Как може да се учи с телевизия? Идеи и добри практики за учители

телевизия глобус
телевизия глобус

Телевизията е една от най-силните и влиятелни медии в света. От средата на ХХ век, когато е създадена, до днес, в ерата на интернет, тя продължава успешно да задържа вниманието на деца и възрастни. 

Около дистанционното обучение и липсата на жив контакт се заговори за възможностите на телевизията като средство за обучение. По националната телевизия дори се излъчваха уроци по време на първото затваряне през пролетта. Телевизията обаче е инструмент, който може да се използва ефективно в обучението на учениците не само в ситуация на пандемия. 

В тази публикация събираме няколко полезни идеи, които можете да приложите и във вашата класна стая. 

Научнопопулярно ТВ съдържание и връзка с изучаваните предмети и теми

Най-директният начин да използвате телевизията в часовете е свързването на ТВ предавания с конкретни теми от изучавания материал в училище. Особено ценни в този аспект са научнопопулярните канали. Може да използвате визуални материали от конкретни предавания в часовете си или да препоръчвате на учениците филми и телевизионни предавания на сходни теми като допълнителни ресурси. Научнопопулярните канали, които съществуват в момента, обхващат много теми, свързани с науки, история, литература, музика и пр. Ако се разровите из програмите им, ще намерите интересни връзки, които да позволят на учениците да разберат по-добре материала – от значимостта на Първата световна война в човешката история до въздействието на човека върху природата и т.н. 

допълнителен ТВ пакет Глобус

Ако сте абонат на Булсатком, може да активирате и специалния допълнителен ТВ пакет “Глобус”, който събира едни от най-добрите научнопопулярни канали в света. В допълнение пакетът е благотворителен и част от стойността му е дарение към “Заедно в час”.
Научете повече тук.

Прочетете още:

Препоръките на Гергана Чолакова, координатор в “Заедно в час” и учител по география и икономика в 90 СУ “Ген. Хосе де сан Мартин” в София (между 2018-2020 г.). Гергана целенасочено гледаше няколко седмици каналите от пакета “Глобус”, за да събере преки впечатления и да сподели с вас конкретни препоръки за съчетаване на предаванията с учебния материал за различни класове.

Телевизионни предавания и проектно базирано обучение

Има и по-различен начин да обвържете съдържанието от учебниците с ТВ продукциите. Отделете специално време, в което да насърчите учениците да споделят за телевизионни предавания или филми, които са гледали наскоро и са свързани с темите, които изучавате. 

След това може да провокирате учениците в екип да създадат проекти, които изследват темите на филмите/предаванията по-широко. Например, ако са гледали филм за живота на морските организми – могат да направят проект как замърсяването на водите се отразява на морските организми. Ако са гледали исторически филм за първата или втората световна война – да проследят историите на своите семейства, свързани с участие във войните – спомените на дядовци, прадядовци и как това се е отразило на живота им. По този начин учениците ще се чувстват много по-въвлечени в учебния материал, ще могат да правят връзка с живия живот и защо въобще е важно да учат подобни неща.

Обвързване с интересите на учениците

Учениците обичат да говорят и обсъждат теми, свързани с любимите им герои от филми, сериали и предавания. Затова е особено ценно учителите също да са запознати с част от тези интереси. Научете кои са любимите филми и телевизионни предавания на своите ученици. Дори на пръв поглед да ви се струват глуповати, инфантилни или нямащи нищо общо с това, което преподавате, не се отчайвайте. Позволете си да видите тези продукции с очите на своите ученици, а след това ги адаптирайте за тях през своя предмет. Така например задачите по математика вместо с банални неща като дини и торти могат да се обвържат с продуктите, които трябва да осигури екипа на Мастършеф, за да направят участниците специфична рецепта и т. н. 

Дискусии за ценности и емоции

Учител с ученици заедно в час

Телевизията е полезна и когато говорим за развиването на важни социално-емоционални умения у учениците. През разговори и дискусии за различни ситуации от любими телевизионни предавания и сериали, можем да повдигнем теми, които иначе трудно намират място в учебния материал. Емоциите и реакциите, провокирани от тях, често са много добре илюстрирани от телевизионните екипи. През гледането на филми и сериали учениците много по-лесно се поставят на мястото на героите, а с дискусия в час могат да задълбочат разбирането си защо определен герой реагира по определен начин, как самите те биха постъпили в конкретна ситуация и има ли по-добри варианти. Всичко това са теми, които могат да се обвързват и със ситуации от техния живот в училище. Те са подходящи както за за час на класа, така и за всеки друг час, в който като учител искате да обърнете внимание на нещата между редовете на учебниците.

По темата как киното и филмите могат да се използват за развиването на социално-емоционални умения, но и на усет към артистичното и креативното, вижте и книгата с добри практики и ресурси “Киноателиета за развитие на социално-емоционални умения”. Тя е резултат от съвместен проект на Даниел Симеонов, учител по английски в ОбУ „Неофит Рилски“ в с. Дерманци и възпитаник на “Заедно в час”, и Тръста за социална алтернатива.
Книгата е безплатна и може да изтеглите тук

Ето и още 5 начина как да използвате телевизията в часовете, препоръчани от сайта informED:

1. Изберете откъс или конкретна сцена

Понякога е по-полезно да откроите определена идея само, като покажете конкретна сцена от филм или предаване на учениците. В свободни платформи като youtube може да намерите подходящи откъси от различни предавания и видеа. В допълнение този откъс е много вероятно да провокира интереса на учениците към целия филм, които след това те да поискат да изгледат вкъщи.

2. Използвайте общи теми

Ако сте решили да използвате визуални материали, за да разкажете за определена тема, е добра идея да подберете няколко различни формата (продукции/програми/сериали), в които е развита общата тема по различен начин. Така ще предложите различни перспективи към едно и също нещо. Упражнението е подходящо и за работа в групи от вкъщи, последвана от дискусия с всички екипи и надграждане. Ето и нагледен пример: За урок за Втората световна война може да използвате документален филм за определени събития, но също и игрален филм, в който действието се случва по същото време. Може да съчетаете визуалните елементи още с изследване на документи и свидетелства от същото време. Различните формати показват много различни перспективи и позволяват по-пълна картина за случващото се – голямата картина, личната перспектива и пр. А оттук и добър преход за развиване на критично мислене и аналитични умения.

3. Използвайте актуални събития

Медиите обичат “информационни поводи”, но те са страхотен подход и за учителите да бъдат актуални за учениците. Обвържете събития, които се случват в момента с темите на уроци, които преподавате и използвайте различни предавания и филми като начини за илюстрация. Може да използвате дори новинарски емисии, сериали, комедийни предавания и пр.

4. Използвайте телевизията при изучаването на чужди езици

Още преди 20-25 години, кога започнаха да навлизат чуждите телевизии, стана популярна историята как определени деца научават английски с гледане на Cartoon Network. Е, знаем, че научаването на един език не е толкова простра работа, но достъпът до стотици телевизионни канали позволява и по-интензивно облъчване с чуждите езици, което пък помага за тяхното изучаване. Затова и може да препоръчвате на своите ученици предавания, филми и дори цели телевизионни канали, свързани с езика, който преподавате. Това ще подобри уменията им за слушане с разбиране, но също ще ги запознае и с актуални теми от съответните страни, културни традиции и пр. 

5. Използвайте екранизации на книги

Да, филмите и книгите не са идетнично преживяване. Това обаче не означава, че не вървят супер в комбинация. За съвременното поколение ученици филмите и сериалите са много по-атрактивни от четенето, но понякога именно видео съдържанието провокира по-голям интерес към книгите и докато се усетите може да превърнете своите ученици в запалени читатели. Хубав пример тук са книгите на Джон Грийн, който свен много популярен автор сред тийнейджърите. Неговите книги са екранизирани, което ги прави дори още по-известни, а самият Грийн има и страхотен образователен youtube канал, където много интерактивно и забавно обяснява по-сложни идеи и концепции (влогът му е на английски).

Голяма част от литературната класиката, която се изучава в училище, а дори и българската литература е екранизирана – затова не се колебайте да провокирате учениците да сравняват книгите и филмите. А защо не да сравняват историите и с филмите и книгите, които четат за удоволствие.

сътрудник "Маркетинг и комуникации" в "Заедно в час"
Абонирай се за бюлетин

Най-важното от нас директно в твоята поща

Можеш да се отпишеш по всяко време.