Предизвикателството прието: от традиционно към дистанционно обучение за два дни

Една добра практика: Как столичното 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” в квартал Люлин премина плавно и съгласувано към дистанционно обучение за един уикенд през погледа на учителката Гергана Чолакова.

Телефонното обаждане
Петък следобед, 13 март 2020. Учениците в София са в грипна ваканция. Гергана Чолакова, учител по география в 90 СУ “Ген. Хосе де Сан Мартин” и втора година участник в програмата на “Заедно в час” “Нов път в преподаването”, получава телефонно обаждане от директора на училището. Директорката Емилия Иванова преди броени минути разбира, че от 16 март, понеделник, всички училища в България трябва да преминат към дистанционна форма на обучение.
Планът за действие
Планът за действие е кратък и ясен. Гери и няколко нейни колеги получават задачата да проучат как работи платформата Google Classroom, тъй като училището вече има активиран акаунт. След кратко разучаване на функционалностите Гери и колегите ѝ записват 5-минутни видеа с инструкции за целия училищен екип. Организират съботно обучение за всички учители, а в неделя класните ръководители поемат ангажимента да се свържат със семействата на всички ученици, за да им обяснят, че от понеделник преподаването ще става дистанционно и да им изпратят инструкции за употреба на платформата.
“Сега вече има страшно много видео уроци с инструкции за Google Classroom на български език, но на 13 март нямаше почти нищо! Затова се наложи ние да импровизираме и да запишем кратки инструкции за колегите, но от друга страна, целта на директорката беше видеата да са по-конкретни за нашето училище, така че се получи добре”, споделя Гергана.
Новата реалност
В понеделник, 16 март, часовете се провеждат по обичайния си график с единствената разлика, че учебният процес се осъществява изцяло онлайн. Гери споделя, че всичките ѝ колеги в училище използват Google Classroom и се учат много бързо. Помагат си и се подкрепят взаимно, когато се сблъскат с технически затруднения. Използването на единна платформа помага много по-лесно да се адаптират и учениците и родителите към новият начин за преподаване. В училищния екип започват още менторска програма под формата на серия от онлайн работилници, посветени на дистанционното преподаване, които да подкрепят колегите, които срещат повече технически предизвикателства. Учителските срещи също се провеждат онлайн, като през първата седмица на дистанционно обучение са били повече от обичайното – три срещи, за да се обсъди всеки належащ въпрос, да се набележат конкретни следващи стъпки и за да може всеки член на екипа да се чувства спокоен и подкрепен.
Вижте още идеи и стратегии, за провеждане на срещи по време на дистанционно обучение.
Дистанционното обучение като път към нови възможности в класната стая



За Гери, която преподава по география и икономика на ученици от 5. до 12. клас, преходът към дистанционна форма на обучение е чудесна възможност и за преход към проектно-базирано обучение, още по-практически насочени задачи, изследователски проекти, повече гости във виртуалната класна стая и автентично оценяване.
Модулът ѝ по предприемачество, например, се превръща в разписването на реален бизнес план. Ася Станчева от Фондация “Стъпка за България” гостува във виртуалната класна стая на Гери с работилница на тема “Как се пише автобиография”. Преговорът за 12. клас става под формата на изследователски проект с демографски, икономически и статистически задачи. Учениците търсят отговори на въпроси като “Защо в дадена област на България има повече жени, отколкото мъже?” и използват разнообразни източници като сайта на НСИ и много други.
За учениците си в прогимназиален етап Гери използва различни методи за игровизация на учебния процес като Kahoot! предизвикателства и видеа за природните зони на Африка.
Учителката цени високо възможността да работи само с една платформа с колегите и учениците си. Според нея с колкото повече платформи и приложения трябва да се научат да работят децата, толкова по-объркващ е процесът за тях и техните близки.
Достъп до дистанционно обучение за всяко дете
В 90 СУ има 500 ученици. Над 410 от тях се включват в дистанционното обучение всеки ден. Част от учениците обаче не разполагат с подходящи устройства, през които да учат онлайн. За тях училището организира да получават учебните материали от класния си ръководител и от съученици. Междувременно училището се включва и в дарителската кампания за техника на Център “Амалипе” и “Заедно в час”. Към днешна дата 10 компютъра от благотворителната кампания вече са раздадени на ученици от 90 СУ и им позволяват пълноценно да участват в дистанционното обучение.
Комуникацията с родителите е ежедневна, а обратната им връзка към учителите е положителна. Те споделят с Гери, че процесът на дистанционно обучение им дава така необходимата прозрачност – по-ясно виждат работата на учителите и осъзнават какво се случва във всеки един учебен час.
90 СУ е един от най-дългогодишните партньори на “Заедно в час”. От 2013 г. училището е домакин на традиционната Лятна академия за ученици, а през класните му стаи са преминали вече над десет учители от програмата на организацията, като много от тях остават да преподават и след първите две години. Училището беше част от проекта “От визия към резултати” на “Заедно в час” и Столична община, който беше реализиран през учебната 2018-2019 г. Чрез него 4 училища в София получиха подкрепа да подобрят училищната си среда и резултатите на учениците си.