Как да развиваме гражданска грамотност у учениците


Симулация на български и европейски парламент, изследователски задачи за запознаване с европейските институции, решаване на казуси на тема граждански права и интерактивна викторина за Европейския съюз. Това бяха част от практиките, представени на 20 юни по време на финалната конференция по проект “Развиване на гражданска грамотност у учениците с интерактивни методи”, изпълняван от фондация “Заедно в час” с финансовата подкрепа на Столична община, програма “Европа” 2018. Те бяха представени от учители от 13 столични училища, преминали обучение от Академия “НИКЕ” за придобиване на конкретни умения за представяне пред учениците на ключови елементи, които формират т. нар. “гражданска грамотност”, по атрактивен, интерактивен и иновативен начин. Целта на проекта е стимулиране на младите хора да бъдат активни граждани, да познават различните национални и европейски институции и взаимодействието между тях, процесът на вземане на решения за политики и възможностите за участие на гражданите в него.
Изследователски задачи и казуси
На конференцията учителите представиха няколко вида изследователски задачи, задачи за решаване на казуси и викторини, които са разиграли с учениците си за развиване на тяхната гражданска грамотност.
Донка Панева-Иванова, учител в 81 СУ “Виктор Юго” и възпитаник на “Заедно в час” насочва десетокласниците си в часовете по етика и право към правата на европейските граждани. Правят изследване на основните документи и институции, за да разберат към кого могат да се обърнат при конкретни казуси. Учениците мислят и над близки до тях ситуации, като пазаруване по интернет и отмяна на полет.
Стефана Брънекова от 139 ОУ “Захарий Круша” е работила заедно с колегата си по география и учениците направили пълна характеристика на страните членки на Европейския съюз, както и викторина на тази тема. И макар шестокласниците първоначално да са подходили с нежелание, сега искат да продължат с часовете за Европа в часа на класа, разказа Стефана.
Учениците от 12 клас на 105 СУ “Атанас Далчев” пък се занимават с казуси с трудови договори и обсъждат какво могат да очакват, ако учат и работят в други страни от Европейския съюз. Учителката им Яна Досева, която също е възпитаник на програма “Заедно в час”, разказа още, че са поканили родител с опит в европейски институции, който обсъдил с учениците различни казуси от работата си.
“Най-интересно за учениците беше работата по групи и свободата да избират, да проявяват индивидуалност и креативност”, сподели Христина Атанасова от ЧСЕУ “Дрита”, която е дала на своите десетокласници изследователства задача, свързана с работата на европейските институции.
Кристина Колева от 202 ОУ “Христо Ботев”, която от септември ще бъде учител в програма “Заедно в час”, даде пример как темите за национални и европейски институции могат да бъдат представени и пред малки ученици. Макар да започва дейности по проекта първоначално само с прогимназиалните класове, третокласниците и четвъртокласниците също пожелават да се включат. Те изработват плакати по темите, правят паралели между български и европейски институции, организират викторини.
Симулации на работата на институции
Джани Чернев от 170 СУ “Васил Левски” и Сава Ташев от 97 СУ “Братя Миладинови”, учители в програма “Заедно в час”, са събрали учениците си на обща симулация на парламент. Преди нея те са обсъждали в часовете си темите за това какво е демокрация, как работи Народното събрание, как един проектозакон се превръща в закон и други. Учениците проучат темите в интернет на базата на материали от учителите им, а след това представят по екипи информацията, която са открили. В общата симулация участват по 25 гимназисти от двете училища. След първоначалното притеснение от това да дебатират с връстници, които не познават, интерактивната практика все пак се случва и учениците се запознават в детайли как работи парламента.



В ролята на депутати, разделени в различни парламентарни групи и комисии, влизат и учениците от 61 OУ “Св. Св. Кирил и Методий” и 104 ОУ “Захари Стоянов”. Линда Рашева от 61 ОУ пък се спира на симулация на Европейския парламент и кани представители на Министерството на труда и социалната политика на гости в часа. Диана Николова от 104 ОУ стимулира учениците си да обсъдят новия закон за образованието и техните права и задължения, които произлизат от него. “Излязоха много интересни предложения, дори някои ще бъдат отнесени към директора и обсъдени на училищно ниво”, сподели Диана. За да видят народните представители и на терен, много от учителите организират посещение на учениците си и в Народното събрание.
В 51 СУ “Елисавета Багряна” избират да направят симулация на съдебен процес. Учениците на Цветелина Драганова обсъждат казус, при който велосипедист чужденец е блъснат от кола при пресичане на улица. Разделят се в ролите на съдия, съдебни заседатели, пострадалия, адвокат и други. “Най-интересно за децата беше да решат кой е виновен”, разказва Цветелина.
Проектът ”Развиване на гражданска грамотност у учениците с интерактивни методи” се изпълнява от фондация “Заедно в час” с финансовата подкрепа на Столична община, програма Европа 2018. Училищата, включени в проекта, са ПГАВТ “А. С. Попов”, ЧСЕУ “Дрита”, 18 СУ “Уилям Гладстон”, 40 СУ “Луи Пастьор”, 51 СУ “Елисавета Багряна”, 61 ОУ “Св. Св. Кирил и Методий”, 81 СУ “Виктор Юго”, 97 СУ “Братя Миладинови”, 104 ОУ “Захари Стоянов”, 105 СУ “Атанас Далчев”, 139 ОУ “Захарий Круша”, 170 СУ “Васил Левски” в Нови Искър и 202 ОУ “Христо Ботев” в с. Долни Пасарел.