Истории от класната стая: Състезателни вълнения в Брестница

  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
На 18 май 2017 в село Брестница се състоя състезанието по грамотност „Грамотко“, организирано от учители по програма Заедно в час в ловешкия регион.

Когато Деница Москова, възпитател в основното училище “Васил Левски” в с. Орешене, се обажда вечерта на 17 май в дома на второкласника Васко, с изненада разбира, че той… решава задачи. Защото, както е обяснил на родителите си, напредъкът му по математика е най-малък. Причината Васко да прекарва вечерите си в края на учебната година със задачите по математика е състезанието по грамотност “Грамотко”. То се състоя на 18 май в с. Брестница и изправи един срещу друг четири отбора от три основни училища от ловешкия регион – ОУ “Любен Каравелов” в Златна Панега, ОУ “Христо Ботев” в Брестница и ОУ “Васил Левски” в Орешене.

Идеята за “Грамотко” хрумва на Биляна Асеновска, възпитател в училището в Брестница и втора година учител в програмата на “Заедно в час”. Тя въвлича и колегите си по програмата от Златна Панега – Денислав Димитров, и от Орешене –  Деница Москова, Иглика Атанасова и Светлана Николова. Доброволци по време на състезанието са и други преподаватели от ОУ “Христо Ботев”, а в подготовката на задачите участва и Весела Звезделинова, една от възпитаничките на “Заедно в час”.

През цялата учебна година учителите в трите училища работят за участие в състезанието с учениците си – деца между I и IV клас. Целта е да развиват у тях умения както по четене, писане и математика, така и за работа в екип и справяне с предизвикателства. Важна част от “Грамотко” е децата да се държат като един отбор, да разпределят сами задачите помежду си и да си помагат един на друг.

Училищата в регион Ловеч имат опит с подобни инициативи от междуучилищния проект “Училищни чудеса”, създаден още през 2013 г. от учители по програма Заедно в час. Целта му е учениците от малките населени места да излязат от обичайните си рамки, да се срещнат със свои съученици от други села и градове и да упражнят ключови умения. Преподавателите включват и родителите на децата, свои колеги и хора от местни институции, за да превърнат училищната инициатива в събитие за цялата общност.

НА СТАРТА НА “ГРАМОТКО”

„Децата имат нужда от това някой да работи с тях и с родителите им. Да ги среща с външни хора. Някой, който да вярва в самите тях и да им покаже, че има и свят извън махалата и че има друг начин да се живее“, казва Биляна, която ще продължи да преподава в Брестница и следващата учебна година.

“Знаете ли какъв е моят съвет към вас?”, пита Биляна преди да даде начало на “Грамотко”, а състезател остроумно се обажда: “Да победим?”. Учителката обяснява, че най-трудните задачи дават най-много точки и препоръчва на децата да започнат от тях. Всеки отбор разпределя задачите помежду си, като условието е всеки състезател да има какво да решава. Този, който е готов, може да помогне на съотборник.

Състезанието е от три кръга – четене, писане и математика, и включва задачи за четене с разбиране, диктовка, преразказ, смятане. За Биляна Асеновска “Грамотко” и подготовката за него отговаря на две първостепенни нужди на децата от региона – възможността да разширят кръгозора си за това какво могат да работят в бъдеще и нивото им на грамотност. Светът на учениците от Брестница, Орешене и останалите села наоколо обикновено свършва с границите на махалите, в които живеят. Подобно на притеснително голяма част от страната, и там проблемът с функционалната неграмотност, заради която учениците не разбират смисъла на прочетено, е сериозен. Затова инициативи като състезанието по грамотност, за което децата се мотивират да вложат допълнителни усилия в подготовка, са ключови за повишаване на постиженията им.

Още от миналата година Биляна започва да запознава учениците си с различните професии като кани външни гости на посещения и обсъжда с децата в часовете какво е необходимо, за да могат те да имат такова работно място. Работи с тях според индивидуалните им нужди, но иска да имат и обща цел, която да ги обединява. Затова на “Грамотко” учениците се явяват в отбор.

“Исках всеки да се почувства значим и да осъзнае, че напредъкът му се отразява на отборната победа”, разказва Биляна.

Деница Москова също набляга на уменията за работа в екип през годината. В началото учениците й срещат трудности с това и често се карат, но накрая толкова свикват да работят заедно, че на Деница й се налага да обяснява как се работи самостоятелно. “Когато на състезанието седнаха заедно като един отбор, усетиха енергията. За пръв път ги виждам толкова задружни”, казва учителката на второкласниците от Орешене.

ГОЛЕМИТЕ ПОБЕДИТЕЛИ

„Догодина ще сте по-добри“, обръща се към разочарованите си второкласници, останали на трето място, Деница Москова, възпитател в ОУ “Васил Левски”, Орешене.

Макар големите купи на състезанието да са само две, победителите са много повече. Крайната цел амбицира учениците по време на учебната година, прави ги по-концентрирани по време на заниманията и ги мотивира да се занимават с допълнителни задачи. Участието им им помага да видят реално знанията си и да разберат, че за да успеят, трябва да положат усилия. Според учителката по математика в Орешене Светлана Николова, освен развитието на умения за работа в екип, състезанието е накарало учениците да повярват в собствения си потенциал и да не се предават пред трудности. “Децата общуваха свободно и без притеснения с останалите и участваха в общи занимания”, забелязала е още Светлана. А Деница допълва, че срещата между трите училища е показала на учениците, че има и други като тях, които работят усилено в училище.

“Грамотко” развълнува не само учениците – родителите също са щастливи, че децата им са въвлечени в нещо различно от класната стая. “Видях гордост в очите на родителите и благодарност към нас учителите”, споделя Светлана Николова. Според нея по този начин те са видели на практика резултата от усилията както на децата, така и на преподавателите им.

Колегите на Биляна в Брестница също се запалват да работят активно за повишаване на уменията по грамотност на учениците, а директорката на ОУ “Христо Ботев” вижда в това стъпка за развитие на цялото училище в тази посока. Самата Биляна има амбициозни планове за следващата учебна година. Тя ще продължи да бъде учител в Брестница и след двете години по програма Заедно в час, защото, както сама казва, “има какво още да даде на децата”. Иска да работи за ограмотяване и превенция на ранните бракове и е разработила проект за занимания в извънучебно време за най-нуждаещите се деца, като планът е в него да се включат още училища от региона. “Училището е институция, създадена за ограмотяване”, убедена е Биляна. А това всички деца да имат достъп до качествено образование зависи от всички нас.


Дългогодишен регионален партньор на “Заедно в час” в района на Ловеч е “Титан Златна Панега”.

Не пропускайте да разгледате и галерия от събитието:

 

"Заедно в час" подготвя способни хора да бъдат мотивиращи учители, за да може всяко дете в България да има достъп до качествено образование.