Истории от класната стая: Диктовка по физическо

  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery

ИЛИ КАК УЧИТЕЛКАТА ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ В 136 ОУ „ЛЮБЕН КАРАВЕЛОВ“ ИВА СПАСОВА СЪЧЕТАВА СПОРТА С ЧЕТИВНАТА ГРАМОТНОСТ

„Давай, Митко!“, провиква се едната колона първокласници. „Сте-фан, Сте-фан“, не остава назад другата, докато Митко и Стефан тичат до края на салона и обратно, за да предадат щафетата на следващия ученик от отбора. Това, което на пръв поглед прилича на обикновена щафетна игра в час по физическо, всъщност е нещо много повече. За да изпълни упражнението, всяко дете трябва да напише на лист предварително намислена произволна дума, а печелившият отбор се определя не само според бързината на тичане, но и според правилно изписаните думи. Така учениците развиват не само двигателната си активност, но и уменията си по четивна грамотност.

Идеята е на Ива Спасова, втора година учител по физическо възпитание в 136-о основно училище „Любен Каравелов“ в София и участник в програмата Заедно в час. „Четивната грамотност ми е приоритет още от обучението в Лятната академия на Заедно в час, разказва тя. Когато започва да работи с ученици, тя вижда, че голяма част от тях се затрудняват с писането, четенето и разбирането на текст, и си поставя за цел да намери начини да вплете тези умения в часовете си. Освен щафетната игра Ива използва и други тактики. Когато веднъж в училище я боли гърлото например, казва на децата, че ще проведат „тих час“ и ще пишат на лист всичко, което искат да си кажат. Често дава инструкциите за някое упражнение в писмен вид и учениците сами си ги обясняват един на друг. Ако пък някой закъснее за час, трябва да обясни писмено причината. В салона по физическо има и „кутия на доброто“, в която всеки клас пише какво добро са направили през седмицата – включително най-малките неща, като това да услужиш с химикалка.

ПЪТЯТ КЪМ УЧИЛИЩНИЯ САЛОН

Ива Спасова e завършила Националната спортна академия със специалност „Учител по физическо възпитание“ и магистратура „Мениджмънт на спорта“. От малка тренира спортна акробатика и е печелила редица състезания. Отдавна обаче иска да бъде учител по физическо възпитание, защото вярва, че спортът помага на децата да развият много умения, които да са им полезни след това в живота. В Заедно в час я привлича мисията всеки ученик да има достъп до качествено образование и така през 2016 г. тя се включва в програмата. Днес Ива преподава на всички класове от 136 ОУ „Любен Каравелов“ и е убедена, че ще продължи да бъде учител и след двете години по програмата Заедно в час.

„В началото петокласниците влизаха в салона и всеки бягаше нанякъде“, спомня си първите седмици в училище Ива. С много постоянство и разговори тя успява да изгради отношение на доверие с учениците, които днес „влизат спокойно и си събуват обувките“. Ива набляга много на овластяването и поемането на отговорност – има часове, в които учениците са учители или съдии на мачове, организацията за някои състезания вече се поема изцяло от децата, а понякога Ива нарочно демонстрира условието на упражнението грешно пред учениците, за да може те да я поправят. През учебната 2016/17 г. учениците на Ива са участвали на около 20 състезания, включително национални.

„Казвам им, че не държа на победата, а на това как ще се представят“, обяснява учителката.

Победи обаче има – като например класирането на 136 ОУ за финала на „Купата на Coca-Cola 2017“ по футбол – постижение, което се случва за пръв път в историята на училището.

ОТВЪД СПОРТНИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА

Ива Спасова преподава основно на ученици от семейства с нисък социално-икономически статус и се сблъсква с много повече предизвикателства от обичайните за учителската професия – като това да съдейства за попълването на документите за кандидатстване след седми клас на ученици, чиито родители се затрудняват да им помогнат. Често води разговори за това колко важно е завършването на училище и университет, а на учениците в риск от отпадане заради ранни бракове и раждания дава пример със себе си и с това, че макар да е млада майка, това не е попречило на образованието и кариерата й.

„Учениците имат нужда от подкрепа, от постоянна работа, от адекватно отношение, което да им помогне да бъдат по-добри“, смята Ива.

В часовете и извънкласните занимания тя се стреми да развива активно и емоционалната интелигентност на учениците си. Говори много за овладяването на емоциите, например когато отбор загуби състезание, и за силата на екипния дух.

Важна част от преподаването й е времето за рефлексия, в което учениците споделят важни за себе си преживявания и бъдещи планове. Това се случва всяка седмица, а в края на учебната година учениците се връщат към изминалите месеци и разказват какво е най-хубавото, което им се е случило, какво ги е накарало да се почувстват зле и какво искат да направят през лятната ваканция, за да са доволни от себе си. Когато ученик сподели мислите си, съучениците му заедно обсъждат какво е било важно за него и какво биха го посъветвали занапред. Този подход на взаимно споделяне и изслушване може да помогне например за превенция на агресивно поведение, което често се дължи на неспособността на училището да отговори на потребностите на всички ученици.

След разговор за това какво е „да слушаш“ в училище, защо „госпожите ми викат“, как да помогнем на хора в нужда, спомени за победите по футбол и няколко идеи за кастинга на X-Factor през лятото Ива изпраща петокласниците със задача – да си помислят през ваканцията какви състезания ще си организират следващата година. „Очаквам ви през септември с предложения – казва тя, – написани на листче“.


Вие също можете да бъдете иновативни и полезни за учениците – кандидатствайте още сега тук.

Разгледайте и галерия от специалния час по физическо на Ива:

 

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.