
Най-новата ѝ детска книга „Приказки за Лео и необикновените неща“ подкрепя каузата на фондация “Заедно в час”, защото част от цената на всяка книга се заделя за дарение за работата на организацията. Този благотворителен жест е и поводът да направим итервю с г-жа Бирова броени дни преди празничния 24 май.
Ако и вие искате да подкрепите работата на “Заедно в час” с ваш продукт или услуга, пишете ни още сега на development@zaednovchas.bg, за да ви обсъдим възможностите и да ви съдействаме!
Разкажете ни повече за “Приказки за Лео”. Как се роди идеята за тази детска книга?
Малкият Лео, син на мои добри приятели, ме вдъхнови да напиша тази книга. Имам удоволствието да общувам се него и се учудвам колко много знае за растенията, камъните, животните и планетите. Напоследък се интересува от монети и добре различава коя е старинна и ценна и коя не толкова. Лео е много любознателен и обича да задава въпроси и да чете. В момента живее и учи в Испания. И макар че сега е само на 9 години, той вече чете на 3 езика – български, английски и испански. Мога да кажа, че нещата, за които сме си говорили с моя малък приятел, оживяха в „Приказки за Лео и необикновените неща“. Например „Приказка за един амонит“ измислих след като подарих на Лео един истински амонит и той много се зарадва, защото знаеше, че този камък носи късмет и много искаше да го има вкъщи. После въображението ми нарисува неговата история и тя се получи интересна и необикновена. За да стане книгата красива, цветна и привлекателна, голяма заслуга има талантливата художничка Рада Пенева. Ние заедно създадохме „Приказки за Лео и необикновените неща“. И трябва да призная, че книгата много ни харесва. Надяваме се да се хареса и на повече деца, на техните родители и учители. Най-добре е тя да се чете и преживява заедно от децата и възрастните – вкъщи или в училище.
Книгата е на пазара вече няколко месеца. Какви са първите отзиви и какво най-много впечатлява малките (а и големите) читатели?

Книгата е на пазара от два месеца и има отлични отзиви от първите си читатели. Първото нейно представяне беше наскоро в българското училище „Св.св. Кирил и Методий“ във Виена. Българските деца от началните класове, които учат там, се запознаха с историите за Лео и много ги харесаха. След като им прочетох „Приказка за една ножица“ и „Приказка за един камък“, децата нарисуваха чудесни рисунки към тях. Благодарна съм на учителките Красимира Шарф и Симона Захариева за подкрепата и вдъхновената им работа с българските деца, които живеят във Виена.
Надявам се и занапред да имам такива радостни и вдъхновяващи срещи с децата и техните учители. И „Приказки за Лео и необикновените неща“ да има още много нови читатели, приятели и почитатели.
Книгата на Илка Бирова ще има специално представяне по време на Пролетния панаир на книгата в София на 10:30 ч. на 31.05.2023 г. в Жълтата шатра в градинката пред НДК – Литературен кът. Книгата ще може да бъде закупена и от щанда на издателство КОАЛА ПРЕС (шатра № 56) на специална цена от 10 лв.
Защо избрахте книгата да има благотворителна кауза и да подкрепя точно работата на фондация “Заедно в час”?
Оценявам високо мисията на фондация „Заедно в час“ да работи за равен достъп и качествено образование за всяко българско дете. Моята книга е посветена на познавателното и нравственото развитие на нашите деца. Реших да се обърна към вас, защото сме единомишленици и работим за една обща благородна кауза. А единомишлениците трябва да се подкрепят.
Къде е пресечната точка между детското четене и каузата за по-качествено образование за всяко дете?
За мен ще бъде истинско щастие, ако книгата ми запали у повече деца интереса към четенето и създаде добри читатели. Има пряка връзка и зависимост между добрия читател и образования човек. Ако имаме повече четящи деца, ще имаме и по-образовани хора. Това е пресечната точка.
Много учители се стараят да създадат навик за четене и любов към книгата у учениците. Споделете какво е важно според вас, за да постигнат тази цел?
Напълно подкрепям благородния стремеж на учителите да създават навик за четене и любов към книгата у техните ученици. Знам, че днешните ученици са изкушени от дигиталните устройства и непрекъснато четат на екрана на телефоните си, но четенето на книги остава за тях трудна задача. Трудна е, защото изисква да се съсредоточиш и да мислиш върху прочетеното. А в същото време интернет ти дава бързо готови отговори на всеки един въпрос, без да има нужда да мислиш върху него. Дали книгите са на екрана или на хартия важно е учителите да стимулират четенето на хубави книги, които будят ума и въображението, които развиват чувствата и добродетелите на младите хора. Според мен е нужно учителите да подпомогнат учениците в подбора на книгите, които е полезно да прочетат на дадена възраст. Нужно е също така в училище да има споделено, съвместно четене за удоволствие или споделяне на впечатления за прочетена хубава история или книга. Тук не става дума само за т.нар. задължителни книги, които най-често децата четат по задължение, а не за удоволствие. Полезно е да има такива часове в училище, в които всеки ученик, както и учителят, разказват за прочетена книга, която са запомнили. Такива уроци в началните класове провежда например известният грузински педагог и психолог Шалва Амонашвили и успява да запали интереса на малките ученици към книгата. Значи тази цел е постижима.
Знаете ли, че можете да подкрепите “Заедно в час” и в същото време да развиете ценни умения с полезни книги, които издадохме през последните години:
– “Изключителни учители за децата, растящи в бедност” ще ви помогне да откриете уменията, нагласите и практиките, които помагат на учителите да бъдат истински ефективни.
– “Деца отвъд ограниченията” ще ви запознае с един изключителен метод за работа с деца със специални потребности (и не само), който стимулира невропластичността и развитието на мозъка. Научете повече в линковете и поръчайте своите книги сега.
Прочетете още: