ПРОФЕСИЯ УЧИТЕЛ: всичко, което трябва да знаеш за това как се става учител в България

Кратко ръководство за стъпките, през които трябва да преминеш, за да започнеш работа като учител

Първите стъпки към професия учител

Преди да отговорим на въпроса “Как се става учител?” ще ти разкажем защо някои хора искат да преподават, какво ги провокира да се посветят на тази предизвикателн професия и как протича тяхното ежедневие в училище. 

1. Защо искам да бъда учител?

Учителите често споделят, че професията е тяхна детска мечта - първите им ученици са куклите и плюшените играчки, а по-късно и децата от квартала.
Други са водени от каузата “образование” и приемат преподаването като мисия и начин да променят света към по-добро.
Не са малко и тези бъдещи учители, които са вдъхновени от любим преподавател и имат желание да “върнат жеста” като помогнат на колкото се може повече ученици да получат качественото образование, което заслужават.
Понякога в ролята на любимия преподавател влизат близки приятели, които “запалват” искрата в хората около себе си.

Най-вероятно знаеш и популярната фраза, че “да си учител не е просто професия, а призвание”. За съжаление, това клише често обезкуражава хората, които упражняват други професии или завършващите студенти без професионален опит. Дори да проявяват интерес към учителската работа те често изпитват колебание и несигурност. Не трябва да забравяме обаче, че първите стъпки във всяка професия са трудни и начинаещите учители могат да разчитат по-скоро на професионална подкрепа и обучения, отколкото на вродена дарба. Ако имаш различна професия, но искаш да промениш кариерния си път и да влезеш в класната стая, можеш да се преквалифицираш. Истината е, че дори най-успешните и вдъхновяващи учители са преди всичко компетентни професионалисти, които приемат отговорностите и предизвикателствата на работата си изключително сериозно. 

2. Какво е да си учител?

Ежедневието на един учител е коренно различно от разпространените схващания, че учителите работят само по 5-6 часа на ден и почиват по няколко месеца в годината. Задачите на учителите далеч не приключват с последния звънец. Ето кратък списък с основните учителски задължения:

Преподаване/водене на учебни часове;
Преподаване по заместване на (болен) колега;
Водене на допълнителни “лекторски” часове, ако в училището има недостиг на преподаватели;
Планиране и подготовка на годишни разпределения и уроци;
Подготовка на контролни/класни работи, тестове и изпитни материали;
Проверка и оценяване;
Подготовка и провеждане на допълнителни консултации с ученици, които имат нужда от допълнителна подкрепа;
Организиране на извънкласни дейности (ученически екскурзии, летни лагери, зелени училища, клубове по интереси, посещения на музеи, художествени галерии, театър, концерти и др.);
Подготовка и провеждане на училищни тържества, концерти, патронни празници и официални събития;
Подготовка и провеждане на родителски срещи;
Индивидуални разговори и срещи с родители (включително и посещения по домовете);
Класно ръководство;
Дежурство (включва разнообразни дейности от опазване на реда в коридорите и двора на училището през учебната година, административни дейности, свързани с поправителни сесии или прием на нови ученици до леки ремонтни дейности като боядисване и декориране на класните стаи през ученическите ваканции или инвентаризация и пренареждане на училищната библиотека);
Квесторство (при провеждане на олимпиади, състезания, изпитни сесии, национални външни оценявания и др.).

За да си представиш по-ясно как протича един ден в училище и какво е да си учител, споделяме историите на няколко учители в програмата на “Заедно в час”.

За учителя по математика, Джани Чернев, който живее в София и две години преподава в Нови Искър, един ден на работа изглежда така:

“Ставах в 5:40. Научих се да закусвам, ако ми остава време. Пиех две глътки кафе и излизах. Хващах си трамвая за две спирки, метрото за три спирки и автобус 27. В автобуса пътувахме често с Галя и с Жени (бел. ред. участници в програмата на “Заедно в час” от випуск 2016-2018 и колеги на Джани в Нови Искър), защото и те имаха първи часове. Пътуването е около 40 минути. Имахме време да си разказваме доста за класовете, на който преподавахме и тримата – какво се е случило в предния ден, какво може да променим или някакви лични неща, защото бързо станахме приятели. Пристигахме в училище в 7:30. В 8 ч. започваха часовете, но обикновено преди това, гледах дали има разместване в програмата за деня. Принтирах материали за часовете – тестове или нещо друго. След това грабвах дневника и влизах в първи час. След часовете започваха консултациите, като аз имах три дни, в които давах задължително консултации. В повечето случаи си тръгвах от училище в 3-4 ч. следобяд и се прибирах към 5. Малко си почивах вкъщи и започвах да се подготвям за следващия ден. Ако ми останеше време, излизах с приятели да се видим за по час или оставах вкъщи и четях неща свързани с личните ми интереси. След това лягах и идваше следващият ден.”

Подобно на Джани, Нина Ружина пътува от София до Костенец, за да преподава английски език и география в Професионална гимназия “Георги Сава Раковски” в продължение на две години. Тя описва деня си като “коктейл от емоции и вкусове. Такъв коктейл, който въпреки че има горчива нотка, пак си поръчваш с усмивка, заради предимно сладкия вкус. И не искаш да свършва.” Ето как изглежда ежедневието ѝ в снимки

Ралица Матеева, която преподава български език в село Търнава, бързо осъзнава, че “учителската професия е нещо много повече от преподаване на материала в класната стая и че да си учител не означава просто да планираш урока, а да прекараш ценно време с децата”.

Деница Москова намира своето учителско призвание в село Орешене, обл. Ловеч и въпреки всички перипетии и недоумението на семейство и приятели, избира да се премести. Изгледай видео от приключението, което представлява един неин ден тук.  

Началният учител в основно училище “Гео Милев” в Белозем, Константина Мавлова, споделя, че “да си учител на първокласници не е лесно начинание, в който и да е случай. Освен железни нерви и търпение, човек трябва да умее да прескача от дете на дете, всяко от което има различни нужди и напредва по различен начин спрямо класа. Освен това учителят трябва да умее да бъде интересен за учениците, да ангажира вниманието им и, не на последно място – да спечели уважението им.”

В часовете по математика на Георги Стоев в средно училище “Любен Каравелов” в Пловдив има много повече от формули. Той споделя, че не може да понася несправедливостта и това го подтиква да мотивира учениците си да не проявяват апатия към заобикалящия ги свят, а да търсят решения на проблемите, с които се сблъскват в ежедневието си. Повече за начините, по които господин Стоев обвързва учебната програма по математика с гражданското образование на учениците си, прочети тук.

Имай предвид, че учителската професия е изискваща и натоварваща, но може да ти донесе огромно удовлетворение: дава ти възможност да работиш ежедневно с млади хора и да променяш живота на децата към по-добро. А дългосрочните ефекти от качественото образование върху развитието на обществото са безценни.  

3. Какво образование е необходимо, за да стана учител?

За да започнеш работа като учител в държавно учебно заведение в България, ти е необходима учителска правоспособност в конкретно направление (предучилищна и начална училищна педагогика, математика, чужд език, български език и литература и т.н.).

Тя се придобива по три основни начина:

  1. Със завършване на образователно-квалификационна степен “бакалавър” (предучилищна и начална училищна педагогика, филология + педагогика, математика + педагогика, история + педагогика и т.н.);
  2. Със завършване на образователно-квалификационна степен “магистър” (предучилищна и начална училищна педагогика, филология + педагогика, математика + педагогика, история + педагогика и т.н.);
  3. Със завършване на програма за следдипломна квалификация “учител по…”.

Бакалавърската степен по предучилищна и начална училищна педагогика (ПНУП) или в област, изучавана в училище, плюс допълнителния педагогически блок, който осигурява правоспособност, е най-подходяща за завършващи ученици, които искат да продължат образованието си в университет и имат интерес към учителската професия или към конкретния предмет (английски език, информатика и информационни технологии, химия и др.). Срокът на обучение е 8 семестъра (4 години).

Магистърската степен по предучилищна и начална училищна педагогика (ПНУП) или в област, изучавана в училище, плюс допълнителния педагогически блок, който осигурява правоспособност, е най-подходяща за хора, които са завършили бакалавърската си степен в различно направление и искат да сменят професията си. Срокът на обучение е 3 или 4 семестъра (година и половина или две години). Съществуват и магистърски програми по педагогика за специалисти, които са подходящи за учители, желаещи да повишат квалификацията си с цел придобиване на нови знания и умения или по-висока конкурентоспособност. Продължителността на тези програми обикновено е два семестъра (една учебна година).

Програмата за следдипломна квалификация “учител по…” е най-подходяща за специалисти, които се преквалифицират (от инженер в учител по математика например) или са завършили бакалавърска степен в област, която се изучава в училище (английска или българска филология, история и география, математика и т.н.), но не са избрали педагогическия профил като студенти, а в последствие са решили, че искат да преподават. Имай предвид, че преквалификацията е регламентирана в Приложение 1 към Наредба 15 на Министерство на образованието и науката. Ако избереш този начин за придобиване на учителска правоспособност, но не си сигурен какви са възможните варианти, можеш да се консултираш с педагогическия факултет на избрания от теб университет.

Повечето големи университети в България имат Факултет по педагогика, който предлага тези квалификационни програми на студентите си:

Софийски университет “Св. Климент Охридски” (Факултет по педагогика и Факултет по науки за образованието и изкуствата);
Пловдивски университет “Паисий Хилендарски” (Педагогически факултет с филиали в Смолян и Кърджали);
Югозападен университет “Неофит Рилски” (Факултет по педагогика);
Тракийски университет - Стара Загора (Педагогически факултет с филиал в Хасково);
Великотърновски университет “Св. Св. Кирил и Методий” (Педагогически факултет с филиал във Враца и Педагогически колеж в Плевен);
Шуменски университет “Епископ Константин Преславски” (Педагогически факултет и Педагогически колеж в Добрич);
Русенски университет “Ангел Кънчев” (Катедра “Педагогика, психология и история” и Факултет “Природни науки и образование”).

4. На кои класове мога да преподавам? Имам ли право на избор?

Това зависи от направлението, в което имаш педагогическа правоспособност и от свободните позиции в училище. Ако си завършил специалност като предучилищна и начална училищна педагогика, имаш право да работиш като детски учител (в детска градина с деца от 3 до 6/7 годишна възраст), като начален учител или като учител в група за целодневна организация на учебния ден (ЦОУД), по-известна като “занималня” (с ученици от първи до четвърти клас). 

 

Ако имаш правоспособност по някой общообразователен предмет като математика, природни науки, български език и литература, физическо възпитание и спорт и т.н., ще работиш с деца от 5. до 12. клас. Английски език вече се изучава и в начален етап, така че, ако си учител по английски, ще имаш възможност да работиш с ученици на всякаква възраст. Обикновено при обявяването на свободна позиция директорът посочва и класовете, на които ще преподава новоназначеният учител. Това се обсъжда и по време на интервюто за работа, но имай предвид, че окончателната програма за началото на учебната година се финализира през септември и е възможно да настъпят промени в последния момент.

5. По колко учебни часове се очаква да преподавам на седмица?

Този въпрос също е регламентиран с наредба от Министерство на образованието и науката. Задължителната преподавателска норма е в диапазона 18 – 25 учебни часа седмично като точният брой зависи от предмета. Началните учители преподават по 21 учебни часа на седмица. Учителите по български език и литература, математика, чужд език, информатика и информационни технологии, природни науки, история, география, философия и гражданско образование имат задължителен преподавателски норматив от минимум 684 часа годишно. За учителите по музика, изобразително изкуство и физическо възпитание и спорт този задължителен норматив е 700 часа годишно. Годишният минимум не включва извънредните часове по заместване или допълнителните лекторски часове при недостиг на преподаватели. Всеки допълнителен час над задължителната норма се заплаща. 

6. Какво възнаграждение ще получавам като учител?

Учителите се назначават на трудов договор спрямо действащото законодателство в училището, в което ще преподават. Ако нямаш стаж в училище до този момент, ще бъдеш назначен на минималната работна заплата за позицията “учител”. От януари 2020 основната учителска заплата е 1085 лева. Учителите, които са в процес на придобиване на педагогическа правоспособност, могат да бъдат назначени на 80% от тази сума до придобиване на професионалната си квалификация. Възнагражденията могат да варират и според училището, твоята квалификация, досегашния ти опит в сферата на образованието, класно ръководство, нормативната заетост и др. Учителите получават и допълнително възнаграждение за постигнати резултати, придобит трудов стаж и професионален опит, допълнителна квалификация (ПКС, магистратура, докторантура) и професионално облекло. 

7. Как да си намеря работа като учител?

Всички свободни работни места за учители се обявяват на сайта на Регионално управление на образованието (РУО) за съответната административна област. Ето няколко полезни връзки: РУО София-град, Община Пловдив/свободни места за учители, РУО Благоевград, РУО Пазарджик, РУО Кюстендил, РУО Сливен, РУО Ловеч, РУО Плевен, РУО Велико Търново, РУО Габрово, РУО Търговище, РУО Варна, РУО Добрич, РУО Русе, РУО Разград, РУО Враца, РУО Видин. Потърси сайта на РУО в твоята област и разгледай публикуваната информация. Ако не откриваш подходяща обява, имай предвид, че много често свободните места се обявяват на сайта на самото училище или детска градина, както и на сайта на съответната община. Много училища се възползват и от най-популярните сайтове за обяви за работа или изпращат информация до бюрата по труда, за да достигнат до възможно най-много потенциални кандидати.

8. Какво представлява обучението с квалификационни кредити за учители? Задължително ли е?

Квалификационните кредити за учители са регламентирани в Наредба №15 на Министерство на образованието и науката за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Квалификационният кредит не е бърза програма за обучение на нови учители, а мерна единица за времето, в което учителят се е обучавал за повишаване на квалификацията си. Един квалификационен кредит се присъжда за участие в обучение с продължителност 16 академични часа, участие с авторски доклад в педагогически форум или авторска публикация в специализирано научно издание. 

Често срещан е и въпросът “Колко кредита трябва да имат учителите?”. За всеки период на атестиране, или на всеки 4 години, всеки педагогически специалист е длъжен да придобие не по-малко от 3 квалификационни кредита

В началото на 2019 Министерство на образованието и науката одобри 13 обучителни програми на “Заедно в час” за квалификация на учители и директори. Всяко обучение включва теоретична и практическа част, както и получаване на кредити за повишаване на квалификацията при успешно преминаване. Обучителните програми обхващат голяма част от обученията, през които преминават и в момента участниците в програмата на “Заедно в час”. Сред тях са интензивното предварително обучение преди влизане в училище “Летен институт”, обучения за изграждане на визия за развитие на учениците, култура на класната стая, планиране на интерактивни уроци, проследяване напредъка и оценяване на учениците и др.

Има ли по-кратък път към учителската професия?

Да. В някои случаи е възможно квалификацията да върви паралелно с работата в училище. Ако няма подходящи квалифицирани кандидати за конкретна свободна позиция в училище, законът позволява на директора да назначи неквалифициран специалист. Учителят, назначен без необходимата квалификация поради липса на други кандидати, се задължава да започне квалификационна програма или ако вече е в процес на обучение, да я завърши успешно. Имай предвид, че ако бъдеш назначен/а в училище, докато все още си в процес на придобиване на учителска правоспособност, директорът има право да ти изплаща минимум 80% от основната учителска заплата до успешното завършване на обучението ти. Този “бърз” начин за влизане в учителската професия не гарантира никаква подкрепа за начинаещия учител. Това е по-скоро механизъм, който позволява на директорите да се справят с недостига на квалифицирани педагогически кадри. Този недостиг се увеличава и води до ясната необходимост от целенасочени политики за разрешаване на проблема. Политики, които да са полезни и подкрепящи както за учителите, така и за децата. 

Затова ти представяме няколко програми и проекта, които търсят решения на този и други проблеми в образованието.

9. Национална програма “Мотивирани учители” на Министерство на образованието и науката.

Министерство на образованието и науката стартира през 2019 г. национална програма “Мотивирани учители” в търсене на решение на няколко основни проблема: недостиг на учители, липса на гъвкавост в квалификационните програми по педагогика и недостатъчно продължаващо обучение, отговарящо на потребностите на педагогическите специалисти. Програмата е разработена и на база резултатите от европейския проект  “Нов път за нови таланти в преподаването” (NEWTT), осъществен Ключова дейност 3 на програма „Еразъм +“. 

Едно от условията пред потенциалните участници в “Мотивирани учители” е да преподават в училища с ниски образователни резултати, в които често учат деца от семейства с нисък социално-икономически статус. Кандидатите за програмата също трябва да имат задължително завършена образователна степен “магистър”.

Много от тези училища са разположени в отдалечени райони в страната. Всеки учител, мотивиран да работи в предизвикателна среда и одобрен за включване в програмата, получава допълнителна финансова и професионална подкрепа. 

Програмата разширява възможностите за включване на специалисти в едногодишните обучения за придобиване на професионална квалификация за учители по природни науки, математика, информатика и информационни технологии и чужди езици.

Кандидатите трябва да са български граждани или граждани на държава членка на Европейския съюз или Европейското икономическо пространство и Конфедерация Швейцария с висше образование с ОКС „магистър“ от професионални направления и специалности в съответствие с Приложение №1 към член 24 на Наредба № 12/01.09.2016 г. отнасящи се за изисквания за заемане на длъжностите учител по математика, физика и астрономия, информатика, информационни технологии и чужд език.

Документи за кандидатстване по програмата:

  • Диплома за висше образование
  • Професионална автобиография
  • Мотивационно писмо
  • Препоръка от последен работодател/преподавател в университета
  • За кандидатите за придобиване на педагогическа правоспособност за учител по чужд език се изисква да представят сертификат по Общата европейска езикова рамка, ниво C1

Повече информация за процедурата за кандидатстване и следващите етапи може да видите тук

За 2019 г. срокът за участие изтече, като за момента не е обявен нов за следващата учебна година. 

10. Програмата на “Заедно в час”

Участниците в програмата на “Заедно в час” получават специално разработени обучения, менторска подкрепа, учителска правоспособност, намиране на позиция в училище, възможности за кариерно развитие, полезни ресурси, финансови стимули, професионални контакти и силни приятелства.

“Заедно в час” обучава и подкрепя мотивирани хора от различни професионални сфери, които искат да допринесат за по-добро образование на учениците в България. Одобрените за програмата участници преминават обучение и работят като учители за две години в партньорски училища на организацията.

Няма изискване кандидатите да имат учителска правоспособност – одобрените участници придобиват такава в рамките на програмата. Партньори на организацията са Пловдивски университет “Паисий Хилендарски” и Великотърновски университет “Св. Св. Кирил и Методий”. Единственото условие за кандидатстване е да имаш завършена минимум бакалавърска степен до 1 септември 2020 г., да искаш да работиш с ученици, които имат нужда от повече подкрепа и готовност да преподаваш на пълен работен ден за период от две години. (Всички критерии, по които оценяваме кандидатите, можеш да видиш тук.)

Първият випуск на програмата влиза в класната стая през 2011. В момента те продължават професионалното си развитие като директори, предприемачи и експерти в образованието. 

Участието в програмата и опитът, натрупан в 191 ОУ “Отец Паисий“, мотивират началната учителка Диляна Иванова да създаде първата “Монтесори” паралелка в общинско училище.

Прочети вдъхновяващите истории на други участници в програмата на “Заедно в час” тук.

Ако искаш да станеш част от випуск 2020-2022, намери повече информация и кандидатствай тук

Тук ще намериш отговор на най-често задаваните въпроси за програмата, процеса на кандидатстване и професионалното развитие на участниците след това.

“Заедно в час” - партньорски училища

Участниците от випуск 2020-2022, ще имат възможността да избират измежду свободни позиции в училища партньори на “Заедно в час” в 20 области на България.

Тук можеш да разгледаш и картата с партньорските ни училища за учебната 2019/2020 година

Международен ден на учителя

Надяваме се, че това кратко ръководство Как се става учител в България ти е от полза, независимо дали в момента обмисляш професионална реализация като учител, изпращаш децата си на училище всеки ден или си все още ученик или студент. 

Ако искаш да благодариш на учител, има няколко дати, на които отбелязваме ролята на учителите:

  • 24 май – Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост
  • 5 октомври – Международният ден на учителя – представяме ти “60 начина да благодариш на учител”, с чиято помощ да направиш този професионален празник на учителя още по-специален
  • 1 ноември – Ден на народните будители

Нашият съвет обаче е да не чакате специален ден, а всеки път, когато се сетите за любим учител и искате да му кажете благодаря, да се обадите и да го направите. Бъдете сигурни, че това ще зарадва учителите много и ще го оценят.