• За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари
Заедно в час
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Управителен съвет
    • Финансова информация
    • Контакти
  • Въздействие
    • Въздействие
    • Доклад за дейността
    • Външни оценки за въздействието
    • Проект NEST
    • Застъпничество и политики
  • За директори
    4_1-1-300x300
    • Станете училище партньор на Заедно в час
    • Програма “Училища за пример”
    • Програма “Учим Заедно”
    • Програма “Нов път в преподаването”
    • Истории от нашите училища партньори
  • Подкрепете ни
    Научете повече
    • Дарете
    • Предизвикайте се с кауза 2022
    • Благотворителен търг на звездите
    • Дарителска кампания на Богомил Балкански
    • Празнувайте с кауза
    • Истории на съмишленици
  • Блог
    1
    • Предстоящи събития
    • Новини
    • Истории
    • Добри практики за учители
    • Становища и коментари
  • Дари

Всички

  • Начало
  • Блог
  • Всички
  • Какви роли има във вашия екип?

Какви роли има във вашия екип?

  • Публикувано от Мая Стоянова-Уорнер
  • Категории Всички, Добри практики, Добри практики в образованието по света
  • Дата 8 февруари, 2022

Искате ли да опознаете себе си и хората, с които работите, с помощта на едно интересно упражнение? Следвайте инструкциите в статията и отделете време на следващата екипна среща. Резултатите обещават да са интересни, а колективът ще е по-сплотен.

Дългогодишно изследване на най-различни работни колективи показва, че във всеки екип има хора, които по естествен начин възприемат дадена неформална роля, т.е. на всеки човек приляга определена екипна роля, която той непринудено изпълнява. Изследването е проведено от британския учен д-р Мередит Белбин, според който в един високоефективен колектив със сигурност съжителстват всички роли.

Кои са тези роли? 

Ето списък с възможните роли в екипа и кратко описание към всеки “персонаж”:

Пояснителят: Интерпретира идеи и предложения, пояснява различни понятия, изяснява проблемите, които се появяват пред екипа, изчиства недоразумения. 

Компромисният тип: Предлага компромисни решения, когато неговите идеи предизвикват конфликти. Подпомага сплотеността на екипа и неговото развитие.

Консенсусният тип: Старае се да стимулира взимането на решение в рамките на екипа. Задава въпроси и прави коментари с цел да се стигне до консенсус. 

Насърчаващият тип: Той е приятелски настроен, приятен, слуша  останалите. Чрез  мимики и жестове изразява подкрепата си към другите и техния принос за работата на  екипа.

Последователят: Движи се с тълпата, следва ритъма на колегите си, пасивно приема чуждите идеи, наблюдател при вземането на решения и провеждането на дискусии.

Пазителят: Подпомага комуникацията през различните ѝ канали, фасилитира  участието на различни хора в дискусията, стимулира споделянето на идеи в екипа.

Хармоничният тип: Опитва да преодолее несъгласията в екипа, сваля напрежението, стимулира другите да изследват различията си.

Инфоманиакът: Винаги иска фактологична справка, търси факти, свързани с конкретно  разглеждания въпрос.  

Информативният: Предоставя факти, споделя чувствата си и дава мнение. 

Инициаторът: Поставя цели, предлага изпълнението на задачи, идентифицира проблемите на екипа.

Търсещият мнение: Изисква изяснение на факти, имащи отношение към разглеждания проблем,  поставя под съмнение данни, които не се отнасят към дискусията.

Ориентиращият: Определя положението на екипа спрямо преследваната цел, повдига въпроси, свързани с посоката, в която води дискусията.

Реалистът: Критично анализира идеи, съпоставя възможностите с наличната информация и преценява дали целените методи биха сработили спрямо ситуацията.

Аршинът: Поставя стандарти, които екипът трябва да цели, прилага стандарти в оценяването на работата на екипа.

Обобщаващият тип: Съчетава различни идеи с цел по-висока ефективност на екипа. Предлага решения, които да бъдат дискутирани. 

Имайте предвид, че всяка екипна роля допринася с нещо за екипната работа, но също така има и “допустими слабости”. Например, инициаторът е добър в това да генерира идеи, но в повечето случаи проявява склонност към несъобразяване на подробностите. Опитът да се превъзмогне някоя от допустимите слабости може да доведе до това съответната роля да изгуби силните си черти. Следователно, основният акцент пада върху силните страни на всяка роля.

Балансираното разпределение на тези роли в рамките на екипа увеличава индивидуалната ефективност на всеки един от членовете и намалява възможността за конфликти между участниците в екипната работа. Доброто ролево разпределение значително повишава адаптивността и възможността да се реагира адекватно в непредвидени ситуации.

Как се прилага теорията за екипните роли?

Наблюдението на ролите на екипно ниво помага на участниците да разпознаят и проявят признателност към различните приноси на останалите членове на екипа. Когато участниците споделят кои са техните най-удобни и най-непредпочитани роли, има възможност да се види дали в екипа е налице дисбаланс на ролите както и пропуски по отношение на някоя от тях. Процесът на разпознаване, изучаване и прилагане на екипните роли носи доста предимства:

  • Участниците получават задачи спрямо ролята, в която се справят най- добре.
  • Лидерът на екипа може да стимулира участниците да развиват второстепенни роли. По този начин те се надграждат не само на индивидуално ниво, но и допринасят за по-голямата гъвкавост на екипа.
  • Новопостъпили членове на екипа може първоначално да приемат такава роля, която да балансира екипа и така да се съхрани естественото разпределение на ролите.

Един човек може да изпълнява повече от една роля, но никой не е в състояние да приеме всички роли наведнъж. 

Кой каква роля има във вашия екип?

За да определите кой каква роля има във вашия колектив, можете да направите едно забавно упражнение по време на следващата екипна среща. Раздайте описанието на ролите на отделни листове и помолете всеки от екипа да напише имената на колегите си, включително и своето име, срещу всяка роля, която мисли, че изпълняват в екипа. 

След това им раздайте листове с тази таблица:

Роля:Как виждам себе си?Как ме виждат другите?

Пояснителят

  ________________

      ________________

Компромисният тип

  ________________

      ________________

Консенсусният тип

  ________________

     ________________

Насърчаващият тип

  ________________

     ________________

Последователят

   ________________

     ________________

Пазителят

   ________________

     ________________

Хармоничният тип

  ________________

     ________________

Инфоманиакът

  ________________

     ________________

Информативният

  ________________

     ________________

Инициаторът 

  ________________

     ________________

Търсещият мнение 

  ________________

     ________________

Ориентиращият

  ________________

     ________________

Реалистът

  ________________
      ________________

Аршинът

  ________________

     ________________

Обобщаващият тип

  ________________

     ________________

Помолете ги да отбележат с някакъв знак във втората колонка ролите, които мислят, че изпълняват в екипа. След това нека всеки да разгледа бележките на колегите си, за да види как го възприемат околните. Резултатите се отбелязват със знак в третата колонка. Така всеки член на колектива ще може да сравни как възприема себе си и как го възприемат колегите.

След като всеки обобщи резултатите сам за себе си, който иска може да сподели в голямата група доколко двете категории съвпадат за самия него. Нека всеки колега си тръгне от екипната среща не само със списък с ролите, които изпълнява, но и с изброени силни страни за всяка една от тях. Силните страни можете да измислите заедно като екип.

Балансираното разпределение на роли в рамките на екипа увеличава индивидуалната ефективност на всеки един от членовете и намалява възможността за конфликти между участниците в екипната работа. Доброто ролево разпределение значително повишава адаптивността и възможността да се реагира адекватно в непредвидени ситуации. Какво е разпределението във вашия екип?

Информацията и упражнението в тази статия са от курсовете в програма “Училища за пример” на “Заедно в час”. Ако искате вашето училище да стане част от новия випуск на програмата, разберете повече и кандидатствайте на този линк.

  • Сподели:
Мая Стоянова-Уорнер

Предишен пост:

Съвети за ментора на начинаещия учител през една лична история
8 февруари, 2022

Следващ пост

Оценката на добавената стойност в училище може да стимулира необходими промени в цялата система на училищното образование
10 февруари, 2022

Прочетете още

TheArtStudio1.com (203 of 293)
Търсят се училищни проекти за подобряване мотивацията и уменията за осъзнато учене на учениците в прогимназия
20 март, 2023
DSC_9912
Как се става ефективен учител
16 март, 2023
intervyu lena parova
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13 март, 2023

Търсене

Последни новини

Как се става ефективен учител
16мар.2023
Лена Парова: Не чакай промяна в нормативната уредба, за да промениш нещата в класната стая или в училище
13мар.2023
Над 70 училища от цяла България искат да осъвременят преподаването и да подобрят управлението си с иновативна обучителна програма 
06мар.2023

Последвайте ни

Контакти

+359 (0)2 988 06 88

бул. „Цариградско шосе“ № 23, гр. София 1124

info@zaednovchas.bg

"Заедно в час" е създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България"

America for Bulgaria logo

За Заедно в час

  • Програма “Училища за пример”
  • Програма “Учим заедно”
  • Подкрепете ни
  • Отворени позиции
  • Prepodavame.bg

Новини и събития

  • Предстоящи събития
  • Новини и истории
  • Становища и коментари
  • За медиите

Допълнителна информация

  • Политика за личните данни
  • Политика за действия при деца в риск
  • Политика по качеството
  • Финансова информация
  • Контакти