Как да ангажираме учениците си по време на дистанционни часове по математика?

Учителите по математика със сигурност ще трябва да адаптират преподавателските си методи към потребностите на учениците в контекста на хибридно или изцяло дистанционно обучение. Споделяме ви няколко подхода, чиято цел е да повишат ангажираността на децата и да ги подкрепят в тази така динамична и променяща се учебна среда.

Запишете помощни видеа
Ако запишете няколко помощни видеа с алгоритъма за решаване на даден вид задачи или с обяснението на Питагоровата теорема например, ще “освободите” допълнително време в часа за упражнения и водена практика. Учениците ви ще могат да гледат видеата, докато работят самостоятелно в час или решават задачите за домашно.
Ако решите да приложите тази практика, можете да използвате платформата Loom. Регистрацията на училища и образователни институции е безплатна. Ето и някои от функциите ѝ:
- Онлайн платформа за записване на видеа;
- Има възможност за записване на екран. Това е особено подходящо при записване на уроци, които след това да споделяте с учениците си и с техните родители;
- Записаните видеа са достъпни директно в Loom, можете да ги организирате и в папки;
- Имате възможност да свалите видеата от платформата, да ги използвате офлайн или да ги качвате в други платформи като YouTube.
Още приложения за видео уроци, презентации и записване на видеа можете да намерите на специалния ни сайт, посветен на дистанционното обучение.
Фокусирайте се върху упражненията
Забравете за домашната работа, наричайте я просто учене. Насърчавайте учениците си да се упражняват самостоятелно. Оценявайте ги не на база първа чернова или първоначален краен продукт, а на база колко усилия са положили и как интегрират обратната ви връзка. Ученето е процес, в който всеки допуска грешки и се движи със собствено темпо, и ако и те го виждат по този начин, ще са по-склонни да се опитват и стараят повече.
Сега вече има и много приложения за смартфон или таблет, които превръщат упражненията по математика в увлекателни игровизации за учениците.
- Moose Math е безплатно приложение за iPhone и iPad. Подходящо е за деца от 3 до 7 години.
- В играта Prodigy (подходяща за деца от първи до осми клас) учениците са магьосници, които побеждават чудовища и решават математически задачи.
- Zearn е безплатна уеб базирана програма, която позволява на учениците да решават задачи за време, да се упражняват и да гледат образователни видеа (на английски език). Подходяща е за ученици от първи до пети клас.
- Open Middle изисква от учениците да попълнят част от уравнението, така че да е вярно. Предлага задачи за ученици от 1. до 12. клас.
- Сайтът Visual Patterns показва началото на математически модели и ребуси, които учениците трябва да продължат. Подходящ е за всяка възраст.
- Desmos е уебсайт с интерактивни задачи и графичен калкулатор. Подходящ за ученици между 6. и 12. клас.
Създайте възможности за сътрудничество между учениците
Онлайн форматът не е ефективен, ако през повечето време говори учителят или ако учениците работят най-вече индивидуално. Разделяйте децата в малки групи или по двойки при решаването на задачите за самостоятелна работа. Например приложението на Google, Jamboard, позволява на учениците да си сътрудничат и да работят заедно.
Преразгледайте концепцията си за оценяване
Ако се налага да оценявате учениците си онлайн, е добра идея да използвате комбиниран подход за сумативно оценяване:
- Кратък тест със затворени въпроси, който учениците могат да решат за 15 минути;
- Устно изпитване, в което ученикът ви обяснява как е решил задачата и защо е избрал този начин;
- Проект за всеки раздел – например учениците ви представят практическото приложение на изучаваната концепция за даден раздел.
Материалът е адаптиран от Edutipia.