Как да подкрепим ефективно новите учители в началото на кариерата им

Повече от 300 новопостъпващи педагози, университетски преподаватели, експерти от РУО и гражданския сектор разговаряха за качественото наставничество в образователната система

Учителите, които са в началото на професионалния си път в училище, имат нужда от ясно структурирана програма за ефективно наставничество от опитни колеги, което да ги подкрепя, а не контролира в работата им. Около този извод се обединиха участниците в срещата “Когато учителите са ученици: нов поглед към наставничеството”, която се състоя онлайн на 14 март 2022 г. Над 300 души от цяла България се включиха в нея – представители на училища, регионални управления на образованието, университети, местни и национални институции и др. Събитието беше част от работата по международния проект NEST, който търси отговор на въпроса как трябва да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници. Партньори по проекта в България са Министерството на образованието и науката (МОН), Синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа” и фондация “Заедно в час”, която е и координатор на международния консорциум.
“Новопостъпващите учители имат нужда от адаптация и подкрепа, от това да се чувстват спокойни, за да могат да планират своята работа по правилния начин и тя да бъде ефективна”, сподели при откриването на събитието зам.-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова.
И допълни, че начинаещите педагози имат нужда от наставник до когото да се допитват професионално, но и с когото да могат спокойно да споделят. Председателят на Синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа” д-р Юлиян Петров заяви, че ако няма ефективно наставничество, младите учители ще поемат по друг път и системата би ги изгубила. “Младите учители трябва да усетят доверието, за да останат в системата. Трябва да отключим способностите им и да им помогнем да станат любимци на своите ученици. Това се постига с постоянство, правилна политика и приемственост”, заяви още д-р Петров.



В края на 2021 г. проучване на Световната банка по поръчка на Министерството на образованието и науката показа, че едва около 10% от новоназначените през 2016 г. учители са останали трайно в образователната система, като повече от 50% са напуснали още след първата година в училище. Една от основните причини новите учители да се отказват бързо от професията е липсата на качествена и ефективна подкрепа в началото на тяхната работа в училище.
“В “Заедно в час” вярваме, че именно хората са ключът към промяната – към достъпно и качествено образование за всяко дете в България”, коментира на събитието Траян Траянов, изпълнителен директор на фондация “Заедно в час”.
Според него новоназначените учители имат нужда от доверие, грижа и целенасочен подход, от това да се учат от своите преживявания, да бъдат мотивирани и да работят с положително чувство. “В момента има различни еднократни обучения за наставници. Би помогнало да имаме национална програма за въвеждащо обучение на нови учители, както и за обучение на наставници”, сподели още Траян Траянов.
Какво е NEST



Международният европейски проект NEST (Novice Educator Support and Training – NEST) търси отговора на въпроса как да изглежда една ефективна програма за новоназначени учители и техните наставници. В пет държави в Европа (България, Австрия, Белгия, Румъния, Испания) се апробира обучителна програма за ментори на учители с до пет години опит в системата на образованието. Тя стъпва на стратегии за подкрепа при работа с учители, които преподават в предизвикателна среда.
В България през обученията преминават 60 експерти от 14 регионални управления на образованието – Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Габрово, Кърджали, Кюстендил, Ловеч, Монтана, Пловдив, София-град, Стара Загора, Търговище и Плевен. Останалите РУО участват в контролна група, която ще помогне за изготвяне на външната оценка за постигнатите резултати от проекта, която се подготвя от Университет Дюсбург-Есен, Германия. Програмата може да бъде приложена и за учители наставници, директори, заместник-директори и други колеги, които подкрепят нови учители.
NEST се реализира по Ключова дейност 3: Подкрепа за реформиране на политиките на Програма „Еразъм+“ и е финансиран от Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура на Европейската комисия.
Първите изводи
Ефективното наставничество е структуриран процес на взаимно учене. Учителят учи и гради уменията си. Наставникът учи как да помага точно на този учител да постигне желаното в класната стая. Това е един от основните изводи от работата по проект NEST досега, който се потвърждава и от мненията на учителите, експертите и обучителите, взели участие в онлайн събитието на 14 март.
Здравка Минчева, старши експерт по математика в РУО Велико Търново, сподели, че в работата си с новите учители работи за това да създаде атмосфера на доверие и да им помогне да не възприемат посещенията на часовете като контрол, а като подкрепа. Според нея начинаещите учители имат нужда от свобода да прилагат методи и форми на преподаване, с които да са полезни на своите ученици. Имат нужда и от подкрепа от колеги, от директора, от експерти и родители
“Преди да започна работа с експерта от РУО, преподавах стриктно по учебника. След посещението разбрах, че мога да разчупя материала и да го представя под формата на игри, да обръщам внимание на всеки ученик според нуждите му”, разказа Росица Илиева, учителка по математика в ОУ “Бачо Киро”, гр. Бяла Черква, която започва работа в училище тази учебна година.
Вече няколко месеца тя работи с експерта по математика от РУО Велико Търново Здравка Минчева. “Усещам стабилност, подкрепа, мога свободно да попитам кое правя както трябва и къде трябва да поработя допълнително”, споделя учителката.
“Работата по проект NEST ми дава алгоритъм как да подкрепям учителите”, допълни по време на събитието Гергана Паргова, старши експерт по обществени науки, гражданско образование и религия в РУО Кюстендил.
За нея обученията в проекта й помагат да гледа с друг поглед към наставничеството и й дават избор за индивидуален подход спрямо нуждите на колегата, който подкрепя.
“Доверието – между обучители и наставници, между експертите и учителите, е основополагащо за създаването на добри менторски програми”, коментира проф. Галин Цоков от Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”, който е част от екипа обучители в проект NEST.
Според него замяната на административния контрол и прякото управление с принципа на доверието е ключов фактор за положителната промяна в образователната система.
В документа Нов поглед към наставничеството на нови учители можете да прочетете повече информация за международния проект NEST и първите изводи от работата по него.
Запис на цялата среща “Когато учителите са ученици: нов поглед към наставничеството” можете да намерите в YouTube канала на “Заедно в час”.
Етикет:NEST, директори, Заедно в час, ментори, наставничество, образование, проект, учители