• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
  • EN
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Програма “Учим заедно”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Помогнете повече ученици да разбират езика на училището
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Полезно
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Ресурси за дистанционно обучение
    • Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
    • Становища и коментари
    • Купете книгата “Изключителни учители”
  • Дари
  • EN

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Учителите, които променят живота: или как учениците да заобичат историята

Учителите, които променят живота: или как учениците да заобичат историята

  • Публикувано от Нина Ружина
  • Категории Всички, Истории, Нашите училища партньори
  • Дата 29 март, 2022
Антония (с бялата блуза) заедно с колеги учители подготвят уроци по време на Лятната академия на Заедно в час през 2016

“Имало едно време…” нали така започват приказките? Истории  също толкова магически като онези от детството ни все още се пишат и днес – със силни герои, красиви принцеси и големи житейски поуки. От съвременните приказки, тези за успешни учители и ученици са сред любимите ми!

В следващите редове разказвам една такава приказка за любов  към историята и към учителската професия. Разказ за силната връзка  между ученици и тяхната учителка – история за знание, мъдрост и благодарност.  

През 2016 г. Антония Гурянова се присъединява към шестия випуск учителите в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”. Желанието ѝ е да преподава в село Драгичево (област Перник) и съдбата ѝ се усмихва! От септември  тя е назначена за учител в занималнята на ОУ “Св. св. Кирил и Методий”, а през следващата година започва да   комбинира позицията и с “Учител по история и цивилизация”. 

Пет години по-късно, през 2021, тя вече е и заместник-директор в същото училище. През 2016 г., когато тепърва навлиза в учителската професия, Антония среща своите първи ученици, които бързо обиква. В една от класните стаи на малкото училище в Драгичево са и двете смели девойки, които са главни героини на тази история – Александрина Иванова и Габриела Тодорова. 

“Не знам г-жа Гурянова осъзнава ли колко много допринесе за това аз да израсна като човек! Дали наистина си дава сметка?! Да, тя е мой учител, радва се на успехите ми, винаги е вярвала в нас, но мисля че няма реална представа какъв голям фактор е за това, което съм в момента …благодарение на нея и изобщо, че се появи в живота ми.”,

разказва Габриела.

Назначете мотивирани учители като Антония и във вашето училище! Подайте заявка за нов учител от програма “Нов път в преподаването” тук.

Габи и Алекс израсват в село Драгичево. Те са приятелки от малки, учат в един клас в училището в селото и мечтаят да продължат образованието си заедно. И двете споделят, че историята далеч не е била сред любимите предмети, защото са я асоциирали основно със “зазубрянето” на години и факти, необходими им само за поредния тест. Това се променя много скоро след появата на г-жа Гурянова. Тя  ги вдъхновява толкова много, че не само обикват историята, но и продължават образованието си в едно от най-добрите профилирани училища за изучаване история в страната  – Национална гимназия за древни езици и култура (НГДЕК). 

Александрина и Габриела

Как се стига до там? 

Животът в София се оказва недостатъчен за свободната душа на Антония, която завършва средното си образование в 18 СУ “Уилям Гладстон” и следва висше образование в Англия. Изборите, които прави, я отвеждат в “Заедно в час”. Докато екипът на организацията ѝ търси назначение в училище, Антония открива, че има свободна позиция за учител в училището в село Драгичево.

Няколко месеца по-късно  ОУ “Св. св. Кирил и Методий” е  новото работно място за нея и още трима участници в програмата, а семейната вила, която Тони притежава в селото, бързо се трансформира в новия ѝ дом. Така тя  заживява в уюта на селцето – наслаждава се на просторен двор, гледка към Витоша и близката горичка. По време на празници се радва на коледари, сурвакари и лазарки (които са нейни ученици), а в свободното си време посещава съборите в двете махали на селото и гледа изявите на талантливите си ученици. 

Изгледайте и видео, което разказва за пътя на Антония в училището в с. Драгичево

“Г-жа Гурянова дойде като едно истинско вдъхновение! Тя беше най-младият преподавател, не че възрастта има някакво значение, но тя имаше по-различна визия над нещата. Със сигурност изигра роля това, че е млада, че е учила в Англия и е много интелигентна. Тя успя да въведе много модерни подходи в нашето обучение и така бързо стана любимка на всички ученици!”,

споделя Александрина.
24 май 2017 г. – празненство на центъра на село Драгичево. Алекс и Габи участват в групата по народни танци към читалището и Антония винаги ходи да ги гледа

Нещо, което Тони прави по-различно, от познатото на учениците ѝ към онзи момент, е промяна на фокуса в учебния процес. За нея е важно учениците да правят по-общи изводи от изучаваните събития и личности и това да им бъде полезно и в настоящето и в бъдеще. Сред дейностите, които са нови и вдъхновяващи за децата, са четене на исторически извори, работа с карта, анализи на причини и хипотезиране: “Какво щеше да стане, ако нещо се беше променило”. Главната ѝ цел е “хем да ги потопя в историята, хем да развием ключови умения – четивна грамотност и анализ”. 

“Аз знаех, че те не харесват история, но по ангажираността в час усетих, че се справям добре. Момичетата си правиха задачите и нямаха силна негативна емоция за това какво правим в час. В момента, в който ми споделиха за плановете си за НГДЕК… аз не го очаквах, беше много рязък обрат!”,

разказва Антония.

Усилията на учителката  бързо дават резултат и учениците променят нагласата си към часовете по история. Габи си спомня, че още от първите часове с Антония историята е станала по-любопитна за нея, а часовете – по-приятни. За щастие на двете седмокласнички, в онази година те учат Антична история, която Тони представя “като приказка”, комбинирана с интересни задачи.  Момичетата се увличат и задълбочават интереса си с всеки изминал час, прекаран в кабинета по история. 

“Всичко ми беше интересно! Г-жа Гурянова ме запали да уча за цивилизациите, които са живели преди нас. Една сутрин Алекс ми каза “Габи, намерих една гимназия, в която не ти трябва математика, само държиш изпит по история и ти трябва оценката по БЕЛ!” Историята вече ни беше станала интересна, за това ѝ казах: “Давай да пробваме!” В процеса на подготовка съвсем разбрах, че историята е моето нещо и искам да се развивам по-задълбочено.”,

споделя разпалено Габриела.
Алекс и Габи, по време на Сурва

Голяма част от децата на Драгичево продължават средното си образование в близкия Перник. До края на първия учебен срок преди четири години такава е нагласата и на Алекс и Габи. Смелостта на момичетата се крие в това, че те правят избор, рядък за местните – да пътуват всеки ден до София, за да учат там, и то в “по-елитно училище”. Ако си представим, че нашите семейства и приятели са в Перник, учителите ни подготвят за Перник, цялата ни среда сякаш ни води натам, тогава наистина ще определим избора им за смел. А пътят към смелостта и мечтите не е лек. 

Процесът по подготовка за кандидатстване в мечтаната гимназия е трудоемък и за трите дами. Тони бързо се впуска в изследване на всичко възможно – начин за кандидатстване, формат на изпит, необходими ресурси. А кандидат-гимназистките – в усилено учене. 

“Добре, че беше г-жа Гурянова! Тя беше тази която ни правеше планове, отделяше време всеки петък след часовете, да имаме около час и половина подготовка. Заедно работехме с карта, писахме отговори на исторически въпроси, решавахме тестове, пишехме планове, тя ни връщаше обратна връзка… Ние започнахме да се готвим в края на 1-ви срок, т.е. за един учебен срок, благодарение на г-жа Гурянова, успяхме да вземем изпита и да влезем в гимназията. Аз влязох с 5.50, 81 точки!”,

разказва за подготовката Габриела.

Алекс и Габи отпределят целия си път от Драгичево до НГДЕК като “приключение” и “предизвикателство”. Двете момичета преживяват трудности, свързани с липса на увереност и дори страх от голямата промяна, която ще настъпи. През цялото време обаче Антония е до тях и ги подкрепя  академично и емоционално. Тя им вдъхва увереност и поддържа крилете им, с които скоро ще полетят.

“Благодаря ѝ за подготовката, за усилията, които е положила, но най-вече заради това, че тя беше първия човек, който наистина повярва в мен! Аз бях много несигурна в себе си, когато кандидатствах, на няколко пъти исках да се откажа, даже се бях отказала, мислех, че ще ми е много трудно, но тя бе човекът, който ми помогна да изляза от тази ситуация. Много ѝ благодаря, защото ако не беше тя, най-вероятно нямаше да съм тук!”,

споделя Александрина.
Лятото на 2017 г. Антония печели проект за кабинета, в който е занималнята. “Реших аз да направя ремонта – боядисване и те като разбраха, дойдоха да помагат.”

“Историческият” поход към мечтите сплотява учителката и ученичките много. Заедно посещават ден на отворените врати в мечтаното училище, г-жа Гурянова е заедно с Алекс, Габи и техните родители по време на изпита, а за деня, в който излизат резултатите, Тони споделя“бях нетърпелива, все едно чакам моите резултати”. 

Днес Алекс и Габи, вече в 11-ти клас, въпреки новите приятелства, учители и училище, продължават да поддържат връзка със своята вдъхновяваща учителка по история от основното училище. Те са изпълнени с мечти и цели, желаят да останат в България и оценяват възможностите, които страната ни предлага на младите хора. 

2018 г. Първият учебен ден в НГДЕК. Алекс в дясно, Габи в ляво

Габиела се двоуми между учителската професия и работа в сферата на графичния дизайн. Сигурна е обаче, че ще живее в България, в Драгичево. Обича живота си, родителите и приятелите си. За нея историята е нейната наука и вярва че “…няма как да се движим напред без да познаваме историята; не можем да пазим традиции и обичаи без да знаем какви са и от къде са; не бива да повтаряме грешки, случили се в миналото. Политиците също трябва да учат много история, надявам се да го правят!”

Александрина е категорична, че ще влезе в учителската гилдия съвсем скоро. Сред плановете ѝ се подреждат: следване на Българска филология и преподаване в гимназиален етап в Перник. Едни от основните вдъхновители в живота ѝ са именно г-жа Гурянова и учителката ѝ по български език и литература в НГДЕК до 9-ти клас. 

“Искам да съм мотиватор и пример, защото един учител освен да дава знания, трябва да бъде и пример за учениците си. От друга страна искам децата да имат по-различен поглед, да учат повече, искам да дам нещо от себе си.”,

споделя уверено Александрина.

Ако искате и вие да включите в екипа си нови, мотивирани и добре обучени учители от програма “Нов път в преподаването”, подайте още сега своите заявки за свободни позиции.


Подкрепете работата на “Заедно в час” с дарение!

Това ни позволява да обучаваме повече учители и училища в страната да осигуряват качествено образование на всички ученици.

Етикет:Антония Гурянова, Драгичево, истории на учениците, история, как да заобичаш историята, НГДЕК, ученици, ученици лидери, учител по история

  • Сподели:
Нина Ружина

Предишен пост:

Диана Първанова: Авторитетът на едно училище се създава от учителите, но оценката я правят родителите           
29 март, 2022

Следващ пост

Полезни ресурси за деца (и възрастни) във връзка с войната в Украйна
29 март, 2022

Прочетете още

40-do-40-2022
Учители от програмите на “Заедно в час” отново са отличени в класацията “40 до 40” на Дарик радио
16 август, 2022
Salesforce-position
Заедно в час търси специалист “Технологии и операции”
10 август, 2022
DSC_0233
600 ученици учат през юли и август в две училища в София с Лятната акедемия на Заедно в час
19 юли, 2022

Търсене

Последни новини

Среща в Пловдив отбеляза края на първата година за българските участници в проект NEST
11юли2022
Участниците в проект NEST обсъдиха изводите от работата си досега и плана за следващата учебна година на среща в Барселона
23май2022
Защо да назначите учител от програма “Нов път в преподаването”?
20май2022

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

Как да ни подкрепите

  • Станете учител
  • Станете училище партньор
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции

Новини и събития

  • Новини и истории
  • Предстоящи събития
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Общи условия
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика за личните данни
  • Политики за прием
  • Контакти