Качественото образование и грижи в ранна детска възраст са задължителна предпоставка за личностното развитие на децата

Становище на фондация “Заедно в час” по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование № 48-254-01-83 от 02.12.2022 г., внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители
До Красимир Вълчев
Председател на Комисия по образованието и науката в 48-ото Народно събрание
Уважаеми г-н Вълчев,
Фондация “Заедно в час” подкрепя предложените промени в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование № 48-254-01-83 от 02.12.2022 г., внесен от Елисавета Белобрадова и група народни представители. Считаме, че те дават основата и началото на изключително необходимата реформа в областта на ранното детско развитие, обучение и грижи в България. Качественото образование и грижи в ранна детска възраст са задължителна предпоставка за личностното развитие на децата, за успешното им интегриране в следващите етапи на образованието и за постиженията им в училище. За съжаление, политиките в областта на ранното детско развитие в България бяха оставени на заден план дълги години, ефектите от което са видни от редица изследвания.
В края на 2020 г. доклад на “Институт Отворено общество – София” посочва, че политиките за ранно детско развитие в България се нуждаят от спешна реформа. Авторите на доклада цитират проучвания, според които на около петгодишна възраст човешкият мозък вече е развит на 90%. Върху тази основа се изграждат важни социални, емоционални и когнитивни умения, които по-трудно могат да бъдат променени по-късно в живота. Предоставянето на качествени грижи в периода на ранното детство има ясно положително въздействие върху успеваемостта в образованието, на пазара на труда, справянето с бедността и социалното изключване, се казва още в доклада. Цитиран е и нобеловият лауреат Джеймс Хекман, според когото количествено измеримата възвръщаемост на инвестициите в ранното детско развитие е много по-голяма отколкото при инвестициите, направени в по-късните етапи от жизнения цикъл.
Считаме, че настоящите предложения за промени са само първата стъпка към истинска реформа в областта на ранното детско развитие, обучение и грижи. Ключово е последващото приемане на стандарт за ранно детско развитие, който от няколко години е в процес на подготовка, но все още не е част от нормативната уредба. Този стандарт би посочил критериите, на които трябва да отговарят обучението и грижата в ранна детска възраст, за да благоприятстват в най-голяма степен успешното развитие на децата в България. Стандартът за ранна детска грижа трябва да бъде последван от такъв и за предучилищно и училищно образование, така че цялата система да се води от ясни критерии за качество и конкретно описани роли и отговорности на всички отговорни институции и други заинтересовани страни.
Обръщаме внимание и на важната роля на специалистите, които полагат грижи и обучават децата в най-ранна възраст. За да изпълняват отговорностите си ефективно, те трябва да бъдат подкрепени с качествени програми за основна и продължаваща квалификация, отговарящи на изискванията на съвременните практики за обучение и грижи.
Фондация “Заедно в час” изразява готовност да бъде партньор на държавните институции при осъществяването на реформи в предучилищното и училищното образование в интерес на всяко дете и ученик в България.