Кариерно ориентиране и професионалисти от различни области в класната стая

Темата за това как да преподаваме през реални ситуации е широка и пъстра като самия живот. Вече сме ви показвали интересни примери от класните стаи в общността на “Заедно в час”: проект за бежански лагер в час по геометрия, “древен туризъм” в час по история, интервю за работа в час по английски, консултантска фирма в час по бизнес комуникации и първокласници, които учат родителите си как да планират семейния бюджет. Можете да си ги припомните тук

Едно от най-практическите приложения на този подход и сигурен начин за нас да знаем, че учениците са подготвени за живота след училище е кариерното ориентиране. Затова в тази статия му обръщаме по-специално внимание, като ви представяме конкретни практики от четири краища на България, които да ви вдъхновят да помогнете и на вашите ученици да се приближат към реализирането на кариерните си мечти.

Вдъхновяващи професионалисти от различни области на гости в класната стая

Разказ от Явор Хаджиев, учител по английски език в СУ “Неофит Рилски”, Долна Баня

Явор е от учителите, които не само осъзнават колко важни са ролевите модели за децата, но и активно търсят различни възможности да срещнат учениците си с успешни професионалисти, които вдъхновяват с личния си пример. Младият учител преподава английски език в Долна Баня едва от две години, но за това сравнително кратко време в класната му стая вече редовно гостуват ролеви модели, които повишават мотивацията и ангажираността на учениците в час, но и ги подготвят за живота след училище. 

Най-скорошният му гост е Рафет Моллов от Кока-Кола, който се среща с осмокласниците от Долна Баня през ноември. Явор споделя, че Рафет е бил страхотен ролеви модел и е дал много добри съвети за живота и кариерата на учениците. 

“Рафет подходи много професионално и демонстрира много висока мотивация да бъде модел за учениците и да им даде добри съвети и примери от собствения си живот. Всичко беше свързано с конкретни етапи и ситуации от неговия живот. Подходът му беше много интересен, със storytelling и лични снимки. На учениците им беше най-интересно да задават въпроси за Кока-Кола и други продукти на компанията. Рафет ползваше тези въпроси много умело за да обясни някои научни факти, които стоят зад процесите на производство и съхранение на безалкохолните напитки и водата и по този начин подкрепи знанията на учениците по природни науки. Имаше забавни моменти, както и доста моменти за размисъл и осъзнаване. Засегнато беше дори умението за преговаряне.”

Явор се свързва с Рафет Моллов благодарение на новата платформа за гостуване на ролеви модели в училище, която “Заедно в час” създава съвместно с Vratsa Software и Емилиян Кадийски от първия випуск учители в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”. 

Платформата цели да улесни учителите, професионалистите и компаниите в това да се срещат и заедно да бъдат полезни за успеха на всяко дете. Тази нова възможност ще бъде безплатна и достъпна  за всички учители в страната. Очаквайте повече информация за това как можете да се включите съвсем скоро!

А ето тук можете да прочетете още истории за ролевите модели, които са гостували в училището в Долна Баня при Явор. Миналата учебна година той среща учениците си с Виктор Пенев, предприемач с дългогодишен опит в сферата на технологиите и създател на Edamam – компания, която помага на хората да се хранят по-здравословно. Виктор е и един от създателите на Нет Инфо, компанията, чиито продукти като пощите abv.bg и видео портала vbox7 учениците вече познават добре. Освен с Виктор, Явор си сътрудничи и с Даниел Чолаков от “Образование без раници”, който става ментор на трима ученици от Долна Баня.

Предметно знание през призмата на конкретна професия

Разказ от Божидара Илиева, учител по информатика и информационни технологии в СУ “Любен Каравелов”, Пловдив

Божидара включва кариерното ориентиране в часовете си по един оригинален начин. Тя обучава учениците си на работа с различни програми и приложения, като ги поставя в ролята на истински потребители. Така например в нейните часове децата упражняват уменията си за работа с Ексел, превъплъщавайки се в собственици на магазини, които изчисляват брой продукти и бюджет в екселски таблици или в служители в контролната кула на летището, които организират полети, обработват и анализират данни. 

Учениците на Божидара са и шеф готвачи, които разписват и форматират текстовете на рецептите си в текстообработваща програма. Те са и управители на ресторанти, които вмъкват фигури и форми в текстов документ, за да направят разпределение на масите. Божидара планира преподаването си така, че материалът във всеки учебен раздел да е обвързан с конкретна професионална тематика. 

Тя стартира и нова рубрика под надслов “Аз, професионалистът”. Споделя, че основната цел на това да запознава учениците си с интересни ролеви модели е да повиши мотивацията им за учене, а кариерната ориентация е бонус. Първият гост в рубриката е била журналистът Деляна Лукова. Божидара споделя, че Деляна Лукова е приятел на СУ “Любен Каравелов” и е приела поканата да бъде виртуален гост в час по информатика с радост. Основната причина, поради която Божидара се спира на журналист за пръв гост в рубриката е проектът, върху който работят нейните деветокласници – писане на статии и създаване на видео интервю по повод предстоящите празници. 

Следващият гост в рубриката “Аз, професионалистът” е софтуерният инженер, който живее в Лондон, Явор Атанасов. Божидара се свързва с него благодарение на новата платформа, за която ви споменахме по-горе.  

Предприемачи в час по английски и ИТ в начален етап

Разказ от Иван Драгомиров, учител по английски език и ИТ в ЦСУ “Симеон Велики”

През пролетта ви разказахме за невероятния подвиг на Иван Драгомиров, който създава виртуален макет на училище СУ “Христо Ботев” в град Козлодуй в Minecraft. Тогава той преподаваше в група по целодневна организация на учебния ден в козлодуйското училище.

Тази учебна година Иван преподава в ЧСУ “Симеон Велики”, където неговите ученици влизат в ролята на предприемачи. Всеки от тях е служител в един от четирите отдела във фирмата MooMilk: производство, маркетинг, финанси или логистика. Иван споделя, че той е групирал учениците в четирите отдела, понеже са имали трудности с работата в екип. Забелязва, че има голям напредък и за учениците е изключително полезно да работят с хора, с които в началото им е било некомфортно да са в екип. До оригиналното име на фирмата се стига след двуседмично гласуване и анкетиране на потребители. 

Учениците получават седмични казуси и са изправени пред взимане на важни стратегически решения. Пример за такова решение е развитието на фирмата към момента. MooMilk започва като производител на прясно мляко. Децата обаче бързо разбират, че ако се ограничат до един продукт, ще получат по-малка разпознаваемост на пазара поради високата конкуренция. Сега младите предприемачи произвеждат и сирене, понеже според статистиката това е вторият продукт с най-голяма купуваемост след млеката. 

Кариерен форум за ученици

Разказ от Радослава Георгиева, начален учител в СУ “Д-р Петър Берон”, Костинброд

Радослава преподава в Костинброд от 2016 до 2018 година. През втората учебна година в СУ “Д-р Петър Берон” тя и колежката ѝ Шизен Изет организират кариерен форум за учениците в училището. Участват представители на различни неправителствени организации, големи компании като Лидл и университети като Американския университет в България и Нов български университет, които предлагат възможности за развитие на младежите. Повече за самата организация и отзивите на децата можете да видите тук

Радослава споделя, че тя и Шизен са канили различни ролеви модели в класните си стаи. Обикновено това са били професионалисти в сфери, в които децата са изявявали интерес да се развиват, когато пораснат: пожарникари, актьори, директори на големи организации, директори на училища, програмисти, военни, ветеринари, журналисти и др. Преди всяко посещение децата подготвят въпросите си и създават книжка, в която описват какво според тях представлява съответната професия. Книжката се подарява на госта в края на посещението. За да покани такова голямо разнообразие от гости, Радослава е пише на техните фейсбук страници или търси контакти на сайтовете на съответните организации. 

За известен период от време в класната стая на Радослава помагат и двама младежи, чиято мечта е била да станат учители. Единият от тях вече преподава, а другият следва педагогика. 

На помощ на големите ученици идват и специалисти в сферата на човешките ресурси, които дават ценни насоки на младежите за това как да се представят добре на интервю за работа, как да подготвят документите си, как да кандидатстват за съответната позиция и т.н.


Ако искате да организирате подобно преживяване за своите ученици или да бъдете вдъхновяващ гост в класна стая, пишете ни на role_models@zaednovchas.bg

Очаквайте скоро повече информация и за специалната платформа за гостуване на ролеви модели, която създаваме съвместно с Vratsa Software и Емилиян Кадийски от първия випуск учители в програма “Нов път в преподаването” на “Заедно в час”. 

Помогнете повече ученици да разбират езика на училището

Подкрепете “Заедно в час” и EducArt в създаването на методика и материали за обучение на ученици с различен майчин език.

дни
часа
минути
секунди