Как да станем по-добри учители чрез взаимно наблюдение на часове

Взаимното наблюдение на часове е достъпна и лесна възможност за професионално развитие: няма такси за курсове и обучения, не се пътува, не отнема от почивните дни и дори не трябва да се отсъства от работа. Освен прагматичната страна, разбира се, този метод има едно незаменимо предимство. Наблюдението на часовете предоставя на учителите една нова и уникална гледна точка.
Всеки учител знае, че докато преподава, вниманието му е напълно ангажирано и няма възможност да се самонаблюдава. Още по-малко пък има капацитета да разсъждава цялостно над действията си и реакцията, която те предизвикват у учениците. Допълнителната странична гледна точка му позволява точно това. Ако наблюдението на часовете се извършва правилно, със сигурност ще доведе до усъвършенстване на преподавателската практика.
Съществуват много и най-различни протоколи за наблюдение на часове. Кой точно ще изберете зависи от целите и информацията, която искате да извлечете като наблюдател и като наблюдаван. Можете да създадете и свой собствен протокол, който да адаптирате според ситуацията. В тази статия ще Ви представим 3 начина за наблюдение на часове, от които да почерпите вдъхновение.
Действията на учителя и действията на учениците
Този протокол за наблюдение на часове е изключително семпъл и фокусиран върху случващото се в класната стая. Това е протоколът, който използвах аз, когато завършвах педагогическата си квалификация и ходех на т.нар. хоспетиране. Водехме си записки на бели листове, разделени вертикално на две колони: действия на учителя и действия на учениците.
Целта беше след това да открием връзката между двете – как действията на учителя влияят върху действията на учениците и обратно.

За съжаление, само в едно от училищата, които посетихме, имахме възможността да споделим впечатленията си със самия учител, чийто час наблюдавахме. В идеалния случай бихме разговаряли с всеки учител, в чиято класна стая сме гостували, за да могат и учителите, и студентите да извлекат максимума от хоспетирането. Все пак научих много от този опит и когато по-късно станах учител, размишлявах над часовете си именно по този начин:
- Какво се случи в този час?
- Аз какво направих?
- Учениците какво направиха?
- Какво направи ученик Х?
- Как реагирах аз?
- Какво последва?
- По какъв начин действията ни зависят едни от други?
Учебна среда, начин на преподаване и ангажираност на учениците
Учителите в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час” са свикнали редовно да имат гости в класната стая, с които след това да обсъждат преподаването си и резултатите на учениците. Това е част от менторската подкрепа, която получават от програмата.
Протоколът проследява три големи области:
- Ангажираност на учениците;
- Подкрепяща, развиваща и овластяваща учебна среда;
- Завладяващо, подкрепящо и взискателно преподаване.



Всяка една от трите области включва основни действия на учителя и учениците. В ангажираност на учениците се проследява колко от децата работят по поставената задача и дали учителят обяснява връзката между дейностите по време на часа и целта на урока.
Що се отнася до учебната среда, там се проследяват повече параметри, свързани с управлението на класната стая, организацията на учебното пространство, взаимоотношенията учител-ученик, както и това доколко учителят познава и отговаря на индивидуалните нужди и затруднения на всяко дете в класа.
Начинът на преподаване е свързан с това доколко уроците предизвикват интерес у децата и доколко са свързани с реални житейски ситуации, доколко учениците си сътрудничат и работят в екип, доколко използваните технологии и учебни материали са подходящи, интересни и повишават ангажираността, дали учителят обобщава, прави връзки с предишно знание и проверява доколко учениците разбират материала.
Това е кратко обобщение на протокола, върху чиято основа бихте могли да стъпите при създаването на свой собствен протокол, съобразен с нуждите и контекста на работата Ви.
Методът видеография
Колкото и подробни записки да си води колегата, който наблюдава Ваш час, няма как да видите пълната картина на случилото се освен ако не прибегнете до видеозапис.
Методът видеография предоставя възможност за самонаблюдение в спокойна обстановка въз основа на видео материал. Вие или Ваш колега прави запис на часа, след което можете да осмислите видяното и да се самооцените по предварително разписан алгоритъм. Целта на самооценката е да добиете ясна представа как прилагате на практика планираните дейности и стратегии в час, както и да видите съвсем обективно как си взаимодействате с учениците.
Подробно видео за метода можете да изгледате тук:
Това видео е част от безплатния онлайн курс “Как да преподаваме на деца с друг майчин език”. Целта на курса е да предостави разнообразни инструменти за оказване на допълнителна езикова подкрепа в час. Горещо Ви го препоръчваме, ако работите с деца, които не владеят добре български език. Курсът е полезен за учителите по всички предмети! Материалите към видеото можете да си свалите от този линк.