• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикай се с кауза 2023
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Илка Стоименова: Успешният директор на първо място трябва да познава средата и общността, с която работи

Илка Стоименова: Успешният директор на първо място трябва да познава средата и общността, с която работи

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Всички, Нашите училища партньори
  • Дата 26 април, 2018
Миглена Желязкова, училища партньори

Директорът на 159. ОУ „Васил Левски“ за ползата от извънкласните занимания, които обединяват учениците, родителите, училището и общността, както и за ролята на успешните педагогически специалисти

Илка Стоименова е директор на 159-то основно училище „Васил Левски“ в Челопечене от две години. Завършила е българска и английска филология в Софийски университет „Св. Климент Охридски”. Работи в продължение на 25 години като учител по български език и литература в 159.ОУ. Участвала е в национални и международни проекти, между които и по програмата „Коменски” в сътрудничество с Дания, Норвегия и Италия.

159. ОУ е училище партньор на „Заедно в час“ от 2013 г. От тогава в него са преподавали и преподават общо петима учители по програмата на фондацията.


Наскоро в 159 ОУ “Васил Левски” организирахте две благотворителни събития – Великденски базар и “Спортът – достъпен в квартала” – как дойдоха идеите за тях и как преминаха събитията?

Благотворителните събития в 159.ОУ станаха традиция. Първата стъпка бе направена по идея на г-жа Дарина Дамянова, учител по програмата „Заедно в час”, през миналата учебна година, когато се събираха дрехи и играчки за деца в неравностойно положение от училището в с. Бутан. Идеята се прие от учениците и родителите, дарението зарадва децата и ни вдъхнови  за нови инициативи. Направихме и още две парични  дарения на децата от благотворителен Коледен концерт и базар през миналата година.

През тази учебна година младата художничка Веселина Митова започна да твори безвъзмездно с наши ученици, като заедно рисуваха картини и изработиха великденска украса. На традиционния събор в кв. Челопечене през април отново бе проведен благотворителен базар и със събраните средства се закупиха материали, за да продължат децата да създават изкуство.

Интересна идея за организиране на благотворителен спортен празник под мотото „Спортът достъпен в квартала” даде г-н Ангел Вихрийски, също учител от програмата „Заедно в час”, като първоначално той предложи да се организира шахматен турнир, на който да се състезават ученици, родители  и гости. Идеята беше събраните средства от участието да послужат за закупуване на фитнес уреди, които да се разположат в училищния двор. Съпричастни към неговата идея станаха и други колеги от училището. Г-н Милен Минков организира щафетни игри за родители и ученици, състезания по тенис на маса, волейбол, бадминтон и футбол. Така всеки имаше възможност да се включи в спортна дейност, родителите да бъдат до децата си в състезанията и заедно да подкрепят каузата на спортния ден. Празникът стана още по-интересен с организирането на арт ателие от г-жа Биляна Казакова. Музикалното шоу „Като две капки вода” на четвъртокласниците под ръководството на г-жа Лазарова създаде настроение за всички. В този ден и представителната изява на клуб „Млади възрожденци”, ръководен от г-жа Бенова, представи историята на училището. Така този ден – 14 април, се превърна в едно приятно изживяване за всички – ученици, родители, гости.

Какви ползи носят подобни извънкласни събития – за учениците, учителите, а и родителите?

Организирането на такива събития прави училището една единна общност от хора, за които образованието е ценност, връща родителите в училище, за да могат да усетят пулса на случващото се, да опознаят по-добре своите деца и да ги подкрепят в инициативността им. Такива събития връщат доверието на родителите в институцията училище, повишават самочувствието на учителите и радват децата – те се чувстват горди от успехите и подкрепата, която получават.

Какъв за Вас е успешният учител?

Успешният учител – това е всеотдайният, образованият, моралният, честният, обичащ децата, амбициозният, любознателният, търпеливият, справедливият. Високи са изискванията към човека, който застава пред децата. Учителят трябва да бъде и лидер, да организира, без да убива инициативата, да дава знание и самочувствие на учениците, без да демонстрира превъзходство, да дава възможност за изява на творческите способности на децата.

А успешният директор?

Трудно е да се каже. Може би трябват да минат години, за да се види резултатът. Но това се отнася и за успешния учител, защото резултатите в обучението за разлика от други сфери идват след години, когато порасналите ни ученици намерят реализация в живота и усещането, че малка заслуга за успешния човек имаш и ти.

За да си успешен директор, може би трябва на първо място да познаваш средата и общността, с която ти предстои да работиш. Реалната среда е различна и познаването на специфичните проблеми насочва към изграждане на стратегия за управление и развитие на училището.

Директорът всъщност е пръв между равни и не трябва да забравя пред какви проблеми е стоял от позицията на учител. Длъжността изисква да си добър организатор,  да си готов да  вземаш решения и да си отговорен за тях. Директорът трябва да е „слушащ” човек, който да не налага непременно своето мнение, а да е готов да приеме и различното, новото, креативното.

Особено важно е да се даде възможност на учителя да разгърне творческия си потенциал, да изяви себе си и да реализира идеите си като бъде подпомогнат в различни начинания. Особено важно е за младите учители да бъдат подкрепяни, защото бюрократичното отношение и акцентът върху грешките не е начин за стимул в работата.

Можете ли да споделите конкретни практики от Вашия опит, които са допринесли за това всеки ученик да получи качествено образование?

Едно от предизвикателствата на Закона за предучилищното и училищното образование бе приобщаването на децата със специални образователни потребности. От две години в училище има вече ресурсен учител, психолог и логопед, които работят в училище с девет наши ученици.

Особен напредък има в работата на един ученик от 6 клас, който по преценка на Екипа за подкрепа на личностното развитие премина в индивидуална форма на обучение. В продължение на четири години диалогът с родителя беше изключително труден, тъй като детето има медицинска диагноза, в резултат на която и поведението му е агресивно. Обучението в клас за него не водеше до резултати. След упоритата работа на училищния екип ученикът премина в индивидуална форма на обучение. Сега работи спокойно, оценките започнаха да се повишават и се постигат държавните образователни стандарти. Преди да премине на индивидуално обучение предложението на преподавателите беше да се премине към качествено оценяване. Промени се и отношението на родителя – с детето работи и психолог извън училище.

Бих споделила и за още една инициатива, организирана от трима наши учители от програмата „Заедно в час”. Дарина Дамянова, Даниела Николова и Красимира Кирова направиха проект „Лидерска академия” за ученици. Целта  е да създават лидерски умения у учениците. Идеята им е деца, които след преминал подбор, изразяващ се в писането на мотивационно писмо и събеседване, да бъдат включени в двуседмично обучение през юни месец – едната седмица в училище, а другата на море. Средствата за обучението в морски лагер по тяхна инициатива се събраха от спонсори в района и така 25 наши  ученици ще могат безплатно да се обучават в академията. Това е една възможност да се покаже на децата, че са равнопоставени, че само от техните усилия и ентусиазъм зависи всичко, а не от материалните възможности на родителите им.

Ако можете да промените едно нещо в системата на образованието, кое би било то?

Намаляването на бумащината в системата. Много  време и излишен труд се влага в писането и отчитането  на механизми, правилници, правила. Това време може да се използва ефективно за работата с учениците.

Етикет:директори, Илка Стоименова, училища партньори, Челопечене

  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

Нели Колева: Успешните професионалисти от практиката имат важно място в училищата
26 април, 2018

Следващ пост

“Заедно в час” получи 160 заявки за учители след края на първия етап от кампанията за училища партньори
30 април, 2018

Прочетете още

TheArtStudio1.com (203 of 293)
Търсят се училищни проекти за подобряване мотивацията и уменията за осъзнато учене на учениците в прогимназия
20 март, 2023
DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
intervyu lena parova
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13 март, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти