Какво правят учителите през лятото?

Летни проекти, академии, стажове и вълнуващи преживявания с учениците съпътстват лятната ваканция за участниците в програма Нов път в преподаването

Лятото е време за ваканция и почивка за всички учители. Преди да се отдадат на заслужен отдих след една предизвикателна учебна година, участниците в програма “Нов път в преподаването” по традиция използват летните месеци и за допълнителна подкрепа на учениците и да надградят своя опит и знания в различни сфери, като реализират собствени летни проекти и стажове. Сред летните планове на всички 76 учители от випуск 2021-2023 тази година има голямо разнообразие от летни академии, занимания за развиване на умения у учениците, надграждане на собствения опит като обучители, координатори и доброволци в различни организации и институции.
Част от проектите бяха толкова добри, че заедно с нашите партньори от PEPCO, решихме да подкрепим финансово тяхното реализиране.
В поредица от публикации ще ви разкажем повече за някои от проектите, които вече се реализираха. Ето и първите:
Лятна академия с ученици в 97 СУ “Братя Миладинови” гр. София
Организирана от учителите Михаела Божанкова, Михаела Димитрова, Ивелина Борисова, Василики Драконтидис
97 СУ вече няколко години подред провежда собствена лятна академия, в чието организиране участват не само настоящи участници в програма “Нов път в преподаването”, но и възпитаници на “Заедно в час”, които продължават да преподават в училището.
Академията тази година се проведе в края на юни и обхвана 45 ученици от 1. до 3.клас.
В рамките на две седмици през юни учениците разширяват светогледа си чрез разнообразни тематични дни, комбинация от самостоятелни дейности и групова работа. Дейностите по време на академията обхващат следните теми:
- творчество – рисуване на различни теми, пресъздаване на пещерни рисунки, мозайки от боб; опознаване на растенията – реални наблюдения, създаване на хербарий;
- фолклор – български носии и шевици, урок по право хоро, тематични презентации;
- драматизация на приказки, четене с разбиране, здравно образование, “Болница за плюшени мечета”,
- „сафари“ с предизвикателства в двора, 97. СУ търси талант, кулинарен ден с приготвяне на храна и др.
Заниманията всеки ден включват ежедневна обратна връзка от учениците, двигателни игри, ежедневна физическа сутрешна загрявка. Освен с много забавления, академията ангажира учениците и с благотворителна кауза – децата изработват артикули по време на академията и участват в Благотворителен базар в полза на техен ученик от горен курс. Събраната сума е повече от впечатляваща – 1500 лв!
Като най-голяма победа от организирането на академията учителите отчитат “Позитивната нагласа на учениците, които идваха не по задължение, а с нетърпение.
Това, че учениците откриха поне по един нов приятел, научиха поне едно ново нещо и разбраха, че са добри поне в едно нещо, за което не са подозирали досега. Това, че напълно заличиха възрастовата разлика в общуването си и се третираха като равни.”
Повече за страхотната лятна академия на 97 СУ може да видите и в снимките на тяхната фесйбук страница.
Грижа за природата, обществото и за нас самите (Отвътре навън) за първокласниците в 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин”
Организирана от учителите Иван Дамянов и Кристиян Георгиев
90 СУ в Люлин е едно от училищата домакин на традиционната Лятна академия на Заедно в час, но преди началото на дванадесетата академия двама учители от училището организираха специално преживяване за своите първокласници. В рамките на две седмици през юни най-малките ученици на училището имат възможност да подобрят четивната си грамотност, посредством различни подходи. Освен това развиваха умения за грижа за себе си, околната среда и за хората около тях, чрез доброволческо поведение.
“Всичко това беше облечено в идеята, че всичко зависи от нас и ако искаме нещо да се подобри, да стане по-красиво, трябва да можем ние самите да се погрижим за него, защото промяната е вътре в нас.”, споделят инициаторите Иван Дамянов и Кристиян Георгиев.
Учениците живеят в района на Люлин и рядко са имали възможност да посещават различни обекти, особено в група, затова и в рамките на заниманията учителите включват и подобни мини екскурзии през първата седмица. Сред тях са – посещение на зоологическата градина в София, ботаническата градина и пътеката на “Здравето” в град Банкя. През втората седмица учениците се заемат с почистване около и в двора на училището и посещение на Музея на спорта в националния стадион “Васил Левски”, както и самия стадион и Борисовата градина.
В края на седмицата заниманията завършват със здравословно готвене в СТЕМ ценъра и кино следобед.
“Учениците демонстрираха изключителна ангажираност в периода на целия проект. Всеки ден идваха изключително заредени и с нетърпение очакваха следващото преживяване, което им предстои. През цялото време активно се включваха в различните дискусии и дейно взема участие в решението на различните задачи, които им поставяхме. Демонстрираха усвояване на нови знания и осмисляне на важността на личната нагласа на човек и това какво той самият иска да направи. Груповото посещение на различните обекти, по техните думи ще остане незабравим спомен за тях.”, разказват повече за ефекта от преживяването Иван и Кристиян.
Двамата споделят още, че изключително ценна през цялото време им е подкрепата, която получават от своите колегите и ръководството 90 СУ, които също се включват в част от дейностите.
Вижте снимки от преживяването във фейсбук страницата на проекта.
Приятели на природата в ОУ „Антон Страшимиров“ с. Бохот, обл. Плевен
Организирана от учителката Мария Бориславова
Със своя летен проект Мария Бориславова си поставя две големи цели 1. Учениците да отчитат гледната точна на всички, засегнати от техните решения и 2. Децата да ги е грижа за околната среда и да показват това в ежедневието си. За да постигне тези цели, учителката планира разнообразни дейности, с които да насърчи развиването на сътрудничество, емпатия, опазване на природата и грижа за нея, аргументиране на взети решения от учениците, обмяна на опит и мотивация за посещаване на училище.
Сред дейностите, които увличат учениците още от първия ден са почистване на училищния двор от боклуци, премахване на плевели, почистване на площадката на селото и пр. Следват активности като засаждане на цветя, храсти и дървета, поставяне на кошчета за събиране на отпадъци и други довършителни работи за облагородяване на училищния двор.
Постепенно с всяка дейност децата се научават да разчитат повече един на друг
“На децата много им харесаха дейностите по проекта. Това че работят по групи с родители, учители, приятели и нагледно могат да видят как протичат дейностите по засаждане, отглеждане и почистване на природната среда. Видяха, че всичко зависи от тях и са много важна част от заобикалящият ги свят.”, споделя учителката Мария Бориславова за ефекта на летния проект.
Тя разказва още, че учениците сами вземат решения кое как да се случи и това ги мотивира да дават всичко от себе си, да са по-мотивирани и усърдни. Освен това започват да ценят и пазят създадената от тях самите по-приветлива среда.
Като най-голямо постижение учителката посочва:
“Учениците имат желание да си сътрудничат, да работят в екип, да обменят опит, да ценят гледната точка на другарчето си, сами да вземат решения и да аргументират своите избори, да се грижат за природата и нейното опазване.”
Разгледайте снимки и от този проект:
Етикет:Заедно в час, летни проекти