Как да учим навън?

Съвременните изследвания показват, че времето, прекарано сред природата влияе благоприятно на подрастващите. Децата се съсредоточават по-добре в пространства като паркове, дворове и градини, а физическата активност на открито е предпоставка за по-добри езикови и математически постижения в час. Както казва Ричард Лоув: “Времето сред природата не е свободно време, а жизненоважна инвестиция в здравето на децата ни.” А излизането навън все още е безплатно.
Но как да учим навън без структурата и удобствата на класната стая? Училищният двор не е ли само за часовете по физическо, междучасията и училищните празници? В тази статия ще ви дадем няколко идеи за това как да пренесете учебния процес на двора. Илюстрациите са любезно предоставени от Петя Иванова, начален учител и учител по изобразително изкуство в 156 ОбУ “Васил Левски” в Кремиковци.
История и география
Живата история: Дворът на училището може да ви даде много въпроси, които да изследвате с децата. Откъде са дошли всички растения, животни и камъни? Ако не са типични за България, кой ги е пренесъл и кога?
Тебеширени отпечатъци: Вземете тебешири и излезте навън. Помолете учениците да нарисуват силуети на сгради или очертания на градове. Задайте им параметрите и им помогнете да вникнат в историческия контекст. Например учениците могат да начертаят историческа карта, схема на окопите от Първата световна война или лодка на викинг. Как ли са се чувствали хората, които са живели по това време? Как е изглеждало ежедневието им?
Статистика: Разделете учениците по групи, така че да илюстрират различни концепции като гъстотата на населението в градовете и селата или преди и след Черната чума от XIV век.
Математика

Съотношение: Илюстрирането на математически концепции и обвързването им с реалния свят е много полезно за учениците. Пропорциите и съотношенията могат да се илюстрират лесно и по увлекателен начин.
Например ако искате да помогнете на децата да си представят разположението на небесните тела в Слънчевата система и разстоянието между тях, можете да го илюстрирате със самите ученици. Обяснете им какви пропорции използвате, на колко метра се равнява една светлинна година във вашия мащаб и с тяхна помощ изчислете кой ученик в ролята си на небесно тяло къде да застане.
Можете да преброите стръкчетата трева в квадрат с големина сантиметър на сантиметър и след това да изчислите колко стръкчета има в целия двор.
Графики: Игрището на двора е чудесен инструмент за чертаене на графики. В графиките можете да включите информация като кой на какво разстояние хвърля топка или какъв е преобладаващият цвят на колите, паркирани покрай училището.
Геометрия: Можете да намерите лицето и обиколката на игрището за футбол. Или да накарате децата да намерят примери за различни геометрични фигури из двора. Можете да изчислите и под какъв ъгъл са свързани клоните на дърветата.
Природни науки

Проби и експонати: Ако имате нужда от природни материали, които да използвате за експерименти или разглеждане в час, можете да ги съберете заедно с децата на двора. Учениците могат да събират камъни, минерали, растения, насекоми, почва или нещо друго в зависимост от учебните ви цели. С помощта на събраните листа можете да се научите да разпознавате дърветата на двора или в парка. Жълъдите и кестените могат да покълнат и да се разсадят в сакции, които да отглеждате до фиданки. Камъните ще ви помогнат да анализирате геологията на региона и т.н.
Метеорология: Времето може да се наблюдава всеки ден и по всяко време могат да се събират данни за него. Наблюдението на промяната във времето може да ви помогне да запознаете децата с инструменти като термометър, анемометър и барометър. Можете да проследявате кръговрата на водата, смяната на сезоните и на въздушното налягане.
Изследване на водата: Проби могат да се вземат от локви, кондензация, сняг, чешмите в училище и т.н. Учениците могат да изследват пробите под микроскоп, да проверят какво е pH на водата или да я изследват за замърсители.
Четивна и писмена грамотност
Театър на открито: Изберете пиеса, която да изиграете с класа и провеждайте репетициите си на открито. На двора има повече пространство и няма нужда да се стараете да не вдигате излишен шум. Много от пиесите на Шекспир например и без това са изпълнени с епични сцени, за които е най-подходящо да сте навън.
Дневник за саморефлексия: Успокояващото въздействие на природата ни помага да осмислим чувствата и емоциите, провокирани от събитията през изминалия ден или седмица. Когато учениците си водят дневник, имат свободата да пишат за каквото си пожелаят. Можете да ги насочвате с допълнителни въпроси или теми за размисъл. След време писането в дневника може да прерасне в кръжок по творческо писане.

Това са само няколко бързи идеи, които да ви помогнат да си представите как биха могли да изглеждат уроците на двора по различни предмети. Можете да ги адаптирате и променяте спрямо контекста, в който работите и политиките във вашето училище.