Как да насърчим учениците си да четат?

По какъвто и предмет да преподавате в училище, ако учениците ви имат доверие и обичат да споделят мнението си по различни въпроси с вас, вероятно често се сблъсквате с разнопосочните им гледни точки по отношение на четенето. Дори ако не сте разговаряли с тях по темата, със сигурност можете и сами да прецените на какво ниво са уменията им по четене и дали четат за удоволствие по начина, по който работят с текстови задачи, писмени инструкции, литературни откъси и т.н. в час.
Уменията за четене и четенето за удоволствие са важна предпоставка за академичен успех, така че в тази статия събираме разнообразни начини, с които да насърчите учениците си да четат, независимо от предмета, по който им преподавате.
Осигурете им достъп до разнообразна литература
Няма как учениците ви да четат, ако нямат достъп до книги, списания и т.н. Тук можете да подходите по няколко начина:
Създаване на библиотека в класната стая

Ако разполагате с кабинет по вашия предмет, работите в занималня с учениците си или сте класен ръководител, можете да създадете кът за четене. Необходими са ви само няколко рафта или някоя забравена стара етажерка, която да освежите заедно с учениците.
Що се отнася до самите книги, част от тях може да са от самите ученици и от вашата лична библиотека. Ако този вариант не е реалистичен, тогава можете да се обърнете към организации като “Читалнята”, които координират дарителски акции на книги към читалища, училища и библиотеки из страната. Друг начин е да се свържете директно с хора, които искат да дарят книги чрез читателски групи във фейсбук като “Какво четеш…” или “#НитоДенБезКнижки” например. А можете и да се свържете с издателства, за да ги помолите за дарение под формата на няколко бройки от техните нови и стари издания, подходящи за ученици. Тук ключовата дума е “разнообразие” – целта е да се съберат различни по жанр и тематика книги: художествена и нехудожествена литература, научно-популярни списания, комикси, стихосбирки, приказки, книги с фотография и т.н. Така всеки ще има шанса да намери своето нещо, а веднъж запали ли се по четенето…
За учениците ви със сигурност ще е много полезно и развиващо да участват в процеса по създаването на къта за четене – от търсенето на етажерка до набирането на книги за библиотеката, така че не се колебайте да ги включите по-активно. А когато библиотеката е официално открита, ще имате нужда от библиотекари, които да създадат читателски карти за класа, да отговарят за навременното връщане на взетите книги и да се грижат за доброто им състояние и съхранение. В този процес може да се включи и целият клас – ето един вдъхновяващ пример от 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” в гр. София и тяхната “Клиника за книги”.
Освежаване на училищната библиотека

Ако не разполагате с кабинет или класна стая, където да създадете библиотека заедно с учениците си, можете да съсредоточите усилията си в освежаването на училищната библиотека. Обновяването на книжния фонд може да се организира по сходен начин с набирането на книги за къта за четене в клас, описан по-горе.
Не подценявайте и обстановката – подредбата на мебелите и създаването на уютни кътове за четене с помощта на възглавници и барбарони например със сигурност ще задържи младите читатели по-дълго в света на книгите.
Тук също можете да включите учениците си в процеса на преосмисляне на интериорния дизайн или набирането на нови книги. Не забравяйте, че това им дава възможност да натрупат реален житейски опит и да развият редица ценни умения за успех.
Когато освежаването на библиотеката приключи, организирайте регулярни посещения на библиотеката с класовете, на които преподавате. Добре е това да не е еднократна инициатива, а рутина, която се повтаря веднъж на две седмици например. Можете да задавате и различни задачи за проучване на учениците си, които да изискват от тях да търсят информация в конкретни книги.

Посещения в градската библиотека или читалище
Ако горните два варианта не са приложими във вашия случай, можете да организирате поредица от посещения в обществената библиотека или читалище. Следете културния календар на местната библиотека или читалище, за да не пропуснете някое вдъхновяващо събитие, което да посетите заедно с ученици. Асоциация “Българска книга” например организира ежегоден “Поход на книгите” през месец април, в рамките на който има разнообразни събития като “Маратон на четенето”, националния конкурс за детска книга “Бисерче вълшебно”, “Известни българи четат на децата”, “Празник на книгата” в библиотеки, книжарници и културни центрове из цялата страна и др.
Тук ключът към четенето е достъпът до книги. Самото физическо присъствие на книги в живота на учениците ви оказва огромно влияние върху техните нагласи. При положение че все по-малко домакинства в днешно време разполагат с домашна библиотека, вашата роля е решаваща.
Позволете им да четат книгите, които искат

Вашите литературни предпочитания може и да не съвпадат с тези на учениците и това е нормално. Можете да им препоръчвате книги и да разговаряте за това как да изберат какво да четат, но не можете да ги задължите. Затова няма смисъл да гледате осъдително, когато някой ученик донесе популярна книга, която не се вписва във вашите представи за качествена литература. Позволете им да четат това, което искат. Целта ви преди всичко е да насърчавате четенето, а все отнякъде трябва да се започне.
За да имат повече възможности да четат любимите си книги, можете да въведете конкретни практики, които да им позволяват тази дейност. Ако приключат по-рано с контролно или някое упражнение, можете да им позволите да изчакат съучениците си или края на часа с книга в ръка. Ако решите да направите кът за четене в класната стая, можете да съхранявате настолните книги на учениците в него. Така, когато приключат с работата си в час, могат да почетат.
Разговаряйте за книги с тях
За учениците е важно да виждат, че възрастните хора около тях четат. Не е нужно да организирате цял час за разговори за книги, дори 5 минути в края на часа са достатъчни да обмените информация – кой какво чете в момента, какво би препоръчал, какво четете вие и т.н.

Можете да подготвите кратки анкети с въпроси като:
- Любим жанр;
- Любим автор;
- Последната книга, която ме впечатли;
- Цитат от книга, който харесвам;
- Какво чета в момента;
- Коя книга търся;
- В каква обстановка обичам да чета и др.
За вдъхновение можете да разгледате рубриката “Как четеш” на сайта “Аз чета”. С помощта на анкетите ще можете да обобщите интересите на класа и да използвате информацията по време на 5-минутките за книги.
Подходете творчески

Има редица начини, по които да събудите интереса на децата към книгите или да отпразнувате факта, че те вече са редовни читатели. Тук става въпрос за тържества, празненства, конкурси на училищно ниво или на ниво клас, извънкласни клубове, занимания по интереси и др. Ето няколко идеи:
- Томбола с награди – популярни детски и юношески книги;
- Четене на открито;
- Пиеси и драматизации на популярни книги;
- Ден, в който всички учители и ученици се маскират като любим герой от книгите;
- Лов за съкровища с литературна тематика и книги за победителите;
- Клуб за четене;
- Състезание за най-голям брой прочетени страници – на ниво клас, випуск, училище или междуучилищно;
- Табло с препоръки за книги от деца и учители;
- Маратон по четене;
- Ученици предлагат какви книги да се закупят за училищната библиотека;
- Организиране на посещение на писател или преводач на книги в училище.
Не превръщайте четенето в досадно задължение с излишна процедурност и бумащина
Попълването на читателски дневници, следването на стриктни списъци със задължителна литература и писането на доклади след всяка прочетена книга често карат учениците да намразват четенето, тъй като го превръщат в досадно задължение, пълно с излишна бумащина. Да, учениците имат нужда от структура, но тя може да е под различна форма и да не изисква от тях да попълват формуляри и да следват процедури. Ако не разполагат със свободата просто да изберат някоя книга от рафта спонтанно според настроението си или след кратка консултация с препоръките на съучениците си, може и да не стигнат до частта с четенето.
Ако искате да работите за развиване на четивна грамотност с учениците си, разгледайте всички статии по темата на сайта за добри практики prepodavame.bg.
Прочетете още:
5 стратегии за развиване на четивна грамотност по всички предмети
Част от идеите в тази статия са адаптирани от Alyssa Teaches.