Време е да направиш промяна… да преподаваш

Изборът на професия не е присъда за доживотен затвор без право на замяна, а решение, което се взима ежедневно от теб самия
Защо някои хора решават да сменят професията си? Лесно ли се “пренасят” уменията от от конкретна професионална сфера в класната стая и обратно? Възможно ли е този завой в кариерата и изборът да станеш учител да разкрият нови хоризонти за професионално развитие? Търсим отговорите на тези и други въпроси с помощта на няколко участници и възпитаници на програмата за лидерско и професионално развитие на “Заедно в час”.
Ако вече готов да направиш подобна професионална промяна, научи повече и кандидатствай да станеш учител със “Заедно в час” още сега.
Какви са начините да станеш учител в България? Образование, квалификация, кредити, как да си намериш работа. Отговорите можеш да прочетеш в онлайн наръчника ПРОФЕСИЯ УЧИТЕЛ: всичко, което трябва да знаеш за това как се става учител в България
Смелостта да избереш работа, която ти носи удовлетворение…

Малко преди участието си в програмата икономистът Николай Иванчев заема ръководна позиция в проект за разработването на франчайз верига за заведения за бързо хранене. Като мениджър усеща пропуски в образованието на хората, които ръководи, и решава лично да се ангажира с решението на този проблем, защото по негови думи “няма как да построиш сграда от средата нагоре”. Натрупаният професионален опит от бизнеса намира своето приложение в класната стая на учителя по икономически дисциплини в Професионална гимназия по мениджмънт и хранителни технологии в град Плевен. Николай споделя, че има добра преценка за потребностите на хората, с които работи – ученици, родители и колеги. Това му позволява да прави преподаването много по-приложимо за децата, с фокус върху реални умения, полезни в съвременния свят. В училище използва и умението си да създава екипи, да обединява учениците да работят заедно в името на една обща цел.
… и те изправя пред нови предизвикателства, за някои от които вече си подготвен
Според Цветомир Маринов компетенциите, които е натрупал през годините в продажбите и обслужването на клиенти в телекомуникационния сектор му позволяват да установи “добър диалог”. Като начален учител в 75. ОУ “Тодор Каблешков” в столичния квартал “Факултета” и участник в програмата на “Заедно в час” Цветомир използва тези умения и работи за изграждане на ползотворни взаимоотношения и взаимно доверие със семействата на своите ученици.
Промяната в кариерата като бягство от рутината и възможност за нови запознанства…

Още като студент по туризъм в Нов български университет Емил Емилов съчетава следването си с работа по специалността в туристическа агенция. Той споделя, че програмата на “Заедно в час” за лидерско и професионално развитие му носи дългоочаквана промяна. Мотивират го каузата и хората. Винаги е знаел, че ако стане част от програмата, би искал да се премести от София на село. Затова и още с кандидатстването си посочва, че ще отиде там, където има най-голяма нужда от него.
Емо открива своето място в ловешкото село Дерманци, където преподава английски език и води част от следобедните занимания на учениците в местното училище “Неофит Рилски”. Намира квартирата си с помощта на директорката на училището Петя Георгиева. А благодарение на един от механизмите на МОН за мотивиране на педагогическите специалисти да живеят и работят в по-малки населени места покрива разходите си за наем всеки месец. Емил подчертава, че все пак е необходима определена нагласа да поемеш подобно предизвикателство, за да “е полезно и развиващо това преживяване, както за теб самия, така и за хората, с които се срещаш и работиш”.
… която създава неподозиран потенциал за професионално развитие

През 2013 година Станислава Базитова, която по това време завършва архитектура в Лондон, кандидатства за участие в програмата на “Заедно в час”. След като научава, че е одобрена, взима важното решение да се върне в България, но не за да започне работа по специалността си, а да покаже на учениците от планинското градче Клисура, че притежават неограничен потенциал за развитие и от тях зависи да превърнат мечтите си в реалност.
Станислава работи две години като учител по английски език в Клисура. Паралелно с работата си в училище като участник в програмата без педагогическа специалност преминава и през квалификационна програма към Пловдивски университет. Опитът като учител, допълнителното обучение в Пловдив, продължаващата професионална подкрепа от страна на “Заедно в час” обогатява разбирането й за образователната система в България. Това преживяване й помага да реши и накъде да се насочи след двете години в програмата. Станислава избира да се върне в Лондон и да продължи образованието си с магистратура по архитектура. След няколко години практически опит в сферата Сиси намира начин да комбинира професията си и опита като учител и основава “Учебният проект” (The Study Project).
“Учебният проект” е компания, която цели да създаде ефективна учебна среда, достатъчно гъвкава и съвременна, така че да е в синхрон с нуждите на преподавателите, учениците и общността. Станислава споделя, че се е занимавала с предприемачество както по време, така и след завършване на магистратурата си в Лондон, но вдъхновението да основе организация за преобразяване на учебната среда до голяма степен идва от опита й в програмата на “Заедно в час”. В момента Станислава се фокусира върху изследване на влиянието на училищната среда върху ученето и идентифициране на начините за подобряване на училищната инфраструктура. Тя има амбицията да работи с “Учебният проект” и в България, за да продължи да подкрепя българските ученици.