• За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Лятна академия
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Доклад за дейността 2020/2021
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Лятна академия
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Корпоративни дарители
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Истории от класната стая: Какво работи учителят

Истории от класната стая: Какво работи учителят

  • Публикувано от Заедно в час
  • Категории Всички, Истории
  • Дата 5 юли, 2017
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery

Ралица Матеева, която преподава български език в село Търнава, за отговорностите на професията, които излизат далече извън границата на класната стая

Отборите са на старта, журито – по местата си, инструкциите за състезанието вече текат. За петокласниците от четири училища от Бяла Слатина, Галиче, Хърлец и Търнава краят на учебната година не е само раздаване на бележници. А е под знака на едно специално събитие – “Състезание по езикова култура”, което цели да измери уменията на учениците по български език, както и за работа в екип. Идеята му не е просто да излъчи победител, а да мотивира децата, да ги накара да повярват в себе си и да споделят резултата от работата си през годината с повече хора.

Организатор на състезанието е Ралица Матеева, учител първа година по програма “Заедно в час”, която преподава български език и литература в основното училище “Христо Ботев” във врачанското село Търнава. Тя се вдъхновява за събитието от опита на друг учител по програмата преди две години и въвлича в организацията свои колеги и училищни директори, включително и от съседните населени места, както и местната общност. В журито например участва дори кметът на Търнава Габриела Раловска, заедно с експерта от регионалното управление на образованието във Враца Соня Дамянова, директорите на училищата в Търнава – Ирена Янкова, и в Галиче – Венета Пачева, и секретаря на читалището в Търнава Татяна Мариновска. Такова включване на местната общност в училищни събития има редица ползи – за младите учители, които чувстват подкрепата на по-широк кръг от хора, за учениците, които излизат извън границите на класната си стая, и за цялото училище, което привлича съмишленици за каузата добро образование.

Подготовката на петокласниците за състезанието трае цяла година, а ученици-ментори от по-горните класове са получили отговорната задача да следят за спазването на критериите по време на събитието. Кръговете са четири и включват задачи за членуване, правопис, части на речта и части на изречението. Много голямо внимание се обръща на това дали учениците работят заедно, дали се изслушват и уважават и дали всеки се включва в решаването на задачите. Накрая награди има за всички, защото, както казва Ралица, “целта не е да измерим знания, а да си тръгнем с удовлетворение”.

УЧИТЕЛ И ИЗВЪН КЛАСНАТА СТАЯ

Ралица Матеева с ученици

За Ралица Матеева учителската професия е нещо много повече от преподаване на материала в класната стая. Тя завършва български език и история в Русенския университет, а после и магистратура по литература и култура във Великотърновския университет. Разбира, че се чувства добре в училище по време на практиката си и започва да търси възможности да се развива като учител. Докато преподава по заместване в едно русенско село обаче се сблъсква с жестока реалност, която й показва, че работата на учителя не свършва с биенето на звънеца.

“В класа ми имаше петокласник с лице на дете, но ръце на възрастен, защото цепеше дърва, за да изкарва пари”, спомня си Ралица.

В училището вижда бедни деца, изостанали в комуникативните си умения, подложени на тежки семейни ситуации, включително домашно насилие. Вижда и институции, които стоят със скръстени ръце. И осъзнава, че тази липса на реакция понякога може да струва живота на едно дете.

“Ако ученик не идва на училище, защото е работил за два лева на ден, за да помага на семейството си, какво да му кажа – да му се скарам ли?”, пита риторично Ралица.

А въпросът й издава най-сериозната дупка в българското общество – неравенството между децата, с всичките му последствия за качеството на тяхното образование, здраве, перспективи и бъдеще.

Още тогава Ралица разбира, че да си учител не означава просто да планираш урока, а да прекарваш ценно време с децата. Да мислиш за средата, в която живеят. Дори и за това дали имат дрехи и обувки, с които да дойдат на училище. След опита си по заместване Ралица решава да канидатства за програма “Заедно в час”, в която вижда възможност да получи подкрепа в работата си, да научи добри практики и да развива активно уменията си. Мести се от Русе във врачанския регион, където от следващата учебна година, освен в Търнава, ще преподава дори в още едно училище – в Галиче.

ОТ КАКВО ИМАТ НУЖДА УЧЕНИЦИТЕ

В Търнава Ралица е приета изключително добре от директорката и колектива на училището. В работата си с учениците тя говори много за възможностите пред тях, мотивира ги да помислят къде искат да учат след седми клас, кои предмети ще им трябват за желаната от тях професия, както и да обърнат внимание на изпитите по български език и математика, от които зависи влизането им в гимназия. В началото децата се затрудняват с това изобщо да се фокусират в час, но Ралица търпеливо изпробва различни техники – делегира им отговорности, дава им групова работа, отговаря с усмивка и шеги, защото “учениците са като радар – усещат емоциите ти”. Забелязала е, че след една учебна година с нея учениците й са по-положително настроени към нововъведения, по-организирани са и по-отговорни към учебния процес.

“Това да надвикаш множеството не действа”, забелязала е учителката и намира решението в това да се отпусне, да не затрупва учениците с много задачи наведнъж, да им даде време да преживеят активностите в часа от собствен опит. Ралица се опитва да анализира и за себе си кога е удовлетворена от един учебен час и какво различно е направила в него.

“Учениците имат нужда от ясна цел и чувство за успех – това, което правят, трябва да дава видим резултат за живота им извън училище, не просто оценка”, казва Ралица.

И дава пример – когато преподава пълен и кратък член, тя кара учениците първо да помислят защо им е важно да знаят правилото и сами да стигнат до идеята, че ще го използват в реални житейски ситуации.


Вие също можете да бъдете иновативни и полезни за учениците си – кандидатствайте на “Стани участник”

Вижте и още истории от класните стаи на участници по програма Заедно в час тук.

Вижте още снимки от събитието:

Етикет:Български език и литература, Випуск 2016-2018, истории от класната стая, Ралица Матеева, Състезание по езикова култура, Търнава, ученици

  • Сподели:
Заедно в час

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.

Предишен пост:

TEACH FOR BULGARIA CLASS OF 2015-2017 JOINED THE ALUMNI COMMUNITY
5 юли, 2017

Следващ пост

Богомил Балкански - когато за вярата в успеха на всяко дете няма граници
6 юли, 2017

Прочетете още

Salesforce-position
Corporate Partnerships Specialist
1 юли, 2022
Salesforce-position
Заедно в час търси специалист “Технологии и операции”
28 юни, 2022
52049364038_71152edfaf_c
За чудесата, които се крият отвъд формалното образование
27 юни, 2022

Търсене

Последни новини

Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022
Защо да изберете учител на “Заедно в час”? Директорите споделят.
19май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти